Spring naar bijdragen

De weg voor Nederland om uit de problemen te komen

Aanbevolen berichten

In het boek Richteren zien we hoe het volk Israël steeds opnieuw afdwaalt van God waardoor het in de problemen komt. Maar aan de andere kant vertelt het hoe het volk vervolgens gered wordt doordat zij tot Jehova (God) gaan bidden. Wat voor Israël geldt geldt ook voor Nederland. In de gouden eeuw was er weinig gebrek omdat men de bijbel als instructie volgde.
In het nieuwe testament staat ook dat men niet heeft omdat men niet bidt. Zo ontbreken er veel dingen in het dagelijks leven in Nederland. Maar de belofte van het boek Richteren is dat wanneer het volk terugkeert tot Jehova, de God van Israël, dan zal er weer overvloedig gezegend worden.
Ook in het nieuwe testament zegt God dat we niet bezorgd hoeven zijn over wat wij nodig hebben omdat de Vader weet dat wij dat allemaal nodig hebben. Wij moeten er dus voor bidden.
Maar Jezus legt ook uit dat men geloof moet hebben. Door geloof verwachten wij dat wij zullen ontvangen en door geloof dat wij behouden zullen blijven. Geloof in Jezus Christus zijn Zoon en geloof dat de Vader voor ons zal zorgen en zal geven wat wij nodig hebben.
Wij moeten wel bidden met de juiste houding. Dat wij eerst het koninkrijk van God zoeken en wat wij ontvangen voor het goede gebruiken. Rijkdom is goed wanneer het ten  nutte gemaakt wordt om er goed mee te doen.
Zo vertelt de schrift een verhaal over een aantal slaven die een geldbedrag krijgen. Degenen die de grootste bedragen krijgen gaan er mee aan de slag om opbrengst voor hun Heer te verdienen. Zo verwacht ook God dat wij ons inzetten om onze naaste lief te hebben en goede werken te doen in gehoorzaamheid. Zo is daar bijvoorbeeld Tabitha (of Dorkas) die veel goede werken deed en die allerlei kleding maakte voor weduwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Barnabas:

Wat voor Israël geldt geldt ook voor Nederland.

Nee, want volgens de Bijbel is Israël Gods uitverkoren volk. Wij niet.

In de gouden eeuw was er weinig gebrek omdat men de bijbel als instructie volgde.

Er was toen een kleine rijke groep mensen, die voornamelijk geld verdienden met slavenhandel. Daar profiteerden veel mensen van, maar lang niet iedereen hoor.

Maar de belofte van het boek Richteren is dat wanneer het volk terugkeert tot Jehova, de God van Israël, dan zal er weer overvloedig gezegend worden.

Dat geldt alleen voor het volk van Israël. Vriendelijk verzoek om Richteren juist aan te halen en niet te verdraaien in je eigen voordeel.

Zo is daar bijvoorbeeld Tabitha (of Dorkas) die veel goede werken deed en die allerlei kleding maakte voor weduwen.

Anno 2025 hebben weduwen het een stuk beter dan in de Gouden eeuw. Je zou dus kunnen stellen dat de problemen van toen nu zijn opgelost. Dat is dankzij sociale voorzieningen, niet omdat God het heeft geregeld.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-1-2025 om 16:49 zei Dat beloof ik:

Nee, want volgens de Bijbel is Israël Gods uitverkoren volk. Wij niet.

Jawel. Paulus is naar de heidenen gezonden om het evangelie ook naar hen te brengen. Het doel van God was vanaf het begin om iedereen in Christus te behouden. Daarom heeft hij zijn zoon gezonden en daarna opdracht gegeven om aan alle volk, taal en natie het verlossende nieuws te brengen. Daarom horen Israël en andere volkeren bij elkaar. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat andere volkeren zich zouden bekeren tot Jehovah, door Israël. Toen de Israëlieten uit de Egyptische slavernij bevrijd werden waren door ook Egyptenaren bij die voor de God van Israël gekozen hadden. Dat was de bedoeling.

Romeinen 11 spreekt een vergelijking (van Paulus) waarin hij het volk van Israël vergelijkt met een tamme olijfboom waarop een heidense olijfboom geënt wordt. Hij zegt dat enige originele takken (delen van Israël) vervangen zijn door de wilde olijfboom, de heidenen. De heidenen en de overgebleven Israëlieten zijn dus een nieuwe eenheid, één nieuwe olijfboom. Hij tekent daarbij wel aan dat de heidenen in geloof moeten blijven om er bij te horen. Geloof in Jezus Christus, in Jehovah.

Toen de Israëlieten uit Egypte vertrokken waren de meetrekkende Egyptenaren al als takken die op de tamme olijfboom Israël geënt waren.

Zie Rom 11:13-24:

13 Want tegen u, de heidenen, zeg ik: Voor zover ik de apostel van de heidenen ben, maak ik mijn bediening heerlijk,

14 om daardoor zo mogelijk mijn verwanten wat betreft het vlees tot jaloersheid te verwekken en enigen uit hen te behouden.

15 Want als hun verwerping verzoening voor de wereld betekent, wat betekent dan hun aanneming anders dan leven uit de doden?

16 En als de eerstelingen heilig zijn, dan het deeg ook, en als de wortel heilig is, dan de takken ook.

17 Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom,

18 beroem u dan niet tegenover de takken. En als u zich beroemt: U draagt de wortel niet, maar de wortel u.

19 U zult dan zeggen: De takken zijn afgerukt, opdat ik zou worden geënt.

20 Dat is waar. Door ongeloof zijn zij afgerukt en u staat door het geloof. Heb geen hoge dunk van uzelf, maar vrees.

21 Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart.

22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God: strengheid over hen die gevallen zijn, over u echter goedertierenheid, als u in de goedertierenheid blijft. Anders zult ook u afgehouwen worden.

23 En ook zij zullen, als zij niet in het ongeloof blijven, geënt worden, want God is machtig hen opnieuw te enten.

24 Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom.

De wortel staat symbool voor Jezus Christus en Jehovah waaruit alles is voortgekomen. Jezus is heilig en alles wat bij hem hoort is heilig, geheiligd door zijn bloed. Dat geld voor Jood en voor heiden. Daarom, allen die geloven zijn geënt op de tamme olijf Israël die door Jezus gevoed en geheiligd is.

Ten overvloede. Er staat dat er bij God geen aanzien des persoons is. Allen kunnen ingaan in zijn koninkrijk door de genade van het kruis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)

Dat geldt alleen voor het volk van Israël. Vriendelijk verzoek om Richteren juist aan te halen en niet te verdraaien in je eigen voordeel.

Er is geen aanzien des persoons bij God. God handelt met ieder volk gelijk. Hij zegent volkeren die uit zichzelf rechtvaardig zijn. Bijvoorbeeld koning Nebuchadnezar en de Chaldeeën die een groot en machtig volk worden. Koning Nebuchadnezar wordt door God geëerd als een gouden hoofd, een lof op zijn naam, door de droom van het beeld dat door Daniël uitgelegd wordt. In het boek Jeremia wordt dan ook gezegd dat de Israëlieten zich mee moeten laten voeren naar Babel en zich door verstigen opdat God hen daar zal zegenen. Nebuchadnezar wordt door God geëerd en dat betekent dat hij en zijn volk juist doen. Het succes toont ook dat er een stabiele en liefdevolle basis is die voldoenden grooot is om door God gezegend te worden. Het volk werkt daar aan mee. Zo zegent God dus een heidens volk om hun goedheid en ondelinge goede verstandhouding en onderlinge zorg die nou eenmaal ten grondslag liggen aan een sterke samenleving. Omgekeerd vervalt het rijk en wordt zwak en valt voor de Meden en Perzen terwijl een latere koning God verachtelijk behandeld door het heilige tempelgerei als zijn serviesgoed te gebruiken. Dat is een teken van verval dat al ingebakken was.

God zegent volkeren die hem eren door zorg in de samenleving te hebben, die hun naaste liefhebben. Omgekeerd maakt hij een eind aan beschavingen die uit de hand lopen. Ook de Meden en Perzen worden op hun beurt groot en vrijwel direct geeft de koning opdracht de tempel te Jeruzalem te herbouwen. Deze koning had het goede voor met God. Hij werd gezegend.

Met Nederland is het hetzelfde.

Anno 2025 hebben weduwen het een stuk beter dan in de Gouden eeuw. Je zou dus kunnen stellen dat de problemen van toen nu zijn opgelost. Dat is dankzij sociale voorzieningen, niet omdat God het heeft geregeld.

Onze technologie maakt dat wij weduwen in warme huizen onder kunnen brengen maar het afwijken van bijbelse normen en waarden maakt dat men regelmatig hoort van kinderen die ouders slecht behandelen met het oog op de erfenis.

Het zijn de morele standaarden die er het meest toe doen en zorgen dat er samenwerking en zorg is, en succesvolle technologische ontwikkeling heeft plaatsgevonden. De normen en waarden hebben rijkdom gecreëerd waardoor er ruimte kwam om wetenschappelijk te hobbyen wat uitgegroeid is tot een bedrijf.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Barnabas:

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat andere volkeren zich zouden bekeren tot Jehovah, door Israël. Toen de Israëlieten uit de Egyptische slavernij bevrijd werden waren door ook Egyptenaren bij die voor de God van Israël gekozen hadden. Dat was de bedoeling.

Nergens staat dat.

4 uur geleden zei Barnabas:

Romeinen 11 spreekt een vergelijking (van Paulus) waarin hij het volk van Israël vergelijkt met een tamme olijfboom waarop een heidense olijfboom geënt wordt. Hij zegt dat enige originele takken (delen van Israël) vervangen zijn door de wilde olijfboom, de heidenen.

Dat zegt Paulus. Jezus heeft dat nooit gestelt 

Link naar bericht
Deel via andere websites

De bijbelse normen en waarden zullen herstelt worden wanneer het volk weer luistert naar de almachtige God. Dat zal helpen. Een paar teksten:

Galaten 5:22: "De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing."

2 Petrus 1:5-7:  "En daarom moet u zich er met alle inzet op toeleggen om aan uw geloof deugd toe te voegen, aan de deugd kennis, aan de kennis zelfbeheersing, aan de zelfbeheersing volharding, aan de volharding godsvrucht, aan de godsvrucht broederliefde en aan de broederliefde liefde voor iedereen."

Psalm 1:
1Welzalig de man die niet wandelt in de raad van de goddelozen, die niet staat op de weg van de zondaars, die niet zit op de zetel van de spotters,
2 maar die zijn vreugde vindt in de wet van de HEERE en Zijn wet dag en nacht overdenkt.
3 Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken, die zijn vrucht geeft op zijn tijd, waarvan het blad niet afvalt; al wat hij doet, zal goed gelukken.

De vrucht die hij geeft is de vrucht van de Geest die in eerstgenoemde tekst genoemd wordt.

De wet waarover Psalm 1 spreekt is de wet van Mozes die begint met "heb God lief" en om "je naaste lief te hebben als jezelf", Lukas 10:27.

In het verhaal van de Barmhartige Samaritaan geeft Jezus uitleg over de wet aan de hand van een vraag van een leraar aan hem (Lukas 10):

25 En zie, een wetgeleerde stond op om Hem te verzoeken, en zei: Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?
26 En Hij zei tegen hem: Wat staat er in de Wet geschreven? Wat leest u daar?
27 Hij antwoordde en zei: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel, met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.
28 Hij zei tegen hem: U hebt juist geantwoord. Doe dat en u zult leven.
29 Maar hij wilde zichzelf rechtvaardigen en zei tegen Jezus: Wie is mijn naaste?
30 Jezus antwoordde en zei: Een man ging van Jeruzalem naar Jericho en viel in de handen van rovers, die hem de kleren uittrokken, hem daarbij slagen toedienden en hem bij hun vertrek halfdood lieten liggen.
31 Toevallig kwam er een priester langs diezelfde weg, en toen hij hem zag, ging hij aan de overkant voorbij.
32 Evenzo ging ook een Leviet, toen hij op die plek kwam en hem zag, aan de overkant voorbij.
33 Maar een Samaritaan die op reis was, kwam in zijn buurt, en toen hij hem zag, was hij met innerlijke ontferming bewogen.
34 En hij ging naar hem toe, verbond zijn wonden en goot er olie en wijn op. Hij tilde hem op zijn eigen rijdier, bracht hem naar een herberg en verzorgde hem.
35 En toen hij de volgende dag wegging, haalde hij twee penningen. tevoorschijn, en hij gaf ze aan de waard en zei tegen hem: Zorg voor hem, en wat u verder aan kosten maakt, zal ik u geven als ik terugkom. 
36 Wie van deze drie denkt u dat de naaste geweest is van hem die in handen van de rovers gevallen was?
37 En hij zei: Degene die hem barmhartigheid bewezen heeft. Jezus zei tegen hem: Ga heen en doet u evenzo.

UIt dit verhaal komt naar voren dat ook het bewijzen van barmhartigheid hoort bij de wet, de normen en waarden van God en ook het verzorgen en bekostigen van de zorg voor behoeftigen. Twee penningen komt overeen met het dagloon van een gewone arbeider.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Barnabas:

Er is geen aanzien des persoons bij God. God handelt met ieder volk gelijk

Dat doet hij niet. 

(Deuteronomium 20:16-17)  Maar van de steden dezer volken, die u de HEERE, uw God, ten erve geeft, zult gij niets laten leven, dat adem heeft. Maar gij zult ze ganselijk verbannen: de Hethieten, en de Amorieten, en de Kanaänieten, en de Ferezieten, de Hevieten, en de Jebusieten, gelijk als u de HEERE, uw God, geboden heeft

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Barnabas:

In het verhaal van de Barmhartige Samaritaan geeft Jezus uitleg over de wet aan de hand van een vraag van een leraar aan hem (Lukas 10):

25 En zie, een wetgeleerde stond op om Hem te verzoeken, en zei: Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?
26 En Hij zei tegen hem: Wat staat er in de Wet geschreven? Wat leest u daar?
27 Hij antwoordde en zei: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel, met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.
28 Hij zei tegen hem: U hebt juist geantwoord. Doe dat en u zult leven.
29 Maar hij wilde zichzelf rechtvaardigen en zei tegen Jezus: Wie is mijn naaste?
30 Jezus antwoordde en zei: Een man ging van Jeruzalem naar Jericho en viel in de handen van rovers, die hem de kleren uittrokken, hem daarbij slagen toedienden en hem bij hun vertrek halfdood lieten liggen.
31 Toevallig kwam er een priester langs diezelfde weg, en toen hij hem zag, ging hij aan de overkant voorbij.
32 Evenzo ging ook een Leviet, toen hij op die plek kwam en hem zag, aan de overkant voorbij.
33 Maar een Samaritaan die op reis was, kwam in zijn buurt, en toen hij hem zag, was hij met innerlijke ontferming bewogen.
34 En hij ging naar hem toe, verbond zijn wonden en goot er olie en wijn op. Hij tilde hem op zijn eigen rijdier, bracht hem naar een herberg en verzorgde hem.
35 En toen hij de volgende dag wegging, haalde hij twee penningen. tevoorschijn, en hij gaf ze aan de waard en zei tegen hem: Zorg voor hem, en wat u verder aan kosten maakt, zal ik u geven als ik terugkom. 
36 Wie van deze drie denkt u dat de naaste geweest is van hem die in handen van de rovers gevallen was?
37 En hij zei: Degene die hem barmhartigheid bewezen heeft. Jezus zei tegen hem: Ga heen en doet u evenzo.

UIt dit verhaal komt naar voren dat ook het bewijzen van barmhartigheid hoort bij de wet, de normen en waarden van God en ook het verzorgen en bekostigen van de zorg voor behoeftigen. Twee penningen komt overeen met het dagloon van een gewone arbeider.

De belangrijkste punten van dit verhaal noem je niet. 

Een priester en een Leviet waren beide belangrijke religieuze figuren in het jodendom. In die tijd bestond er een diepe vijandschap tussen Joden en Samaritanen.  De Joden zagen hen als ketters en minderwaardig. 

De essentie van het verhaal is dus dat de normen en waarden van ogenschijnlijk minderwaardige ketters, beter kunnen zijn dan die van hoogwaardige personen uit eigen gelederen. 

9 uur geleden zei Barnabas:

De bijbelse normen en waarden zullen herstelt worden wanneer het volk weer luistert naar de almachtige God.

Sterker nog.. 

Een Leviet was iemand die behoorde tot de stam van Levi, één van de twaalf stammen van Israël die een speciale religieuze taak hadden binnen het joodse volk. Ze leerden de wet van Mozes aan het volk.  

De Levieten en priester waren dus aangesteld om te luisteren naar God en de verwoorders van de bijbelse normen en waarden. 

Kennelijk.. was Jezus het niet eens met hun normen en waarden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-2-2025 om 10:34 zei Fundamenteel:

Christus heeft dat vervuld en nu is er geen uitverkoren ras meer. Iedereen kan tot God de Vader komen. ;)

Welnee. Er staat dat hij geen letter, geen jota zou veranderen aan de wetten. Op verschillende plaatsen staat ook duidelijk dat Jezus alleen kwam ook de verloren schapen van Israel te redden.

(Mattheus 15:24) Maar Hij, antwoordende, zeide: Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis Israels.

(Mattheus 10:5-6) Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden, en hun bevel gegeven, zeggende: Gij zult niet heengaan op den weg der heidenen, en gij zult niet ingaan in enige stad der Samaritanen. Maar gaat veel meer heen tot de verloren schapen van het huis Israels.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Welnee. Er staat dat hij geen letter, geen jota zou veranderen aan de wetten. Op verschillende plaatsen staat ook duidelijk dat Jezus alleen kwam ook de verloren schapen van Israel te redden.

Mattheüs 21:18-22 (HS):"In de vroege morgen, toen Hij terugging naar de stad, kreeg Hij honger. En Hij zag een vijgenboom langs de weg staan, en Hij kwam ernaar toe, maar vond niets aan de boom dan alleen bladeren, en Hij zei tegen hem: 'Nooit meer zal er vrucht aan u komen!' En op hetzelfde moment verdorde de vijgenboom. Toen de discipelen dat zagen, waren zij verwonderd en zeiden: 'Hoe is de vijgenboom in één ogenblik verdord?' Jezus antwoordde en zei tegen hen: 'Voorwaar, Ik zeg u: Als gij geloof hebt en niet twijfelt, zult gij niet alleen doen wat met de vijgenboom is gebeurd, maar zelfs tegen deze berg zeggen: ‘Word opgeheven en in de zee geworpen!’ en het zal geschieden. En alles wat gij in gebed gelovig vraagt, zult gij ontvangen."

Mattheüs 21:43, HS) "Daarom zeg Ik u: Het koninkrijk Gods zal van u genomen worden en gegeven aan een volk dat de vruchten ervan zal voortbrengen."

Daarvoor hoeven de geboden niet te veranderen. Er is gewoon geen uitverkoren volk meer, iedereen kan nu tot de Vader komen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Fundamenteel:

Mattheüs 21:18-22 (HS):"In de vroege morgen, toen Hij terugging naar de stad, kreeg Hij honger. En Hij zag een vijgenboom langs de weg staan, en Hij kwam ernaar toe, maar vond niets aan de boom dan alleen bladeren, en Hij zei tegen hem: 'Nooit meer zal er vrucht aan u komen!' En op hetzelfde moment verdorde de vijgenboom. Toen de discipelen dat zagen, waren zij verwonderd en zeiden: 'Hoe is de vijgenboom in één ogenblik verdord?' Jezus antwoordde en zei tegen hen: 'Voorwaar, Ik zeg u: Als gij geloof hebt en niet twijfelt, zult gij niet alleen doen wat met de vijgenboom is gebeurd, maar zelfs tegen deze berg zeggen: ‘Word opgeheven en in de zee geworpen!’ en het zal geschieden. En alles wat gij in gebed gelovig vraagt, zult gij ontvangen."

Mattheüs 21:43, HS) "Daarom zeg Ik u: Het koninkrijk Gods zal van u genomen worden en gegeven aan een volk dat de vruchten ervan zal voortbrengen."

Daarvoor hoeven de geboden niet te veranderen. Er is gewoon geen uitverkoren volk meer, iedereen kan nu tot de Vader komen. 

Da's ook wat, al die tegenstrijdige citaten van Jezus in één boek Matteus. 
Eerst dat ie alleen voor de Joden komt, en even later dat hij het koninkrijk zo aan een ander volk kan geven. Dat klinkt niet echt consequent of structureel he ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Da's ook wat, al die tegenstrijdige citaten van Jezus in één boek Matteus. 
Eerst dat ie alleen voor de Joden komt, en even later dat hij het koninkrijk zo aan een ander volk kan geven. Dat klinkt niet echt consequent of structureel he ?

Ook Joden kunnen christenen worden, maar christenen kunnen geen Jood worden. Veel christenen plaatsen Israel meer op een altaar dan Christus. Ik zie dat pas als inconsequent. Maarja wie ben ik of jij daar iets aan te veranderen? ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites