De weg 0 Geplaatst 12 februari Rapport Share Geplaatst 12 februari Hallo, ik ben nieuw op dit forum en ben nog aan het ontdekken hoe het allemaal werkt. Bij deze wil ik graag een gesprek met wie dan ook aangaan over het geweldige nieuws dat onze God DE redder is van ALLE mensen, speciaal van gelovigen! 1tim4:10 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 731 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden Welkom De Weg. God is zeker de redder van de mensheid. Jezus speelt hierin een belangrijke onmisbare rol. In de rol van volmaakt mens heeft Hij ons vrijgekocht van de zonde en de erfzonde. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 24 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden 30 minuten geleden zei sjako: erfzonde Is dat begrip niet afkomstig van Augustinus (een van de reïncarnaties van Judas)? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tortelduif 4 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden 9 minuten geleden zei IKBENANDERS: Is dat begrip niet afkomstig van Augustinus (een van de reïncarnaties van Judas)? Je kunt natuurlijk discussiëren over de term erfzonde. Uiteindelijk is het ook maar hoe je het beestje noemt. Met erfzonde kun je bedoelen dat er iets fundamenteels is misgegaan waar wij niet persoonlijk voor gekozen hebben, maar waarvan we wel de gevolgen ondervinden. Je wordt nu eenmaal niet geboren in een neutrale wereld, maar in een gebroken werkelijkheid. Dat betekent echter niet dat we zelf niets te verwijten valt. Je kunt misschien niets doen aan de toestand waarin je geboren wordt, maar je kunt er wel iets mee doen. Je maakt vervolgens zelf keuzes en bent daar ook zelf verantwoordelijk voor. En juist daar ligt volgens mij de kern van het christelijke geloof: je kunt jezelf niet uit die toestand bevrijden. Maar je kunt je tot God wenden en Hem vragen om bevrijding. Daarmee wordt erfzonde ook meer dan alleen een leerstuk over Adam. Het zegt iets over onze uitgangspositie, terwijl het evangelie vervolgens de vraag stelt: wat doe jij met die situatie? Je kunt je afkomst en je toestand niet veranderen. Je kunt wél kiezen naar Wie je ermee toegaat. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 24 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden (bewerkt) 4 minuten geleden zei Tortelduif: je kunt jezelf niet uit die toestand bevrijden. Maar je kunt je tot God wenden en Hem vragen om bevrijding. Of de bevrijding is voor allen mogelijk gemaakt; je kunt er alleen maar dankbaar voor zijn. Het begrip ‘erfzonde’ komt in de Bijbel niet als zodanig voor. 2 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tortelduif 4 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden Zojuist zei IKBENANDERS: Of de bevrijding is voor allen mogelijk gemaakt; je kunt er alleen maar dankbaar voor zijn. Het staat iedereen vrij om dat aanbod van genade aan te nemen of af te slaan, met alle gevolgen van dien. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 24 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden Zojuist zei Tortelduif: met alle gevolgen van dien. Het begrip erfzonde lijkt samen te hangen met de aanname dat Christus Jezus voor jou/mij/iedereen aan het kruis stierf. Waarom is belangrijk om Christus niet weg te duwen, maar te omarmen? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tortelduif 4 Geplaatst 2 uur geleden Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden 2 minuten geleden zei IKBENANDERS: Het begrip erfzonde lijkt samen te hangen met de aanname dat Christus Jezus voor jou/mij/iedereen aan het kruis stierf. Waarom is belangrijk om Christus niet weg te duwen, maar te omarmen? Ja, daar zie ik inderdaad een belangrijke samenhang. Als je ervan uitgaat dat de mens in een gebroken toestand leeft waar hij zichzelf niet uit kan bevrijden, dan is Christus juist het antwoord daarop. Het gaat mij er alleen niet om dat we zeggen: "Ik kan er niets aan doen, want ik heb die toestand geërfd." Je hebt misschien niet gekozen voor de toestand waarin je geboren bent, maar je kunt wél kiezen wat je ermee doet. En daar komt Christus in beeld. Hij biedt niet alleen vergeving voor wat we zelf verkeerd hebben gedaan, maar ook bevrijding uit de macht van de zonde. Daarom begrijp ik ook waarom het belangrijk is Christus niet weg te duwen, maar Hem juist te omarmen. Je zou het misschien zo kunnen samenvatten: we kiezen niet onze erfenis, maar we kunnen wel kiezen wie onze toekomst bepaalt. Christus aannemen is dan de keuze om niet langer vanuit die oude toestand te leven, maar je leven aan God toe te vertrouwen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 850 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden Op 13-2-2026 om 00:15 zei De weg: Hallo, ik ben nieuw op dit forum en ben nog aan het ontdekken hoe het allemaal werkt. Bij deze wil ik graag een gesprek met wie dan ook aangaan over het geweldige nieuws dat onze God DE redder is van ALLE mensen, speciaal van gelovigen! 1tim4:10 Dat God de redder is van alle mensen is niet wat er staat in 1 Timotheüs 4:10. Er staat dat God de behouder is van alle mensen. De betekenis daarvan is dat God alle mensen behoedt voor de ondergang. Maar als mensen zelf aan hun eigen ondergang werken, dan kan God ook niets doen. Mattheüs 5:45 sluit hier op aan: Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is; want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Wat er bedoeld wordt is dat geen enkele mens buiten God kan leven, dat is onmogelijk. Maar de mens kan wel in afgescheidenheid van God leven, dat is de portee van de erfzonde waar de mens sedert Adam en Eva mee is aangedaan. Wat er gedaan kan worden is onderzoeken wat de erfzonde precies is. Want het loon van de zonde is de dood , zo leert de Bijbel. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tortelduif 4 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden 8 minuten geleden zei Hopper: Dat God de redder is van alle mensen is niet wat er staat in 1 Timotheüs 4:10. Er staat dat God de behouder is van alle mensen. De betekenis daarvan is dat God alle mensen behoedt voor de ondergang. Maar als mensen zelf aan hun eigen ondergang werken, dan kan God ook niets doen. Die redenering klopt deels, maar "God kan ook niets doen" gaat verder dan wat 1 Timotheüs 4:10 zelf zegt. In de gebruikelijke vertalingen staat inderdaad dat God de "Behouder" of "Redder/Heiland" is van alle mensen, en in het bijzonder van de gelovigen. Het Griekse woord is sōtēr, dat zowel "redder" als "behouder" kan betekenen. Het is dus wat kunstmatig om op basis van alleen het Nederlandse woord behouder te stellen dat Paulus hier uitsluitend bedoelt dat God mensen voor de ondergang behoedt. Bovendien is juist het tweede deel interessant: "God, Die een Behouder is van alle mensen, in het bijzonder van de gelovigen." Paulus maakt onderscheid tussen alle mensen en de gelovigen, maar zegt niet dat God voor de eerste groep niets meer kan doen. De gelovigen ontvangen kennelijk iets wat verder gaat dan Gods algemene behoudende werking. Volgens mij ligt de nadruk juist op Gods initiatief: Hij is de Behouder van alle mensen, maar bij de gelovigen krijgt dat behoud zijn volle betekenis. Dat sluit menselijke verantwoordelijkheid niet uit. Je kunt Gods aanbod van genade immers ook afwijzen. Ik zou daarom eerder zeggen: God is in staat te redden, maar Hij dwingt mensen niet om zich te laten redden. Dat maakt de menselijke keuze juist betekenisvol. Het is dus niet zozeer een kwestie van God die niet kan redden, maar van God die dus niet wil redden in bepaalde situaties. En dat sluit ook mooi aan bij waar we het eerder over hadden: je kiest niet de toestand waarin je geboren wordt, maar je kunt wel kiezen wat je ermee doet en of je je tot God wendt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.584 Geplaatst 43 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 43 minuten geleden 27 minuten geleden zei Tortelduif: Die redenering klopt deels, maar "God kan ook niets doen" gaat verder dan wat 1 Timotheüs 4:10 zelf zegt. In de gebruikelijke vertalingen staat inderdaad dat God de "Behouder" of "Redder/Heiland" is van alle mensen, en in het bijzonder van de gelovigen. Het Griekse woord is sōtēr, dat zowel "redder" als "behouder" kan betekenen. Het is dus wat kunstmatig om op basis van alleen het Nederlandse woord behouder te stellen dat Paulus hier uitsluitend bedoelt dat God mensen voor de ondergang behoedt. Bovendien is juist het tweede deel interessant: "God, Die een Behouder is van alle mensen, in het bijzonder van de gelovigen." Paulus maakt onderscheid tussen alle mensen en de gelovigen, maar zegt niet dat God voor de eerste groep niets meer kan doen. De gelovigen ontvangen kennelijk iets wat verder gaat dan Gods algemene behoudende werking. Volgens mij ligt de nadruk juist op Gods initiatief: Hij is de Behouder van alle mensen, maar bij de gelovigen krijgt dat behoud zijn volle betekenis. Dat sluit menselijke verantwoordelijkheid niet uit. Je kunt Gods aanbod van genade immers ook afwijzen. Ik zou daarom eerder zeggen: God is in staat te redden, maar Hij dwingt mensen niet om zich te laten redden. Dat maakt de menselijke keuze juist betekenisvol. Het is dus niet zozeer een kwestie van God die niet kan redden, maar van God die dus niet wil redden in bepaalde situaties. En dat sluit ook mooi aan bij waar we het eerder over hadden: je kiest niet de toestand waarin je geboren wordt, maar je kunt wel kiezen wat je ermee doet en of je je tot God wendt. Het is echt wel een gekkenhuis aan het worden, Hopper zegt net dat het onmogelijk is. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tortelduif 4 Geplaatst 33 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 33 minuten geleden 9 minuten geleden zei TTC: Het is echt wel een gekkenhuis aan het worden, Hopper zegt net dat het onmogelijk is. Interpretaties ontbreekt het niet aan. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten