Spring naar bijdragen

Een ongewoon gesprek met God


Aanbevolen berichten

Feit is in elk geval dat geen énkel boek een leven kan veranderen. Nee, zelfs de bijbel niet. Wél kan een boek er zijn steentje aan bijdragen. Maar een bekering, of levensverandering is altijd een complex gebeuren, een keten van situaties en gevoelens.

Een proces van ontwikkeling dus, nooit een plotseling gebeuren. Een boek of kerkdienst kan dan de laatste druppel zijn die de bekering voltooid en de bekeerling doet uitroepen: "Mijn Heer en mijn God!" Of niet natuurlijk. Maar het boek of de dienst kan nooit zeggen dat het levens veranderd, maar slechts dat God hen daartoe doet bijdragen.

Het is God die levens veranderd en daar gebruikt Hij per individu dus heel veel middelen voor: soms heel subtiel, soms nogal zichtbaar. In een duizelingwekkend proces waarin degene steeds kleine stootjes, stroompjes krijgt toegedient. Een rake opmerking, een boek, een muziekstuk, etc. Aan diegene wat hij ermee doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 76
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op zondag 01 mei 2005 21:10:53 schreef Disciple of Christ het volgende:

The Purpose driven life is zeker een beter boek, daar kan je vanop aan. Dat is de engelse versie van het boek 'Doelgericht leven' van Rick Warren.

Wat betreft de tekst 'dit boek kan uw leven veranderen', daar was Neale Donald Walsch het zelf ook niet mee eens zei hij eens in een interview. Die tekst is volgens Walsch bedacht door de Nederlandse uitgever.

Maar wat betreft 'purpose driven life', er komen ook goede dingen uit Amerika.

Ah dank u dan lees ik nog even door smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

The Purpose driven life is zeker een beter boek, daar kan je vanop aan. Dat is de engelse versie van het boek 'Doelgericht leven' van Rick Warren. Er komen ook goede dingen uit Amerika! Zoals voor elk christelijk boek, moet je het wel samen met de Bijbel lezen. Rick Warren vertelt immers wel zijn visie op bepaalde christelijke en Bijbelse thema's. Af en toe verwijst hij voor Bijbelverzen naar de Nederlandse vertaling van 'The Message' en dat is een parafrase van de Bijbel en dus een interpretatie.

Wat betreft de tekst 'het boek dat uw leven verandert', daar was Neale Donald Walsch het zelf ook niet mee eens zei hij eens in een interview. Die tekst is volgens Walsch bedacht door de Nederlandse uitgever. Dit interview was overigens jaren geleden, dus zo erg vind hij het blijkbaar ook weer niet.

Ik moet nog denken aan een tekst uit het nieuwe testament waar Paulus schrijft dat al wie een ander evangelie verkondigd dan God door hem in zijn brieven vervloekt is. En je kan van mij aannemen dat de boeken van Walsch een ander evangelie verkondigen. Er schiet mij maar één ding te binnen. Walsch schrijft dat de zondeval in werkelijkheid de eerste zegen was, namelijk het uitoefenen van een vrije wil en de mens is dus niet door zijn zonde afgescheiden van God. Nou dat is volgens mij een ander evangelie. Hij stelt ook dat de Bijbelse geschriften geen autoriteit bezitten. Nou dan is voor mij elke discussie klaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanwaar al die waarschuwingen over dat boek, en hoe fout het wel niet is vanuit christelijk perspectief? Christen ben ik niet. De bijbel lees ik soms (vanuit een kritisch oogpunt), heb pas "Zien Soms Even (fragmenten over God)" van Huub Oosterhuis gekocht en morgen haal ik mijn bestelde nieuwe druk op van Een ongewoon gesprek met God & een nieuw gesprek met God (in één bundel). party.gif

Alles wat ik lees, lees ik kritisch. En waar ik ook in zou geloven, ik sluit me nooit af voor bepaalde gedachtegangen omdat ze 'slecht' zouden zijn, een verkeeld beeld zouden kunnen scheppen of een duivelse invloed zouden hebben. Als ik 'mein kampf' in handen zou krijgen zou ik hem ook lezen. Of ik het daar ook mee eens ben, is natuurlijk een ander verhaal.

Wat bedoelen jullie btw met 'erg Amerikaans'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom essie,

Het is ook beslist niet verkeerd om te onderzoeken wat er allemaal aan ideeën zijn. Alleen is het dan dus ook mogelijk dat je tot andere, negatievere conclusies komt. Dat is niet erg, maar die conclusies mag je hier dan natuurlijk óók posten.

Met "erg Amerikaans" wordt vaak bedoeld dat iets over-enthousiast, kitcherig en of erg gelikt is. Dus hetgene waar de westerse mens zich wel vaker van bedient, maar men noemt het voor het gemak Amerikaans. Tuurlijk...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 02 mei 2005 00:33:30 schreef RobertF het volgende:

Het is ook beslist niet verkeerd om te onderzoeken wat er allemaal aan ideeën zijn. Alleen is het dan dus ook mogelijk dat je tot andere, negatievere conclusies komt. Dat is niet erg, maar die conclusies mag je hier dan natuurlijk óók posten.

Dat snap ik, en negatieve meningen zijn ook meningen. Maar het ergens niet mee eens zijn kan soms erg gezond zijn, en dan is het júíst fijn om bepaalde dingen te lezen en te onderzoeken, zodat je je eigen gedachtengang en mening daarin kunt bepalen.

Ik had het dan ook vooral over posts als dit:

Quote:

Op zaterdag 30 april 2005 17:19:39 schreef Disciple of Christ het volgende:

Misschien dat er iemand is die de boeken recenter heeft gelezen, want ik ben
(gelukkig)
een heleboel vergeten.

Dat klinkt alsof je je wilt afsluiten voor alles wat niet bijbels is, en vooral niets meer wilt horen en zien buiten het christelijke. Waarom? Waar ben je bang voor?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat klinkt alsof je je wilt afsluiten voor alles wat niet bijbels is, en vooral niets meer wilt horen en zien buiten het christelijke. Waarom? Waar ben je bang voor?

Essie, e.a.,

Ik geloof dat het voor de satan (in zo'n persoon moet je dan natuurlijk wel geloven) een eitje is om mij te misleiden en om mij om een dwaalweg te brengen. Ik geloof dat wanneer iemand niet voor Christus heeft gekozen, hij of zij een speelbal is voor de satan. Ik realiseer mij dat deze visie heel anders is dan de visie die normaal wordt gevonden in onze maatschappij. Ik hoorde laatst een meisje zeggen dat als ze kinderen krijgt, dat ze ze dan opvoed met kennis over alle religies, zodat het kind op een zeker moment zelf een keuze kan maken. Zo'n opmerking is vanuit mijn perspectief natuurlijk heel raar, want ik geloof dat er maar één waarheid is en dat al het andere niet naar God leidt. Als je tegen iemand zegt: "bekijk alles, lees alles, verdiep je in alles", dan zeg je eigenlijk. Hier is het doolhof, één weg leidt naar de uitgang en de rest niet, zoek maar uit. Hier heb je meteen de reden waarom christenen altijd over Jezus willen vertellen.

Ik geloof dus dat het lezen van de boeken van Walsch niet ongevaarlijk is. Misschien dat jij of iemand anders nu denkt aan de uitspraak van Paulus 'onderzoekt alles en behoudt het goede'. Ik denk dat hij dit tegen christenen zei en daarom lees ik ook weleens iets dat niet christelijk is, gewoon om van te leren, maar ik bid altijd vooraf en vraag God of Hij mij wil laten zien wat goed en niet goed is.

In één zin, ik geloof niet dat wij enkel op onze eigen ratio kunnen vertrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 02 mei 2005 08:48:58 schreef Disciple of Christ het volgende:

[...]

Essie, e.a.,

.... maar ik bid altijd vooraf en vraag God of Hij mij wil laten zien wat goed en niet goed is.

In één zin, ik geloof niet dat wij enkel op onze eigen ratio kunnen vertrouwen.

Vond ik leuk om te lezen. Zou God gedifferentieerd lesgeven? Ik bid nl. altijd hetzelfde en ben zo bij de boeken waar Disciple of Christ voor waarschuwt gekomen.

En met Amerikaans bedoelde ik het commerciele circus dat er zo langzamerhand om heen gebouwd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Zou God gedifferentieerd lesgeven? Ik bid nl. altijd hetzelfde en ben zo bij de boeken waar Disciple of Christ voor waarschuwt gekomen.

Nee God geeft geen gedifferentieerd les, dat geloof ik niet. Conclusie één van ons zit er radicaal naast en volgt niet de waarheid. Dit vanuit mijn visie dan, volgens Walsch' god zijn er immers meerdere waarheden mogelijk. Maar goed dit topic gaat niet over of het christelijk geloof 'waar' is en ik discussieer daar sowieso niet over, dus ik wens je Gods zegen en bid op dit moment voor jou dat God jou les zal geven uit dezelfde Onderwijsmodule als ik en vele andere christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Disciple of Christ,

eerlijk gezegd zijn types zoals jij je doet voorkomen een schoolvoorbeeld voor hoe je conflicten in stand houdt; "ik geloof dat er maar één waarheid is", en hoezeer "mensen een speelbal zijn van de Satan".

Deze jongen gelooft überhaupt al niet in de Satan zoals jij 'm (op middeleuwse wijze - zegt al een hoop) doet voorkomen, aangezien ik uitga van mijn eigen krachten, en mijn acties niet richt op iets externs, buiten het gegeven van de krachten van het Universum.

Ik vertrouw op mijn eigen ratio inderdaad, aangezien al het andere onzekere factoren zijn.

Ikzelf heb de 'Ongewone Gesprekken' ook gelezen, en er heel veel inspiratie en doorzettingsvermogen uit geput. Sterker nog: op bijna elke blazijde las ik wel iets waar ikzelf al tijden blijkbaar achter stond, maar het nog niet zo concreet voor mezelf verwoord had. Tuurlijk, dit is een commercieel opgezet project, en misschien was dit ook helemaal niet een verslag van een ontegenzeggelijk contact met God, maar als je dat sceptisch benadert, kan je dat over jezelf ook wel zeggen; wie zegt dat jouw contact met God (schijnbaar heeft God jou alles al uit de doeken gedaan, want zo pretentieus kom je ook wel weer over) wel te peilen valt?

In ieder geval heb ik er veel wijsheden uit kunnen halen die voor mij op een juist moment kwamen; commercieel project of niet.

Laat ik je een ding vertellen, Discipel, er is geen [één Waarheid], aangezien iedereen ondergeschikt is aan subjectieve interpretatie, invloeden van buitenaf, en karakteristieke voorkeuren.

Als je bidt, vraag je dan aan God of hij je de wijsheid wil geven om je zoveel mogelijk te laten zien zoadat je vanuit een breed vlak je eigen mening over (religeuze) zaken kan vormen, of om je een stel oogkleppen op te doen zodat je in ieder geval de dominee reacht in z'n ogen kan aankijken?

Als ik kijk naar de verkoopaantallen van voorgenoemde boeken, kan je mij niet vertellen dat er niet iets goed inzit waar mensen ontegenzeggelijk iets aan hebben. Misschien zal jij dat ook zien als je je hoofd eens een keer een andere kant op draait, en er oprecht met open ogen naar kijkt.

"A true sceptic will keep his mind open"

Lezen die handel mensen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, hetis een eenvoudige waarheid dat veel mensen pas moeite voor iets doen als het niet gratis is. Hoe moet je met enig zelfrespect anders aan jezelf verkopen dat je ergens instinkt.

Daar is zelfs onderzoek naar gedaan, psychologische hulp die duur betaald werd, werd als helpender ervaren dan psychologische hulp die gratis was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ik las in bovenstaande reacties dat Walsch op de commerciële toer ging en daarom niet kan worden vertrouwd. Dat vind ik grote onzin. Het slaat werkelijk nergens op die redenering. De boeken zijn bestsellers en worden wereldwijd in 27 talen door miljoenen mensen gelezen. Mag de man er iets aan verdienen? Bovendien schenkt hij, achterin de boeken staan de fondsen, veel van de opbrengsten naar goede doelen.

Ik kon zeer veel herkennen bij het lezen van de teksten. De dialoog is zeer verfrissend en zit logisch en natuurlijk in elkaar. De boeken geven mij het vertrouwen dat deze gestoorde wereld uiteindelijk paradijselijk zal zijn. Boeken waar menig traan over de wangen heeft gevloeid, door de voelbare liefde van God in de dialoog.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Ik weet dat dit een oud forum maar wil toch reageren, wat maakt het uit of het amerikaans is, lekker boeien gaat toch om de inhoud ervan. En er staat duidelijk in het boek dat god zegt dit niet als de nieuwe bijbel te beschouwen maar bij jezelf te raden te gaan of dit het juiste pad voor jouw is. Een ding weet ik wel dit boek heeft mijn leven geheel verandert en mij op het juiste pad gezet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn geloof in jezus de cristus is groot, ik kan elke dag zijn steun vragen, daar heb geen kerk of bijbel voor nodig.

Mijn hart vertelt me exact wat juist is en waar ik voor moet kiezen.

Ik ben god en jezus en alle profeten elke dag dankbaar voor wat is, wat is geweest en wat nog moet komen. dankbaar voor hun steun en liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn geloof in jezus de cristus is groot, ik kan elke dag zijn steun vragen, daar heb geen kerk of bijbel voor nodig.

Hoe wil je dan leren over het volgen van Jezus?

Quote:
Mijn hart vertelt me exact wat juist is en waar ik voor moet kiezen.

Knap, hoe gaat dat in zijn werk dan ?

Quote:
Ik ben god en jezus en alle profeten elke dag dankbaar voor wat is, wat is geweest en wat nog moet komen. dankbaar voor hun steun en liefde.

Maar je wilt niet leren over Jezus via de kerk of de Bijbel, maar wilt wel beweren dat je hem volgt. Maar wat volg je dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

mijn gevoel al sinds kind zijn, ik ben een hele tijd verloren geweest door dingen in het verleden en ben zeer gelukkig dat ik god en jezus weer terug gevonden heb. Ik heb de kinderbijbel als kind verslonden dus weet wel wat van de leer van jezus af.

Ik kan niet zoals vele hier stukken uit de bijbel neerschrijven maar vind dat niet nodig aangezien jezus voor mij liefde en steun is. Ik weet ook dat jezus net als ons gewoon mens was alleen heel duidelijk een mens die begreep wat god van ons wilden. God vraag van ons niets alllen maar te ervaren en door ons ervaart god dat god is. Als je meer wilt wten kan je eventueel het boek een ongewoon gesprek met god lezen er is ook een boek voor tieners een ongewoon gesprek met god met jouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat weet je door goed naar je gevoel te luisteren, je gevoel heeft altijd gelijk die vergist zich nooit. Als je gevoel ja zegt is het ja bij twijfel is het altijd nee, en nee is nee. Zo simpel kan het zijn. Voor mij is de wetenschap dat god en jezus er altijd voor mij zijn genoeg. Ik weet gevoelsmatig wat ik hoor te doen.

Dit houd voor mij in niet oordelen en veroordelen wat ik nog steeds doe maar aldoende leert men. vroeger deed ik dit dagelijks nu gaan er dagen voorbij dat ik het niet doe. iedereen doet dingen die misschien in andermans ogen niet goed zijn maar voor die persoon kan het het juiste zijn. Daarnaast probeer ik elke dag het juiste te kiezen en hoop op deze manier steeds bewuster te worden wat ik dagelijks doe naar mezelf en naar anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid