Spring naar bijdragen

Rustdag: zaterdag of zondag?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 252
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op dinsdag 02 januari 2007 14:46:12 schreef Renaldo het volgende:

Dus als je op je verkeringsdatum gaat trouwen, zoals ik ook doe bijvoorbeeld. Dan krijgt die dag juist een nog veel diepere betekenis!

Maar in feite maakt het helemaal niks uit op welke datum je trouwt, toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoi renaldo,

of hester hetzelfde bedoeld als ik weet ik niet, maar het maakt niet uit of het op de zelfde dag plaats vind. het gaat erom wat je gedenkt. je verkeringsdag of je trouwdag. en ik ben blij de "trouwdag" te mogen gedenken!

en over of de Here op zondag is opgestaan is al veel gezegd. mijn argumenten heb ik gegeven. de jouwe geprobeerd te weerleggen. zoals reeds gezegd, wanneer ik iets nieuws daarover tegen kom zal ik het hier melden. tot dan geloof ik, met een gerust hart, dat de Here op zondag is opgestaan. de bijbel is hier mijns inziens erg duidelijk over en de gegeven tegenargumenten zijn mijns inziens erg pover..

groeten johannes

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 02 januari 2007 15:46:45 schreef Hester het volgende:

[...]Maar in feite maakt het helemaal niks uit op welke datum je trouwt, toch?

Dat klopt Hester, de feitelijke datum maakt inderdaad niets uit voor ons. Dit was slechts een stukje beeldspraak.

Maar je bedoelt of het uit maakt welke dag je apart zet voor God? Als dit is wat je bedoelt ben ik het inderdaad met je eens. Het maakt niets uit of je nu op zondag of zaterdag of maandag samen komt. De eerste gelovigen kwamen dagelijks samen. Ik denk dat God blij is met elke dag die je voor hem apart zet. Maar ik ben er ook van overtuigd, mede door de Geest, dat in de sabbat een zegen is weggelegd. De sabbat is niet slechts een samenkomst dag, het is veel meer dan dat. God zegt dat het een feest is, Zijn feest. God geeft een feestje en nodigt ons allemaal uit, aan ons de keus of wij willen komen.

Zie het eens anders. Ik geef een feestje, heb alles klaar staan. Lekkere dingen, de kamer gezellig aangekleed alles is er klaar voor. Ik nodig mensen uit op mijn feestje, maar ze komen niet. Ze zeggen, het is leuk dat je vandaag een feestje geef, maar ik kom toch lekker niet. Ik kom morgen. Dat doet pijn, veel pijn. En het doet God ook pijn, Hij wil je zegenen, maar niemand komt om gezegend te worden. God huilt! Net zoals ik zou huilen als er niemand kwam op mijn feestje.

Ik heb het je al eens eerder gevraagd, probeer het eens uit. Maak eens een sabbatmaaltijd op vrijdagavond. Dek de tafel met een wit kleed, steek kaarsjes aan. Bak de challa en breek deze, schenk de wijn in en deel deze rond, het lichaam en bloed van Jezus. Dank God dat het weer sabbat mag zijn, vraag God om plaats te nemen bij je aan tafel aan laat je zegenen. Ervaar God's rust in je hart. Even niets meer hoeven doen, ervaar de shaloom van de Eeuwige.

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoi,

weet je wat het vreemde is. mijn geloof is pas diepgang gaan krijgen sind zo'n twee jaar. en in deze afgelopen twee jaar heb ik heel vaak gedacht en uitgesproken hoe geweldig ik de zondag vind. voor het eerst zag ik wat een geweldige plaats die zondag heeft. en ik begin het steeds meer te zien, mede door gesprekken als dit. steeds meer zie ik idd dat wij de rust in gegaan zijn. de rust om van de oude dingen te rusten om bezig te zijn met de nieuwe dingen, zoals onze dominee zei met oud en nieuw. om ons te richten op wat verkregen is door onze Here en wat Hij in de toekomst nog gaat geven.

ik ervaar die zegen dus heel erg op zondag. maar jij hebt helemaal geijk dat dit wel een uitermate belangrijke kwestie is. Gods zegen is onmisbaar. dus onderzoek is nodig!

maar heel simpel. ik kan simpelweg niet anders geloven dan dat de zondagsrust geldt, omdat ik deze op grond van de bijbel zoveel beter en dieper en mooier vindt dan de sabbatsrust, welke een schaduw was van wat nu is, na de opstanding van de Here.

groeten johannes

Link naar bericht
Deel via andere websites

En nogmaals Johannes. Waar staat, zoals jij het zo mooi noemt "op grond van de bijbel", in de Bijbel dat de zondag nu de nieuwe rustdag is?

De zegen die jij ervaart is de zegen van het groot maken van God, het prijzen van God. Maar niet de zegen van de sabbat, deze is namelijk onlosmakelijk verbonden met de sabbat.

Als Abraham Isaak zegent, dan zegent hij Isaak en niemand anders. Als God de sabbat zegent, dan zegent Hij de sabbat, en geen andere dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoi,

weet je, dat is hetzelfde als: "waar staat dat kinderen gedoopt dienen te worden". ook dit geloof ik op grond van de lijn die de Here wijst in zijn woord.

hetzelfde als: "waar staat dat de Heilige Geest een persoon is". toch spreekt de bijbel over Hem als zijnde een Persoon. letterlijk staat het er echter niet.

en zo lees ik ook in Gods woord dat de Here op zondag is opgestaan. de joden vierden de bevrijding uit egypte. dit deden zij op laste van de Here zelf. wij gedenken de grote bevrijding van de zonde en de dood. zoals ik eerder al zei, nooit had de zondag een prominente plaats in de bijbel, maar opeens krijgt de zondag een zeer bijzondere betekenis door het werk van de Here. twee keer verschijnen op zondag aan Zijn dicipelen. de bijbel spreekt speciefiek over het brood dat gebroken wordt op zondag. johannes ontvangt zijn openbaring op de dag des Heren, de zondag volgens de eerste gemeenten, de dag dat de Here opstond.

volgens mij is de lijn wel degelijk aanwezig!

groeten johannes

Samengevoegde post 02-1-2007 18:42:42:

Quote:
Op dinsdag 02 januari 2007 18:30:37 schreef *Roos* het volgende:

pff wat een lastig onderwerp
nosmile.gif

weet intussen ook niet meer welke dag nu Gods wil is...

ben ik helemaal met je eens! maar toch heeft de Here belooft dat Hij het ons zal leren. wie zoekt ZAL vinden. dan mogen wij geloven dat wij ook zullen vinden..

groeten johannes

Link naar bericht
Deel via andere websites

Roos, focus je op Jezus. Je hoeft niet vandaag een beslissing te nemen. Je hebt nog tijd zat om onderzoek te doen, vertrouw op God dat Hij je helpt naar je zoektocht. Maak er geen drama van om op zondag naar de kerk te gaan, ga gerust, God is daar te vinden. Niet te druk maken over regeltjes, anders kom je straks nog onder deze regeltjes en verlies je daardoor God uit het oog. De liefde boven alles.

Je zit nu een fase waar je veel informatie over je heen krijgt. Je ziet zeg maar door de bomen het bos even niet meer. Ga even rustig onder een boom zitten en je gedachten op een rijtje proberen te zetten. Wat nog wel eens wil helpen is om naar een evangelische boekhandel te gaan en boeken te lezen over dit onderwerp. Discussies volgen geven meestal meer vragen dan antwoorden, en veel duidelijker wordt het er op deze manier voor je niet op.

Een boekje dat ik je wil aanraden is "He Christen, je wortels zijn Joods" geschreven door Immanuel Livestro. Het is een makkelijk geschreven boekje, dus geen theologische zware kost, over onder andere dit onderwerp.

Je mag me altijd mailen als je vragen hebt over de sabbat die je niet via het forum wil laten lopen. Ik zal mijn best doen om deze te beantwoorden.

Gods wil is in ieder geval dit, dat je geloof in Zijn Zoon die voor de zonde der wereld gestorven is. Zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren hoeft te gaan. Houdt je daar aan vast. En bid dat God het je openbaart wat zijn wil is. Hij kijkt naar je hart, en niet naar welke dag je houdt. Het is geen kwestie van moeten, maar van willen. Jij wil graag onderzoeken, bid daarvoor, en geloof dat als je bid je het ontvangen zult.

Shaloom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 02 januari 2007 18:43:05 schreef Renaldo het volgende:

Roos, focus je op Jezus. Je hoeft niet vandaag een beslissing te nemen. Je hebt nog tijd zat om onderzoek te doen, vertrouw op God dat Hij je helpt naar je zoektocht. Maak er geen drama van om op zondag naar de kerk te gaan, ga gerust, God is daar te vinden. Niet te druk maken over regeltjes, anders kom je straks nog onder deze regeltjes en verlies je daardoor God uit het oog. De liefde boven alles.

Je zit nu een fase waar je veel informatie over je heen krijgt. Je ziet zeg maar door de bomen het bos even niet meer. Ga even rustig onder een boom zitten en je gedachten op een rijtje proberen te zetten. Wat nog wel eens wil helpen is om naar een evangelische boekhandel te gaan en boeken te lezen over dit onderwerp. Discussies volgen geven meestal meer vragen dan antwoorden, en veel duidelijker wordt het er op deze manier voor je niet op.

Een boekje dat ik je wil aanraden is "He Christen, je wortels zijn Joods" geschreven door Immanuel Livestro. Het is een makkelijk geschreven boekje, dus geen theologische zware kost, over onder andere dit onderwerp.

Je mag me altijd mailen als je vragen hebt over de sabbat die je niet via het forum wil laten lopen. Ik zal mijn best doen om deze te beantwoorden.

Gods wil is in ieder geval dit, dat je geloof in Zijn Zoon die voor de zonde der wereld gestorven is. Zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren hoeft te gaan. Houdt je daar aan vast. En bid dat God het je openbaart wat zijn wil is. Hij kijkt naar je hart, en niet naar welke dag je houdt. Het is geen kwestie van moeten, maar van willen. Jij wil graag onderzoeken, bid daarvoor, en geloof dat als je bid je het ontvangen zult.

Shaloom.

helemaal mee eens! je kunt bij de bovengenoemde boeken ook theologische boeken lezen. geloof dat daar erg veel wijsheid in gelegen is.

maar wat renaldo al zegt. laten we ons leiden door onze Here en laten we leven voor de Here. laten we Hem dankbaar zijn voor Zijn grote werk. Hem dienen en eren is waar het om gaat!!

gr johannes

Samengevoegde post 02-1-2007 19:18:35:

en dan mischien nog een nadenkertje erbij:

"Verder herhaalt de Here Jezus elk gebod van de 10 geboden;

Het 5e t/m 10e gebod in Mat. 19:17:19.

Het 1e en 2e gebod in Mat. 4:10.

Het 3e gebod in Mat. 5:34.

Alleen het 4e gebod wordt door Hem niet herhaald."

zou dit ook van enige betekenis kunnen zijn voor ons vandaag?

groeten johannes

Link naar bericht
Deel via andere websites

wat ik bedoel is dat alle andere geboden opnieuw opgedragen worden, verscherpt en dat dit niet met het vierde gebod gebeurt. in de door jou genoemde tekst wordt enkel uitleg gegeven over gebeurd is. verder geen opdracht of iets dergelijks.

verder weet ik zelf ook niet of het iets betekend hoor. ik las het ergens en vond het opvallend...

groeten johannes

Link naar bericht
Deel via andere websites

Euhhh...Johannes,

Jezus zegt dat Hij Koning van de Sabbat is.....

Jezus zegt!!! De Meester spreekt, en jij zegt dat het verder niets om het lijf heeft. Hij is de koning van de Sabbat, dat is de reden dat Jezus bij mij op Sabbat centraal staat, omdat Hij daarvan de Koning is.

Jezus was gewoon om op Sabbat naar de synagoge te gaan. Weet je wat dat betekend? Dat het ongewoon was om dat niet te doen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij deed niets op die sabbat, het waren Zijn leerlingen die iets deden. Hij legt hier juist de ware essentie van de sabbat uit. Nergens in de thora staat dat je geen aren mag lezen op sabbat. Toch spraken ze Hem erop aan dat Zijn leerlingen dat wel deden. Hij legt ze uit dat David de toonbroden at toen hij, en die met hem waren, honger kregen. Broden die alleen voor de priester zijn. Hij zegt dat de priesters dienst doen zonder de sabbat te overtreden. Nergens zegt Hij dat de sabbat niet meer geldt. Hij zegt alleen dat ze het te streng hebben gemaakt.

Jezus is de Koning van de Sabbat. De Sabbat draait om Hem!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Bedankt voor jullie reactie!!

God zal ons duidelijk maken welke weg(en dag(en) de juiste is,daar wil ik op vertrouwen
smile.gif

Sjaloom *Roos*,

Probleem is dat het soms erg lastig wordt gemaakt voor God om Zijn wegen bekend te maken. Want altijd als God bekend maakt wat Hij wil, zullen er altijd tegenstanders zijn die beweren dat die openbaring helemaal niet van God was. En die tegenstanders zullen dan weer met hun eigen openbaringen komen, die zeker te weten van God zouden zijn. Wie heeft er nu gelijk, aan wie heeft God nu wérkelijk geopenbaard?

Ik ben er van overtuigd dat God alláng bekend heeft gemaakt hoe wij tegen de sabbat en de zondagsrust aan mogen kijken. En wel al door de eeuwen heen. Alleen, ben je bereid om dat antwoord te accepteren, of zoek je liever toch verder, op zoek naar antwoorden die al gegeven zijn? Een vraag uit nieuwsgierigheid: hoe moet God jou eigenlijk antwoorden, voordat je beseft dat het God is die jou antwoordt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 23:49:01 schreef Watchman het volgende:

FBTje,

Allereerst mijn excuus voor de lengte:

De aanduiding dat de Heer Jezus drie dagen en drie nachten' in het graf zou vertoeven, komen we tegen in Mt 12:40 en dat naar aanleiding van Jn 1: 17. Vergelijk voor deze tijdsaanduiding 1 Sm 30:12 en Es 4:16.

Daarnaast zijn er teksten die zeggen dat Christus 'binnen', 'in' of 'na' (hangt van de vertaling af) drie dagen zou opstaan (Mt 26: 61; 27: 64; Mk 8: 31; 9: 31;10: 34;14: 58; Jh 2: 20). Belangrijk is dat er sprake is van opstaan in drie dagen in Mt 27: 40; Mk. 15: 29, waarbij er geen verschil is tussen de St.Vert., de Nieuwe Vert. NBG en de Telosweergave. Nog belangrijker is een vierde uitdrukking, namelijk dat de Heer op de derde dag of ten derde dage zou opstaan. We vinden dat in Mt 16: 21; 17: 23; 20:19; Lk 9: 22; 18: 33 en over de vervulling spreken Lk 24: 7, 46; Hd 10: 40 en 1 Ko 15:4.

Welnu, deze laatste drie uitspraken die dateren uit de tijd nadat Christus daadwerkelijk is opgestaan, sluiten absoluut uit dat met 'drie dagen en drie nachten' drie volle etmalen zijn bedoeld ofwel een periode van 72 uur. Eveneens sluiten ze uit dat 'opstaan na drie dagen' per se inhoudt opstaan na drie 'volle' dagen.

Ten overvloede zij gewezen op het feit, dat de uitdrukking 'op de derde dag' vaker in het Oude Testament voorkomt en dan verschillende keren in een zodanig verband dat er gewezen wordt op de dag die volgt op twee voorafgaande dagen. Zie hiervoor Lv 7:16, 17; 19: 7; Nm 7:24 en vergelijk dat met vs.10 en 18. Zie ook Hs 6:2 waar de derde dag een dag van levendmaking is!!

Al met al zitten we nu nog met de vraag hoe we de uitdrukking 'opstaan ten derde dage' moeten rijmen met de uitdrukking 'drie dagen en drie nachten' en met de uitdrukking 'na drie dagen'.

Welnu, het Hebreeuws kent geen woord voor 'etmaal' maar spreekt in dat geval van 'dag en nacht'. Zo heeft het ook geen woord voor 'heelal' maar spreekt over 'hemel en aarde'. Verder moeten we bedenken dat de Joden een gedeelte van een dag - nacht voor een geheel rekenden. We zien dat ook bij de opgave van de regeringsjaren van de koningen. Een gedeelte van een jaar werd voor een heel jaar gerekend. De uitdrukking ' drie dagen en drie nachten' is dus niet zo exact bedoeld als wij dat in ons westers spraakgebruik opvatten en de uitdrukking 'na drie dagen' betekent niet automatisch 'na drie volle dagen' maar kan evengoed betekenen 'ten derde dage'. We hebben een heel mooi voorbeeld om dit duidelijk te maken in de uitspraak van Es 4:16 waar we lezen dat Esther haar oom Mordechaï oproept om met alle Joden drie dagen zowel des daags als des nachts te vasten. Zij zal dat ook doen met haar dienaressen en dan zo zegt ze zal ze tot de koning gaan. In Es 5:1 staat dan echter dat ze op de derde dag opstaat en naar de koning gaat!!

Gaan we ervan uit dat de Heiland op vrijdagavond na 15.00 uur is gestorven en op zondagmorgen vroeg opgestaan, dan telt het stuk van de vrijdag tot 18.00 uur voor een dag, de zaterdag is een dag en de tijd van zaterdag 18.00 tot aan het moment van de opstanding geldt als de derde dag.

-Dat Jezus Christus op de 14 Abib of Nisan is gekruisigd is duidelijk, maar wie bewijst dat die 14e een woensdag was? Anderen zeggen dat te bewijzen valt dat het een vrijdag was. De meningen zijn dus verdeeld. Daar komt bij dat we helemaal niet met zekerheid kunnen zeggen in welk jaar Christus gekruisigd is. Bij de overgang op de christelijke jaarrekening zijn er in ieder geval fouten gemaakt. Dat blijkt al hieruit dat Herodes de Grote alle kinderen beneden twee jaar laat doden. Maar deze Herodes is volgens onze berekening in het jaar 4 voor Christus gestorven!! Er komt ook nog bij dat het jaar 0 niet in de berekening is opgenomen. Christus is dus zeker niet in het jaar 33 n. Chr. gestorven.Hoe wil men nu met zekerheid zeggen welk joods jaar het was en op welke dag 14 nisan toen viel? Dit punt kunnen we dus schrappen.

- Dat er buiten de zaterdag ook andere rustdagen gehouden werden, die dan sabbat genoemd werden is een feit. Maar dat is slechts in een enkel geval zo. Dat zien we b.v. in Lv 23:32 waar de tiende dag een sabbat der rust genoemd wordt, vgl. Lv 16:29-31. Zo kunnen we misschien ook zeggen dat de eerste en de zevende dag van het feest der ongezuurde broden (Lv 23: 7, 8) en de eerste en de achtste dag van het Loofhuttenfeest (Lv 23: 39) een sabbat waren, maar dat staat niet met zoveel woorden in Lv 23. Het waren bijzondere feestdagen waarop gerust werd, maar of je ze sabbat mag noemen is nog de vraag. Als er verder over 'de sabbat' gesproken wordt in Lv 23 en dat geldt ook voor de rest van de Schrift dan is dat de zaterdag. Als dus in Jh 19:31 a gezegd wordt dat de lichamen niet op de sabbat aan het kruis mochten blijven dan is dat niet een bepaalde door-de-weekse feestdag of rustdag, maar gewoon de sabbat, de zaterdag. En als er tussen gevoegd is 'de dag van die sabbat was groot' dan gaat het niet om een of andere bijzonder heerlijke rustdag, want nergens in Lv 23 lezen we over een bijzonder heerlijke rustdag ofwel 'een grote sabbat'. Nee, dan gaat het om een zaterdag, maar dan een zaterdag (sabbat) die een extra tintje had om zo te zeggen, namelijk omdat hij viel op de 15 nisan de eerste dag van het feest van de ongezuurde broden. Dit is de logische, voor de handliggende verklaring. De idee dat er een bijzonder 'grote' sabbat zou zijn op een of andere feestdag ergens midden in de week is pure gissing. Schriftbewijs ontbreekt ervoor. Maar als een sabbat (7 e dag) samenviel met een of andere feestdag dan is het heel begrijpelijk dat die sabbat als extra belangrijk werd beschouwd.

- dat Maria Magdalena op vrijdag specerijen kocht is een bewering die erop berust, dat de sabbat genoemd in Mk 16:1 een door-de-weekse heel bijzondere rustdag zou zijn. Laten we dat eens aannemen. Laten we ook eens aannemen dat de Heer op woensdag is gestorven, dan is het volkomen onbegrijpelijk dat Maria Magdalena niet diezelfde vrijdag de Heer is gaan zalven. Daar zou ze zich door de Romeinse wacht (wist ze daar eigenlijk wat van?) niet van hebben laten weerhouden. Dat geldt ook voor het geval Christus op donderdag zou zijn gestorven, zoals door anderen voorgestaan wordt. Vervolgens is het dan in het licht van Jh 11:39 totaal onaannemelijk dat ze op de vierde dag het lichaam nog zou willen gaan balsemen. Dat had immers totaal geen zin meer!! Na de periode van vrijdagavond tot zondagmorgen (en dat heel vroeg!!) had dat nog wel zin.

- de Schrift spreekt niet over twee sabbatten die hier in het geding zouden zijn. De mededelingen zijn eenvoudig deze:

a. de Heer stierf op 'de dag van de voorbereiding, dat is de voorsabbat' (Mk 15:42),

b.'de volgende dag, dat is na de voorbereiding' (Mt 27:62). Dat was dus de sabbat, zaterdag,

c. 'En toen de sabbat voorbij was' (Mk 16:1) vond de opstanding plaats. Dit zijn de drie dagen waarover de Schrift spreekt en over geen andere.

- de berekening van de 72 uren heeft geen enkel zin omdat de uitdrukking drie dagen en drie nachten niet westers exact opgevat mag worden. Net zo min als Jh 6:27 puur letterlijk opgevat mag worden in de zin dat we niet voor ons 'natje en droogje' zouden behoeven te werken. We moeten vragen naar de bedoeling van zulk soort uitdrukkingen. Als de Heer spreekt over de 12 uren in een dag dan is dat in een heel ander verband, namelijk om de tijd te gebruiken die God ons in een dag geeft. Daarmee is helemaal niet gezegd dat overal waar het woord dag staat er exact een periode van 12 uur mee bedoeld is. De meer dan eens herhaalde voorzegging dat de Heer op de derde dag zou opstaan is hier doorslaggevend.

- Lk 24:13 slaat terug op vers 1 en ziet dus op de eerste dag van de week. Vers 21 spreekt niet over drie dagen na deze dingen maar zegt dat het op dat moment al de derde dag was. Dat klopt weer met vers 7 waar de Heer het tegen de discipelen herhaalt dat hij op de derde dag moest opstaan. Waarom van de donderdag af gerekend? Volgens de brochure was Christus toch woensdags om 15.00 gestorven? En de Emmaüsgangers gaan niet verder dan het feit dat men Christus gekruisigd heeft. Met 'deze dingen' bedoelen ze dus alles tot en met de kruisiging en sinds die kruisiging was het nu de derde dag! Als de schrijver van de brochure gelijk heeft dan is donderdag de eerste, vrijdag de tweede en zaterdag de derde dag. De Schrift zegt echter dat ze de eerste dag der week als de derde dag beschouwen.

Laten we tenslotte nog de teksten vergelijken die spreken over de eerste dag van de week:

Mt 28:1 Laat na de sabbat, tegen het aanbreken van de eerste dag der week (het daggedeelte dus) ging Maria van Magdala en de andere Maria het graf bezien.

Mk 16:1 En toen de sabbat voorbij was, kochten Maria van Magdala en Maria de moeder van Jacobus, en Salome specerijen om Hem te gaan zalven. En zeer vroeg op de eerste dag der week gingen zij naar het graf, toen de zon op ging.

Lk 23: 56; 24:1) Na de terugkeer van het graf bereidden de vrouwen specerijen en balsems, op de sabbat rustten ze en op de eerste dag der week toen het nog zeer vroeg was kwamen ze bij het graf.

Jh 20:1 Op de eerste dag van de week kwam Maria Magdalena ' s morgens vroeg toen het nog donker was naar het graf.

Deze teksten zijn duidelijk. Ze gaan allemaal over 'de' sabbat en dat is in alle gevallen de zaterdag. Enige moeilijkheid geeft Mk 16:1 in vergelijking met Lk 23: 56. Volgens de eerste van deze twee teksten hebben de vrouwen zaterdags laat, na de sabbat, dus na 18.00 uur specerijen gekocht om er zondagmorgen vroeg mee naar het graf te gaan. Volgens Lk 23:56 hebben ze de specerijen en balsems vrijdag nadat ze bij het graf geweest zijn al bereid.

Het is mogelijk dat ze vrijdagavond al met specerijen die ze hadden bezig geweest zijn en dat ze er daarna nog meer bijgekocht hebben. In ieder geval geeft het geen pas deze schijnbare tegenstrijdigheid op te lossen door een extra, bijzondere sabbat in te lassen. In Mk 16:1, 2 wordt geen enkele ruimte gelaten tussen de sabbat en de eerste dag van de week. Deze laatste volgt direct op de sabbat, zo is de voorstelling en dan moeten we niet gaan manipuleren door er een bijzondere sabbat van te maken en een aantal dagen in te lassen waar de tekst niets van weet. Kortom in al deze teksten is sprake van de sabbat zonder enige bijzonderheid. Het gaat dus om de zaterdag.

hoi renaldo,

ik was deze hele topic even weer aan het overlezen en kwam bovengnoemde tekst tegen. tot mijn schaamte moet ik zeggen dat ik deze tekst tot nu nog niet echt goed gelzen had, eigenlijk helemaal niet.

nu ik het wel gelezen heb vind ik dit bijzonder wijs! dit is mijns insziens een zeer gedegen uitleg over de dood en opstanding van de Here. hier wordt m.i. duidelijk de dag van de kruiziging en van de opstanding beschreven.

mischien heb je het al gelezen, anders zou ik je willen vragen het te doen.

groeten johannes

Samengevoegde post 03-1-2007 16:24:07:

Quote:
Op dinsdag 02 januari 2007 15:46:45 schreef Hester het volgende:

[...]Maar in feite maakt het helemaal niks uit op welke datum je trouwt, toch?

hoi Hester,

nu ik alles over aan het lezen ben denk ik dat je iets anders bedoeld dan ik in eerste instantie dacht.

bedoel jij dat het mischien niet uitmaakt wanneer de gemeente, (het lichaam), van Christus samenkomt? de één zondag, de ander zaterdag en weer een ander op woensdag?

ik denk dat dat wel uitmaakt namelijk! Christus is het hoofd van één lichaam. Hij roept ons allen samen, om Hem te gedenken, om ons te laten onderwijzen, om de drie-enig God te eren.

één lichaam wordt gevormd uit vele mensen en hoort bij elkaar. het lichaam hoort samen te werken. de hand kan niet tegen de voet zeggen ik hoor er nu ff niet bij. God werkt niet met individuen die los van elkaar staan. Hij werkt met één gemeenschap en daarom wil Hij ook dat wij één zijn. en dus samen op weg gaan, gezamelijk Hem dienen en eren...op zondag..

groeten johannes

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 03 januari 2007 16:02:43 schreef Johannes J H het volgende:

[...]

hoi renaldo,

ik was deze hele topic even weer aan het overlezen en kwam bovengnoemde tekst tegen. tot mijn schaamte moet ik zeggen dat ik deze tekst tot nu nog niet echt goed gelzen had, eigenlijk helemaal niet.

nu ik het wel gelezen heb vind ik dit bijzonder wijs! dit is mijns insziens een zeer gedegen uitleg over de dood en opstanding van de Here. hier wordt m.i. duidelijk de dag van de kruiziging en van de opstanding beschreven.

mischien heb je het al gelezen, anders zou ik je willen vragen het te doen.

groeten johannes

Samengevoegde post 03-1-2007 16:24:07:

[...]

hoi Hester,

nu ik alles over aan het lezen ben denk ik dat je iets anders bedoeld dan ik in eerste instantie dacht.

bedoel jij dat het mischien niet uitmaakt wanneer de gemeente, (het lichaam), van Christus samenkomt? de één zondag, de ander zaterdag en weer een ander op woensdag?

ik denk dat dat wel uitmaakt namelijk! Christus is het hoofd van één lichaam. Hij roept ons allen samen, om Hem te gedenken, om ons te laten onderwijzen, om de drie-enig God te eren.

één lichaam wordt gevormd uit vele mensen en hoort bij elkaar. het lichaam hoort samen te werken. de hand kan niet tegen de voet zeggen ik hoor er nu ff niet bij. God werkt niet met individuen die los van elkaar staan. Hij werkt met één gemeenschap en daarom wil Hij ook dat wij één zijn. en dus samen op weg gaan, gezamelijk Hem dienen en eren...op zondag..

groeten johannes

Hoi Johannes,

Ik had dat stuk al gelezen. En zoals de schrijver van dit stuk zelf ook al aangeeft zitten er een aantal moeilijkheden en tegenstrijdigheden in. Zoals het voorbeeld met de specerijen. Laat staan het uitleggen van "gelijk Jona drie dagen en drie nachten in het zeemonster was". Dit kunnen geen 3 dagdelen zijn, maar dit moeten werkelijk 3 dagen en 3 nachten zijn.

Maar als jij zegt dat we allen God moeten eren op zondag, hoe doe je het dan met het Joodse volk. Moet deze dan de sabbat verlaten en naar de zondag gaan om HUN God te eren. Ga je hun vertellen dat HUN God veranderlijk is. Dat Hij heeft gelogen door te zeggen dat het een instelling van altijd is?

Wij mogen de God van Israel dienen, daar heeft Jezus voor gezorgd. Door Hem is er nu ook redding voor de heidenen. Wij mogen ons bij Hem aansluiten. Dus wil je dan nu zeggen dat de Joden zich bij ons moeten aansluiten, in plaats van andersom?

Samengevoegde post 03-1-2007 16:56:50:

Quote:

Op woensdag 03 januari 2007 15:29:55 schreef RobertF het volgende:

[...]Sjaloom *Roos*,

Probleem is dat het soms erg lastig wordt gemaakt voor God om Zijn wegen bekend te maken. Want altijd als God bekend maakt wat Hij wil, zullen er altijd tegenstanders zijn die beweren dat die openbaring helemaal niet van God was. En die tegenstanders zullen dan weer met hun eigen openbaringen komen, die zeker te weten van God zouden zijn. Wie heeft er nu gelijk, aan wie heeft God nu wérkelijk geopenbaard?

Ik ben er van overtuigd dat God alláng bekend heeft gemaakt hoe wij tegen de sabbat en de zondagsrust aan mogen kijken. En wel al door de eeuwen heen. Alleen, ben je bereid om dat antwoord te accepteren, of zoek je liever toch verder, op zoek naar antwoorden die al gegeven zijn? Een vraag uit nieuwsgierigheid: hoe moet God jou eigenlijk antwoorden, voordat je beseft dat het God is die jou antwoordt?

Ik ben inderdaad met je eens dat God het allang bekend heeft gemaakt hoe we tegen de sabbat aan mogen kijken. En dat dit al eeuwen bekend is, zelf al duizenden jaren! De Bijbel is daar namelijk doorregend van, met name het Oude Testament. Daarin wordt al gesproken over de vreemdeling die God wil dienen en de Sabbat. Daarom vraag ik me ook af waarom men er zo moeilijk over doet, en antwoorden ging creeëren op vragen die helemaal niet van toepassing waren. De Bijbel is duidelijk over, alleen de kerken niet helemaal.

Ik heb nog wel een aantal vragen aan je robbert:

Wat is dan de oorsprong van de zondagsrust?

Wanneer is deze ingesteld?

Door wie is deze ingesteld?

Wanneer en door wie is er gezegd dat we de sabbat niet meer mogen houden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 03 januari 2007 17:02:52 schreef wateengedoe2 het volgende:

Klik
door naar de S van sabat en de Z van zondag en je kunt nalezen waar Robert zijn post op baseerde
smile.gif

En volgens die link komt de zondag voor christenen in plaats van de sabbat...

Quote:

De zondag is duidelijk onderscheiden van de sabbat, waarop hij wekelijks chronologisch volgt; hij komt voor de christenen in de plaats van de voorgeschreven sabbatviering.

Wat ik daar zo lees is dat alle geboden en verboden van de sabbat op de zondag zijn geplakt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 03 januari 2007 16:54:36 schreef Renaldo het volgende:

[...]

Hoi Johannes,

Maar als jij zegt dat we allen God moeten eren op zondag, hoe doe je het dan met het Joodse volk. Moet deze dan de sabbat verlaten en naar de zondag gaan om HUN God te eren. Ga je hun vertellen dat HUN God veranderlijk is. Dat Hij heeft gelogen door te zeggen dat het een instelling van altijd is?

Wij mogen de God van Israel dienen, daar heeft Jezus voor gezorgd. Door Hem is er nu ook redding voor de heidenen. Wij mogen ons bij Hem aansluiten. Dus wil je dan nu zeggen dat de Joden zich bij ons moeten aansluiten, in plaats van andersom?

zoals al meerdere malen hier gezegd is, is het volk Israel met alle bijbehorende bepalingen een voorafschaduwing van wat komen moest. zij hebben dit niet willen aannemen en zo heeft God zich gewend tot ons heidenen.

door de geboorte- de dood- de opstanding- van de Here is er een nieuw verbond gekomen. het oude is gweest en het nieuwe is gekomen!

moeten de joden zich nu bij ons aan sluiten? ja zij dienen zich bij de Here Jezus aan te sluiten. zij mogen, moeten zich aansluiten bij het nieuwe en het oude achter zich laten.

is God daarom veranderlijk? integendeel, dit is juist wat Hij, het hele oude testament door, heeft laten profeteren aan het volk Israel. zij konden dit juist als geen ander weten.

groeten johannes

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus de profetie dat ieder volk straks naar Jeruzalem zal trekken om het loofhuttenfeest te vieren is niet meer van toepassing?

Quote:

Zach. 14:16-19

16 Allen, die zijn overgebleven van al de volken, die tegen Jeruzalem zijn opgerukt, zullen van jaar tot jaar heentrekken om zich neer te buigen voor de Koning, de HERE der heerscharen, en het Loofhuttenfeest te vieren. 17 Maar wie uit de geslachten der aarde niet naar Jeruzalem zal heentrekken om zich voor de Koning, de HERE der heerscharen, neder te buigen, op hem zal geen regen vallen, 18 en indien het geslacht der Egyptenaren niet zal heentrekken en komen, op wie geen (regen) valt, dan zal toch komen de plaag waarmee de HERE de volken zal treffen, die niet heentrekken om het Loofhuttenfeest te vieren. 19 Dit zal de straf zijn van de Egyptenaren en van alle volken die niet heentrekken om het Loofhuttenfeest te vieren.

Lees vooral zacharia 14 eens goed door!!!

En vergeet Jesaja 66 ook niet.

Quote:

Jes. 66:18-24

18 Want Ik (ken) hun werken en hun gedachten; (de tijd) komt om alle volken en talen te vergaderen; zij zullen komen en mijn heerlijkheid zien. 19 Ik zal onder hen een teken doen en Ik zal uit hen de ontkomenen zenden naar de volken ? naar Tarsis, Pul en Lud, die de boog spannen, naar Tubal en Jawan, de verre kustlanden, die de tijding aangaande Mij niet hebben gehoord noch mijn heerlijkheid hebben gezien ? opdat zij mijn heerlijkheid onder de volken verkondigen. 20 En zij zullen al uw broeders brengen uit alle volken als een offer voor de HERE; op paarden en op wagens, op draagstoelen; op muildieren en op snelle kamelen, naar mijn heilige berg, naar Jeruzalem, zegt de HERE, zoals de Israëlieten het offer in rein vaatwerk naar het huis des HEREN brengen. 21 En ook uit hen zal Ik er nemen tot priesters, tot Levieten, zegt de HERE. 22 Want zoals de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, die Ik maken zal, voor mijn aangezicht zullen blijven bestaan, luidt het woord des HEREN, zo zal uw nageslacht en uw naam blijven bestaan. 23 En het zal geschieden van nieuwe maan tot nieuwe maan en van sabbat tot sabbat, dat al wat leeft zal komen om zich voor mijn aangezicht neer te buigen, zegt de HERE. 24 Zij zullen uitgaan en de lijken aanschouwen der mannen, die van Mij afvallig geworden zijn; want hun worm zal niet sterven, en hun vuur zal niet uitdoven, en zij zullen voor al wat leeft een afgrijzen wezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 03 januari 2007 17:25:39 schreef Renaldo het volgende:

Dus de profetie dat ieder volk straks naar Jeruzalem zal trekken om het loofhuttenfeest te vieren is niet meer van toepassing?

[...]

Lees vooral zacharia 14 eens goed door!!!

En vergeet Jesaja 66 ook niet.

[...]

ik beperk mij nu tot zach 14.

dit is een soortgelijke profetie als die voor komt in openbaringen.

de wereld zal vechten tegen Gods volk, maar net wanneer het lijkt of de Here verliest van Zijn grote tegenstander zal Hij de overwinnig halen. Hij zal zelf ten strijde trekken tegen Zijn vijanden en overwinnen. dan zal er een nieuwe tijd komen. die op de nieuwe aarde en dan zullen alle volken feest vieren voor hun grote God , maar de volken, de mensen die Hem en Zijn volk niet hebben gewild, zullen voor eeuwig hun schande dragen. voor eeuwig Gods straf moeten dragen.

het nieuwe, heilig Jeruzalem zal het centrum van de wereld zijn, de plek waar God zal wonen, de plek waar alle volken Hem zullen eren en loven...

groeten johannes

Samengevoegde post 03-1-2007 17:52:23:

en wat betreft jes 66 wil ik alleen een tekst geven uit openbaring 22:

14 Gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken en zullen de stad door de poorten binnengaan. 15 Buiten is de plaats voor de honden die zich bezighouden met toverij en ontucht, met moord en afgodendienst, voor iedereen die de leugen koestert en ernaar handelt.

ook jes 66 is een profetie over het nieuwe wat komen moet.

johannes

Link naar bericht
Deel via andere websites

het gaat mij om de feesten van God die er genoemd worden, het loofhuttenfeest en de sabbat. Als de zondag de wil van God was, waarom komt er dan een sabbat, en waarom zullen wij dan allen het loofhuttenfeest vieren als deze niet meer van toepassing is. Denk daar eens over na!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid