Spring naar bijdragen

Het huwelijk is heilig


Aanbevolen berichten

Ephesians 5: 21-33

 

20 altijd en overal geef dankaan God die onze Vader is in de naam van onze Heer Jezus Christus.

21 Wees onderdanig aan elkaar uit eerbied voor Christus.

22 Vrouwen moeten aan hun man onderworpen zijn als aan de Heer,

23 want zoals Christus het hoofd van de kerk is en het hele lichaam redt, zo is een man het hoofd van zijn vrouw;

24 en zoals de kerk onderworpen is aan Christus, zo zouden vrouwen in alles aan hun man moeten zijn.

25 Mannen moeten hun vrouw liefhebben, net zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zichzelf voor haar heeft opgeofferd

26 om haar heilig te maken door haar te wassen in reinigingswater met een vorm van woorden,

27 zodat wanneer hij de kerk tot zich nam, ze heerlijk zou zijn, zonder vlek of rimpel of iets dergelijks, maar heilig en onberispelijk.

28 Op dezelfde manier moeten mannen hun vrouw liefhebben zoals ze hun eigen lichaam liefhebben; dat een man van zijn vrouw houdt, betekent dat hij van zichzelf houdt.

29 Een man haat nooit zijn eigen lichaam, maar hij voedt het en zorgt ervoor; en zo behandelt Christus de Kerk,

30 omdat we delen van zijn lichaam zijn.

31 Dit is de reden waarom een man zijn vader en moeder verlaat en zich aan zijn vrouw hecht, en de twee worden één vlees.

32 Dit mysterie heeft een grote betekenis, maar ik pas het toe op Christus en de Kerk.

33 Samenvattend: ook u, ieder van u, moet zijn vrouw liefhebben zoals hij zichzelf liefheeft; en laat elke vrouw haar man respecteren.

 

In de Kathjolieke kerk is het huwelijk een sacrament waardoor Christus ons een speciale genade geeft voor de voornaamste gebeurtenissen in ons leven.  Er zijn zeven sacramenten:  de doop, als we pas geboren zijn, het vormsel, als we ons verstand kunnen gebruiken, de biecht waar wij vergevenis kunnen krijgen voor onze zonde. het priesterschap voor mannen die daar toe geroepen zijn, Het huwelijk voor mensen die daar toe geroepen zijn, de eucharistie, het lichaam en bloed van Christus voor het dagelijk voedsel van de ziel en tenslotte het heilig Oliesel, of sacrament voor zieken in doodsgevaar.

Het groote verschil is dat terwijl in andere sacramenten de priester het sacrament toe past, het in het huwelijk wordt gedaan door de echtparen.  Zij dienen elkaar het huwelijk toe door hun geestelijke liefde (de beloftens) en de lichamelijke vereniging dat het huwlijk voltooid maakt.  De seksuele huwelijks actie is daarom uiterst heilig!

Paulus vergelijkt het huwelijk tussen man en vrouw als de verhouding van Christus met zijn Kerk.  Zijn Kerk is Zijn mystiek lichaam waar van wij onderdelen zijn.  

25 Mannen moeten hun vrouw liefhebben, net zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zichzelf voor haar heeft opgeofferd. 

Christus zal zichzelf nooit van Zijn kerk scheiden en op de zelfde manier kunnen man en vrouw ook nooit scheiden.

bewerkt door Chartreuse
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Chartreuse:

Christus zal zichzelf nooit van Zijn kerk scheiden en op de zelfde manier kunnen man en vrouw ook nooit scheiden.

Maar de Efeziers worden in deze brief wel aangesproken met "U die eigenlijk door uw afkomst heiden bent". 
Die zijn dus wel degelijk gescheiden (danwel dat geweest) , zoals zoveel heidense volken.

Sterker nog: Efeziers 3:5 zegt dat Jezus "onder vorige generaties niet aan de mensen is onthuld, maar nu door de geest geopenbvaard aan zijn apostelen ". M.a.w: toen hij er was, wist niemand van de bedoeling.
Dát is wat er in Efeziers staat. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

 

6 uur geleden zei Chartreuse:

Christus zal zichzelf nooit van Zijn kerk scheiden en op de zelfde manier kunnen man en vrouw ook nooit scheiden.

Ik begrijp niet op grond waarvan je dit stelt. De Bijbel geeft duidelijk een aantal gevallen waarin er kan worden gescheiden. Zowel in het OT als in het NT

In het OT kon dat als je er als man iets niet beviel aan een vrouw: (Deuteronomium 24:1) Wanneer een man een vrouw zal genomen en die getrouwd hebben, zo zal het geschieden, indien zij geen genade zal vinden in zijn ogen, omdat hij iets schandelijks aan haar gevonden heeft, dat hij haar een scheidbrief zal schrijven, en in haar hand geven, en ze laten gaan uit zijn huis.

Ondanks dat Jezus stelt geen letter aan de wet te veranderen, geeft hij er op het punt van scheiden toch anders over te denken en hij vindt dat er slecht mag worden gescheiden bij overspelt door de vrouw.
(Matth 19:6) Alzo dat zij niet meer twee zijn, maar een vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet. Zij zeiden tot hem: Waarom heeft dan Mozes geboden een scheidbrief te geven en haar te verlaten? Hij zeide tot hen: Mozes heeft vanwege de hardigheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest. Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Matth 19:6) Alzo dat zij niet meer twee zijn, maar een vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet. Zij zeiden tot hem: Waarom heeft dan Mozes geboden een scheidbrief te geven en haar te verlaten? Hij zeide tot hen: Mozes heeft vanwege de hardigheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest.

Hier bevestigt Mattheus dat getrouwde mensen een vlees (lichaam) zijn en dat dat door God samengevoegd is.  Daarom kan men niet scheiden.  Mozes heeft het toegelaten vanwege de hardheid van hun harten, maar in het begin was het niet zo.

9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.

Het is toegestaan om te scheiden "van bed en tafel"  In het geval van overspel (een ZEER ernstige zonde) is het samenleven vaak niet meer mogelijk.  Dat is ook het geval als een man geweldadig wordt of zo iets.  Men kan dan wel van "bed en tafel" scheiden, maar men is nog steeds getrouwd.  Men kan geen tweede huwelijk aan gaan, zoals ook Mattheus zegt:  Hij die een verlatende trouwt doet ook overspel.

Door te trouwen wordt men Een lichaam en dat blijft tot de dood.  Als je dat lichaam verscheurt door te hertrouwen, gaat dat lichaam dood en begaat die mens een dood zonde:   Hij verliest de heiligmakende genade en is nu dood en zal naar de hel gaan als hij/zij zich niet berouwt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-10-2022 om 12:50 zei Chartreuse:

Christus zal zichzelf nooit van Zijn kerk scheiden en op de zelfde manier kunnen man en vrouw ook nooit scheiden.

8 uur geleden zei Chartreuse:

Door te trouwen wordt men Een lichaam en dat blijft tot de dood.  Als je dat lichaam verscheurt door te hertrouwen, gaat dat lichaam dood en begaat die mens een dood zonde:   Hij verliest de heiligmakende genade en is nu dood en zal naar de hel gaan als hij/zij zich niet berouwt.

Verschrikkelijk wat een wrede triestigheid. 

 

Een groot deel van de wereldbevolking is gescheiden. 

Al die mensen waren ooit.. verliefd, verloofd, getrouwd.. en dachten de rest van hun leven gelukkig te zijn met elkaar. 

Ik ga er van uit dat ze allemaal hun redenen hebben en niet zomaar gescheiden zijn. Elke echtscheiding doet verdriet aan alle partijen. 

 

Mijn gedachte is dat echtscheiding al erg genoeg is, zonder dat je telkens om je oren wordt geslagen door anderen die je vertellen hoe slecht/zondig je bent. 

En om dan maar de rest van je leven alleen te moeten slijten is imo onnodig hardvochtig en wreed. 

 

P.S. 

En jij ? Ben jij zelf alleen, verliefd, verloofd getrouwd gescheiden of .. ?

Voor mii is het huwelijk heilig! Maar Ik besef me heel goed dat het voor mij makkelijk praten is, want ik behoor tot de mazzelaars die gelukkig getrouwd zijn.  Dat geeft me niet het recht om met stenen te gooien naar degenenen die het minder getroffen hebben. Integendeel!

 

 

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Chartreuse:
21 uur geleden zei Dat beloof ik:

Matth 19:6) Alzo dat zij niet meer twee zijn, maar een vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet. Zij zeiden tot hem: Waarom heeft dan Mozes geboden een scheidbrief te geven en haar te verlaten? Hij zeide tot hen: Mozes heeft vanwege de hardigheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest.

Hier bevestigt Mattheus dat getrouwde mensen een vlees (lichaam) zijn en dat dat door God samengevoegd is.  Daarom kan men niet scheiden.  Mozes heeft het toegelaten vanwege de hardheid van hun harten, maar in het begin was het niet zo.

Mijn punt is dat er volgens de Bijbel dus wel degelijk kan worden gescheiden.
Dus klopt jouw opmerking niet, dat man en vrouw nooit kunnen scheiden.

12 uur geleden zei Chartreuse:
21 uur geleden zei Dat beloof ik:

Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.

Het is toegestaan om te scheiden "van bed en tafel"  In het geval van overspel (een ZEER ernstige zonde) is het samenleven vaak niet meer mogelijk.  Dat is ook het geval als een man geweldadig wordt of zo iets.  Men kan dan wel van "bed en tafel" scheiden, maar men is nog steeds getrouwd.  Men kan geen tweede huwelijk aan gaan, zoals ook Mattheus zegt:  Hij die een verlatende trouwt doet ook overspel.

Er is in Mattheus geen sprake van 'bed en tafel' scheiding. Deze term wordt niet genoemd. Wat er wél staat is dat de man zijn vrouw kan verstoten. Dat is iets wezenlijk anders dan van tafel en bed scheiden.  Dat er hier sprake is van 'een vrouw verstoten en een andere vrouw trouwen' laat zien dat het huwelijk is veranderd in een monogaam gebeuren, iets wat het in het OT niet was, aangezien een man toen meerdere vrouwen kon hebben.  Je vrouw verstoten en een andere vrouw nemen was toen dus simpelweg niet aan de orde, want een man bezat al meerdere vrouwen.
Laat onverlet dat Jezus volgens de Bijbel ook heeft gesteld geen letter te veranderen aan de oude wetten, dus de scheidsbrief blijft staan.

12 uur geleden zei Chartreuse:

Door te trouwen wordt men Een lichaam en dat blijft tot de dood.  Als je dat lichaam verscheurt door te hertrouwen, gaat dat lichaam dood en begaat die mens een dood zonde:   Hij verliest de heiligmakende genade en is nu dood en zal naar de hel gaan als hij/zij zich niet berouwt.

Nu haal je de eigenschappen van een figuurlijk en een fysiek lichaam door elkaar. Een fysiek lichaam gaat dood als het wordt verscheurd. Een figuurlijk lichaam niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid