Spring naar bijdragen

Waar komt het kerstverhaal vandaan?


Aanbevolen berichten

14 minuten geleden zei Flawless victory:

Daar vindt men pas enige rust in wanneer men  inziet en aanvaardt dat de mens reïncarneert totdat hij bij God uitkomt. Dat maakt de realiteit van oorlogen en genocide op aarde niet makkelijker, maar de mensen die dit overkomt lossen daarmee karma in uit hun vorige levens, totdat ze door Christus Jezus uit het eeuwigdurend rad van karma en reïncarnatie worden verlost.

Reïncarnatie is een optie, maar volgens mij geen gedwongen optie. Als iemand er voor kiest om hier meerdere keren te verschijnen, dan is dat een vrije keuze. Ik denk niet dat ik die keuze ook zal maken, heb er geen behoefte aan hier nogmaals te verschijnen. 

Ik weet niet hoe het in elkaar steekt: komen we hier 1 keer en gaan dan terug en kijken terug op opgedane ervaringen, komen we hier meerdere keren terug of op andere plekken totdat we thuis komen of dit alles een droomtoestand en kunnen we wakker worden en blijkt het lijden nooit werkelijk plaatsgevonden te hebben. We weten het niet.

Karma vind ik zelf een behoorlijk wreed systeem. Alle joden in Auschwitz die daar hun verdiende loon zijn ondergaan als gevolg van karma ? Ik heb er geen binding mee en het geeft eerder koude rillingen.

17 minuten geleden zei Flawless victory:

God gaat door al die reïncarnaties heen met de mens mee.  Ooit keert iedere ziel voorgoed in het Vaderhuis terug. Dan worden alle tranen gedroogd.

Daar heb ik dan weer van alles mee. Je gaat nooit alleen, iedereen keert ooit voorgoed terug. Vraag is alleen hoe lang we wegblijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Petra.:

Echt... ik maakte een ander topic zodat Breuk met z'n verhaal verder kan. Maar nee. Maak dan een reïncarnatie topic als die andere niet voldoet. 🤯

Het is Kerst als Christus Jezus in je hart geboren wordt. Daarna wordt het leren in geloofsopbouw.😉

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-12-2022 om 17:26 zei Breuk:

Komt de familie uit Nazareth of uit Bethlehem?

Wie veronderstelt een reis van de zwangere Maria?

 

Uit Lucas:

Jozef en Maria wonen in Nazareth en gaan dan naar Bethlehem op bevel van de keizer. 

Jozef, Maria en de geboren Jezus gaan eerst naar Jeruzalem en daarna weer terug naar Nazareth.

 

Uit Mattheus:

De familie lijkt al in Bethlehem te zijn. Nazareth is niet in beeld.

Jozef, Maria en Jezus gaan naar Egypte en wijken dan uit naar Nazareth.

Lucas schrijft in het begin van zijn evangelisch, dat hij het nauwkeurig heeft onderzocht op basis van ooggetuigen

Er zijn wel verschillend tussen het verhaal in Mattheus  en Lucas maar er zijn ook overeenkomsten.

Jezus werd geboren in Betlehem

Hoe kon je verklaren dat de twee evangelisch vertellen dat Jezus in Betlehem werd geboren.

Mattheus vertelt over de drie wijze mannen die ster hebben gevonden. En over de vlucht van Jozef en het kind en zijn moeder naar Egypte,

Herodes gaf de opdracht om alle jongens van twee jaar en jonger te doden.

Is dit ook verzoenen, heeft het geen historische basis?

Er is ook een ander bewijs uit een apocrief boek uit het midden van de tweede eeuw, het eerste evangelie van Jakob genaamd, dat spreekt over de vlucht van Jozef en het kind en zijn moeder  naar Egypte en de gebeurtenissen die daarbij plaatsvonden, en ook in detail vertelt over het incident van het doden van de kinderen van Bethlehem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei fyg:

Lucas schrijft in het begin van zijn evangelisch, dat hij het nauwkeurig heeft onderzocht op basis van ooggetuigen

Er zijn wel verschillend tussen het verhaal in Mattheus  en Lucas maar er zijn ook overeenkomsten.

Jezus werd geboren in Betlehem

Hoe kon je verklaren dat de twee evangelisch vertellen dat Jezus in Betlehem werd geboren.

Mattheus vertelt over de drie wijze mannen die ster hebben gevonden. En over de vlucht van Jozef en het kind en zijn moeder naar Egypte,

Herodes gaf de opdracht om alle jongens van twee jaar en jonger te doden.

Is dit ook verzoenen, heeft het geen historische basis?

Er is ook een ander bewijs uit een apocrief boek uit het midden van de tweede eeuw, het eerste evangelie van Jakob genaamd, dat spreekt over de vlucht van Jozef en het kind en zijn moeder  naar Egypte en de gebeurtenissen die daarbij plaatsvonden, en ook in detail vertelt over het incident van het doden van de kinderen van Bethlehem.

Er was een (latere) discussie waarom Jezus uit Nazareth kwam en niet in Bethlehem zoals de messiasverwachting was.

Mattheus en Lucas geven beide verschillende antwoorden.

Mattheus verwerkt de verhalen over een tirannieke Herodes in zijn verhaal, Lucas heeft niets (!) over Herodes omdat bij hem de keizer belangrijker is. Die zorgt er voor dat Jezus in Bethlehem wordt geboren.

De verhalen vullen elkaar verder niet erg aan, maar geen probleem als jij het historisch leest, dat doen er velen.
Boeken uit de 2de eeuw gebruik ik zelf niet als referentie omdat ze meestal nogal buiten de context (canon) van de bijbel staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zojuist vond ik dit artikel: https://www.quest.nl/maatschappij/geschiedenis/a25468352/waar-jezus-geboren/

Volgens dit artikel is Jezus waarschijnlijk nooit in Betlehem geweest.  Ik vind dat wel plausibel.

Een stukje uit het artikel:

Citaat

 

Volgens de de Bijbelboeken Matteüs en Lucas is Jezus geboren in Bethlehem. Maar: in de twee andere evangeliën, Marcus en Johannes, staat dat Jezus in Nazareth ter wereld kwam. ‘Niet waar,’ kun je nu denken, ‘Johannes en Marcus noemen helemaal geen geboorteplaats.’ 

Waar is Jezus echt geboren? Naam zegt veel

Het klopt dat Marcus' en Johannes' beschrijvingen van het leven van Jezus pas later in zijn leven beginnen. Maar de naam die ze hem geven wijst erop dat hun hoofdpersoon in Nazareth geboren is. Ze noemen hem ‘Jezus van Nazareth’ en ‘uit Nazareth’. In andere teksten uit dezelfde tijd geven zulke aanduidingen steeds aan waar iemand geboren is.

Afstammeling van David

Waarom plaatsen Lucas en Matteüs Jezus’ geboorte in Bethlehem? Ze willen een verband leggen met de Joodse koning David, die daar geboren was. Matteüs legt uit dat Jezus een afstammeling van David is, wat zijn status vergroot. 

Om de bevalling in Bethlehem te laten gebeuren, moesten Jozef en Maria een reden krijgen om daar naartoe te gaan. Dat werd het verhaal van de volkstelling: omdat de Romeinen wilden weten hoeveel mensen er in hun provincie woonden, moest het paar zich melden in de plaats van herkomst. Voor Jozef, afstammeling van David, was dat Bethlehem. 

Maria kon thuis bevallen

In werkelijkheid telden de Romeinen hun onderdanen niet in de plaats waar ze vandaan kwamen maar in hun woonplaats. Maria had dus thuis in Nazareth kunnen bevallen, in plaats van in een grot in Bethlehem. Waarschijnlijk is Jezus nooit in Bethlehem geweest.

 

 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Flawless victory:

Zojuist vond ik dit artikel: https://www.quest.nl/maatschappij/geschiedenis/a25468352/waar-jezus-geboren/

Volgens dit artikel is Jezus waarschijnlijk nooit in Betlehem geweest.  Ik vind dat wel plausibel.

Een stukje uit het artikel:

 

Aangezien de bijbel zich daar verder niet over uitlaat, kun je niet zeggen dat Jezus nooit in Bethlehem is geweest.

Overigens een historische benadering maakt het verhaal morsdood. Het wordt uit elkaar gerukt, als de bedoeling is om te achterhalen wat er nu ‘echt’ historisch gebeurd is.

Wat de schrijvers willen overbrengen, verdwijnt in de mist. In de verkondiging wordt Jezus n.l. wel als zoon van David openlijk in Bethlehem geboren. Hij is de verwachte messias. Het feit dat eerst Jozef en later Herodes de geboorte heimelijk (onopgemerkt) wilden verdonkeremanen (Jozef door onopgemerkt te scheiden van Maria en Herodes door de geboorte onopgemerkt te onderzoeken)

Mattheüs 1:19 Jozef, haar man, wilde haar onopgemerkt verlaten, omdat hij rechtvaardig was en haar niet in het openbaar te schande wilde maken.
Mattheüs 2:7 Toen riep Herodes de wijzen onopgemerkt bij zich en vroeg hun nauwkeurig naar de tijd dat de ster verschenen was;

ja kijk en dan grijpt de hemel in: 

Mattheüs 1:20 Terwijl hij deze dingen overwoog, zie, een engel van de Heere verscheen hem in een droom en zei: Jozef, zoon van David, wees niet bevreesd Maria, uw vrouw, bij u te nemen, want wat in haar ontvangen is, is uit de Heilige Geest;
21. en zij zal een Zoon baren, en u zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.


Mattheüs 2:12 En nadat zij door een aanwijzing van God in een droom gewaarschuwd waren om niet terug te keren naar Herodes, keerden zij langs een andere weg terug naar hun land.
13. Nadat zij vertrokken waren, zie, een engel van de Heere verschijnt Jozef in een droom en zegt: Sta op, en neem het Kind en Zijn moeder met u mee, en vlucht naar Egypte, en blijf daar totdat ik het u zal zeggen, want Herodes zal het Kind zoeken om Het om te brengen.

Dat is toch veel mooier dan de discussie over hoe het nu historisch is gegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid