Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Me eerste kopshouten snijplank is een feit. Dat is een behoorlijke precisie klus, waar meer tijd in ging zitten dan ik dacht. Desalniettemin, voor een eerste poging hoef ik me zeker niet te schamen. Deze gaat de eigen keuken in.

Geen houtbewerkers aanwezig hier?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sandingisaskill:

Me eerste kopshouten snijplank is een feit. Dat is een behoorlijke precisie klus, waar meer tijd in ging zitten dan ik dacht. Desalniettemin, voor een eerste poging hoef ik me zeker niet te schamen. Deze gaat de eigen keuken in.

Geen houtbewerkers aanwezig hier?

Nee ik niet, maar hou jezelf gerust niet tegen om je creaties te laten zien 😀

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kopshouten snijplank van kersenhout, met sapgoot, in de druivenpitolie. Deze gaat naar me moeder ipv naar mezelf. Kan ze daar nog ff op snijden op de oude dag. Ben wat ongeduldig met wachten op juiste belichting, maar goed. Gemaakt met mobiele telefoon. Volgende keer in het zonnetje, vandaag regent het.

 

snijplank kersenhout.jpg

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Tweede poging. Fatsoenlijk frezen is ook een skill; routingisaskill. Daar valt nog zeker winst te behalen. Vooralsnog gaan de snijplanken richting familie, en aangezien er daar nogal wat van zijn, heb ik oefenstof genoeg. Ditmaal een zwarte achtergrond. Persoonlijk vind ik dit mooier contrast opleveren, maar wit schijnt toch het beste te zijn om een product mee te fotograferen.

snijplank2.jpg

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei 010:

Mooi! Wat voor lekkers ben je aan je het koken?

Dat is in de keuken van mijn zuster, daar is de plank heen gegaan. Me nichtje is daar iets met tomaatjes aan het maken, misschien salade ofzo.

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Volgende project staat op stapel: een werkbank. Onmisbaar voor een houtbewerker. Ik zal compromissen moeten sluiten en ga voor halfhoutverbindingen en stalen bouten. Kan ik de bank gemakkelijk weer demonteren en verplaatsen naar elders indien nodig. Ondertussen een balk kersenhout verwerkend tot nog meer snijplanken. Oefening baart kunst, in dit geval functionele kunst om de keuken mee te vullen.

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Snappie.

Waarom niet een lesje van de bomen leren? Elke spaander en schaafsel vertelt zijn verhaal over het vreugdevolle proces daarbinnen; de transformatie van houtblok naar zijn bestemming en alle opgedane ervaring en kennis die daarbij hoort. Had ik dit maar geweten 35 jaar geleden, dan was ik inmiddels een meesterhoutbewerker geweest. Echter nooit te oud om te leren, credo mijn bestaan (ja, ik heb er nogal wat). Van fouten kan men leren, echter in dezen zijn fouten duur en ze zullen weinig gemaakt moeten worden. Laat ik beginnen met een inhaalslag.

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sandingisaskill:

Volgende project staat op stapel: een werkbank. Onmisbaar voor een houtbewerker. Ik zal compromissen moeten sluiten en ga voor halfhoutverbindingen en stalen bouten. Kan ik de bank gemakkelijk weer demonteren en verplaatsen naar elders indien nodig. Ondertussen een balk kersenhout verwerkend tot nog meer snijplanken. Oefening baart kunst, in dit geval functionele kunst om de keuken mee te vullen.

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Snappie.

Waarom niet een lesje van de bomen leren? Elke spaander en schaafsel vertelt zijn verhaal over het vreugdevolle proces daarbinnen; de transformatie van houtblok naar zijn bestemming en alle opgedane ervaring en kennis die daarbij hoort. Had ik dit maar geweten 35 jaar geleden, dan was ik inmiddels een meesterhoutbewerker geweest. Echter nooit te oud om te leren, credo mijn bestaan (ja, ik heb er nogal wat). Van fouten kan men leren, echter in dezen zijn fouten duur en ze zullen weinig gemaakt moeten worden. Laat ik beginnen met een inhaalslag.

Veel succes man. Ik denk dat je iets prachtigs hebt ontdekt. Ik heb in het verleden ook overwogen om me in houten meubels te gaan verdiepen maar heb er helaas tot nu toe geen tijd en plek voor gehad. En dus doe ik allerlei dingen die veel minder leuk zijn. en veel uitputtender. :)

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

Veel succes man. Ik denk dat je iets prachtigs hebt ontdekt. Ik heb in het verleden ook overwogen om me in houten meubels te gaan verdiepen maar heb er helaas tot nu toe geen tijd en plek voor gehad. En dus doe ik allerlei dingen die veel minder leuk zijn. en veel uitputtender. :)

Dank je. Ik ben nog maar net begonnen. Je bent nooit te oud om te leren en houtbewerking kan heel ontspannend zijn. Afhankelijk van wat je wil maken kan houtbewerking ook gebeuren in kleine ruimtes. Kwestie van goed nadenken over de inrichting. Ben benieuwd naar je eerste werkstukje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Fundamenteel:

Vooral letten of je in een hoek kan zagen bij de aankoop. Twee stukken in een hoek van 45° gesneden aan elkaar ogen veel mooier dan wanneer je de naad ziet.

Bij de aankoop[ van wat?

16 minuten geleden zei Fundamenteel:

En zien dat die een stofafzuiging heeft voor het fijne stof. 

Ik ken een niet rokende houtbewerker die stierf aan longkanker.

Ik ben net darth vader tijdens het schuren en draag een stofmasker. Die zet ik dan af als ik een sigaret opsteek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Bij aanschaf van je tafelzaag. 

Die heb ik inmiddels. Een Einhell, waarbij ik vooral heb gelet op het vermogen van de motor, echt een goedkoop dingetje. Maar volstaat prima voor op dit moment, met 2000 watt hak ik prima door hardhout en ik kan er tot 45 graden mee zagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei sandingisaskill:

Die heb ik inmiddels. Een Einhell, waarbij ik vooral heb gelet op het vermogen van de motor, echt een goedkoop dingetje. Maar volstaat prima voor op dit moment, met 2000 watt hak ik prima door hardhout en ik kan er tot 45 graden mee zagen.

Maquettes maken met handgereedschap lijkt me ook wel iets leuks. En omdat het klein is, is het perfect haalbaar binnen. :D Volledige off grid woning is de toekomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maquettes maken met handgereedschap lijkt me ook wel iets leuks. En omdat het klein is, is het perfect haalbaar binnen. :D Volledige off grid woning is de toekomst.

Dan ga ik liever mijn eigen blokhut bouwen ergens in het bos. Lijkt me geweldig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Dat is een off grid woning he ;)

Ja, in principe wel. Lekker vroeg uit bed op stap met de hond en jagen maar. Dat gaat ook prima tegen het schemer aan. Heb nu al enkele avonden en vanochtend zelfs nog reeën gespot. Ze zagen ons niet en waren achter elkaar aan aan het rennen, het leek op spelen. Evenals de hazen, die ravotten op het moment ook behoorlijk achter elkaar aan. Sex maakt ze onvoorzichtig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid