Spring naar bijdragen

Een kil, klinisch boek van kardinaal Eijk over seksualiteit.


Aanbevolen berichten

10 uur geleden zei Dat beloof ik:

Na 2000 jaar geweld en schandalen, denk ik dat we toch wel kunnen stellen dat wat door de kerk wordt gegeven, niet hetzelfde kan zijn als de wil van een algoede en alwetende God.

Maar de vraag is dan.. hoe was het daarvoor ? 

Als je het mij vraagt.. is het leven van de gewone mens al enorm verbeterd t.o.v. vroegah. 

 

In 2018 heeft het Vaticaan de doodstraf in de katholieke leer aangepast. In de catechismus staat de doodstraf vanaf nu bestempeld als "ontoelaatbaar in alle omstandigheden". 

Dat is toch ook een enorme verandering. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Piebe:

Ja, alhoewel dit in feite niet het soort relatie is dat ik zoek - dus naar de hel voor second best lol - ik heb liever meer vastigheid maar we hebben niks te kiezen. :D

De meeste alleenstaande vrouwen op leeftijd schijnen liever te willen daten en latten dan dat ze weer gaan samenwonen of trouwen.  Ze hebben vooral veel gezellige clubjes, doen veel met vriendinnen aan uitjes en vakanties en staan niet te springen om bij wijze van spreken ..weeeeer meneers sokken te wassen. 

Het nadeel van die traditionele verdeling van taken is dat veel mannen die alleen komen te staan nog niet een ei kunnen bakken, daar hebben de dames geen zin meer in, alsof ze weer voor een kind moeten gaan zorgen zeg maar.  Maar goed, dat is het algemene plaatje. Denk niet dat het voor jou op gaat want ik denk dat je wel tot meer in staat bent dan pizza's bakken. 😀 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Petra.:

Maar de vraag is dan.. hoe was het daarvoor ? 

Als je het mij vraagt.. is het leven van de gewone mens al enorm verbeterd t.o.v. vroegah. 

 

In 2018 heeft het Vaticaan de doodstraf in de katholieke leer aangepast. In de catechismus staat de doodstraf vanaf nu bestempeld als "ontoelaatbaar in alle omstandigheden". 

Dat is toch ook een enorme verandering. 

De mens blijft zich ontwikkelen.
Dat het Vaticaan pas in 2018 de doodstraf heeft afgeschaft, en daarbij niet eens aan zelfreflectie aangaande de door de kerk gedode mensen heeft gedaan, is in mijn ogen geen teken van voortschrijdend inzicht. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

De mens blijft zich ontwikkelen.
Dat het Vaticaan pas in 2018 de doodstraf heeft afgeschaft, en daarbij niet eens aan zelfreflectie aangaande de door de kerk gedode mensen heeft gedaan, is in mijn ogen geen teken van voortschrijdend inzicht. 

De katholieke kerk heeft officieel excuses aangeboden voor zo'n beetje alle misstanden uit het verleden en ook nu nog biedt de paus her en der excuses aan voor wat er gebeurd is. Beroemd was daarin het grote Mea culpa dat paus Johannes Paulus II op 12 maart 2000 daarvoor uitsprak en al die zonden plechtig beleed, in het bijzonder ook tegen het Joodse volk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Robert Frans:

De katholieke kerk heeft officieel excuses aangeboden voor zo'n beetje alle misstanden uit het verleden en ook nu nog biedt de paus her en der excuses aan voor wat er gebeurd is. Beroemd was daarin het grote Mea culpa dat paus Johannes Paulus II op 12 maart 2000 daarvoor uitsprak en al die zonden plechtig beleed, in het bijzonder ook tegen het Joodse volk.

Daarin werd zonden beleden en vergeving gevraagd aan God, maar geen excuses aangeboden of vergeving gevraagd aan de volken aan wie men leed aan heeft gedaan.
In 2007 gaf paus Benedictus nog eens een extra trap na door geen excuses aan te bieden maar te stellen dat indianen er zwijgend naar verlangden om christen te worden toen de Portugezen en Spanjaarden kwamen.... kom op zeg, zwijgend verlangen, de mensen werden gewoon afgeslacht.
Vervolgens deed paus Franciscus het in 2015 wel goed, maar een weldenkend indiaan neemt dat na Benedictus toch niet meer serieus.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Daarin werd zonden beleden en vergeving gevraagd aan God, maar geen excuses aangeboden of vergeving gevraagd aan de volken aan wie men leed aan heeft gedaan.
In 2007 gaf paus Benedictus nog eens een extra trap na door geen excuses aan te bieden maar te stellen dat indianen er zwijgend naar verlangden om christen te worden toen de Portugezen en Spanjaarden kwamen.... kom op zeg, zwijgend verlangen, de mensen werden gewoon afgeslacht.
Vervolgens deed paus Franciscus het in 2015 wel goed, maar een weldenkend indiaan neemt dat na Benedictus toch niet meer serieus.

Je sprak over zelfreflectie, niet over excuses. Het lijkt me wel correct om als je iemand ergens op aanspreekt, je dan concreet en duidelijk bent in je beschuldigingen en de voorwaarden om die te kunnen weerleggen of goed te maken.
Anders kun je bij elke weerlegging of goedmaking straffeloos met nieuwe voorwaarden of beschuldigingen komen, zoals woketrolls graag doen. De ander kan het dan alleen nog maar fout of niet goed genoeg doen. En ik neem aan dat je hier serieus wil meepraten en niet wil trollen.

Gewoon open kaart spelen dus. Wat versta jij exact onder zelfreflectie? Wat zou de kerk precies moeten doen, van A tot Z, om te voldoen aan jouw definitie daarvan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-11-2022 om 21:09 zei Robert Frans:

 Het lijkt me wel correct om als je iemand ergens op aanspreekt, je dan concreet en duidelijk bent in je beschuldigingen en de voorwaarden om die te kunnen weerleggen of goed te maken.
Anders kun je bij elke weerlegging of goedmaking straffeloos met nieuwe voorwaarden of beschuldigingen komen, zoals woketrolls graag doen. De ander kan het dan alleen nog maar fout of niet goed genoeg doen.

Dat dacht ik ook, maar steeds als ik dacht dat het niet erger kon.. kon het toch. Dus breek me de spreekwoordelijke forumbek niet open. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
Op 13-11-2022 om 03:50 zei Petra.:

De meeste alleenstaande vrouwen op leeftijd schijnen liever te willen daten en latten dan dat ze weer gaan samenwonen of trouwen.  Ze hebben vooral veel gezellige clubjes, doen veel met vriendinnen aan uitjes en vakanties en staan niet te springen om bij wijze van spreken ..weeeeer meneers sokken te wassen. 

Het nadeel van die traditionele verdeling van taken is dat veel mannen die alleen komen te staan nog niet een ei kunnen bakken, daar hebben de dames geen zin meer in, alsof ze weer voor een kind moeten gaan zorgen zeg maar.  Maar goed, dat is het algemene plaatje. Denk niet dat het voor jou op gaat want ik denk dat je wel tot meer in staat bent dan pizza's bakken. 😀 

Hahaha ja ik kan theewater maken! :P

Nee, mijn vieze sokken was ik zelf wel maar misschien ben ik al veel te eigengereid geworden voor een relatie doordat ik al zo lang alleen ben. Ik ben het niet meer gewend om iets te overleggen alvorens ik wat koop om maar wat te noemen: 'schat ik heb een nieuwe Golf gekocht van het vakantiegeld voor Amerika!' :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-12-2022 om 23:20 zei Piebe:

Hahaha ja ik kan theewater maken! :P

Whoehahaha... nouuou grote jongen hoooor 🤣

 

Citaat

Nee, mijn vieze sokken was ik zelf wel maar misschien ben ik al veel te eigengereid geworden voor een relatie doordat ik al zo lang alleen ben. Ik ben het niet meer gewend om iets te overleggen alvorens ik wat koop om maar wat te noemen: 'schat ik heb een nieuwe Golf gekocht van het vakantiegeld voor Amerika!' :P

Haha, ja dat zou wat zijn. 

Joh.. het kan altijd errreger.. mijn hubbie gooide gisterenochtend om 5 uur een pak werk mijn kant op, van de afdeling -moet vandaag af-  en ging vervolgens fijn naar bed. Want .. hij had (door het tijdsverschil) de hele nacht voetbal gekeken en sja... daar moest ie natuurlijk wel van uitrusten. 😅

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-11-2022 om 03:50 zei Petra.:

Het nadeel van die traditionele verdeling van taken is dat veel mannen die alleen komen te staan nog niet een ei kunnen bakken, daar hebben de dames geen zin meer in, alsof ze weer voor een kind moeten gaan zorgen zeg maar.  Maar goed, dat is het algemene plaatje. Denk niet dat het voor jou op gaat want ik denk dat je wel tot meer in staat bent dan pizza's bakken. 😀 

Een ander nadeel is dat veel vrouwen die alleen komen te staan het niet lukt om zelfstandig inkomen te vergaren. Ook niet in samenlevingen waar werkende vrouwen heel normaal zijn. Het blijkt voor zowel gescheiden mannen als vrouwen nu eenmaal lastig om het singlebestaan weer op te pakken, ook als men geen traditioneel rollenpatroon aanhing. Als alles wat vertrouwd was ineens wegvalt, tja, dan moet je je weer helemaal herijken op een nieuwe realiteit.
Het heeft ook wel iets poëtisch: samen wisten ze elkaar mooi aan te vullen en vormden ze als het ware een geölied team met een eigen, vertrouwd ritme, maar eenmaal van elkaar gescheiden valt die aanvulling weg en moeten ze alles ineens weer zelf doen. De man moet het huishouden weer helemaal zelf doen, de vrouw moet weer helemaal zelf geld verdienen om van te leven. Bepaald niet altijd gemakkelijk, als je zo op elkaar ingespeeld was. En al helemaal niet als de dood de scheiding bracht.

Bij hele langdurige huwelijken, dus vooral bij oudere mensen, zie je dan ook niet zelden dat als de ene partner overlijdt, de andere vrij kort daarna ook de laatste adem uitblaast.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Petra.:

Whoehahaha... nouuou grote jongen hoooor 🤣

 

Haha, ja dat zou wat zijn. 

Joh.. het kan altijd errreger.. mijn hubbie gooide gisterenochtend om 5 uur een pak werk mijn kant op, van de afdeling -moet vandaag af-  en ging vervolgens fijn naar bed. Want .. hij had (door het tijdsverschil) de hele nacht voetbal gekeken en sja... daar moest ie natuurlijk wel van uitrusten. 😅

Ik begrijp je wederhelft wel want voetbal kijken is ook erg vermoeiend, vooral wanneer Nederland speelde. Ben een paar keer in diepe slaap gevallen! :D

Op 13-11-2022 om 10:20 zei Dat beloof ik:

De mens blijft zich ontwikkelen.
Dat het Vaticaan pas in 2018 de doodstraf heeft afgeschaft, en daarbij niet eens aan zelfreflectie aangaande de door de kerk gedode mensen heeft gedaan, is in mijn ogen geen teken van voortschrijdend inzicht. 

O vind je de doodstraf dan een goeie straf misschien??

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Piebe:

Ik begrijp je wederhelft wel want voetbal kijken is ook erg vermoeiend, vooral wanneer Nederland speelde. Ben een paar keer in diepe slaap gevallen! :D

🤣

Haha, Nederland lag er al uit, dus ik was er ook wel klaar mee. 

Toen Nl tegen Argentinië speelde zaten we in de kroeg, ook 's nachts trouwens, met vrienden uit Argentinië. Volgens mij was heel Argentinië op komen draven, zelfs het ambassadeurs koppel. Door het tumult bleef ik wel wakker. Die keer daarvoor zaten we met de NLse enclave in de kroeg.. toen ben ik op een bankje in de slaap gevallen. 😄

 

 

 

14 uur geleden zei Robert Frans:

Het blijkt voor zowel gescheiden mannen als vrouwen nu eenmaal lastig om het singlebestaan weer op te pakken, ook als men geen traditioneel rollenpatroon aanhing. Als alles wat vertrouwd was ineens wegvalt, tja, dan moet je je weer helemaal herijken op een nieuwe realiteit.

Het heeft ook wel iets poëtisch: samen wisten ze elkaar mooi aan te vullen en vormden ze als het ware een geölied team met een eigen, vertrouwd ritme, maar eenmaal van elkaar gescheiden valt die aanvulling weg en moeten ze alles ineens weer zelf doen. 

Hi RF,

Ik denk dat als ze elkaar mooi aanvullen als een geolied team.. dat ze niet gaan scheiden. Maar dat het geen makkie is om als single verder te gaan, zowel financieel als emotioneel en praktisch..geloof ik wel.

 

14 uur geleden zei Robert Frans:

Bij hele langdurige huwelijken, dus vooral bij oudere mensen, zie je dan ook niet zelden dat als de ene partner overlijdt, de andere vrij kort daarna ook de laatste adem uitblaast.

Ja, ik vreesde daarom ook met grote vreze voor mijn pappie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Piebe:
Op 13-11-2022 om 10:20 zei Dat beloof ik:

De mens blijft zich ontwikkelen.
Dat het Vaticaan pas in 2018 de doodstraf heeft afgeschaft, en daarbij niet eens aan zelfreflectie aangaande de door de kerk gedode mensen heeft gedaan, is in mijn ogen geen teken van voortschrijdend inzicht. 

O vind je de doodstraf dan een goeie straf misschien

Nee.  Ik begrijp niet hoe je daar bij komt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Piebe:

Omdat je niet zegt dat de doodstraf nooit goed is.

Ik denk dat ik dat niet zo relevant vond,  anders had ik dat wel vermeld. Ik denk dat de doodstraf af en toe een goede oplossing voor een probleem zou zijn,  maar toch ben ik er tegen. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Piebe:

Wat vaag allemaal. Dus dan maar niet afschaffen?

Dat is niet vaag, maar genuanceerd. Het leven is niet zwart-wit.
Ik ben tegen de doodstraf, maar die is bij ons al afgeschaft.
Toch denk ik dat het zo heel af en toe wel een probleem zou oplossen of ernstige zaken (bv een dader van zedenzaken die in herhaling valt) had kunnen voorkomen.
Invoering heeft ook weer zo zijn problemen, dus dan toch maar geen doodstraf.
Helaas is levenslang niet altijd levenslang in dit land, en krijgen mensen na 25 jaar weer de kans om in herhaling te vallen op een nieuw leven. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Kardinaal Eijk is gewoon een griezel. Een hedendaagse 'Schriftgeleerde'. Weet geen zak over de praktijk (heeft als 'The 69 year old virgin' waarschijnlijk nog nooit een poes van dichtbij gezien of gevoeld) maar schrijft effe een boekje over hoe anderen zouden moeten nöken. Hij zou Jezus niet eens herkennen als Hij zijn rijke stinkerd kantoor binnen zou lopen, hij zou de beveiliging waarschuwen en Jezus er uit laten knikkeren. Wat een gigantische Eijkel.

bewerkt door Ferry_Tassie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid