Spring naar bijdragen

Maleachi - de bode


Aanbevolen berichten

Maleachi is het laatste boek van de het OT (Christelijke bijbel) en het laatste van de 12 ‘kleine’ profeten.   
In de TeNaCh is het dus niet het laatste boek, want het is onderdeel van de middelste Na (Nebiim= profeten).
De 1 en 2 Kronieken sluiten daar de Ch (Chetubim=geschriften) af.

Het boek kent maar 4 hoofdstukken dus dat moet te doen zijn ondanks de vakantieperiode.  
Het boek wordt 6x in het NT aangehaald: 

Mattheüs 11:10 Want hij is het over wie geschreven staat: Zie, Ik zend Mijn engel voor Uw aangezicht, die voor U uit Uw weg gereed zal maken.
Mattheüs 17:12 Ik zeg u echter dat Elia al gekomen is, en ze hebben hem niet erkend, maar ze hebben met hem gedaan alles wat ze wilden; zo zal ook de Zoon des mensen door hen lijden.     
Markus 1:2 Het is zoals er geschreven staat in de profeten: Zie, Ik zend Mijn engel voor Uw aangezicht, die voor U uit Uw weg gereed zal maken,    
Markus 9:11 En zij vroegen Hem: Waarom zeggen de schriftgeleerden dat Elia eerst moet komen?
12. En Hij antwoordde hun: Elia zal wel eerst komen en alles herstellen; en het zal geschieden zoals geschreven is over de Zoon des mensen, dat Hij veel lijden zal en veracht worden.     
Lukas 1:17 En hij zal voor Hem uit gaan in de geest en de kracht van Elia, om het hart van de vaderen te bekeren tot de kinderen en de ongehoorzamen tot de bedachtzaamheid van de rechtvaardigen, om voor de Heere een toegerust volk gereed te maken.    
Romeinen 9:13 Zoals geschreven staat: Jakob heb Ik liefgehad en Ezau heb Ik gehaat.

 

Als je aan mij had gevraagd, wat staat er in die 4 hoofdstukken, dan had ik het niet geweten.      
Eerst maar eens goed lezen en dan natuurlijk de hulpbronnen aanspreken.   


Wie kan er wat achtergrondinformatie geven bij het boek of heeft wat details over sommige teksten?    
 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoezo 4 hoofdstukken? Ik zie er 3.  (Maleachi 1, 2 en 3). 

 

Nou begon 1 met gejammer over de offers die niet goed genoeg waren, terwijl ik helemaal niet zo gecharmeerd ben van dierenmishandeling. Gelukkig is God daarover van mening veranderd. 

Maar bij 3 lees ik wel iets wat imo een vooruitstrevende mensvriendelijke  moraal laat zien:

"Ik zal naar jullie toe komen om recht te spreken, en Ik zal niet aarzelen te getuigen tegen tovenaars en echtbrekers, tegen mensen die meineed plegen en mensen die hun dagloners uitbuiten, en tegen allen die weduwen en wezen onderdrukken en vreemdelingen geen plaats gunnen, want geen van allen hebben zij ontzag voor Mij"

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Petra.:

niet zo gecharmeerd van dierenmishandeling. Gelukkig is God daarover van mening veranderd.

Vreemde rammel. Een dier wordt niet mishandeld voor of bij de slachting, terwijl Christus en allen die Hem volgen wel worden mishandeld en als geplaagde slachtlammeren lijdzaam doorgaan.. Hoe is een veranderde gedachte van God op dit punt, als gelukkig te beschouwen door jou?? Heb je wel eens bij jezelf, dat je struikelt over oppervlakkigheden? Is het niet zaak om eerst je pad te effenen alvorens je een aanloop neemt om in het diepere te springen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maleachi 4 v1-6 (HSV) wordt ook wel toegevoegd aan hoofdstuk 3 v19-24 (NBV21).
Nu is het sowieso een beetje een rommelig geheel in de christelijke bijbel.  

De TeNaCh heeft n.l. zoals hierboven gezegd een andere indeling.    
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tenach
De kern is de Torah, en daar omheen de profeten (die de Torah uitleggen) en daar omheen    
de geschriften (die de reactie van het volk op de Torah weergeeft).

De christelijke bijbel heeft het over historische boeken zoals Jozua. De Joodse indeling plaatst deze onder de profeten.    
Hier is dus al iets schreef gegroeid dat nog steeds doorwerkt in veel exegese.    
Men is vooral geïnteresseerd in de historie en dan gaat het goed mis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Tomega:

Hoe is een veranderde gedachte van God op dit punt, als gelukkig te beschouwen door jou??

Dat er geen bloedoffers (mens of en dier) meer nodig zijn noem ik gelukkig. Ik vind het ook niet iets oppervlakkigs, integendeel ! 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Petra.:

Dat er geen bloedoffers (mens of en dier) meer nodig zijn noem ik gelukkig.

Is het offer van Christus wel of niet een bloedoffer? Is de verzoening die Christus bracht wel of niet  iets waar de mens aanspraak op wil maken? Is dat of een dergelijk offer dan wel of niet benodigd voor de redding van de huidige en toekomende mens? Wordt de mens daarop wel of niet geroepen om de weg van Christus na te volgen? Is dat wel of niet een martelgang voor het vlees? Geloof je dat wel of geloof je dat niet?

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

Maleachi 4 v1-6 (HSV) wordt ook wel toegevoegd aan hoofdstuk 3 v19-24 (NBV21).
Nu is het sowieso een beetje een rommelig geheel in de christelijke bijbel.  

De TeNaCh heeft n.l. zoals hierboven gezegd een andere indeling.    
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tenach
De kern is de Torah, en daar omheen de profeten (die de Torah uitleggen) en daar omheen    
de geschriften (die de reactie van het volk op de Torah weergeeft).

De christelijke bijbel heeft het over historische boeken zoals Jozua. De Joodse indeling plaatst deze onder de profeten.    
Hier is dus al iets schreef gegroeid dat nog steeds doorwerkt in veel exegese.    
Men is vooral geïnteresseerd in de historie en dan gaat het goed mis.

Dus je start een topic over Maleachi en gebruikt het daarna om je bekende visie op de bijbel te herhalen. Dan concludeer ik dat je niet eens geïnteresseerd bent in je eigen topic. Das gewoon forumvervuiling. Zonde van zo'n mooi Messiaans boek als Maleachi. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Is het offer van Christus wel of niet een bloedoffer? Is de verzoening die Christus bracht wel of niet  iets waar de mens aanspraak op wil maken? Is dat of een dergelijk offer dan wel of niet benodigd voor de redding van de huidige en toekomende mens? Wordt de mens daarop wel of niet geroepen om de weg van Christus na te volgen? Is dat wel of niet een martelgang voor het vlees? Geloof je dat wel of geloof je dat niet?

Zou Petra geen transgender zijn? Of trolt ze er gewoon mee? ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
47 minuten geleden zei Hermanos2:

Dus je start een topic over Maleachi en gebruikt het daarna om je bekende visie op de bijbel te herhalen. Dan concludeer ik dat je niet eens geïnteresseerd bent in je eigen topic. Das gewoon forumvervuiling. Zonde van zo'n mooi Messiaans boek als Maleachi. 

Miskotte: kijken, zien en horen…

Eerst ga je eens informatie over de achtergrond van een tekst verzamelen. In welke tijd, door wie en wat voor soort tekst is het. 
Dan ga je je zien in welk verband de tekst staat in het geheel van de bijbel. Welke structuur is er te herkennen in de teksten.
Wat zijn de (belangrijke) grondwoorden die gebruikt worden.  
Door de tekst spreekt God en dan… kunnen wij zijn stem wellicht gaan horen (het is niet af te dwingen).

 

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Breuk:

Miskotte: kijken, zien en horen…

Eerst ga je eens informatie over de achtergrond van een tekst verzamelen. In welke tijd, door wie en wat voor soort tekst is het. 
Dan ga je je zien in welk verband de tekst staat in het geheel van de bijbel. Welke structuur is er te herkennen in de teksten.
Wat zijn de (belangrijke) grondwoorden die gebruikt worden.  
Door de tekst spreekt God en dan… kunnen wij zijn stem wellicht gaan horen (het is niet af te dwingen).

Ja jij weet al precies waar de tekst over gaat. Het is geen levende tekst meer, van een God die nu ook nog spreekt.
Ja wie wil er nu zijn visie op het boek gaan herhalen…

Wie zijn visie herhalen wil? 

Dat zal degene zijn die er een topic van maakt. Dat was jij, niet ik. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:

Wie zijn visie herhalen wil? 

Dat zal degene zijn die er een topic van maakt. Dat was jij, niet ik. 

En wat staat je tegen in wat ik tot nu toe geschreven heb? Dat de volgorde van de door ons gehanteerde bijbel niet goed is? 
Jozua, Samuel etc is vooral een geschiedenisboek i.p.v. een profetisch boek?
Christenen wisten beter hoe je de TeNaCh moest indelen dan hoe het vanuit het Jodendom werd gedaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Fundamenteel:

Zou je niet beter het nieuwe verbond leren kennen om daaruit uw kaas te halen? Gewoon wat zoeken om te lezen en over te lullen lest de dorst niet he :)

In het nieuwe verbond staat niets nieuws. Want het werd reeds aangekondigd in het oude. En inhoudelijk beschreven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hermanos2:

In het nieuwe verbond staat niets nieuws. Want het werd reeds aangekondigd in het oude. En inhoudelijk beschreven. 

Ik zou dan toch nog eens opnieuw lezen en dat daarna in contrast leggen met het oude ;)

Het nieuwe testament geeft wel veel inzicht in het oude, dat is waar. Maar het hele agenda van den duivel is aan ons openbaard. Zoals de wereldregering die ieder mens zal onderwerpen of doden wie niet meeloopt.

Veel van het oude testament is niet eens voor ons bedoeld,  omdat het over die toenmalige volken ging. De Joden verwachtten ook dat de Messias zou strijden en hen zou bevrijden, maar er moet niet gevochten worden want het Koninkrijk van Hem is niet van deze wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Fundamenteel:

Veel van het oude testament is niet eens voor ons bedoeld

Je bent een kind van Abraham, of je bent dat niet. Abraham is niet veranderd. Alles van Abraham zegt daarom ook iets tot jou. Misschien anders, maar zeker niet zonder betekenis ook voor jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Tomega:

Je bent een kind van Abraham, of je bent dat niet. Abraham is niet veranderd. Alles van Abraham zegt daarom ook iets tot jou. Misschien anders, maar zeker niet zonder betekenis ook voor jou.

Abraham is zelfs de vader van Ismaël, maar door de Zoon kunnen wij nu allemaal kinderen van de Vader worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Abraham is zelfs de vader van Ismaël, maar door de Zoon kunnen wij nu allemaal kinderen van de Vader worden.

Precies. Maar niet zelfs. Nu wij door de Zoon kinderen van Abraham zijn, is relevant hoe het Ismaël vergaat. De dienstknecht kan genade winnen, en de zoon kan genade verliezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Maleachi wordt 6x een dialoogvorm tussen God en het volk Israël gebruikt.

1:2-5 de Heer heeft Israël lief.  
1:6-2:9 de offers van de priesters deugen niet.    
2:10-16 wees niet ontrouw.   
2:17-3:5 de Heer komt recht doen. 
3:6–12 tienden voor de tempel.   
3:13-24 over de zin om God te dienen.

 

Het volk is teruggekeerd uit de ballingschap maar de interesse voor God en de tempel is gering.  
Er wordt geklaagd over Edom, een buurvolk dat het beter heeft en land van de ballingen heeft ingepikt.    
Het zijn hele menselijke taferelen waar God en Israël als partners elkaar in de haren vliegen.  
 

God mag meedoen als het wat oplevert?
Nood leert bidden, maar als het weer wat beter gaat of de nood blijft bestaan, dan wordt God weer snel aan de kant gezet? 
 

Het zijn ook vragen die ook hier in een geseculariseerd land spelen.    
We kiezen liever voor populisten (de Jeftha’s) en leveren ons zo uit aan onrecht en onrechtvaardigheid.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid