Spring naar bijdragen

Carnaval is een voorafspiegeling van de hemel


Aanbevolen berichten

Ik kwam deze interessante gedachte tegen...

Probeer je een beeld van de hemel te maken..denk dan aan het vieren van carnaval. 😎

https://www.kn.nl/nieuws/cultuur/een-katholiek-feest-carnaval-is-een-voorafspiegeling-van-de-hemel/

 

“Wie katholiek carnaval viert”, zegt Bosman, “weet dat de drie dagen van feestelijke omkering een voorafspiegeling zijn van het hemels koninkrijk dat nooit zal eindigen.”

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Grotere onzin dan dit zul je niet snel lezen.  Katholieken staan bekend als Bourgondiërs en daar hoort het carnaval ook bij.  Inmiddels heeft in  zuid Nederland de laatste katholiek zo'n beetje de kerkdeur achter zich dichtgetrokken, maar het Bourgondische karakter is nog aanwezig. 

Dan valt het calvinisme te prefereren.  

 In het spraakgebruik wordt met calvinisme een verzameling eigenschappen bedoeld die typisch Nederlands zouden zijn, waaronder ingetogen gedrag, ingetogen in het uiten van emoties, niet te koop lopen met je successen, kapitaal of bezittingen hebben en daar weinig waarde aan hechten, starheid in principes, arbeidsethos en waarden als soberheid en zuinigheid. (bron: wiki)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een totaal tegenovergestelde interpretatie die ik eens hoorde, stelde juist weer dat carnaval een voorafspiegeling is van de... hel. Omdat het juist het hemelse zou perverteren, zodat het uitmondt in een leeg, grenzeloos hedonisme en bepaald niet in de dienstbaarheid en zelfverloochening waar het Evangelie toe oproept. Carnaval zou dan samen met de veertigdagentijd en het paasfeest een drieluik vormen: carnaval als de hel, de veertigdagentijd als het louterende vagevuur en het paastriduum (Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Paaswake, dus ook drie dagen!) als de hemel. Door alledrie de feesttijden bewust te vieren, zou je als katholiek zo de volle reikwijdte van het menselijke bestaan en haar uiteindelijke bestemming kunnen beleven.

Ik vind deze drieluik eigenlijk wel heel mooi bedacht, waarbij het vieren van carnaval dus niet eens kwalijk hoeft te zijn. Hoewel de interpretatie van dit topic op zich ook niet verkeerd hoeft te zijn. Maar daarvoor moet je mijns inziens carnaval wel een stuk bewuster en gematigder vieren, met het Evangelie in het achterhoofd. Anders wordt het alsnog gewoon een platte vorm van hedonisme, waarin grenzen vaker wel dan niet overschreden worden. En dan kan geen enkele diepere betekenis de geest van carnaval nog redden.

Aanvankelijk was carnaval bedoeld als een bemoedigend feest zo vlak voor de toen heel strenge vastentijd. Nog eenmaal mocht men vlees en andere lekkernijen eten, nog eenmaal mocht men even genieten van alle geneugten in het leven, voordat de vastenavond onverbiddelijk een lange tijd van boete en bekering zou inluiden. Door de eeuwen heen is het carnaval echter steeds meer losgekoppeld van de vastentijd en het paasfeest en werd het hedonisme steeds meer het doel op zichzelf. Nu zijn carnavalsvierders die ook de andere twee tijden bewust vieren daardoor vrij zeldzaam geworden, zodat het in de praktijk gewoon een seculier feest geworden is. Daardoor is binnen de katholieke kerk niet iedereen meer zo positief over het carnavalsfeest (laat staan over zogenoemde carnavalsmissen...) en proberen niet weinig bewuste gelovigen het (enigszins) te mijden of voor zichzelf te beperken tot het oorspronkelijke doel ervan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

Een totaal tegenovergestelde interpretatie die ik eens hoorde, stelde juist weer dat carnaval een voorafspiegeling is van de... hel. 

Mwah... een vrolijk feestvierende hel klinkt imo niet logisch als je het als een katholiek feest beschouwt.

Dan heb ik meer met de uitleg van Bosman, die verwijst naar het NT  en Jezus die zich vaak bediende van omkering. 

Dat is het “feest van de omkering van de maatschappelijke status quo”, benadrukt hij. Een omkering “die we ook in het Nieuwe Testament vinden"

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Petra.:

Mwah... een vrolijk feestvierende hel klinkt imo niet logisch als je het als een katholiek feest beschouwt.

Dan heb ik meer met de uitleg van Bosman, die verwijst naar het NT  en Jezus die zich vaak bediende van omkering. 

Dat is het “feest van de omkering van de maatschappelijke status quo”, benadrukt hij. Een omkering “die we ook in het Nieuwe Testament vinden"

Dat kan het feest inderdaad ook zijn, als je het met die intentie op goede, bewuste wijze viert en het beste daarna natuurlijk ook daadwerkelijk de vastentijd in acht neemt. Wanneer carnaval echter slechts een excuus wordt om je lam te zuipen en de beest uit te hangen, dan gaat die mooie boodschap natuurlijk wel verloren. Dan is ook geen sprake meer van vrolijk en uitbundig feestvieren, maar van een vreugdeloos, plat hedonisme (en drankzucht) waar je uiteindelijk met een katerig gevoel weer uit komt. De theorie blijft dan slechts theorie.

Het is overigens wellicht interessant te weten dat carnaval geen officiëel katholiek feest is, maar een volksgebruik. Lang niet alle katholieken vieren het ook. De vastentijd begint officiëel uitsluitend met Aswoensdag en daarvóór zijn er geen bijzondere liturgische plechtigheden omtrent de vastentijd. Vroeger had je nog de 'voorvasten', maar dat bestaat in de huidige liturgie niet meer. Ook de zogenoemde carnavalsmis die nog weleens wordt opgedragen is geen eigen mis, maar de reguliere mis die dan op de liturgische kalender staat, waar men vervolgens een carnavaleske sfeer aan geeft. De houding tegenover carnaval binnen het katholicisme is dan ook vrij ambivalent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
Op 29-7-2023 om 09:26 zei Petra.:

Probeer je een beeld van de hemel te maken..denk dan aan het vieren van carnaval.

Protoavis texensis is de binominale naam voor een uitgestorven diersoort uit het Trias die volgens zijn ontdekker Sankar Chatterjee de oudst bekende vogel is, namelijk wel zo'n zeventig miljoen jaar ouder dan alle andere ontdekte vogels. De meeste paleontologen beschouwen Protoavis echter niet als een geldige soort maar denken dat het een samenraapsel is van beenderen van drie of meer verschillende diersoorten — waaronder geen enkele vogel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid