Spring naar bijdragen

Vrouw, man en de arbeid

Aanbevolen berichten

In de Bijbel staan prachtige verhalen over hard werkende vrouwen en mannen. 

Zoals Priscilla die samen met haar man Aquila leerbewerkers waren.  Net zoals Paulus, die daarom bij hen introk. Zij werden ook medewerkers van Paulus. Priscilla combineerde haar werk met haar rol als leraar en evangelist, wat duidt op ondernemerschap en invloed. ((Handelingen 18:2-3, Romeinen 16:3-4)

En Lydia, een vrouw die in purperstoffen handelde.  Dat was echt een luxeproduct dat vooral door de rijke elite werd gekocht. Haar huis werd een ontmoetingsplaats voor gelovigen.(Handelingen 16:14-15)

En laten we Debora (Richteren 4-5) niet vergeten.  Een profetes, richteres en militaire leider in Israël. Ze leidde niet alleen het volk, maar had ook gezag in juridische en organisatorische zaken en droeg veel bestuurlijke verantwoordelijkheid. 

Een paar voorbeelden. Er zijn er vast meer. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Petra.:

Zoals Priscilla die samen met haar man Aquila leerbewerkers waren.  Net zoals Paulus, die daarom bij hen introk. Zij werden ook medewerkers van Paulus. Priscilla combineerde haar werk met haar rol als leraar en evangelist, wat duidt op ondernemerschap en invloed. ((Handelingen 18:2-3, Romeinen 16:3-4)

En Lydia, een vrouw die in purperstoffen handelde.  Dat was echt een luxeproduct dat vooral door de rijke elite werd gekocht. Haar huis werd een ontmoetingsplaats voor gelovigen.(Handelingen 16:14-15)

En laten we Debora (Richteren 4-5) niet vergeten.  Een profetes, richteres en militaire leider in Israël. Ze leidde niet alleen het volk, maar had ook gezag in juridische en organisatorische zaken en droeg veel bestuurlijke verantwoordelijkheid. 

Dat zijn uitzonderingen die de regel bevestigen. De regel is dat vrouwen eigendom zijn van hun vader of man. Als ze al een beroep hebben is dat  meestal prostituee. Eva pleegde de zonde en als straf werd de man als baas over haar aangesteld. En dat geldt gelijk voor alle vrouwen die na haar komen.

Ziedaar de rolverdeling tussen man en vrouw en arbeid in de Bijbel. Uiteraard kun je ook voorbeelden vinden die daar van afwijken, zoals bij elk onderwerp. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch leert de Bijbel dat mannen ook gehoorzaam aan hun vrouw moeten zijn, in den Heere. Christus stelde zo'n strenge huwelijkswetten op dat men zich afvroeg of ze dan nog wel moesten trouwen. Dat en haar te eren zoals de Kerk. Als uw vrouw gelijk aan de Kerk is, dan ligt de lat hoog. 

Christendom is het meest vrouwvriendelijke geloof, want je mag enkel bij overspel scheiden en je bent verplicht voor haar te zorgen tot de dood u scheidt. 

Het is heel vrouwonvriendelijk moeders aan het werk te stellen en een samenleving uit te bouwen waar 1 arbeidersloon niet meer voldoende is om in alles te voorzien en mannen die zich vrouw verklaren vrouwenrechten en - priveleges te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-1-2025 om 08:52 zei Petra.:

Tabitha (Dorkas) maakte kleding en toen zij overleed waren er vele vrouwen die de kleding die zij gemaakt had lieten zien. Zij huilden daarbij omdat zij geliefd was. Zij riepen de apostel Petrus die haar terg tot leven bracht. Hand 9:36-41:
36 En er was in Joppe een zekere discipelin van wie de naam Tabitha was, wat vertaald Dorkas betekent. Deze was overvloedig in goede werken, en in liefdegaven die zij schonk.
37 En het gebeurde in die dagen dat zij ziek werd en stierf; en toen men haar gewassen had, legde men haar in de bovenzaal.
38 En omdat Lydda vlak bij Joppe lag, stuurden de discipelen, toen zij hoorden dat Petrus daar was, twee mannen naar hem toe, die smeekten dat hij zonder uitstel naar hen toe zou komen.
39 En Petrus stond op en ging met hen mee; en toen hij daar gekomen was, brachten zij hem in de bovenzaal. En alle weduwen stonden bij hem, terwijl zij huilden en de onder- en bovenkleding toonden die Dorkas gemaakt had toen zij nog bij hen was.
4Maar nadat Petrus allen naar buiten had gestuurd, knielde hij neer en bad; en hij keerde zich naar het lichaam en zei: Tabitha, sta op! En zij deed haar ogen open en zodra zij Petrus zag, ging zij overeind zitten.
41En hij gaf haar de hand en hielp haar opstaan. Hij riep de heiligen en de weduwen en plaatste haar levend voor hen.

Van Aquilla en Priscilla waren inderdaad samen tentenmakers (vers 3: "Zij waren tentenmakers"). Hand 18:1-3:
1 En hierna ging Paulus uit Athene weg en kwam in Korinthe.
2 En hij trof er een Jood aan van wie de naam Aquila was, afkomstig uit Pontus, die onlangs uit Italië gekomen was, en Priscilla, zijn vrouw (omdat Claudius bevolen had dat al de Joden uit Rome weg moesten gaan) en hij ging naar hen toe.
3 En omdat hij hetzelfde beroep uitoefende, bleef hij bij hen en werkte er; want zij waren tentenmakers van beroep.

Tekst over Lydia, Hand 16:14-15:
14 En een zekere vrouw, van wie de naam Lydia was, een purperverkoopster uit de stad Thyatira, die God diende, luisterde naar ons. En de Heere opende haar hart, zodat zij acht gaf op wat door Paulus gesproken werd.
15 En toen zij gedoopt was, en haar huisgenoten, drong zij er bij ons op aan: Als u van oordeel bent dat ik trouw ben aan de Heere, kom dan in mijn huis en blijf er. En zij drong er sterk bij ons op aan.
Dat haar huis een ontmoetingsplaats werd voor gelovigen haal ik niet uit de tekst, maar wel dat zij Paulus welkom heette en hem op deze wijze ondersteunde in zijn werk door hem gastvrijheid te bieden.

Debora was wel richteres en profetes, maar geen militair leider. De opdracht tot de strijd geldt Barak en niet Debora (Richt 4:. In het verhaal staat dat hij tienduizend mannen moet meenemen waarbij gezegd wordt dat ook Debora met hem optrekt, of zij daarbij actief aan de strijd deelneemt wordt verzwegen. Maar een vrouw die militair optreedt waarvan dat expliciet vermeld wordt is in de bijbel volgens mij niet vermeld. Misschien biedt het Hebreeuws uitkomst. Ook staat er dat zij met Barak optrok, in  de zin dat zij met hem mee gaat en dus Barak de leiding heeft.
Daarbij staat er dat Debora als richter leiding gaf aan Israël, in haar hoedanigheid als juriste dus.
Richt 4:4-10:
4 En Debora, een vrouw die een profetes was, de vrouw van Lappidoth, die gaf in die tijd als richter leiding aan Israël.
5 Zij woonde onder de palmboom van Debora, tussen Rama en Bethel, in het bergland van Efraïm, en de Israëlieten gingen voor de rechtspraak naar haar toe.
6 Zij stuurde een bode en liet Barak, de zoon van Abinoam, uit Kedes-Naftali, roepen en zei tegen hem: Heeft de HEERE, de God van Israël, niet geboden: Ga, trek op naar de berg Tabor en neem tienduizend man met u mee, van de nakomelingen van Naftali en van de nakomelingen van Zebulon?
7 Dan zal Ik bij de beek Kison Sisera, de legerbevelhebber van Jabin, naar u toe trekken met zijn strijdwagens en zijn troepenmacht, en Ik zal hem in uw hand geven.
8 Toen zei Barak tegen haar: Als u met mij mee zult gaan, dan ga ik. Maar als u niet met mij mee zult gaan, dan ga ik niet.
9 En zij zei: Ik zal wel met u meegaan. Maar er zal op de weg die u gaat voor u geen eer te behalen zijn, want de HEERE zal Sisera overleveren in de hand van een vrouw. Toen stond Debora op en ging met Barak naar Kedes.
10 Barak riep vervolgens Zebulon en Naftali te Kedes bijeen en hij trok te voet op met tienduizend man. Ook Debora trok met hem op.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor de katholieken onder ons is er natuurlijk het bijbelboek Judit. Daarin wordt verhaald hoe, nadat Israël belegerd is door de vijand, de zeer mooie Judit naar het vijandelijk kamp gaat, de legeraanvoerder voor zich weet te winnen en 's nachts in zijn eigen tent hem het hoofd eraf slaat met zijn eigen zwaard. Einde oorlog. Kijk, dat zijn toch de verhalen die je moet hebben, niet dan? ;) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Robert Frans:

Voor de katholieken onder ons is er natuurlijk het bijbelboek Judit. Daarin wordt verhaald hoe, nadat Israël belegerd is door de vijand, de zeer mooie Judit naar het vijandelijk kamp gaat, de legeraanvoerder voor zich weet te winnen en 's nachts in zijn eigen tent hem het hoofd eraf slaat met zijn eigen zwaard. Einde oorlog. Kijk, dat zijn toch de verhalen die je moet hebben, niet dan? ;) 

Ja maar ge vergeet dat de Ethiopische Bijbel nog alle 88 hoofdstukken bevat, en tot heden het Ark des verbonds bewaken. Waar de bewakers een zekere dood aan radiatieziekte sterven en de volgende bewaker met een loterij bepaald wordt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Robert Frans:

Dat verhaal bestaat alleen maar omdat dit zo'n beetje de meest vernederende manier is om iemands dood te beschrijven. Of het echt gebeurd is... Ik denk niet dat zon gebeurtenis de directe aanleiding tot vrede is hoor.....

2 uur geleden zei Fundamenteel:

Ja maar ge vergeet dat de Ethiopische Bijbel nog alle 88 hoofdstukken bevat, en tot heden het Ark des verbonds bewaken. Waar de bewakers een zekere dood aan radiatieziekte sterven en de volgende bewaker met een loterij bepaald wordt. 

Nee toch, je weet waar de Ark staat. Wereldnieuws. En? Waar ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat verhaal bestaat alleen maar omdat dit zo'n beetje de meest vernederende manier is om iemands dood te beschrijven. Of het echt gebeurd is... Ik denk niet dat zon gebeurtenis de directe aanleiding tot vrede is hoor.....

Nee toch, je weet waar de Ark staat. Wereldnieuws. En? Waar ?

Ethiopië 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-1-2025 om 12:28 zei Barnabas:

Dat haar huis een ontmoetingsplaats werd voor gelovigen haal ik niet uit de tekst, maar wel dat zij Paulus welkom heette en hem op deze wijze ondersteunde in zijn werk door hem gastvrijheid te bieden.

Dat kun je hieruit opmaken: 

40 Paulus en Silas verlieten de gevangenis en gingen naar het huis van Lydia, waar ze de gelovigen aantroffen.

Op 29-1-2025 om 12:28 zei Barnabas:

Debora was wel richteres en profetes, maar geen militair leider. De opdracht tot de strijd geldt Barak en niet Debora (Richt 4:. In het verhaal staat dat hij tienduizend mannen moet meenemen waarbij gezegd wordt dat ook Debora met hem optrekt, of zij daarbij actief aan de strijd deelneemt wordt verzwegen.

In het verhaal staat dat zij aan Barak bij zich liet komen om hem een specifieke militaire opdracht te geven. Barak zegt alleen te gaan als zij meegaat, hij  wilde niet de strijd in gaan zonder Debora, wat wijst op haar autoriteit en leiderschap.

4 In die tijd was de profetes Debora degene die Israël als rechter leidde; zij was de vrouw van Lappidot. 5 Ze hield zitting onder de Deborapalm tussen Rama en Betel, in het bergland van Efraïm, en daar kwamen de Israëlieten haar hun rechtsgeschillen voorleggen. 6  Debora liet Barak, de zoon van Abinoam, afkomstig uit Kedes in Naftali, bij zich komen en zei tegen hem: ‘De HEER, de God van Israël, gebiedt u: “Trek met tienduizend man uit de stammen Naftali en Zebulon op naar de Tabor. 7 

Richteren 5:7, 12-13

"De dorpen in Israël lagen er verlaten bij, verlaten lagen ze erbij, totdat ik, Debora, opstond, opstond als een moeder in Israël."
"Ontwaak, Debora, ontwaak, hef een lied aan! Sta op, Barak, en neem je gevangenen mee, zoon van Abinoam! Toen trok het volk van de HEER met mij mee, dappere helden trokken met mij mee."

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-1-2025 om 16:53 zei Dat beloof ik:
Op 29-1-2025 om 13:04 zei Robert Frans:

Of het echt zo gebeurd is, kun je je natuurlijk bij de meeste verhalen wel afvragen. Het gaat om de boodschap. 

Link naar bericht
Deel via andere websites