Spring naar bijdragen

Een ongewoon gesprek met God


Aanbevolen berichten

Voor wie de boeken en/of de film van Neal Donald Walsch aanspreken, is misschien ook het boek " de Celestijnse Belofte" mooi om te lezen. Dit is weliswaar spirituele wijsheid kennis ( maar niet in strijd met de Bijbel) gegoten in een fantasieverhaal.

Ook daar is een film van gemaakt. Een uittreksel van de eerste 9 inzichten uit het boek en een klein stukje uit de film is hier te vinden: https://vimeo.com/34167319

Het zal je verbazen Anja. Ik heb de boeken van Walsh gelezen (behalve de laatste) en ...De Celestijnse belofte (en nog 1 van diezelfde schrijver, maar die boeken zijn van een geheel andere orde).

"Een ongewoon gesprek met God" heb ik mijn vrouw geadviseerd het NIET aan mijn schoonzus (gereformeerd en nog streng in de leer) te laten lezen omdat ik dit als te schokkend zou ervaren voor haar.

Je ziet, ik heb ook mijn goede kant.

Walsch is een jood. De film is overigens beter (minder overtollige ballast). Een gereformeerde, hoe streng ook in de leer, heeft misschien met zijn denkniveau moeite met de boeken (want daar zit een stuk filosofie in die in de film niet zo uitgebreid aan bod komt), maar kan nooit iets tegen de inhoud van de film hebben. Zoals God sprak met de Bijbelschrijvers en met de personen die in de Bijbel beschreven staan die Gods Leiding volgden, zo spreekt hij nog steeds met alle gelovigen, en er zit niets in wat tegen de leringen van Christus Jezus en de Schrift ingaat. Alleen sommigen houden hun oren en ogen stijfdicht. Als ze dat niet deden, zouden ze Zijn Leiding in hun persoonlijk leven beter verstaan en meer zegening in hun leven ondervinden en dan zouden ze stoppen met kwaadaardige dingen te doen en dan vrolijk blijven roepen dat ze wedergeboren en vergeven zijn. Want de Bijbel "kennen" zegt helemaal niets over de innerlijke toestand van die mens, de Bijbel "kennen" zegt dus niets over de vraag of men Jezus de Christus werkelijk kent.

De Celestijnse Belofte is qua genre van een geheel andere orde, maar de diepere onderliggende boodschap is dat niet. Walsch ondervindt in zijn leven dat hij moet loskomen van de beheersingsdrama's die de Celestijnse Belofte beschrijft. Het loskomen van de beheersingsdrama's is eveneens een belangrijke kern van Jezus' onderwijs, zoals dat in de gehele Bijbel, en zeker in het Nieuwe Testament, is terug te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 76
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hoe heb jij deze boeken ontvangen dan? Ik lees nl. op wiki o.a. het volgende:

Vele lezers van zijn werk stellen dat zijn werk hun leven in positieve zin veranderd heeft. Commentatoren klasseren Walsch' theorieën als pantheïsme, panentheïsme, New Age, naïef anarchisme of zelfs als verborgen atheïsme of verkapt satanisme: ook Satan zei tegen Adam en Eva dat ze als God waren en niet naar de regels moesten leven. Walsch stelt dat duivel in het algemeen gelijkstaat met het menselijke ego, en derhalve een menselijke uitvinding is.

Ik weet nog dat ik m.n. dit eerste boek een verademing vond in vergelijking met de starre, stugge dogmatische denkwereld van (een gedeelte van) mijn schoonfamilie. Mijn gedachte na het lezen was: "Goh..dat mensen ook zo over een god kunnen denken". Maar! Het is erg lang geleden dat ik dit boek gelezen heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid