VVCC 0 Geplaatst 25 augustus Rapport Share Geplaatst 25 augustus Gehoord deze morgen in de eucharistieviering : het geloof overvalt je zoals de liefde je overvalt. Je moet er niet tegen vechten, maar je er (kritiekloos) aan overgeven. Met zo’n uitspraken heb ik het moeilijk : zou een mensenleven (en, bij uitbreiding, de hele maatschappij) er niet beter bij varen moest de mens wat meer zijn ratio gebruiken, en zich eerst bezinnen vóór hij zich overgeeft aan een gevoel ? Als de parallel met de liefde moet getrokken worden : als iedereen zijn verliefdheidsgevoelens volgt, dan is de monogame relatie ten dode opgeschreven…… Ook (vooral !) in godsdienstige zaken moet de mens reflectie en terughoudendheid in acht nemen. Er zijn (waren) al godsdienstoorlogen genoeg….. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Monachos 507 Geplaatst 25 augustus Rapport Share Geplaatst 25 augustus Er is m.i. niks mis met je overgeven aan een goed gevoel mits er niemand fysiek gekwetst wordt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 25 augustus Rapport Share Geplaatst 25 augustus 1 uur geleden zei VVCC: Gehoord deze morgen in de eucharistieviering : het geloof overvalt je zoals de liefde je overvalt. Je moet er niet tegen vechten, maar je er (kritiekloos) aan overgeven. Met zo’n uitspraken heb ik het moeilijk : zou een mensenleven (en, bij uitbreiding, de hele maatschappij) er niet beter bij varen moest de mens wat meer zijn ratio gebruiken, en zich eerst bezinnen vóór hij zich overgeeft aan een gevoel ? Als de parallel met de liefde moet getrokken worden : als iedereen zijn verliefdheidsgevoelens volgt, dan is de monogame relatie ten dode opgeschreven…… Ook (vooral !) in godsdienstige zaken moet de mens reflectie en terughoudendheid in acht nemen. Er zijn (waren) al godsdienstoorlogen genoeg….. Dat zou wel erg dom zijn, zonder na te denken je eigen wil en denkvermogen overboord zetten. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 699 Geplaatst 30 oktober Rapport Share Geplaatst 30 oktober Je geloof begint niet met een gevoel. Je toont interesse in Gods woord en Hij ziet jou interesse en Hij ziet jou hart. Hij gaat jou tot Zich trekken dmv Zijn heilige Geest. Je gaat dan steeds meer interesse tonen en je gaat het ook begrijpen. Johannes 17:3 zegt: Dit betekent eeuwig leven, dat ze u leren kennen, de enige ware God, en ook degene die u hebt gestuurd, Jezus Christus Kennis van de ware God betekent dus eeuwig leven. Daar moet je moeite voor doen. Jij moet de eerste stap zetten. God stuurt jou bloemetjes, kaartjes, uitnodigingen etc. Maar jij moet er zelf op reageren. Maar als je eenmaal de verbanden gaat zien wordt je geloof sterker en God gaat Zich dan ook steeds meer met jou bemoeien. Je zult dan ook de drang krijgen om het aan anderen te vertellen omdat het zo enorm belangrijk is. Bij mij vallen nog vrijwel elke dag puzzel stukjes in elkaar. Je kan de tijd waarin we leven beter duiden. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 30 oktober Rapport Share Geplaatst 30 oktober Op 25-8-2024 om 18:27 zei VVCC: Gehoord deze morgen in de eucharistieviering : het geloof overvalt je zoals de liefde je overvalt. Je moet er niet tegen vechten, maar je er (kritiekloos) aan overgeven. Met zo’n uitspraken heb ik het moeilijk : zou een mensenleven (en, bij uitbreiding, de hele maatschappij) er niet beter bij varen moest de mens wat meer zijn ratio gebruiken, en zich eerst bezinnen vóór hij zich overgeeft aan een gevoel ? Als de parallel met de liefde moet getrokken worden : als iedereen zijn verliefdheidsgevoelens volgt, dan is de monogame relatie ten dode opgeschreven…… Ook (vooral !) in godsdienstige zaken moet de mens reflectie en terughoudendheid in acht nemen. Er zijn (waren) al godsdienstoorlogen genoeg….. Het Woord houdt zich verborgen in de mens , het verlicht ieder mens komende in de wereld (Joh 1:9). En zovelen als hem aannemen heeft Hij de macht gegeven kinderen Gods te worden (vers 12) Maar het Woord verbergt ook wat het is, opdat de mens er naar gaat verlangen. Dat zou je een 'gevoel' kunnen noemen. Je kunt het niet met je actieve denken begrijpen, en juist in het actieve denken zit de eigenwillendheid. Je dient je er dus inderdaad volledig kritiekloos aan over te geven. Anders kan God het Woord in jou niet spreken. Een parallel met liefde is okay, want de liefde van de Vader doodt niet alleen de eigen wil, de liefde van de Vader doodt uiteindelijk ook jou zelf. Bedenk ook de radicale uitspraak van Jezus: wie niet voor Mij is, is tegen Mij. Je kunt niet een beetje wanneer het je uitkomt aan het volgen van de Weg doen. Het is het Woord wat de mens uiteindelijk onderwijst. Onderwijs in de kerk of door Bijbel studie is van minder belang dan de innerlijke Weg gaan. Godsdienstoorlogen kunnen we aan natuurlijke mensen overlaten. Israel/Gaza of zo. Flawless victory reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 31 oktober Rapport Share Geplaatst 31 oktober (bewerkt) 6 uur geleden zei Hopper: Een parallel met liefde is okay, want de liefde van de Vader doodt niet alleen de eigen wil, de liefde van de Vader doodt uiteindelijk ook jou zelf. Dat is dan geen liefde. Precies waarom je NIET kritiekloos het geloof moet aanvaarden. 31 oktober bewerkt door Dat beloof ik Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 31 oktober Rapport Share Geplaatst 31 oktober 3 uur geleden zei Dat beloof ik: Dat is dan geen liefde. Precies waarom je NIET kritiekloos het geloof moet aanvaarden. In Korintiërs 6:19-20 staat al dat je niet van jezelf bent, het lichaam is een tempel waarin de Heilige Geest woont. Daar kun je het ja/nee mee eens zijn, maar dat veranderd niks aan de situatie. Je bent gekocht en betaald en de mens kan er voor kiezen om zijn schulden af te lossen. De betaling geschiedt met jezelf. Dan ben je daadwerkelijk van de Heilige Geest. Ik weet ook wel dat gelovigen stiekem als zichzelf naar de hemel willen, maar de Bijbel verteld geheel iets anders..... Flawless victory reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 31 oktober Rapport Share Geplaatst 31 oktober 1 uur geleden zei Hopper: In Korintiërs 6:19-20 staat al dat je niet van jezelf bent, het lichaam is een tempel waarin de Heilige Geest woont. Daar kun je het ja/nee mee eens zijn, maar dat veranderd niks aan de situatie. Je bent gekocht en betaald en de mens kan er voor kiezen om zijn schulden af te lossen. De betaling geschiedt met jezelf. Dan ben je daadwerkelijk van de Heilige Geest. Ik weet ook wel dat gelovigen stiekem als zichzelf naar de hemel willen, maar de Bijbel verteld geheel iets anders..... Ik ben niet gekocht en betaald dus hoef ook niets af te lossen. Dat scheelt een stuk. Paulus888 reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 31 oktober Rapport Share Geplaatst 31 oktober 30 minuten geleden zei Dat beloof ik: Ik ben niet gekocht en betaald dus hoef ook niets af te lossen. Dat scheelt een stuk. Jij bent dan ook atheïst, je gelooft nergens in, je gaat over x jaar dood en dat was dat dan. Flawless victory reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 31 oktober Rapport Share Geplaatst 31 oktober 3 uur geleden zei Hopper: Jij bent dan ook atheïst, je gelooft nergens in, je gaat over x jaar dood en dat was dat dan. Het is niet dat ik atheist ben. Joden hebben dat ook. Die gaan er ook van uit dat ze niet gekocht en betaald zijn en dus niets hoeven af te lossen. Het idee klopt ook niet met de Bijbel. Jezus heeft de schuld op zich genomen, nergens wordt gesproken over aflossing. Kan ook niet je, anders is het geen schuld op zich nemen maar schuld voorschieten. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Paulus888 51 Geplaatst 31 oktober Rapport Share Geplaatst 31 oktober 4 minuten geleden zei Dat beloof ik: Het is niet dat ik atheist ben. Joden hebben dat ook. Die gaan er ook van uit dat ze niet gekocht en betaald zijn en dus niets hoeven af te lossen. Het idee klopt ook niet met de Bijbel. Jezus heeft de schuld op zich genomen, nergens wordt gesproken over aflossing. Kan ook niet je, anders is het geen schuld op zich nemen maar schuld voorschieten. pas op hoor, als je de bijbel niet een keer compleet uit de context rukt en citeert neemt Hopper je niet serieus.. Zelf nadenken is not done! Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 31 oktober Rapport Share Geplaatst 31 oktober 1 uur geleden zei Paulus888: pas op hoor, als je de bijbel niet een keer compleet uit de context rukt en citeert neemt Hopper je niet serieus.. Zelf nadenken is not done! Tsja, je neemt schuld op je, of je schiet hem voor. Of dat nu geestelijke of natuurlijke schuld is, maakt niet uit. Het NT stelt dat Jezus de schuld op zich neemt. Dan moeten mensen er niet over beginnen die anno 2024 nog moet worden afbetaald, want dat is dan volkomen onzin, Bijbels gezien. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 31 oktober Rapport Share Geplaatst 31 oktober 1 uur geleden zei Dat beloof ik: Het is niet dat ik atheist ben. Joden hebben dat ook. Die gaan er ook van uit dat ze niet gekocht en betaald zijn en dus niets hoeven af te lossen. Het idee klopt ook niet met de Bijbel. Jezus heeft de schuld op zich genomen, nergens wordt gesproken over aflossing. Kan ook niet je, anders is het geen schuld op zich nemen maar schuld voorschieten. Joden nemen Christus niet aan als hun Verlosser, dus wat is je punt? Verder heb ik je het verzen uit Korintiërs gegeven waarin staat dat je niet van jezelf bent. Ik zal ze nog maar eens citeren ten overvloede: 19 Of weet gij niet, dat ulieder lichaam een tempel is van den Heiligen Geest, Die in u is, Dien gij van God hebt, en dat gij uws zelfs niet zijt? 20 Want gij zijt duur gekocht: zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn. Jij -DBI- bent niet van jezelf, ook al meen jij als atheïst zijnde van wel. Het zwart gemaakte geeft dat aan. Dus als je je schuld aan God wilt af betalen dan dien je te betalen met jezelf. Als atheïst zijnde heb jij daar maling aan, dat begrijp ik ook wel. Ergo: veel gelovigen denken er ook niet aan om die prijs te betalen. Toch is het wel wat Jezus van de mens vraagt: Want wie zijn leven wil behouden, zal het verliezen. Maar wie zijn leven vanwege Mij en voor Gods plan verliest, zal het behouden. (Marcus 8:35) Het is Jezus zelf die zegt dat je met je leven dient te betalen. (Hier omschreven als verliezen). Flawless victory reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 31 oktober Rapport Share Geplaatst 31 oktober (bewerkt) 1 uur geleden zei Hopper: Joden nemen Christus niet aan als hun Verlosser, dus wat is je punt? Dat is vrij duidelijk.. je reageerde met "jij bent dan ook atheïst" en Joden zijn dat niet. 1 uur geleden zei Hopper: Verder heb ik je het verzen uit Korintiërs gegeven waarin staat dat je niet van jezelf bent Ik kan je zoveel verzen geven. Dat iets is geschreven wil nog niet zeggen dat iedereen het serieus moet nemen. Als jij dat wil, moet je dat zelf weten. Ik wil dat niet en daar heb jij niets over te zeggen. 1 uur geleden zei Hopper: Jij -DBI- bent niet van jezelf, ook al meen jij als atheïst zijnde van wel Je mag geloven wat je wil. Maar je hebt jouw geloof niet aan anderen op te leggen. 1 uur geleden zei Hopper: Dus als je je schuld aan God wilt af betalen dan dien je te betalen met jezelf. Als atheïst zijnde heb jij daar maling aan, dat begrijp ik ook wel Nee, dat doe je niet. Je hebt jouw geloof niet op mij te projecteren. 1 uur geleden zei Hopper: (Marcus 8:35) Het is Jezus zelf die zegt dat je met je leven dient te betalen. (Hier omschreven als verliezen Nee hoor, dat is de schrijver van Marcus, die beweert dat Jezus dit heeft gezegd. 31 oktober bewerkt door Dat beloof ik Paulus888 reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 31 oktober Rapport Share Geplaatst 31 oktober 22 minuten geleden zei Dat beloof ik: Dat is vrij duidelijk.. je reageerde met "jij bent dan ook atheïst" en Joden zijn dat niet. Ik kan je zoveel verzen geven. Dat iets is geschreven wil nog niet zeggen dat iedereen het serieus moet nemen. Als jij dat wil, moet je dat zelf weten. Ik wil dat niet en daar heb jij niets over te zeggen. Je mag geloven wat je wil. Maar je hebt jouw geloof niet aan anderen op te leggen. Nee, dat doe je niet. Je hebt jouw geloof niet op mij te projecteren. Nee hoor, dat is de schrijver van Marcus, die beweert dat Jezus dit heeft gezegd. Maak je geen zorgen , de meeste mensen geloven dat ze van zichzelf zijn. Dat is de natuurlijke mens eigen, je bent niks bijzonders. En zelfs als je het tegendeel zou geloven en het Evangelie serieus neemt, dan nog heb je een hele Weg af te leggen. Mij maakt het niet uit wat je doet, de meeste mensen gaan nu eenmaal verloren. Flawless victory reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Paulus888 51 Geplaatst 1 november Rapport Share Geplaatst 1 november 16 uur geleden zei Hopper: Maak je geen zorgen , de meeste mensen geloven dat ze van zichzelf zijn. Dat is de natuurlijke mens eigen, je bent niks bijzonders. En zelfs als je het tegendeel zou geloven en het Evangelie serieus neemt, dan nog heb je een hele Weg af te leggen. Mij maakt het niet uit wat je doet, de meeste mensen gaan nu eenmaal verloren. niemand is bijzonder, behalve jij.. De meeste mensen gaan verloren, maar jij niet... man word eens wakker uit die narcistische droom! Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 1 november Rapport Share Geplaatst 1 november 2 uur geleden zei Paulus888: niemand is bijzonder, behalve jij.. De meeste mensen gaan verloren, maar jij niet... Alleen de natuurlijke mens is bijzonder: die heeft een te onderscheiden identiteit. De geestelijke mens daarentegen onderscheidt zich van niemand. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 1 november Rapport Share Geplaatst 1 november 2 uur geleden zei Hopper: Alleen de natuurlijke mens is bijzonder: die heeft een te onderscheiden identiteit. De geestelijke mens daarentegen onderscheidt zich van niemand. Gezwets. Als hij niet is te onderscheiden, bestaat hij niet. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 1 november Rapport Share Geplaatst 1 november 1 uur geleden zei Dat beloof ik: Gezwets. Als hij niet is te onderscheiden, bestaat hij niet. Wie een vlinder uit zijn cocon probeert te helpen, doodt hem. Alles op zijn tijd, DBI. Jij bent niet voor niks op een geloofsforum. Wie weet wat voor plannen God met jou heeft? Flawless victory reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Paulus888 51 Geplaatst 1 november Rapport Share Geplaatst 1 november 10 minuten geleden zei Hopper: Wie een vlinder uit zijn cocon probeert te helpen, doodt hem. Alles op zijn tijd, DBI. Jij bent niet voor niks op een geloofsforum. Wie weet wat voor plannen God met jou heeft? doe eens niet zo dom. DBI weet heel goed wie hij is.. En heeft met een of andere God niks te maken.. youtube.com/watch?v=rvmjt-xqHwI Mensen die praten over God zijn arrogante klootzakjes op deze wereld. Ze snappen hun eigen kleinheid niet. Dat beloof ik reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 1 november Rapport Share Geplaatst 1 november 7 minuten geleden zei Paulus888: doe eens niet zo dom. DBI weet heel goed wie hij is.. En heeft met een of andere God niks te maken.. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk , ik was ook ooit atheïst. Het zegt niks. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Paulus888 51 Geplaatst 1 november Rapport Share Geplaatst 1 november 14 minuten geleden zei Hopper: Gods wegen zijn ondoorgrondelijk , ik was ook ooit atheïst. Het zegt niks. Dat jij nu geen atheist meer bent hoeft niet met God te maken te hebben.. Ben je eens op je hoofd gevallen in die tijd? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 1 november Rapport Share Geplaatst 1 november 42 minuten geleden zei Hopper: Wie een vlinder uit zijn cocon probeert te helpen, doodt hem. Alles op zijn tijd, DBI. Jij bent niet voor niks op een geloofsforum. Wie weet wat voor plannen God met jou heeft? Wie weet wat voor plannen ik met God heb? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 1 november Rapport Share Geplaatst 1 november 8 minuten geleden zei Paulus888: Dat jij nu geen atheist meer bent hoeft niet met God te maken te hebben.. Je hebt niet voor niets interesse in het geloof, BerJan. Ook al uit je het negatief. Flawless victory reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 1 november Rapport Share Geplaatst 1 november 1 uur geleden zei Hopper: Gods wegen zijn ondoorgrondelijk , ik was ook ooit atheïst. Het zegt niks. Mijn wegen zijn het ondoorgrondelijkerst. Ik was ooit ook gelovig. Het zegt niets. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten