Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Het woord 'avatar' is afgeleid van het Oudindische avatāra- [afdaling, afstamming], van ava- [naar beneden] (vgl. vesper) + tarati [hij steekt over].

Bron: https://etymologiebank.nl/trefwoord/avatar

Citaat:

Een avatar (Sanskriet: अवतार, avatāra, letterlijk de neerdalende) is in het hindoeïsme een incarnatie, verschijning of manifestatie van een bepaalde godheid. De manifestatie komt op aarde als de gerechtigheid (dharma) bedreigd wordt en het kwaad de overhand dreigt te krijgen. Een avatar herstelt de gewenste kosmische orde, waardoor mensen weer in staat zullen zijn tot juist handelen.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Avatar_(hindoeïsme)

Is er iets op tegen om Jezus als een avatar van God te zien? Zo ja, wat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Bekeerling14:

Er was een bepaalde sekte die Jezus inderdaad zo zag. Die zijn later ketters verklaard. Want als Jezus een avatar was dan was Jezus niet werkelijk gekruisigd. Ik geloof dat bepaalde gnostische geschriften dit ook hadden in hun verhalen. Zal morgen kijken of ik tijd heb om op te googelen. 

Klopt, dat wordt het sabellianisme of het modalisme genoemd. Het christendom wijst dit af, omdat zij Christus als een volwaardige Persoon ziet, te onderscheiden van de Vader en de Geest. Deze drie Personen zijn de ene God, maar zij zijn niet elkaar en ook niet slechts verschijningen van de ene God. Niet God de Vader of God de Geest heeft geleden aan het kruis, maar alleen God de Zoon. En de gebeden van de Zoon tot de Vader waren echte gesprekken tussen twee Personen, geen rollenspel door slechts één Persoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Robert Frans:

Klopt, dat wordt het sabellianisme of het modalisme genoemd. Het christendom wijst dit af, omdat zij Christus als een volwaardige Persoon ziet, te onderscheiden van de Vader en de Geest. Deze drie Personen zijn de ene God, maar zij zijn niet elkaar en ook niet slechts verschijningen van de ene God. Niet God de Vader of God de Geest heeft geleden aan het kruis, maar alleen God de Zoon. En de gebeden van de Zoon tot de Vader waren echte gesprekken tussen twee Personen, geen rollenspel door slechts één Persoon.

Dit lijkt er inderdaad op.. Maar de Jezus als avatar zou ook inhouden dat de Vader niet geleden heeft. Christus was immers een straal van God?

Daarom had je in gnostische geschriften ook het verhaal dat Jezus lachte aan het kruis. Sommigen zeiden dat men snel iemand anders aan het kruis had gehangen, en de Christus zou dan boven het kruis "zweven" en lachen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is sprake van vele zonen van God, maar Jezus is de Eniggeboren Zoon van God. Door Christus wordt God onze Vader. Het is het belangrijk om een relatie met deze op te bouwen zodat Zij u kennen. Je bouwt die relatie op in gemeenschap met de Heilige Geest. 

Ik zie daarin geen andere weg dan door deze als 3 Personen te zien zonder daar iets naast de Bijbel bij nodig te hebben? Het is al moeilijk genoeg om het beeld van Jezus van mijn netvlies te branden. Want Jezus wordt veel afgebeeld in onze samenleving, maar zag er wellicht heel anders uit. Als je er dan nog eens een avatar van God, en niet de Zoon van de Vader, maakt ... dan dwalen we nog verder af. Christus is de nieuwe Adam, het herstelde evenbeeld van God Die geboren werd zoals ons. Adam viel in verleiding maar Christus niet.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-7-2024 om 16:12 zei Bekeerling14:

Dit lijkt er inderdaad op.. Maar de Jezus als avatar zou ook inhouden dat de Vader niet geleden heeft. Christus was immers een straal van God?

Daarom had je in gnostische geschriften ook het verhaal dat Jezus lachte aan het kruis. Sommigen zeiden dat men snel iemand anders aan het kruis had gehangen, en de Christus zou dan boven het kruis "zweven" en lachen.

 

Volgens mij doel je op Docetisme. https://nl.wikipedia.org/wiki/Docetisme

Docetisme (van het Griekse: δοκεῖν, dokein = lijken of schijnen) is de opvatting die beweert dat Jezus Christus slechts een schijnbare lichamelijkheid bezat. Volgens de doceten was het lichaam van Christus slechts schijn, niet werkelijk aanwezig.

Het Evangelie volgens Petrus is docetisch  https://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_volgens_Petrus

Een lachende Jezus aan het kruis wordt benoemd in de Gnostische Openbaring van Petrus. https://nl.wikipedia.org/wiki/Gnostische_Openbaring_van_Petrus

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid