Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

In Rotterdam staat het beeld van de dokwerker. De man heeft geen hart en roept in pijn uit naar boven. De bijbel zegt: "vertrouw niet op je eigen inzichten, maar vertrouw op de Heere met heel je hart". Ook staat er: "Bewaar je hart boven alles, want daaruit zijn de oorsprongen des levens". De Baälprofeten roepen uit naar de Baäl terwijl zij zichzelf pijnigen, maar zij krijgen geen antwoord. Zij zijn als de dokwerker. Maar Elia vertrouwt op God, spreekt een eenvoudig gebed uit en krijgt volop antwoord. Aan het eind van zijn leven ontmoet hij God en God openbaart zich niet in geweld en kracht, maar in het zachte suizen van een aangename wind. Dat is wat Elia kreeg van de Heer. Elia had te maken met Izebel. Deze vrouw was moorddadig en had al vele dienaren van de Heer om laten brengen. Daarom vreesde Elia voor zij leven. Maar de Heer ontving hem met een zachte koele wind. Na de krachtsinspanning op de Karmel is dat wat Elia nodig had.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Chiel Fernig:

Daarom vreesde Elia voor zijn leven. Maar de Heer ontving hem met een zachte koele wind. Na de krachtsinspanning op de Karmel is dat wat Elia nodig had.

Jammer dat je het meest interessante stuk weglaat. Hierin staat nu juist wat Elia zo menselijk maakt (hij werd zo depressief dat hij wilde sterven):

1 Koningen 19:3-8 (NBG1951) "Toen hij dat had vernomen, (J.Sr.: dat Izebel hem zocht te doden) maakte hij zich gereed en ging weg om zijn leven te redden; en gekomen tot Berseba, dat tot Juda behoort, liet hij zijn knecht daar achter. Zelf echter trok hij een dagreis ver de woestijn in, ging zitten onder een bremstruik en begeerde te mogen sterven, en zeide: Het is genoeg! Neem nu HERE, mijn leven, want ik ben niet beter dan mijn vaderen. Daarop legde hij zich neer en sliep in onder een bremstruik. Doch zie, daar raakte een engel hem aan en zeide tot hem: Sta op, eet. Toen hij rondzag, was daar, aan zijn hoofdeinde, een koek op gloeiende stenen gebakken en een kruik water. Hij at en dronk en legde zich weer neer. Doch wederom, ten tweeden male, raakte de engel des HEREN hem aan, en zeide: Sta op, eet, want de reis zou voor u te ver zijn. Toen stond hij op, at en dronk en ging door de kracht van die spijs veertig dagen en veertig nachten tot aan het gebergte Gods, Horeb."

En daarna komt pas het gedeelte dat God zich uiteindelijk aan hem openbaart als een zachte koelte.

bewerkt door Jurriën Sr.
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Chiel Fernig:

In Rotterdam staat het beeld van de dokwerker. De man heeft geen hart en roept in pijn uit naar boven. De bijbel zegt: "vertrouw niet op je eigen inzichten, maar vertrouw op de Heere met heel je hart". Ook staat er: "Bewaar je hart boven alles, want daaruit zijn de oorsprongen des levens". De Baälprofeten roepen uit naar de Baäl terwijl zij zichzelf pijnigen, maar zij krijgen geen antwoord. Zij zijn als de dokwerker. Maar Elia vertrouwt op God, spreekt een eenvoudig gebed uit en krijgt volop antwoord. Aan het eind van zijn leven ontmoet hij God en God openbaart zich niet in geweld en kracht, maar in het zachte suizen van een aangename wind. Dat is wat Elia kreeg van de Heer. Elia had te maken met Izebel. Deze vrouw was moorddadig en had al vele dienaren van de Heer om laten brengen. Daarom vreesde Elia voor zij leven. Maar de Heer ontving hem met een zachte koele wind. Na de krachtsinspanning op de Karmel is dat wat Elia nodig had.

Bedoel je dit beeld?

266px-De_Dokwerker.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-10-2020 om 17:23 zei Jurriën Sr.:

Jammer dat je het meest interessante stuk weglaat. Hierin staat nu juist wat Elia zo menselijk maakt (hij werd zo depressief dat hij wilde sterven):

1 Koningen 19:3-8 (NBG1951) "Toen hij dat had vernomen, (J.Sr.: dat Izebel hem zocht te doden) maakte hij zich gereed en ging weg om zijn leven te redden; en gekomen tot Berseba, dat tot Juda behoort, liet hij zijn knecht daar achter. Zelf echter trok hij een dagreis ver de woestijn in, ging zitten onder een bremstruik en begeerde te mogen sterven, en zeide: Het is genoeg! Neem nu HERE, mijn leven, want ik ben niet beter dan mijn vaderen. Daarop legde hij zich neer en sliep in onder een bremstruik. Doch zie, daar raakte een engel hem aan en zeide tot hem: Sta op, eet. Toen hij rondzag, was daar, aan zijn hoofdeinde, een koek op gloeiende stenen gebakken en een kruik water. Hij at en dronk en legde zich weer neer. Doch wederom, ten tweeden male, raakte de engel des HEREN hem aan, en zeide: Sta op, eet, want de reis zou voor u te ver zijn. Toen stond hij op, at en dronk en ging door de kracht van die spijs veertig dagen en veertig nachten tot aan het gebergte Gods, Horeb."

En daarna komt pas het gedeelte dat God zich uiteindelijk aan hem openbaart als een zachte koelte.

Of Elia depressief was? Ik betwijfel het, hij was wel moe. En rust vind je bij een vrouw. Maar als een vrouw zich gedraagt als Izebel, dat heb je een watjekauw. Ik begrijp wel dat Elia moe was. En een goede vrouw brengt vrede. Zij is als een koele bries in de avondschemering. Het probleem is dat ik preken hoor die Elia als een watje neerzetten. De preken beschuldigen Elia van het zijn van een zwakke vent. Op deze wijze worden mannen neergehaald en beroofd van hun mannelijkheid. Maar het is een omdraaiing. Elia was een krachtige man met de zalving van de Heilige Geest. Hij diende God bijna tot het uiterste. Dat hij niet deed zoals Jezus, het kruis aanvaarden, haalt hem niet neer. Het bewijst dat alleen Jezus God is en dat allen afhankelijk zijn van zijn genade, zelfs een man als Elia. En dat geldt voor ieder van ons, want wij hebben ieder ons eigen kruis te dragen.

44 minuten geleden zei Bastiaan73:

Klopt, de dokwerker is een beeld in Amsterdam, waar ik het plaatje van plakte.

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Dokwerker

Ok, dat is het dus, bedankt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Of Elia depressief was? Ik betwijfel het, hij was wel moe.

Hoe interpreteer je dan dit:  Hij "ging zitten onder een bremstruik en begeerde te mogen sterven, en zeide: Het is genoeg! Neem nu HERE, mijn leven, want ik ben niet beter dan mijn vaderen".

Iemand die moe is, 'begeert niet te sterven' en zegt niet wat Elia wel zei. Jij wel?

bewerkt door Jurriën Sr.
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Of Elia depressief was? Ik betwijfel het, hij was wel moe.

Ik denk dat het wijs is om naar de context van zijn gemoedstoestand te kijken, alvorens ervan uit te gaan dat het een aantasting van mannelijkheid zou zijn. Deze context bestaat uit verleden heden en toekomst. De voorgeschiedenis laat al blijken dat Elia een eenzaam bestaan had, het gemis aan gelijkwaardigheid breekt hem op. Voorts laat het heden zien dat hij een gebrek heeft aan mensen om hem heen. Dat zijn geen fijne situaties en kunnen een man weldegelijk neerslachtig of zelfs depressief maken! Tel daarbij op dat Elia zich compleet nutteloos voelde, voortdurend wordt bekeken als de man die Israel in het ongeluk stort en er ontstaat een scenario waar menig psychiater zich de vingers bij aflikt. Heel vriendelijk is het voor hem allemaal niet geweest.

19 minuten geleden zei Chiel Fernig:

En rust vind je bij een vrouw. Maar als een vrouw zich gedraagt als Izebel, dat heb je een watjekauw.

Weer een mens die Elia beschuldigd van misère; het doodgaan van haar kind. Het zal je maar in de schoenen worden geschoven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Hoe interpreteer je dan dit:  Hij "ging zitten onder een bremstruik en begeerde te mogen sterven, en zeide: Het is genoeg! Neem nu HERE, mijn leven, want ik ben niet beter dan mijn vaderen".

Iemand die moe is, 'begeert niet te sterven' en zegt niet wat Elia wel zei. Jij wel?

Mogelijk heb je gelijk, maar ik weiger het op te vatten als een argument dat Elia een watje was, wat men doet geloven. Ik ken het gevoel. Van omgaan met ongezeggelijke vrouwen wordt je doodmoe. Ik heb het zelf meegemaakt dat ik wilde sterven. Dat je er depressief van kan worden. Ik kan het me voorstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Mogelijk heb je gelijk, maar ik weiger het op te vatten als een argument dat Elia een watje was, wat men doet geloven. Ik ken het gevoel. Van omgaan met ongezeggelijke vrouwen wordt je doodmoe. Ik heb het zelf meegemaakt dat ik wilde sterven. Dat je er depressief van kan worden. Ik kan het me voorstellen.

Meen je dat? Depressief worden door een vrouw? Ik was mooi op een hoek van het dak gaan wonen.

Het is beter te wonen op een hoek van het dak, dan met een kijfachtige huisvrouw, en dat in een huis van gezelschap. (Spr.21:9, SV)

9 minuten geleden zei Chiel Fernig:

ik weiger het op te vatten als een argument dat Elia een watje was, wat men doet geloven.

Er bestaat ook nog zoiets als aanleg hoor. En daar heb je maar mee te dealen. Heeft niks met watje uit te staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Mogelijk heb je gelijk, maar ik weiger het op te vatten als een argument dat Elia een watje was, wat men doet geloven. Ik ken het gevoel. Van omgaan met ongezeggelijke vrouwen wordt je doodmoe. Ik heb het zelf meegemaakt dat ik wilde sterven. Dat je er depressief van kan worden. Ik kan het me voorstellen.

Niemand die depressief wordt, is een watje. Heb je enig idee waar dat gevoel van falen bij Elia echt vandaan kwam?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Meen je dat? Depressief worden door een vrouw? Ik was mooi op een hoek van het dak gaan wonen.

Elia had al een heel leven in een zeer vijandige omgeving achter de rug. Hij had al enorm veel geïncasseerd. Na een zware inspanning ben je aan rust toe en aan het eind grijpt Izebel haar kans en dat is de druppel die de maat vol maakt. Dan is het genoeg en hoeft het niet meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Chiel Fernig:

Elia had al een heel leven in een zeer vijandige omgeving achter de rug. Hij had al enorm veel geïncasseerd. Na een zware inspanning ben je aan rust toe en aan het eind grijpt Izebel haar kans en dat is de druppel die de maat vol maakt. Dan is het genoeg en hoeft het niet meer.

Nou, die rust krijgt hij en hij wordt wakker gemaakt door een engel die een lekkere koek voor hem heeft, die hij helemaal moet opeten. God is een God van de zwakken! Hoe kan het toch dat iemand die zo dichtbij God is, zo depressief kan worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Bastiaan73:

Klopt, de dokwerker is een beeld in Amsterdam, waar ik het plaatje van plakte.

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Dokwerker

Rotterdam heeft ook een beeld De Dokwerker

Probleem bij @Chiel Fernig is dat hij van alles door elkaar haalt in de post.
Het compleet letterlijk opvatten van het verhaal van Elia leidt wel tot meer misverstanden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Nou, die rust krijgt hij en hij wordt wakker gemaakt door een engel die een lekkere koek voor hem heeft, die hij helemaal moet opeten. God is een God van de zwakken! Hoe kan het toch dat iemand die zo dichtbij God is, zo depressief kan worden?

Elia was geen psychiatrisch patiënt. Depressiviteit is een term afkomstig uit de psychiatrie. Voor Elia gold dat niet. Hooguit had hij te worstelen met hetzelfde verschijnsel, er helemaal doorheen zitten, het niet meer aan kunnen. Dit woord is erbij gehaald onder invloed van de vrouwenbeweging. Elia wordt daardoor neergezet als een falend persoon. Opdat Izebel als overwinnaar neergezet kan worden. Daardoor is de term "depressief" geïntroduceerd. Maar Elia was juist sterk in de Geest. Hij had een tegenslag maar het was een geest die hij moest verslaan.

God is een God voor de zwakken. Maar een man wordt aangemoedigd sterk te zijn. Een man kan ook zwakke momenten kennen. God veracht dat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Elia was geen psychiatrisch patiënt.

Helemaal mee eens.

15 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Depressiviteit is een term afkomstig uit de psychiatrie.

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Depressie is van alle tijden, de oplossing die wordt aangedragen door de psychiatrie voor dat probleem is echter van de duivel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Helemaal mee eens.

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Depressie is van alle tijden, de oplossing die wordt aangedragen door de psychiatrie voor dat probleem is echter van de duivel.

Waar de term ook vandaan moge komen. Elia was niet depressief in de zin van psychisch ziek. Dat men in de psychiatrie niet altijd de Heere Jezus volgt weet ik. Ze hebben er wel verstand van, therapieën lijken op christelijke principes gebaseerd te zijn. Maar een verschijnsel waar ik niet aan mee heb gedaan is om met medepatiënten onder begeleiding van alles te vertellen. Het leek me geen zoden aan de dijk te zetten. Oneerbiedig gezegd, ik vreesde voor navelstaren waardoor ik alleen maar zieker zou worden door er steeds maar mee bezig te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Chiel Fernig:

Waar de term ook vandaan moge komen. Elia was niet depressief in de zin van psychisch ziek.

Akkoord.

1 minuut geleden zei Chiel Fernig:

Dat men in de psychiatrie niet altijd de Heere Jezus volgt weet ik. Ze hebben er wel verstand van, therapieën lijken op christelijke principes gebaseerd te zijn. Maar een verschijnsel waar ik niet aan mee heb gedaan is om met medepatiënten onder begeleiding van alles te vertellen. Het leek me geen zoden aan de dijk te zetten. Oneerbiedig gezegd, ik vreesde voor navelstaren waardoor ik alleen maar zieker zou worden door er steeds maar mee bezig te zijn.

Wellicht kun je hier wat mee:

https://bijbelenonderwijs.nl/bijbel-en-onderwijs/universiteitspsychologie/

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Er zal wel veel waarheid in zitten. Het ziekenhuis in Ede is overigens voor een belangrijk deel christelijk. De verzorging daar heeft me altijd zeer goed gedaan. Maar de bijbel wordt er niet genoemd. De verzorging was uitstekend en de activiteitentherapieën nuttig. (Meestal gewoon tekenen ed). Zelf heb ik veel aan de bijbel gehad. Ik heb net ontdekt dat het verhaal van Elia wellicht de sleutel tot genezing van depressie bevat. Hij belijdt namelijk dat hij niet beter is dan zijn vaderen. Net als die eenvoudige man die belijdt dat hij een zondaar is en gerechtvaardigd naar huis gaat. Van het besef een zondaar te zijn, dat kan je neerdrukken, maar eerlijk toegeven rechtvaardigt en dan neemt God de last weg. Het is een basisprincipe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Er zal wel veel waarheid in zitten. Het ziekenhuis in Ede is overigens voor een belangrijk deel christelijk. De verzorging daar heeft me altijd zeer goed gedaan. Maar de bijbel wordt er niet genoemd. De verzorging was uitstekend en de activiteitentherapieën nuttig. (Meestal gewoon tekenen ed).

En zo heb ik er twee gekend die, ondanks alle psychiatrische hulp, zichzelf van het leven hebben beroofd. Ben zelf nachtwacht geweest op een psychosencluster, ook daar was het allemaal droefheid en agressie.

4 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Zelf heb ik veel aan de bijbel gehad. Ik heb net ontdekt dat het verhaal van Elia wellicht de sleutel tot genezing van depressie bevat. Hij belijdt namelijk dat hij niet beter is dan zijn vaderen. Net als die eenvoudige man die belijdt dat hij een zondaar is en gerechtvaardigd naar huis gaat. Van het besef een zondaar te zijn, dat kan je neerdrukken, maar eerlijk toegeven rechtvaardigt en dan neemt God de last weg. Het is een basisprincipe.

Het basisprincipe dat alleen gaat helpen is vertrouwen op God, Hij geeft je nooit op. Elia staat zwak en daardoor krijgt God de ruimte om hem voedsel aan te bieden waardoor hij wordt gesterkt om verder te gaan met de zware tocht van 350 kilometer dwars door een woestijn om de valse priesters en profeten te confronteren met zijn God.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En zo heb ik er twee gekend die, ondanks alle psychiatrische hulp, zichzelf van het leven hebben beroofd. Ben zelf nachtwacht geweest op een psychosencluster, ook daar was het allemaal droefheid en agressie.

Het basisprincipe dat alleen gaat helpen is vertrouwen op God, Hij geeft je nooit op. Elia staat zwak en daardoor krijgt God de ruimte om hem voedsel aan te bieden waardoor hij wordt gesterkt om verder te gaan met de zware tocht van 350 kilometer dwars door een woestijn om de valse priesters en profeten te confronteren met zijn God.

Vertrouwen op God is iets waar Elia idd erg goed in was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid