Spring naar bijdragen

Christelijke gnostiek


Aanbevolen berichten

Op 27-12-2022 om 18:30 zei Ferry_Tassie:

Yep; bijvoorbeeld de opvatting over de demiurg.

Het ging in dat topic over genocide en geweld in de Bijbel, maar ik heb het hele epistel gelezen en vind het een overzichtelijk stuk.

Het is een site van Bram Moerland over Gnostiek; een vroegchristelijke stroming uit de eerste eeuwen van onze jaartelling. 

Zijn er meer mensen met interesse in christelijke gnostiek ? 

Er staan best een hoop dingen in die ik bij een aantal forummers tegenkom. Zoals..

"Kernthema van de gnostiek is dat de mens vergeten is wie hij in werkelijkheid is. Jezus is in de gnostische teksten een boodschapper die de mens oproept zichzelf te herinneren: "Sta op en herinner jezelf". 

"De gnostici stelden de innerlijke gnosis boven elk uiterlijk gezag. Het woord gnosis is verwant aan het Nederlandse woord geweten. De gnostici verkondigden dat Jezus hun had geleerd dat liefde de kernkwaliteit is van de gnosis. De gnosis is het innerlijk weten van de liefde. De gnosis als het weten van de liefde is een goddelijk weten, want het is verbonden met de goddelijke bron van het bestaan waaruit alle mensen voortkomen.
In elk mens schuilt een goddelijke vonk, leerden de gnostici. Maar de meeste mensen zijn daar onwetend van. Als spirituele traditie biedt de gnostiek een weg om de mens in staat te stellen zich weer met die innerlijke vonk te verbinden. Wie die verbinding heeft hersteld, beschikt tengevolge daarvan over gnosis".

"Een gnostische tekst uit de vondst bij Nag Hammadi formuleert het zo: 'Sta op en herinner jezelf.' Hier zien we heel kort samengevat de kern van de gnostiek: de opstanding is geen verrijzenis uit de lichamelijke dood, maar een spiritueel proces, gericht op het weer tot leven wekken van het ware zelf."

"De christelijke gnostiek, met Jezus in de hoofdrol,  is van oorsprong een Joodse beweging. Het is een protest binnen het Jodendom tegen Jahweh als de jaloerse god der wrake.
Het kerkelijk christendom ziet Jezus als de vervulling van het Oude Testament. In de gnostische teksten wordt Jezus voorgesteld als iemand die radicaal met de god der wrake van het Oude Testament breekt. Jezus wordt gezien als de inspirator van een andere godsbeeld, een god van liefde"

 

Een van de meest tot de verbeelding sprekende teksten uit de gnostieke Nag Hammadi-geschriften is het Evangelie van Thomas. Dat is een verzameling uitspraken van Jezus, die door de meeste huidige historici van het christendom worden geacht ouder te zijn dan de evangeliën uit het Nieuwe Testament. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Petra.:

Het ging in dat topic over genocide en geweld in de Bijbel, maar ik heb het hele epistel gelezen en vind het een overzichtelijk stuk.

Het is een site van Bram Moerland over Gnostiek; een vroegchristelijke stroming uit de eerste eeuwen van onze jaartelling. 

Zijn er meer mensen met interesse in christelijke gnostiek ? 

Er staan best een hoop dingen in die ik bij een aantal forummers tegenkom. Zoals..

"Kernthema van de gnostiek is dat de mens vergeten is wie hij in werkelijkheid is. Jezus is in de gnostische teksten een boodschapper die de mens oproept zichzelf te herinneren: "Sta op en herinner jezelf". 

"De gnostici stelden de innerlijke gnosis boven elk uiterlijk gezag. Het woord gnosis is verwant aan het Nederlandse woord geweten. De gnostici verkondigden dat Jezus hun had geleerd dat liefde de kernkwaliteit is van de gnosis. De gnosis is het innerlijk weten van de liefde. De gnosis als het weten van de liefde is een goddelijk weten, want het is verbonden met de goddelijke bron van het bestaan waaruit alle mensen voortkomen.
In elk mens schuilt een goddelijke vonk, leerden de gnostici. Maar de meeste mensen zijn daar onwetend van. Als spirituele traditie biedt de gnostiek een weg om de mens in staat te stellen zich weer met die innerlijke vonk te verbinden. Wie die verbinding heeft hersteld, beschikt tengevolge daarvan over gnosis".

"Een gnostische tekst uit de vondst bij Nag Hammadi formuleert het zo: 'Sta op en herinner jezelf.' Hier zien we heel kort samengevat de kern van de gnostiek: de opstanding is geen verrijzenis uit de lichamelijke dood, maar een spiritueel proces, gericht op het weer tot leven wekken van het ware zelf."

"De christelijke gnostiek, met Jezus in de hoofdrol,  is van oorsprong een Joodse beweging. Het is een protest binnen het Jodendom tegen Jahweh als de jaloerse god der wrake.
Het kerkelijk christendom ziet Jezus als de vervulling van het Oude Testament. In de gnostische teksten wordt Jezus voorgesteld als iemand die radicaal met de god der wrake van het Oude Testament breekt. Jezus wordt gezien als de inspirator van een andere godsbeeld, een god van liefde"

 

Een van de meest tot de verbeelding sprekende teksten uit de gnostieke Nag Hammadi-geschriften is het Evangelie van Thomas. Dat is een verzameling uitspraken van Jezus, die door de meeste huidige historici van het christendom worden geacht ouder te zijn dan de evangeliën uit het Nieuwe Testament. 

 

Vet gedrukte is niet waar. Er zijn wel wat historici die denken dat delen van het evangelie van Thomas ouder zijn. Maar niet zoals wij het nu kennen.

Vroeger was ik erg geïnteresseerd in gnostiek. Vooral toen ik net van het orthodoxe christendom af was. Heb toen uit de bibliotheek de apocriefe gnostische teksten geleend. Die teksten vond ik vooral erg verwarrend en zweverig en vager dan de orthodoxe teksten. Ook met veel meer bovennatuurlijk dingen als wonderen.

Toen we laatste corona hadden waren er mensen die zich wakker noemden en die wij wappies noemden. Ik herkende veel van het wappiedenken in de gnostiek. Gnosis betekent immers kennis en gnostici keken neer op de gewone gelovigen (schaapjes genoemd). Ook komt veel wappiedenken uit het gnosis denken. Marcel Messing is voor mij een typische "wappie" die uit de bron van de gnostiek heeft gedronken. De gnostici geloofden immers dat je bepaalde wachtwoorden moest kennen om niet meer te reincarneren. En Marcel Messing is een man die meent dat wij door krachten worden tegengehouden. Dit geloofden de Grieken ook, ik geloof Pythagoras.

 

Ik heb nog eens een gesprek willen voerne met Bram Moerland over zijn kijk op Plato (een zeer negatieve). Maar daar voelde die man zich te groot voor. Waar wel meer "gnostici" last van hebben. Wat ook logisch is, als je denkt dat jij de weter bent en anderen zijn slapers.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Noppert1998:

Vet gedrukte is niet waar. Er zijn wel wat historici die denken dat delen van het evangelie van Thomas ouder zijn. Maar niet zoals wij het nu kennen.

Vroeger was ik erg geïnteresseerd in gnostiek. Vooral toen ik net van het orthodoxe christendom af was. Heb toen uit de bibliotheek de apocriefe gnostische teksten geleend. Die teksten vond ik vooral erg verwarrend en zweverig en vager dan de orthodoxe teksten. Ook met veel meer bovennatuurlijk dingen als wonderen.

Toen we laatste corona hadden waren er mensen die zich wakker noemden en die wij wappies noemden. Ik herkende veel van het wappiedenken in de gnostiek. Gnosis betekent immers kennis en gnostici keken neer op de gewone gelovigen (schaapjes genoemd). Ook komt veel wappiedenken uit het gnosis denken. Marcel Messing is voor mij een typische "wappie" die uit de bron van de gnostiek heeft gedronken. De gnostici geloofden immers dat je bepaalde wachtwoorden moest kennen om niet meer te reincarneren. En Marcel Messing is een man die meent dat wij door krachten worden tegengehouden. Dit geloofden de Grieken ook, ik geloof Pythagoras.

 

Ik heb nog eens een gesprek willen voerne met Bram Moerland over zijn kijk op Plato (een zeer negatieve). Maar daar voelde die man zich te groot voor. Waar wel meer "gnostici" last van hebben. Wat ook logisch is, als je denkt dat jij de weter bent en anderen zijn slapers.

 

“Er zijn wel wat historici die denken dat delen van het evangelie van Thomas ouder zijn.” 
 

Kun je er een paar noemen? Zijn ze ook historicus aan een universiteit?

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Breuk:

“Er zijn wel wat historici die denken dat delen van het evangelie van Thomas ouder zijn.” 
 

Kun je er een paar noemen? Zijn ze ook historicus aan een universiteit?

nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_van_Thomas_(Nag_Hammadi)

Citaat

De datering van Thomas blijft de gelederen van de onderzoekers verdelen. Vanouds beweerde men aan de ene kant, vooral in het Duitse onderzoek onder invloed van de theoloog Wolfgang Schrage[1](1928-2017) dat Thomas zou zijn overgeschreven uit de Nieuwtestamentische evangeliën. Aan de andere kant van deze discussie, vooral in de Angelsaksische wereld, onder invloed van James M. Robinson (1924-2016) en Helmut Koester(1926- 2016)[2], beweert men dat Thomas een onafhankelijke of zelfs een oudere traditie is, los van de Nieuwtestamentische evangeliën. Tegenwoordig nemen de meeste wetenschappers een tussenpositie in.

Citaat

De bestudering van Thomas kent een lastig tekstkritisch probleem. De teruggevonden Koptische tekst van Thomas dateert uit de vierde eeuw. Het is zeer onwaarschijnlijk dat dit een nauwkeurige vertaling van de complete en ongewijzigde Griekse versie is. Het feit dat er door gebrek aan handschriften geen tekstkritisch vastgestelde Griekse tekst bestaat, is een probleem voor de studie van het oorspronkelijke Evangelie van Thomas.

Dit laat zien dat het niet de complete versie van het thomas evangelie is. Maar plukjes bij elkaar gezocht en gevonden. Delen kunnen ouder dan de evangelieen zijn, delen jonger.

Citaat

Hieronder volgen de opvattingen van drie experts om een indruk te geven van de verschillende standpunten.

Helmut Koester (Harvard Divinity School) dateert Thomas tegen het einde van de 1e eeuw n.Chr. en argumenteert dat Thomas een collectie spreuken heeft opgenomen die rond het jaar 50 n.Chr., onafhankelijk van de geschriften in het Nieuwe Testament en Q, is ontstaan.[5]

April D. DeConick (Rice University), die onder andere bekend staat om haar onderoek naar het eveneens gnostische geschrift het Evangelie van Judas en haar boek The Thirteenth Apostle: Revised Edition: What the Gospel of Judas Really Says, dateert Thomas als geheel rond 120 n.Chr. en meent dat de vroegste vorm van dit evangelie (Kernel Thomas) is ontstaan in de eerste gemeente te Jeruzalem in de periode 30-50 n.Chr. Deze kern groeide en veranderde in de loop van de tijd door herhaaldelijke mondelinge opvoering.[6]

Uwe-Karsten Plisch (Humboldtuniversiteit) meent dat het onmogelijk is veel preciezer dan uiterlijk 200 n.Chr. te dateren. Hij stelt voor om het ontstaan van Thomas te zien als de compilatie van een doos vol ostraca met logia die uit commentaren op logia van Jezus (vergelijk het werk van Papias) en homilieën zijn verzameld. Thomas heeft ten opzichte van de synoptische traditie een deels oudere, deels jongere traditie bewaard die deels onafhankelijk is. Dat moet per logion bekeken worden.[7]

Dit laatste doet me weer een beetje denken aan Boeddha en het ontstaan van de Palicanon.. 

nl.wikipedia.org/wiki/Pali-canon

 

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • sjako locked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid