Spring naar bijdragen

The Chosen


Aanbevolen berichten

 

Een online verfilming over het leven (en de boodschap) van Christus en de apostelen. Hij loopt nog steeds, ik zag daarnet dat de laatste aflevering van de seizoen 3 nu live staat. Seizoen 4 gaat, dacht ik, eind dit jaar in première. De serie wordt gefinancierd via crowdfunding en is gratis te bekijken (met NL ondertiteling).

Ik heb gisteren de eerste afleveringen bekeken en ik moet bekennen dat ik de rol van Jezus (Jonathan Roumie) wel overtuigend vind. Maar goed, da's mijn bescheiden mening. Misschien vindt een ander het helemaal niets. 😉

Heeft iemand van jullie dit wel eens gekeken? Zo ja, dan ben ik erg benieuwd naar je mening hierover!

f9cc30_23615ac6ebd8462badf9bfc43cc095d9~mv2.jpg

bewerkt door LynMari
Link naar bericht
Deel via andere websites

Een westerse blanke man, met 12 westerse blanke discipelen.
Dat is per definitie niet overtuigend.
En als ik op de foto kijk, dan is er werkelijk niet één van de menigte waarbij ik het idee heb dat die misschien wel eens ergens Joods bloed in de aderen heeft.

Nee, niet realistisch en niet overtuigend.
Een christelijke film over het leven van Jezus, zoals er al zoveel zijn.
Het voegt niets toe aan de reeds bestaande producties op dit gebied.
De verhalen zijn bekend en als je één film hebt gezien, heb je ze allemaal gezien, 13 in een dozijn. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Deels veroorzaakt door het licht op foto vermoed ik. Overigens: de hoofdrolspeler's roots liggen o.a. in Syrië, Griekenland (zijn moeder is dan weer Iers, geloof ik) en er komt in de serie van alles  voorbij qua etniciteit en ja tuurlijk, ook wel wat blanke types. Maar dat zijn allemaal uiterlijkheden waar het me nu niet om gaat. 

bewerkt door LynMari
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-2-2023 om 10:47 zei LynMari:

Deels veroorzaakt door het licht op foto vermoed ik. Overigens: de hoofdrolspeler's roots liggen o.a. in Syrië, Griekenland (zijn moeder is dan weer Iers, geloof ik) en er komt in de serie van alles  voorbij qua etniciteit en ja tuurlijk, ook wel wat blanke types. Maar dat zijn allemaal uiterlijkheden waar het me nu niet om gaat. 

Het gaat om een serie.  De uiterlijkheden zijn daar een essentieel onderdeel van, 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-2-2023 om 06:44 zei Dat beloof ik:

Een westerse blanke man, met 12 westerse blanke discipelen.
Dat is per definitie niet overtuigend.
En als ik op de foto kijk, dan is er werkelijk niet één van de menigte waarbij ik het idee heb dat die misschien wel eens ergens Joods bloed in de aderen heeft.

Wat mij eerder opvalt, is dat er onder meer veel blauw wordt gedragen, ook door Jezus zelf. Blauw was echter toen een zeer kostbare kleur, die alleen door hele rijke mensen werd gedragen in kleine hoeveelheden. Zéker het prachtige, volle blauw op de foto. Daar komt de term 'blauw bloed' ook vandaan. Het lijkt mij dus vrij onwaarschijnlijk dat het zo massaal gedragen zou zijn. Net zoals overigens de verschillende andere, volle kleuren op de foto.
Ook zie ik hier en daar zelfs paars, dat toentertijd extreem duur was, veel duurder nog dan blauw, en alleen door koningen en keizers in zeer beperkte mate gedragen werd. Een volledig paars kleed, zoals hier en daar op de foto is te zien, zou zelfs voor de Romeinse keizer volstrekt onbetaalbaar zijn geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Robert Frans:

Wat mij eerder opvalt, is dat er onder meer veel blauw wordt gedragen, ook door Jezus zelf. Blauw was echter toen een zeer kostbare kleur, die alleen door hele rijke mensen werd gedragen in kleine hoeveelheden. Zéker het prachtige, volle blauw op de foto. Daar komt de term 'blauw bloed' ook vandaan. Het lijkt mij dus vrij onwaarschijnlijk dat het zo massaal gedragen zou zijn. Net zoals overigens de verschillende andere, volle kleuren op de foto.
Ook zie ik hier en daar zelfs paars, dat toentertijd extreem duur was, veel duurder nog dan blauw, en alleen door koningen en keizers in zeer beperkte mate gedragen werd. Een volledig paars kleed, zoals hier en daar op de foto is te zien, zou zelfs voor de Romeinse keizer volstrekt onbetaalbaar zijn geweest.

Klopt, dat viel me ook al op aan deze foto. Kobalt blauw en purper 🙂 Hoewel ik dat tijdens het kijken niet zo opmerkte, moet ik zeggen. De mensen die in beeld zijn, zien er over het algemeen allemaal vrij verweerd uit, versleten kleding enz. (misschien dat ze gebruik maken van filters waardoor je al die heldere kleuren dan niet zo ziet, zoals hier op de foto). De foto geeft daarom misschien een verkeerde indruk.

Ik ben in inmiddels heel wat afleveringen verder en ik weet nu dat deze foto van de scene van de Bergrede is. Een van vrouwen heeft vlak voordat Jezus met de Bergrede begint, geopperd om de een kleur, een 'sjerp' te dragen zodat de mensen die heel ver zitten of staan in die enorme mensenmassa, hem beter kunnen zien. De gekleurde stoffen/sjerpen waren even ervoor geschonken, ik geloof door Johanna, die wilde bijdragen aan 'de Zaak'. Jezus laat het aan de vrouwen over om de juiste kleur voor Hem te kiezen. En dat wordt dan de kobalt blauwe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei LynMari:


Ik ben in inmiddels heel wat afleveringen verder en ik weet nu dat deze foto van de scene van de Bergrede is. Een van vrouwen heeft vlak voordat Jezus met de Bergrede begint, geopperd om de een kleur, een 'sjerp' te dragen zodat de mensen die heel ver zitten of staan in die enorme mensenmassa, hem beter kunnen zien. De gekleurde stoffen/sjerpen waren even ervoor geschonken, ik geloof door Johanna, die wilde bijdragen aan 'de Zaak'. Jezus laat het aan de vrouwen over om de juiste kleur voor Hem te kiezen. En dat wordt dan de kobalt blauwe.

Die passage is volkomen verzonnen.
Dat is onontkoombaar, als je van dit verhaal een serie van verschillende seizoenen wil maken.
Maar binnen no time hebben we nu dus al vast gesteld dat:
-  er zeer slordig wordt om gegaan met de details. Het uiterlijk van de mensen en de  kleding klopt niet, de bomen op de achtergrond (eik, berk) komen niet voor in Israel.
-  complete verhaaldelen zijn verzonnen.

Dan vraag ik me toch waar de makers mee bezig zijn. Een onderwerp dat filmisch al zo vaak is uitgebeeld, als je daar toch opnieuw aan begint, zorg dan in ieder geval dat je dit soort zaken gewoon op orde hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Die passage is volkomen verzonnen.
Dat is onontkoombaar, als je van dit verhaal een serie van verschillende seizoenen wil maken.
Maar binnen no time hebben we nu dus al vast gesteld dat:
-  er zeer slordig wordt om gegaan met de details. Het uiterlijk van de mensen en de  kleding klopt niet, de bomen op de achtergrond (eik, berk) komen niet voor in Israel.
-  complete verhaaldelen zijn verzonnen.

Dan vraag ik me toch waar de makers mee bezig zijn. Een onderwerp dat filmisch al zo vaak is uitgebeeld, als je daar toch opnieuw aan begint, zorg dan in ieder geval dat je dit soort zaken gewoon op orde hebt.

Het blijkt dat de EO deze serie ook uitzendt (tjoh..en ik maar denken dat ik met iets nieuws op de proppen kwam.. 😂). Ze schrijven:

Citaat

The Chosen laat de historische context zien en geeft zo een idee hoe het leven van en met Jezus is geweest. De serie blijft in de verhaallijn trouw aan de evangeliën, maar bevat ook verhaallijnen en personages die niet in de Bijbel voorkomen. Kijkers worden aan het eind van iedere aflevering uitgenodigd om zelf de oorspronkelijke verhalen in de Bijbel terug te lezen.

 

Ik denk dat het dus vooral om de boodschap gaat en om mensen (niet-christenen bijvoorbeeld) aan te sporen zelf die Bijbel op te pakken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-2-2023 om 05:34 zei LynMari:

 

Een online verfilming over het leven (en de boodschap) van Christus en de apostelen. Hij loopt nog steeds, ik zag daarnet dat de laatste aflevering van de seizoen 3 nu live staat. Seizoen 4 gaat, dacht ik, eind dit jaar in première. De serie wordt gefinancierd via crowdfunding en is gratis te bekijken (met NL ondertiteling).

Ik heb gisteren de eerste afleveringen bekeken en ik moet bekennen dat ik de rol van Jezus (Jonathan Roumie) wel overtuigend vind. Maar goed, da's mijn bescheiden mening. Misschien vindt een ander het helemaal niets. 😉

Heeft iemand van jullie dit wel eens gekeken? Zo ja, dan ben ik erg benieuwd naar je mening hierover!

f9cc30_23615ac6ebd8462badf9bfc43cc095d9~mv2.jpg

Ik weet niet of het verstandig is -spiritueel gezien- om Jezus verder te 'verbeelden'.    In het niet-beeld (de Logos) van Jezus komt zijn leer beter tot zijn recht.   We mogen geen afgoden aanbidden, weet je nog? Verder weet geen enkel mens of Jezus zwart, blank of misschien nog wel anders was.  Een beeld is volkomen overbodig omdat het alleen maar de Incarnatie uitbeeldt en niet de Logos.

 

Verder veel kijkplezier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Ik weet niet of het verstandig is -spiritueel gezien- om Jezus verder te 'verbeelden'.    In het niet-beeld (de Logos) van Jezus komt zijn leer beter tot zijn recht.   We mogen geen afgoden aanbidden, weet je nog?

Ja, daar heb ik ook wel eens over nagedacht, dat vroeg ik me ook af; of dat ook gold voor films, tv-series en bijvoorbeeld andere media.

Ik probeer de beelden die daarin worden gebruikt naast me neer te leggen maar ik geef eerlijk toe: dat is lastig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei LynMari:

Ja, daar heb ik ook wel eens over nagedacht, dat vroeg ik me ook af; of dat ook gold voor films, tv-series en bijvoorbeeld andere media.

Ik probeer de beelden die daarin worden gebruikt naast me neer te leggen maar ik geef eerlijk toe: dat is lastig. 

Het beeld van de Bergrede welke je hier geplaatst hebt is veel indringender dan de Bergrede zelf.  Je ziet ook dat er een discussie ontstaat over sjaaltjes, kleuren en zo.  Het is in de verbeelding een soort van 'clickbait' voor jezelf.

Feitelijk is het een soort van blasfemie, deze serie.  Ik heb er niks op tegen, zolang je Jezus dan maar wel als een fictief figuur ziet, net zoals een serie over een of andere speurder (ik noem maar eens wat).

Contemplatie op de Bergrede (of andere gedeeltes) dan doen sjaaltjes er uiteraard niet toe.  Dan doet Jezus er zelf niet toe.  Uit de Evangeliën blijkt duidelijk dat Jezus zichzelf niet voorop stelde.  We mogen Jezus niet op de troon hijsen, maar moeten Jezus aan onze voeten plaatsen.  (De meest nederige) Met zo'n serie doen we niet anders dan Jezus op de troon hijsen.  Als vermaak is dat prima, maar zie er niet meer in. 

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei LynMari:
Citaat

The Chosen laat de historische context zien en geeft zo een idee hoe het leven van en met Jezus is geweest. De serie blijft in de verhaallijn trouw aan de evangeliën, maar bevat ook verhaallijnen en personages die niet in de Bijbel voorkomen. Kijkers worden aan het eind van iedere aflevering uitgenodigd om zelf de oorspronkelijke verhalen in de Bijbel terug te lezen.

 

Ik denk dat het dus vooral om de boodschap gaat en om mensen (niet-christenen bijvoorbeeld) aan te sporen zelf die Bijbel op te pakken. 

Serieus? Er worden stukken bij verzonnen om mensen maar de Bijbel te laten lezen? Dat lukt dus niet met de originele teksten? 

Tsjongejonge...

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Dat beloof ik:

Die passage is volkomen verzonnen.
Dat is onontkoombaar, als je van dit verhaal een serie van verschillende seizoenen wil maken.

Je zei het zelf al. 🤷‍♀️ 

Even los daarvan: ik stelde mijn vraag aan mensen die (al afleveringen van) de serie hadden gezien, DBI. En er is hier verder niemand die zegt dat jij die serie moet gaan kijken, toch? 😉

bewerkt door LynMari
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid