Spring naar bijdragen

Zijn 'Jezus' (NT) en 'de Here' (OT) dezelfde 'entiteit'?

Aanbevolen berichten

13 uur geleden zei Dannyr:

Ik geloof op basis van Gods woord de traditionele drie-eenheidsleer. Dat klopt.

Dus laat ik het erbij.  Ik volg de Bijbel en niet de kerkleer.    Het Evangelie spreekt voor zich:  de Zoon is niet God.   De Zoon is de Deur (waar je door heen moet gaan) om tot de Vader te komen.   Maar dan moet je de Zoon wel in het juiste perspectief zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 155
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Juist. Denk aan joh 1 en de parafrasering in fil 2:7 waar we binnen dit topic over gediscussieerd hebben.  Daar zijn de meningen over verdeeld of het een “nauwkeurige” vertaling betreft. Zie oa

De meeste vertalers geven aan dat de “een” daar niet vanwege grammaticale doeleinden hier geplaatst is ( zoals je hier beweerd)in de nwv maar dat de “een” hier geplaatst is op basis van Theologische d

Bewijs hiervoor? Dat ze allemaal zijn aangepast aan de huidige trinitarische leer dat ze acceptabel zijn voor die kerken?? De nwv past wel in dat hoekje( juist aangepast aantoonbaar) om deze teks

Op 20-10-2025 om 23:41 zei Dannyr:

Het Grieks bevat het expliciete “zei tot Hem” (εἶπεν αὐτῷ) niet een spontane uitroep in het luchtledige.

Hij zei in ieder geval mijn Heer tot hem en bij mijn God keek hij naar boven. Hij sprak zowel Jezus als God aan.

Op 20-10-2025 om 23:41 zei Dannyr:

Wat in beperkte zin gold voor Salomo (door God aangestelde koning), geldt in volle, volmaakte zin voor Christus (eeuwige koning). Dus: waar Psalm 45 menselijke, representatieve “goddelijkheid” bedoelde, ziet Hebreeën 1 dat nu letterlijk vervuld in Christus, omdat de Zoon de volmaakte representatie van God is (zie Hebr. 1:3  “afstraling van Gods heerlijkheid en afdruk van zijn wezen”).

Maar dat neemt niet weg dat bij deze onjuiste interpretatie Salomo dus ook god wordt genoemd. God is uw troon is een veel logischere vertaling. 
Ik ben met je eens dat Jezus een volmaakte afstraling is van God. Maar het maakt Hem dan nog niet de Almachtige God maar een volmaakte afbeelding daarvan, maar desalniettemin een afbeelding. Je kan van een munt een afdruk maken en daarvan een mal maken en de munt daarmee kopiëren. Maar het blijft dan een copy.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hopper:

Dus laat ik het erbij.  Ik volg de Bijbel en niet de kerkleer.    Het Evangelie spreekt voor zich:  de Zoon is niet God.   De Zoon is de Deur (waar je door heen moet gaan) om tot de Vader te komen.   Maar dan moet je de Zoon wel in het juiste perspectief zien.

Dan lees je een hele andere bijbel want in mijn bijbel staan diverse passages waaruit blijkt dat Jezus ook God is!

Ik zie de Zoon in het christelijke perspectief zoals omschreven in fil 2:7. 

5 uur geleden zei sjako:

Hij zei in ieder geval mijn Heer tot hem en bij mijn God keek hij naar boven. Hij sprak zowel Jezus als God aan.

je negeert de context!:

de Griekse tekst staat:

apekrithē Thōmas kai eipen autō: Ho Kyrios mou kai ho Theos mou

(“Thomas antwoordde en zei tot hem: Mijn Heer en mijn God.”)

Belangrijk!!: 
Het werkwoord “zei tot hem” (eipen autō) maakt duidelijk dat Thomas rechtstreeks tot Jezus spreekt.( en ja Jezus is ook God, al bedoel jij hier wat anders maar dat klopt contextueel niet!)

De twee zelfstandige naamwoorden (ho Kyrios, ho Theos) zijn grammaticaal in directe aanspreekvorm (nominatief van adressering).

In de context van Johannes’ evangelie is “Heer” en “God” ook al aan Jezus verbonden (vgl. Johannes 1:1; 20:31).

5 uur geleden zei sjako:

Maar dat neemt niet weg dat bij deze onjuiste interpretatie Salomo dus ook god wordt genoemd. God is uw troon is een veel logischere vertaling. 

Niet logischer volgens vertalers met kennis van het grieks. Wel logisch binnen jullie eigen doctrine mbt Jezus. Maar het wringt met vertaalprincipes. Daarom is de NWV de enige vertaling die dit zo vertaald uit het grieks. Toch wel opmerkelijk of niet??

Sterker nog:  er zijn meer teksten uit het OT die over Jehovah gaan en in het NT letterlijk op Jezus worden toegepast! 

5 uur geleden zei sjako:

Ik ben met je eens dat Jezus een volmaakte afstraling is van God. Maar het maakt Hem dan nog niet de Almachtige God maar een volmaakte afbeelding daarvan

Een volmaakte afstraling van God? Dus stel ik kan 10.000 jaar worden. Ik denk dat ik als mens nooit een volmaakte afstraling van God kan worden, zelfs niet na een miljoen jaar!!

Mijn logische conclusie kan dan niet anders zijn dan: als Jezus werkelijk volmaakt Gods wezen weerspiegelt, zonder fout, zonder beperking, dan lijkt Hij méér dan slechts een schepsel dan deelt Hij in het goddelijke wezen.

bewerkt door Dannyr
Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Dannyr:

Dan lees je een hele andere bijbel want in mijn bijbel staan diverse passages waaruit blijkt dat Jezus ook God is!

Ik zie de Zoon in het christelijke perspectief zoals omschreven in fil 2:7. 

Fil 2:7 is niet het kerkelijk perspectief.  In het kerkelijk perspectief is de Zoon een persoon.   In fil 2:7 staat dat de Zoon Zelf is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Dannyr:

Belangrijk!!: 
Het werkwoord “zei tot hem” (eipen autō) maakt duidelijk dat Thomas rechtstreeks tot Jezus spreekt.( en ja Jezus is ook God, al bedoel jij hier wat anders maar dat klopt contextueel niet!)

Ik zie het als uitroep van verbazing. Thomas dacht eerst dat hij Jezus nooit meer zou zien, en dat de opstanding niet had plaatsgevonden. Hij geloofde niet dat Jezus levend gezien was. Dat moest hij eerst met eigen ogen zien. Dus hij was er niet van overtuigd dat Jezus God was. Bovendien gaat het tegen de meerderheid van teksten in waar staat dat Jezus ondergeschikt is aan God, bijv de Vader is groter dan ik, dat Hij zijn Vader ook als Zijn God ziet en zo zijn er wel meer teksten. Je moet het zien in het grote geheel.

22 uur geleden zei Dannyr:

Een volmaakte afstraling van God? Dus stel ik kan 10.000 jaar worden. Ik denk dat ik als mens nooit een volmaakte afstraling van God kan worden, zelfs niet na een miljoen jaar!!

Nee, maar daarom is Jezus ook de Zoon van God. Ze hebben miljarden jaren samengeleefd, de schepping samen tot stand gebracht etc. Ze kennen elkaar door en door. Jezus lijkt in alles op Zijn Vader. Maar Zijn Vader is en blijft de enige ware God volgens Jezus.

Johannes 17:3 Dit betekent eeuwig leven, dat zij voortdurend kennis in zich opnemen van u, de enige ware God, en van hem die gij hebt uitgezonden, Jezus Christus.  

Enige betekent dat er maar 1 ware God is.

Link naar bericht
Deel via andere websites