Spring naar bijdragen

Bezig met Bijbel vertaling

Aanbevolen berichten

19 uur geleden zei Dannyr:

Veel van wat in dit boek staat wordt door vertalers en kenners vd bronteksten erkend( was al bekend voor de uitgave van dit boek). Wat is je exacte punt mbt dit boek?

Dat het allemaal mensenwerk is..

Dus dat het idee van "als God openbaart dan zal God ook bewaren" de prullenbak in kan. Alle ideeen over boven komen van beneden, om een bekende theoloog vrijelijk te citeren.

Hoe Figulus denkt doet mij erg magisch denken aan. Zoals het hele idee van een Heilige Geest die mensen inspireert mij magisch denken aandoet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 78
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Religie is voor mensen gecreëerd, maar we zouden niet in hokjes gestopt moeten worden. In mijn zoektocht naar waarheid heb ik een radicale keuze gemaakt: ik heb bewust al mijn vooraf gevormde geloofso

Het verschil is dat de Statenvertaling een vertaling is die bewust gemaakt is om Gods Woord toegankelijk te maken voor Nederlandssprekenden, zonder te claimen dat het de enige ware weergave is. Het do

Je reactie zit vol aannames en tegenstrijdigheden die ik graag punt voor punt wil adresseren. Je beweert dat ik suggereer dat "iedereen Hebreeuws moet leren" - dit heb ik nooit gezegd. Ik stel al

1 uur geleden zei Naatje1973:

Dat het allemaal mensenwerk is..

De bijbel kwam niet uit de hemel vallen en alle boeken bestonden niet 1 keer als “de Bijbel” die we nu hebben. 

De bijbel is over lange periode geschreven door mensen( dat ontkent ook geen enkele christen) maar wel onder leiding en inspiratie van Gods Geest. ( waarom christenen dat vinden of concluderen kan ik wederom een topic vullen)

Dus ja God gebruikte en inspireerde de schrijvers vd boeken vd bijbel. Niemand ontkent dat mensen het schreven en dat God hun cultuur en schrijfstijl enz als mensen in hun tijd ook gebruikte om Zijn Woord te verkondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dannyr:

De bijbel kwam niet uit de hemel vallen en alle boeken bestonden niet 1 keer als “de Bijbel” die we nu hebben. 

De bijbel is over lange periode geschreven door mensen( dat ontkent ook geen enkele christen) maar wel onder leiding en inspiratie van Gods Geest. ( waarom christenen dat vinden of concluderen kan ik wederom een topic vullen)

Dus ja God gebruikte en inspireerde de schrijvers vd boeken vd bijbel. Niemand ontkent dat mensen het schreven en dat God hun cultuur en schrijfstijl enz als mensen in hun tijd ook gebruikte om Zijn Woord te verkondigen.

Dit is dus weer typisch christelijke theologie. Het is mensenwerk MAAR het is ook geinspireerd door God..

Dan is het dus geen mensenwerk. 

Beetje zoals de moslims de koran lezen. Het is geschreven door Mohammed (vzmh) maar wel geciteerd door de engel Gabriel (vzmh). 

Laatste alinea is een geloofsopvatting. En nogmaals, het geloof in een Heilige Geest die je dingen vertelt is een overblijfsel uit de pruimentijd. En doet mij denken aan het magisch denken van mensen. Tevens is het altijd een mooie en snelle manier om je zin door te drijven "ik ben begeesterd door de Heilige Geest en jij niet, dus ik heb gelijk, doei!"..

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Naatje1973:

Dit is dus weer typisch christelijke theologie. Het is mensenwerk MAAR het is ook geinspireerd door God..

Beetje zoals de moslims de koran lezen. Het is geschreven door Mohammed (vzmh) maar wel geciteerd door de engel Gabriel (vzmh). 

Laatste alinea is een geloofsopvatting. En nogmaals, het geloof in een Heilige Geest die je dingen vertelt is een overblijfsel uit de pruimentijd. En doet mij denken aan het magisch denken van mensen. Tevens is het altijd een mooie en snelle manier om je zin door te drijven "ik ben begeesterd door de Heilige Geest en jij niet, dus ik heb gelijk, doei!"..

Zo kort door de bocht als jij in laatste zin beweerd is het niet. 

Moslims geloven niet dat Mohammed het heeft opgeschreven want Mohammed was analfabeet. Sterker nog zij erkennen dat helemaal niks mensenwerk was aan de koran. Christenen zien dat iets genuanceerder juist!

22 minuten geleden zei Naatje1973:

Ik zeg en-en. De stijl cultuur van de persoon werden wel degelijk gebruikt door God. Dichterlijke vormen in OT tot ooggetuigenverslagen in het NT( diverse stijlen en genres van boeken )

bewerkt door Dannyr
Link naar bericht
Deel via andere websites