Spring naar bijdragen

Embryoselectie bij dragerschap


Aanbevolen berichten

6 uur geleden zei Robert Frans:

Tot nu toe zie ik dat we geen maat kunnen houden in dit soort kwesties. En dat de ontwikkeling meestal geleidelijk genoeg gaat om mensen eraan te laten wennen, maar ook snel genoeg om het gevoel van vooruitgang te geven.
Wat nu enkel voor extreme noodgevallen toegepast wordt, kan straks heel goed ingezet worden voor veel minder ernstige gevallen. Want als het extreme noodgeval uit beeld is, vanwege de preventie ervan, dan wordt het minder extrene noodgeval weer het meest extreme noodgeval. Onze verwachtingen stijgen namelijk disproportioneel met elke nieuwe behandeling, want we zullen nooit tevreden zijn en nooit genoeg hebben.

Ja, hetzelfde schreef ik ook al, maar dan met andere woorden. 

Voor mij betekent dat niet dat er bij deze mogelijk op de rem moet worden getrapt, maar wel dat er goed nagedacht moet worden over het ethische vraagstuk ..wanneer dan wel. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Je maakt jezelf bang met een beeld dat helemaal niet aan de orde is. Nu hebben we paracetamol, maar straks misschien wel medicijnen om alle ziektes uit te bannen, willen we dat wel?.... dat is net z

Het klopt feitelijk niet wat je hier beweert. Mensen die pro-choice geven niet enkel de dood als alternatief. Dat is gewoon onjuist en daarmee zet je (opzettelijk ?) mensen weg als doodswensers. Mense

Pro choice heeft 3 opties: voldragen van de zwangerschap, adoptie en abortus. Pro life heeft er 2: voldragen zwangerschap en adoptie. Meer opties zijn er niet. Het is dus onzin om

12 uur geleden zei PeterJan:

Pro choice heeft 3 opties:

voldragen van de zwangerschap, adoptie en abortus.

Pro life heeft er 2:

voldragen zwangerschap en adoptie.

Meer opties zijn er niet. Het is dus onzin om te stellen dat pro choice alleen leven of dood kent. 

Toon eens aan dat arme zwangeren abortus aangepraat krijgen ?

Heel goed dat pro life organisaties gratis zorg geven en inzamelacties houden. Zodat moeders de keuze hebben om hun zwangerschap te voldragen. Vooral blijven doen, zolang de moeders maar niet tot iets gedwongen worden waar ze totaal niet achter kunnen staan.

https://www.bmj.com/content/367/bmj.l6424/rr

Hier zie je dat armoede oa een reden voor abortus zou zijn. De omstandigheden dwingen vaak tot abortus. Pro death klinieken bieden geen bijstand zoals pro life klinieken. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi  @PeterJan en @Fundamenteel dit is niet het abortus  topic.  Kun jullie je reacties over abortus daar niet kwijt ? 

Je kunt ook hier op citeren klikken, en dat dan kopiëren en in een ander topic plakken.  Dan lopen er niet twee verschillende gesprekken door elkaar. 

 

P.S. Fundamenteel.. ik zie dat je het nu in twee topics over abortus hebt, je kunt ook ff bovenstaande reactie naar daar kopiëren en hier weghalen. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Robert Frans:
Citaat

En ga je niet in op wat ik je uitleg, dan embryoselectie minder doden tot gevolg heeft dat natuurlijke bevruchting?  

Jawel, daar ben ik al enkele keren (kort) op ingegaan. Mijns inziens is de prijs gewoon te hoog. Door op zo'n manier over leven en dood te beslissen, zelfs door de embryo nog meer te ontmenselijken, veranderd er iets in ons wat niet veranderd zou moeten worden

Je gaat er op in maar geeft op mij de indruk dat je niet leest wat ik schrijf, of het niet begrijpt.
Je antwoordt namelijk dat de prijs gewoon te hoog is, terwijl ik heb uitgelegd dat er meer embryo's verloren gaan bij natuurlijke bevruchting dan bij embryoselectie.

Wat bedoel je precies met 'iets veranderen wat niet veranderd zou moeten worden'? 

10 uur geleden zei Robert Frans:

Wat is onrealistisch? De rare hypothese van nu kan zomaar de werkelijkheid van morgen worden. Er zijn wel bizardere dingen gedaan in de geschiedenis en ik denk dat we wellicht niet te zwartkijkend moeten doen over dit soort medische ontwikkelingen, maar zeker ook niet te goedgelovig.

De stelling dat pasgeboren baby's gedood moeten worden om ziektes te genezen/voorkomen is onrealistisch. 
 

10 uur geleden zei Robert Frans:

En de idee dat er een soort sociale druk kan gaan ontstaan om 'vrijwillig verplicht' embryo-selectie steeds algemener toe te passen, is ook zo gek nog niet. Nu al worden moeders die bijvoorbeeld hun Down-kind niet laten aborteren nog weleens daarop aangesproken, want dat is toch niet meer nodig? 

Dit is buitengewoon opmerkelijk. Je stelt dus dat er niet mag worden gewezen op negatieve aspecten van jouw standpunt, maar jij mag uiteraard wel wijzen op de zaken waarvan jij denkt dat ze negatieve aspecten van embryo-selectie zijn?   

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Robert Frans:

Wij kunnen niet neutraal oordelen over leven en dood en al helemaal niet over wat menselijk zou zijn en wat niet.

En daar zit ons verschil. Ik denk dat wij dat wel kunnen, in plaats van uit te gaan van de gedachten van een paar woestijnbewoners uit de bronstijd.

11 uur geleden zei Robert Frans:

Nee, ik verheerlijk het lijden niet. Ik zeg dat het iets mooi's kán zijn en baseer mij daarbij op ervaringen van mensen die daadwerkelijk een heel intiem, bijzonder geluk vinden in hun pijn en ziekte

Dat is dus precies wat ik bedoel, het verheerlijken van lijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Fundamenteel:

https://www.bmj.com/content/367/bmj.l6424/rr

Hier zie je dat armoede oa een reden voor abortus zou zijn. De omstandigheden dwingen vaak tot abortus. Pro death klinieken bieden geen bijstand zoals pro life klinieken. 

 

Het klopt dat armoede een veel gebruikt argument is voor het ondergaan van een abortus. Oplossing is dan niet de vrouwen te dwingen de zwangerschap te volbrengen met alle bijkomende ellende vandien. Oplossing is het bestrijden van de armoede. Daarmee voorkom je veel abortussen, dus laten we de effort dan daarin steken.

Als er omstandigheden zijn die tot abortus dwingen, laten we dan bestuderen welke dat zijn en waar mogelijk deze trachten weg te nemen. Ook op die manier voorkom je dus abortussen.

Pro choice organisaties bieden ook ondersteuning, wellicht in andere vorm dan de pro life organisaties. Laten we ze als complementair zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid