Spring naar bijdragen

Onschuldig en beschermd


Aanbevolen berichten

5 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

Psalm 17 is een gebed. De psalmist vertrekt vanuit onschuld. Zelfs in zijn onschuld vraagt hij aan God bescherming. God met zijn heilige woorden en Geest is het die ons werkelijk kan redden. 

Waartegen vraagt de dichter bescherming?

Een psalm van David, 'de onschuld zelve'...

3 Toetst Gij mijn hart, onderzoekt Gij des nachts, beproeft Gij mij, Gij vindt niets; wat ik ook bedenk, mijn mond overtreedt niet.

4 Wat betreft daden van mensen, naar het woord uwer lippen heb ik mij gewacht voor de paden van de geweldenaar;

5 Mijn treden hielden uw spoor, mijn schreden wankelden niet.

Schreef hij dit vóórdat hij vreemd ging met Batseba en Uria (de man van Batseba) liet ombrengen door hem vooraan de linies te laten plaatsen?

David stuurde Uria naar het front terug en beval Joab, zijn legeraanvoerder, om Uria vooraan in de linies te plaatsen en hem 'in het heetst van de strijd' in de steek te laten, met het doel dat hij zou sneuvelen. Aldus geschiedde: Uria kwam om het leven.

Bronnen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Uria_(persoon)

2 Samuël 11:14-17

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

Je moet David lezen als een mens wiens zonden de Heer niet ziet. Rom. 4:7-8.

Met alle respect Wouter: ik moet helemaal niks.

Als David het in deze psalm over zijn eigen 'onschuld' heeft vraag ik mij af of deze psalm vóór- of nadat hij Uria indirect heeft vermoord werd geschreven. Als de psalm van daarna dateert was David niets meer dan een hypocriet.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Bastiaan73 Je hebt gelijk van mij moet je niets. 

We weten feitelijk niet of het na de dood van Uria geschreven is. Wel is én blijft het zo dat Koning David ondanks zijn zonde in God bleef geloven en als rechtvaardige door God werd aangenomen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Bastiaan73:

Met alle respect Wouter: ik moet helemaal niks.

Als David het in deze psalm over zijn eigen 'onschuld' heeft vraag ik mij af of deze psalm vóór- of nadat hij Uria indirect heeft vermoord werd geschreven. Als de psalm van daarna dateert was David niets meer dan een hypocriet.

Vast ergens in zijn leven, waarin het goed ging. Dat soort momenten heb ik ook. Dan ben ik me van geen kwaad bewust.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Gaitema:

Vast ergens in zijn leven, waarin het goed ging. Dat soort momenten heb ik ook. Dan ben ik me van geen kwaad bewust.

Als je hetzelfde had gedaan als David en je je daarna 'van geen kwaad bewust' was heb je óf een heel selectief geheugen óf een defect geweten. Of beide.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Psalm 17 is een gebed. De psalmist vertrekt vanuit onschuld. Zelfs in zijn onschuld vraagt hij aan God bescherming. God met zijn heilige woorden en Geest is het die ons werkelijk kan redden. 

Waartegen vraagt de dichter bescherming?

 

Waartegen precies is onduidelijk.

Hij heeft het over goddelozen die hem geweld aandoen, naar het leven staan, gevoelloos en gesloten zijn en hoogmoedige taal uitslaan.
En dan begint hij met "er komt geen kwaad woord over mijn lippen".
Nou, hij laat direct zien dat dit niet klopt.
En dan vraagt hij of God die mensen met het zwaard neer slaat.
En dan ook nog iets met zijn kinderen en zelfs kleinkinderen doet.

Pff, erg gewelddadig weer allemaal, met wel een erg gefrustreerde psalmist zijn geweest zeg.
Het laat zien dat de OT god eigenlijk een oorlogsgod is.

Wat zou zijn antwoord zijn geweest ? 
"Gij Judas ! Keer hem ook je andere wang toe, weet Gij niet dat ik niemand vermoord?"

 

 

3 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Je moet David lezen als een mens wiens zonden de Heer niet ziet.

Dat moet wel inderdaad, anders kom je in de knoop met dat kleine stemmetje in je achterhoofd hé ? 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid