Spring naar bijdragen

Evert Baptist - Lala gehaktbal


Aanbevolen berichten

18 minuten geleden zei Hermanos2:

At ik vroeger ook. Maar ik ga er nu vanuit dat varkensvlees niet bestemd is voor consumptie. 

God staat het niet toe en daarbij is het echt slecht voor je gezondheid. 

Wij christenen mogen toch gewoon varkensvlees eten?

https://bijbel.eo.nl/bijbel/handelingen/10

bewerkt door 010
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei 010:

Wij christenen mogen toch gewoon varkensvlees eten?

De aanname dat varkensvlees risico's met zich mee zou brengen voor de gezondheid wordt vaak aangedragen als argument van oudtestamentisch ingestelden. Ze zijn van mening dat God daarom varkensvlees als onrein zou beschouwen. Ik kan daar niet in meegaan. Want rood vlees brengt evengoed risico's met zich mee:

https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/vergroot-rood-vlees-de-kans-op-kanker.aspx

Ik ben van mening dat God andere redenen heeft om ten tijde van het OT varkensvlees als onrein te beschouwen. Met name vanwege het feit dat ze veelvuldig werden gehouden door heidenen die dit vlees konden waarderen. Dan ligt de nadruk dus op heidenen en niet op varkensvlees.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei 010:

Wij christenen mogen toch gewoon varkensvlees eten?

Nee, voedselwetten zijn nooit afgeschaft. 

Varken, paard, garnaal, inktvis, paling, slak. Hoort allemaal niet thuis op de menukaart. Ik heb het vroeger ook allemaal gegeten maar de bijbel heeft me doen inzien dat het niet toegestaan is. 

Allemaal de voorbeelden uit het NT zoals het neerdalend laken in Handelingen en het handen wassen in de evangeliën zijn hier al in de juiste context geplaatst. 

Vertrouw me en eet het niet meer. 

Begin er gerust een topic over. Gooi al je vooroordelen overboord en je zult zien dat de voedselwetten nooit afgeschaft zijn. Ga af op je eigen verstand en inzicht. 

4 minuten geleden zei sandingisaskill:

Ze zijn van mening dat God daarom varkensvlees als onrein zou beschouwen. 

Onzin

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Hermanos2:

At ik vroeger ook. Maar ik ga er nu vanuit dat varkensvlees niet bestemd is voor consumptie. 

God staat het niet toe en daarbij is het echt slecht voor je gezondheid. 

Daar ben ik het niet mee eens, meschien een topic over openen? Lijkt mij wel interessant.

34 minuten geleden zei 010:

Wij christenen mogen toch gewoon varkensvlees eten?

Tuurlijk

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-3-2022 om 23:53 zei sandingisaskill:

Een ouderwetse bal gehakt wordt van half om half gedraaid. Dan blijft ie lekker smeuig. Niet te groot! Want dan willen ze nog wel eens uit elkaar vallen en heeft het de neiging om van buiten te gaar te worden, dat moeten we niet hebben natuurlijk.

Met je eens. Half om half is het lekkerst.  Met satésaus is lekker maar ik eet hem het liefst met mayonaise. Karbonaadjes vind ik ook heerlijk trouwens.  Ribkarbonaadjes, schouderkarbonaajdes. En zelfgemaakte hamburgers van half om gehakt. Zalig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid