Spring naar bijdragen

Waar is de topic over de inval van Hamas in Israël gebleven?


Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei Lon:

Ja, je noemt het geen waan, dat je bijvoorbeeld bij denken bent, maar wat is het dan?

Ik verwijs naar aanwezigheid, binnen dit leven ben ik ogenschijnlijk degene die denkt: Ik ben Hopper.   Relatief gezien klopt dat, als Hopper ben ik binnen mijn denkwereld een onderscheiden presentie.  (Presentie = aanwezigheid)   In absolute zin is er geen sprake van een onderscheiden presentie, het universele 'ik ben' is waar.    De geestelijke mens onderscheidt zich daarmee van niemand.

Doch, ga maar na: wat weet jij nog van je gedachtenwereld toen je nog 10 jaar oud was?   Je gedachten vertelde je dat je een kind bent.    Zo vertellen je gedachten in de loop van je leven telkens wat anders.   En diezelfde gedachten oordelen over andere 'presenties' en onderscheiden zich op die wijze. 

Het heeft alles van doen met het voelen van meerderwaardigheid/minderwaardigheid.   Hier op het forum zijn 'christenen' die zich beter voelen dan moslims, daarmee onderscheiden zij zich.   Altijd lachen met sommige van die 'gelovigen', ze doen precies wat Jezus zegt dat ze niet moeten doen.  Alles weten ze beter, ze zijn vooral met de splinter in andermans oog bezig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hopper:

Ik verwijs naar aanwezigheid, binnen dit leven ben ik ogenschijnlijk degene die denkt: Ik ben Hopper.   Relatief gezien klopt dat, als Hopper ben ik binnen mijn denkwereld een onderscheiden presentie.  (Presentie = aanwezigheid)   In absolute zin is er geen sprake van een onderscheiden presentie, het universele 'ik ben' is waar.    De geestelijke mens onderscheidt zich daarmee van niemand.

Doch, ga maar na: wat weet jij nog van je gedachtenwereld toen je nog 10 jaar oud was?   Je gedachten vertelde je dat je een kind bent.    Zo vertellen je gedachten in de loop van je leven telkens wat anders.   En diezelfde gedachten oordelen over andere 'presenties' en onderscheiden zich op die wijze. 

Het heeft alles van doen met het voelen van meerderwaardigheid/minderwaardigheid.   Hier op het forum zijn 'christenen' die zich beter voelen dan moslims, daarmee onderscheiden zij zich.   Altijd lachen met sommige van die 'gelovigen', ze doen precies wat Jezus zegt dat ze niet moeten doen.  Alles weten ze beter, ze zijn vooral met de splinter in andermans oog bezig.

Ik had mijn reactie nog wat uitgebreid. Vooral het idee van “eigen werkelijkheid” zal tijdelijk gelden. Terwijl er sowieso niets ‘eigen’ is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Lon:

 Descartes wilde waan en werkelijkheid scheiden, maar misschien is scheiden het probleem. Sowieso komt ‘denken’ vaak neer op in een eigen werkelijkheid leven.

Het hoeft niet gescheiden te worden, in geestelijke zin is er in de mens een kern van 'ik ben' waarin de mens zich van niemand onderscheidt.   Het is zelfbesef/zijnsbesef zonder toevoeging.   Het denken geeft besef van tijdelijkheid.   Dat zijn twee verschillende soorten besef.   Doch het denken is aantoonbaar behorende tot de natuurlijke mens.   Daarom heeft de mens doorgaans geen besef van de waarheid: Ik ben.   De mens denkt dat hij de denker is.  Doch alle gedachten gaan verloren als je dood gaat en bij sommigen al wat eerder (dementie).   De denker (het ego) gaat naar geen enkele hiernamaals of Gods Koninkrijk, dat denken gelovigen alleen maar.

Alleen 'de weg van het hart' biedt uitkomst.   Het denken staat in feite alleen maar in de weg, daar bevindt zich degene die oordeelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Hopper:

Het hoeft niet gescheiden te worden, in geestelijke zin is er in de mens een kern van 'ik ben' waarin de mens zich van niemand onderscheidt.   Het is zelfbesef/zijnsbesef zonder toevoeging.   Het denken geeft besef van tijdelijkheid.   Dat zijn twee verschillende soorten besef.   Doch het denken is aantoonbaar behorende tot de natuurlijke mens.   Daarom heeft de mens doorgaans geen besef van de waarheid: Ik ben.   De mens denkt dat hij de denker is.  Doch alle gedachten gaan verloren als je dood gaat en bij sommigen al wat eerder (dementie).   De denker (het ego) gaat naar geen enkele hiernamaals of Gods Koninkrijk, dat denken gelovigen alleen maar.

Alleen 'de weg van het hart' biedt uitkomst.   Het denken staat in feite alleen maar in de weg, daar bevindt zich degene die oordeelt.

Wat wel van belang lijkt is of je in de eigen werkelijkheid nog wat vrijheid hebt. Mogelijk wordt vrijheid verwart met 'eigen' vrijheid. Zo lijkt het hebben van een toekomst met hiernamaals op een bezit van vrijheid, alsof het ertoe doet wat je doet, je kunt nog iets verdienen/krijgen/hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thinkfree:

Je vraagt je af of sommige mensen nog wel nadenken kunnen, sjonge jonge wat kan een mens ver vallen.

De zich verlicht wanende geest(en) onder ons zijn zo verlicht dat ze zelf niet meer nadenken. Ze zijn in het Nirwana opgegaan. Sommige deden zelfs hun account en berichten en topics in het niets verdwijnen. 😂

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Hopper:

Het denken staat in feite alleen maar in de weg, daar bevindt zich degene die oordeelt.

Die blinde vlek gaat maar niet weg hè?

8 uur geleden zei Hopper:

Niemand is van zichzelf volgens Paulus, maar jij bent weer ergens in sprookjesland bezig

...

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Lon:

Wat wel van belang lijkt is of je in de eigen werkelijkheid nog wat vrijheid hebt. Mogelijk wordt vrijheid verwart met 'eigen' vrijheid. Zo lijkt het hebben van een toekomst met hiernamaals op een bezit van vrijheid, alsof het ertoe doet wat je doet, je kunt nog iets verdienen/krijgen/hebben.

Het is een schijnbare vrijheid, iedere gedachte aan welke toekomst dan ook is niet meer dan je eigen gedachte.  Of die toekomst de dag van morgen of hiernamaals is maakt niet uit.   Qua existentie kun je nooit uit de actualiteit van het moment vandaan, je kunt alleen met je gedachten naar andere momenten.  Waarmee je zelf de toekomst schept welke er niet is.   Vandaar Jezus' verwijzen naar het zijn als de kinderen.  Kleine kinderen hebben geen toekomstverwachtingen.  Verwachtingen zijn geestelijke scheppingen van de mens zelf, die de geest in een bepaalde staat houdt welke corrupt is.   Er is geen enkele hoop op een toekomst, dat is wat er in geestelijke zin gerealiseerd kan worden, dan ben je 'als de kinderen'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid