Spring naar bijdragen

De tien geboden...welke zijn dat en waarom die ?


Aanbevolen berichten

Nou ben ik 's in de Bijbel op speur gegaan naar de tien geboden. 

Kennelijk zijn er meerdere teksten die daarvoor in aanmerking komen. 

In Exodus 20 worden er geboden gegeven, maar geen tien!  Die worden stuk gegooid in Exodus 32.  Waarna er dus in Exodus 34 nieuwe worden gegeven. 

Nou is, naar ik lees, de enige tekst waar er daadwerkelijk tien geboden worden genoemd : Exodus 34

 

Daarin zijn dit kortweg de geboden:

1.sluit geen verbond met landen waar je naar op weg bent, breek altaren af en hak Asjerapalen om, etc.

2. maak geen godenbeelden

3.  Vier het feest van het ongedesemde brood

4.. Je moet de eerstgeborene mannelijke dieren vrijkopen of hun nek breken. Ook de oudste zonen moet je vrijkopen.

5. Niemand mag met lege handen voor God verschijnen. 

6. Je  moet zes dagen werken, en één dag rusten

7. Vier het Wekenfeest. Ga driemaal per jaar op reis om voor God te verschijnen. 

8..Als je een offerdier voor Mij slacht, mag het bloed van het dier alleen vloeien wanneer er niets aanwezig is dat zuurdesem bevat.

9. Breng de eerste opbrengst van je akker naar het heiligdom van God 

10. Je mag een geitenbokje niet in de melk van zijn moeder koken. 

 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/EXO.34/Exodus-34/

"11  Jullie moeten je houden aan de geboden die Ik je vandaag geef. Ik zal de Amorieten, de Kanaänieten, Hethieten, Perizzieten, Chiwwieten en Jebusieten voor je verdrijven. 12  Wacht je ervoor een verbond te sluiten met de inwoners van het land waarheen je op weg bent, want dat zou jullie ondergang zijn. 13  Breek hun altaren af, verbrijzel hun gewijde stenen en hak hun Asjerapalen om, 14 want jullie mogen niet voor een andere god neerknielen. De HEER, de Afgunstige, duldt geen ontrouw. 15 Sluit geen verbond met de inwoners van dat land, want wanneer die zich met hun goden afgeven en offers aan hen brengen, zouden ze jullie uitnodigen om aan hun offermaaltijden deel te nemen. 16  En als jullie uit hun dochters voor je zonen vrouwen kiezen, en die vrouwen geven zich met hun goden af, zullen ze ook je zonen daartoe verleiden.

17  Maak geen godenbeelden.

18  Vier steeds het feest van het Ongedesemde brood, en wel op de daarvoor vastgestelde dagen van de maand abib, de maand waarin jullie weggetrokken zijn uit Egypte. Eet dan zeven dagen lang ongedesemd brood, zoals Ik je heb opgedragen.

19  Alles wat als eerste de moederschoot verlaat behoort Mij toe. Ieder eerstgeboren mannelijk dier van je kudde is voor Mij, zowel van je runderen als van je schapen en geiten. 20  Elk eerstgeboren veulen van een ezel moet je vrijkopen met een schaap of geit. Koop je het niet vrij, dan moet je het de nek breken. Ook alle oudste zonen moet je vrijkopen.

Niemand mag met lege handen voor Mij verschijnen.

21  Zes dagen lang mag je werken, maar op de zevende dag moet je rust houden, ook in de ploegtijd en in de oogsttijd.

22   Vier het Wekenfeest wanneer je de eerste opbrengst van de tarweoogst binnenhaalt, en het Inzamelingsfeest wanneer het jaar ten einde loopt. 23 Driemaal per jaar moeten alle mannen voor de Machtige, de HEER, de God van Israël, verschijnen. 24 Ik zal de andere volken voor jullie verdrijven en je een uitgestrekt gebied geven; niemand zal dan je akkers in bezit durven nemen wanneer je driemaal per jaar op reis gaat om voor de HEER, je God, te verschijnen.

25  Als je een offerdier voor Mij slacht, mag het bloed van het dier alleen vloeien wanneer er niets aanwezig is dat zuurdesem bevat, en van het offerdier voor het pesachfeest mag niets tot de volgende morgen bewaard worden.

26  De allereerste opbrengst van je akker moet je naar het heiligdom van de HEER, je God, brengen.

Een geitenbokje mag je niet koken in de melk van zijn moeder.’

27  De HEER zei tegen Mozes: ‘Stel deze geboden op schrift, want op grond van deze geboden sluit Ik met jou en de Israëlieten een verbond.’ 28  Veertig dagen en veertig nachten bleef Mozes daar bij de HEER, zonder te eten of te drinken. En de HEER schreef de tekst van het verbond, de tien geboden, op de platen.

29  Mozes daalde de Sinai af, met de twee platen van het verbond bij zich."

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Petra. changed the title to De tien geboden...welke zijn dat en waarom die ?

Dan hebben we ook nog de bekende in Deuteronomium 5* . Maar daar lees ik over geboden en nergens 10 geboden. Het zijn er ook geen tien. 

En ze zijn heel anders dan Exodus 34.  

Het zijn er meer dan 10, maar ook deze geboden worden door God op twee platen geschreven. 

Er zijn/waren dus kennelijk 4 stenen platen in omloop. 

2 platen met 10 geboden van Exodus 34. En2 platen met geboden van Deuteronomium. 

Maar alleen die in Exodus 34 worden in de bijbel "10 geboden" genoemd. 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/DEU.5/Deuteronomium-5/

"Dit zei de HEER:

6  ‘Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd.

7 Vereer naast Mij geen andere goden.

8  Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hierboven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. 9   Kniel er niet voor neer en vereer ze niet, want Ik, de HEER, uw God, duld geen ontrouw. Als ouders Mij haten en zondigen, roep Ik hun kinderen daarvoor ter verantwoording, tot in het derde en vierde geslacht; 10 maar als ze Mij liefhebben en doen wat Ik gebied, bewijs Ik mijn trouw tot in het duizendste geslacht.

11  Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie zijn naam misbruikt laat Hij niet vrijuit gaan.

12   Neem de sabbat in acht, zoals de HEER, uw God, u heeft geboden; het is een heilige dag. 13 Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 14  maar de zevende dag is de sabbat, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw runderen, uw ezels en al uw andere dieren, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen; want uw slaaf en slavin moeten evengoed rusten als u. 15 Bedenk dat u zelf slaaf was in Egypte totdat de HEER, uw God, u met sterke hand en opgeheven arm bevrijdde. Daarom heeft Hij u opgedragen de sabbat te houden.

16   Toon eerbied voor uw vader en uw moeder, zoals de HEER, uw God, u heeft geboden. Dan zult u lang leven en zal het u goed gaan in het land dat de HEER, uw God, u geven zal.

17     Pleeg geen moord.

18  Pleeg geen overspel.

19  Steel niet.

20  Leg over een ander geen vals getuigenis af.

21  Zet uw zinnen niet op de vrouw van een ander, en laat evenmin uw oog vallen op zijn huis, of op zijn akker, zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.’

22  Deze woorden heeft de HEER tot u gesproken toen u daar bijeen was, en Hij heeft er niets aan toegevoegd. Met een geweldig stemgeluid kondigde Hij op de berg zijn geboden af, vanuit vuur en donkere wolken, en Hij schreef ze op twee stenen platen en gaf die aan mij. "

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Stenen platen, die de kern van het Joodse geloof vormen, maar die niemand kennelijk ooit heeft gezien.
Volgens mij is dit één van de legendes zonder waarheidskern, zoals er wel meer in de bijbel zijn te vinden.
Overigens heb je gelijk dat er nergens wordt gesproken over geboden, maar over woorden, wel spreekt Ex 35 over de woorden die God geboden heeft.

Het vreemde is verder dat er twee versies waren.
De eerste versie in Exodus 20, de tweede in Exodus 34.
En die zijn wezenlijk verschillend, ook al staat er in Exodus 34:1 dat de tweede keer dezelfde woorden zouden worden geschreven als de eerste keer.
In het christendom wordt de eerste versie gehanteerd.
En je krijgt hele leuke discussies als je met christenen over de tweede versie begint.
In Exodus 35:1 staat toch echt "dit zijn de woorden, die de HEERE geboden heeft, dat men ze doe" en dat slaat op de tweede versie.

Naast deze geboden staat er ruim 600 andere regels in het OT, meestal bestraft met de doodstraf.
Het is dan ook niet vreemd dat veel later mensen daar van af wilden. Bij het begin van het christendom, in brief van Paulus aan de Romeinen staat (Rom 7:6) "Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter".
Let wel: dit zijn de woorden van Paulus. Jezus dacht daar héél anders over:(Mattheüs 5:17-18) "Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen. Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied".

En nu hebben we dan de rare situatie dat het christendom er van uit gaat vrij te zijn gemaakt van de wet, maar wel de tien geboden aan hangt, die deel uitmaken van diezelfde wet...
Als je er nuchter tegenaan kijkt, is het zo krom als een hoepel.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Vrijgemaakt van de wet: slaat op vrij van de straf van de wet, en vrij van de schaduwen die in christus zijn vervuld.

Het is dan ook geen contradictie als  Christus zegt  ik ben niet gekomen om de wet teniet te doen maar te vervullen.

Vb: blijvende wet; jij rijd door rood en krijgt een boete dan ben jij onder de wet.

Iemand komt en betaald die boete dus de wet is vervuld, dan ben jij vrijgemaakt van de wet.

Maar de wet blijft staan.

 

Schaduw wet is bv; jij moet elke avond uit het raam kijken want je vader komt eraan, eenmaal gekomen heeft hij die wet/wens vervuld en is het niet meer nodig, om elke avond uit het raam te kijken.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het vreemde is verder dat er twee versies waren.
De eerste versie in Exodus 20, de tweede in Exodus 34.

Dat is toch niet vreemd. 

Die eerste (Exodus 20) is stuk gevallen (in Exodus 32) en die 2e (Exodus 34) dus de laatste. 

En Exodus 34 is ook de enige tekst waar in staat dat het "de tien geboden" zijn. 34:27

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Petra.:

Dat is toch niet vreemd. 

Die eerste is stuk gevallen en die 2e dus de laatste. 

En Exodus 34 is ook de enige tekst waar in staat dat het "de tien geboden" zijn. 34:27

 

 

Wel als er wordt gesteld dat de tweede versie hetzelfde zal zijn en vervolgens blijkt dat die heel verschillend is.

34 minuten geleden zei Thinkfree:

Vrijgemaakt van de wet: slaat op vrij van de straf van de wet

Dat is niet waar er in de brief van Paulus staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Stenen platen, die de kern van het Joodse geloof vormen, maar die niemand kennelijk ooit heeft gezien.
Volgens mij is dit één van de legendes zonder waarheidskern, zoals er wel meer in de bijbel zijn te vinden.
Overigens heb je gelijk dat er nergens wordt gesproken over geboden, maar over woorden, wel spreekt Ex 35 over de woorden die God geboden heeft.

Het vreemde is verder dat er twee versies waren.
De eerste versie in Exodus 20, de tweede in Exodus 34.
En die zijn wezenlijk verschillend, ook al staat er in Exodus 34:1 dat de tweede keer dezelfde woorden zouden worden geschreven als de eerste keer.
In het christendom wordt de eerste versie gehanteerd.
En je krijgt hele leuke discussies als je met christenen over de tweede versie begint.
In Exodus 35:1 staat toch echt "dit zijn de woorden, die de HEERE geboden heeft, dat men ze doe" en dat slaat op de tweede versie.

Naast deze geboden staat er ruim 600 andere regels in het OT, meestal bestraft met de doodstraf.
Het is dan ook niet vreemd dat veel later mensen daar van af wilden. Bij het begin van het christendom, in brief van Paulus aan de Romeinen staat (Rom 7:6) "Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter".
Let wel: dit zijn de woorden van Paulus. Jezus dacht daar héél anders over:(Mattheüs 5:17-18) "Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen. Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied".

En nu hebben we dan de rare situatie dat het christendom er van uit gaat vrij te zijn gemaakt van de wet, maar wel de tien geboden aan hangt, die deel uitmaken van diezelfde wet...
Als je er nuchter tegenaan kijkt, is het zo krom als een hoepel.

Je zit weer eens een half verhaaltje op te dissen.  Marcus 12:28 geeft het eerste gebod aan.   Het eerste gebod is om God lief te hebben uit heel je hart, het tweede gebod -Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.- is daaraan gelijk.  Daarom noemen ze dat ook wel het dubbelgebod wat meteen het hoogste gebod is en waarmee alle andere wetten vervallen.   Paulus zegt dus terecht dat de mens kan worden vrijgemaakt van de wet.  Maar daarmee vervalt de wet (de jota en de tittel) zelf nog niet.

Het is voor jou als ongelovige krom omdat ongelovigen er nu eenmaal kromme gedachten op na houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Wel als er wordt gesteld dat de tweede versie hetzelfde zal zijn en vervolgens blijkt dat die heel verschillend is.

Verhip ja.  HUH :huh:

Exodus 34: 1: 

1. De HEER zei tegen Mozes: ‘Hak twee stenen platen uit, gelijk aan de vorige. Dan zal Ik op die platen de woorden schrijven die ook op de eerste stonden, die jij stukgegooid hebt. 2

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is niet waar er in de brief van Paulus staat.

Rom 6

14 Want de zonde zal over u niet heersen. U bent namelijk niet onder de wet, maar onder de genade.

Hier geeft Paulus aan dat de zonde en de gevolgen daarvan betrekking hebben op onder de wet staan.

Vrij van de wet heeft dus betrekking op vrij van de schuld.

Zijn hele schrijven is ervan doordrenkt, hij geeft ook aan dat vrij van de wet niet betekent dat jij mag zondigen, of dat het de wet teniet zou doen.

15Wat dan? Zullen wij zondigen omdat wij niet onder de wet maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!

16Weet u niet Joh. 8:34; 2 Petr. 2:19dat aan wie u uzelf als slaaf ter beschikking stelt tot gehoorzaamheid, u slaaf bent van wie u gehoorzaamt: óf van de zonde, tot de dood, óf van de gehoorzaamheid, tot gerechtigheid?

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid