Spring naar bijdragen

hoe moet je de rozenkrans bidden??


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 56
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik vraag je af of je de rozenkrans echt nodig hebt om te bidden tot God.

Ik weet (van wat ik gehoord heb) dat het of dient om je te concentreren of om te bidden volgens een vast patroon. De rozenkrans is alleen gebruikelijk bij de RKK, de PK ziet er geen nut in (correct me if 'm wrongsmile.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op deze site staat de uitleg hoe je hem moet bidden.

En het is idd een gebedsketting van de RKK. En om het even duidelijk te maken: je bidt er wees gegroets mee...dus richting Maria...

In het kort:

je overdenkt gebeurtenissen uit het leven van Jezus (en enkele van Maria door de RKK geloofd) samen met Maria...

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Rozenkrans lijkt een beetje op wat de moslims ook gebruiken, ze bidden ook met zo'n ketting waarbij de kralen 1 van de namen van Allah voorsteld, en de grootste kraal staat voor Allah zelf. Lijkt er dus veel op. Zelf ben ik net als JohnM van mening dat we geen ketting nodig hebben om te bidden. Bidden kunnen we altijd tot God. Maria hoort ons niet omdat we alleen tot Jezus kunnen bidden en de Vader. Al weet ik dat katholieken daar anders over denken, dat is een ieders recht, ik zelf zou ik het niet doen omdat ik er geen bijbelse grond voor vind om tot Maria te bidden. Het zal wel een overgebleven traditie zijn van vroeger uit de rk-kerk en deze traditie is voortgezet sinds die tijd.

mvg

Danny

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 08 november 2004 14:59:22 schreef John het volgende:

En graag roep ik hierbij alle protestanten en niet-bidders van de rozenkrans op zich hier NIET te uiten over het 'nut' van de rozenkrans...want daar gaat dit topic helemaal niet over!!!

En voor de duidelijkheid: Aaron is as far as I know, katholiek...

Beste John,

Dat is denk ook vrijheid van meningsuiting knipoog_dicht.gif Het onderwerp gaat over rozenkrans bidden, daarbij moet alles aan de orde kunnen komen rondom dit thema, daar horen meningen denk ik ook bij, een onderwerp waarbij niemand zijn mening erbij verwoord is denk ik heel moeilijk, want iedereen heeft ergens een mening over. Anders zijn er nog de moderators om in te grijpen denk ik, maar zelf denk ik dat je over ieder onderwerp ook je mening mag geven.

Alle goeds

Danny

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsjonge...dat is niks meer offtopic, ik geef toch gewoon mijn mening??

En heb ik gezegd dat je die mening niet mag hebben, dan wel niet mag uiten? Nee, ik heb alleen gezegd niet in DIT topic...want het hoort hier niet thuis...het is hier de vraag HOE het gebeden moet worden, niet OF...en dat is ook een beetje tonen van respect...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 08 november 2004 15:12:37 schreef John het volgende:

Tsjonge...dat is niks meer offtopic, ik geef toch gewoon mijn mening??

En heb ik gezegd dat je die mening niet mag hebben, dan wel niet mag uiten? Nee, ik heb alleen gezegd niet in DIT topic...want het hoort hier niet thuis...het is hier de vraag HOE het gebeden moet worden, niet OF...en dat is ook een beetje tonen van respect...

Beste John, mijn reactie teruglezend vind ik dat het een gewone reactie was en zeker niet zonder respect. Ik weet niet waarom je ineens zo reageert, lijkt me niet nodig. We verschillen van mening that's all.

Alle goeds

Danny

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb ik gezegd dat je bericht zonder respect is? Nee, ik zeg juist dát je zoiets post in dit topic, niet getuigd van respect.

Hier wordt gewoon gevraagd hoe de rozenkransgebeden wordt; laten we dan gewoon daar antwoord op geven, en niet deze katholiek van het bidden ervan afhouden?

Hetzelfde als een niet-gelovige zou zeggen, op een vraag hoe je nu moet bidden tot God: "Och, God heb je niet nodig. Gewoon tsjaka! zeggen, en het lukt"...

Link naar bericht
Deel via andere websites

het klopt wel als John zegt dat hier andere topics over zijn. Ik snap je reactie wel, maar het is gewoon om te zorgen dat we niet in tig verschillende topics hetzelfde ondewerp gaan behandelen denk ik. Verder niets hoor!

* swaaj *

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het bidden van de rozenkrans is echt een geweldige ervaring waarbij je Gods liefde op een unieke manier ervaart. Je eert Gods H. Naam door zijn gebod aan het Kruis op een unieke manier in de praktijk te brengen. Ik kan het iedereen aanraden!

Ave Maria, gratia plena, Dominus tecum. Benedicta tu in mulieribus, et benedictus fructus ventris tui, Iesus. Sancta Maria, Mater Dei, ora pro nobis peccatoribus, nunc, et in hora mortis nostrae. Amen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan ook het andere gebed hè Tom:

Pater noster, qui es in caelis,

sanctificetur nomen tuum.

Adveniat regnum tuum.

Fiat voluntas tua,

sicut in caelo et in terra.

Panem nostrum quotidianum da nobis hodie,

et dimitte nobis debita nostra sicut

et nos dimittimus debitoribus nostris.

Et ne nos inducas in tentationem,

sed libera nos a malo.

Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:
Op maandag 08 november 2004 14:31:16 schreef aaron het volgende:

Ik wil graag bidden met de rozenkrans maar eigenlijk heb ik geen idee bij welke kraal je welk gebed op moet zeggen
bloos.gif

Zou iemand het me even willen uitleggen??
stuutje.gif

Hee hee ik zag dat die link van die ene persoon het niet meer deed dus misschien weet je het al in het geval dat je het nog niet weet een korte uitleg.

De rozenkrans bidden! dan moet je beginnen bij he kruisje en dan zeggen

"ik geloof in God de vader de almachtige schepper van hemel en aarde en in jezus christus zijn enige geboren zoon onze heere die ontvangen is uit de maagd maria die geleden heeft onder pontius pilatus is gekruisigd gestorven en begraven nedergedaald ter helle maar ten derde dage is opgestaan uit de dode en is opgevaren naar de vader vanwaar hij zal komen om te oordelen de levende en de dodem.

Ik geloof in de heilige geest en in de heilige Katholieke kerk de vergeving van zonde de wederopstanding van het vlees en het eeuwige leven Amen"

daarna bij kraaltje na het kruisje "

eer aan de vader en zoon en de heilige geest zoals het was in het beginne en nu en voor altijd tot in de eeuwe der eeuwen amen

Daarna de drie kraaltjes groeten aan maria,

Ik groet u dochter van God de vader

" " " Moeder van God de zoon

" " " Bruid van God de heilige geest

Kraal 6 opnieuw een eer aan de vader zoon en de heilige geest....etc

en het onze vader

daarna noem je het eerste geheim.

de kraaltjes die tussen de geheimen in liggen noemt men tientjes en zijn wees gegroetjes.

Wees gegroet maria vol van de genade de heer is met u gij zijt de gezegende onder de vrouwen en gezegend is jezus de vrucht van uw schoot heilige maag maria moeder van God bid voor ons zondaars nu en in het uur van onze dood amen.

die losse kraaltjes zijn de geheimen.

De blijde geheimen

1 De engel gabriel brengt maria het blijde nieuws

2 Maria bezoekt elisabeth

3 Jezus wordt geboren in de stal

4 Jezus wordt in de tempel opgedragen

5 Jezus teruggevonden in de tempel

De lichtende geheimen

1 De doop van jezus in de jordaan

2 De openbaring van jezus op het feest in kanaa

3 Jezus verkondigt het koninkrijk Gods

4 de wonderbaarlijke gedaante verwisseling op de tabor

5 De instelling van de heilige eucherastie

De droevige geheimen

1 Jezus bid in doodsangst

2 Jezus wordt gegeseld

3 Jezus gekroond met de doornen kroon

4 Jezus draagt zijn kruis

5 Jezus sterft aan het kruis

De Glorievolle geheimen

1 Jezus verijst uit de dood

2 Jezus stijgt op ten hemel

3 de heilge geest daalt neder

4 Maria wordt in de hemel opgenomen

5 Maria wordt in de hemel gekroond

Als je deze geheimen geheel bid ontvang je van onze lieve vrouwe steeds een rozenkrans, daarom staat ze afgebeeld met rozen om zich heen.

Nou nu heb je waarschijnlijk een beetje meer inzicht in het bidden van de rozenkrans en ja ik weet het soms ook niet allemaal uit me hoofd mischien dat ik wat vergeten ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Beste Aaron

Mischien is dit wel een mooie reden voor waarom je de rozenkrans kan bidden

Hoe moet men de Rozenkrans bidden om niet verveeld te worden door de herhaling

en om niet in onze zorgen en onze verstrooidheden te blijven steken?

Wanneer men liefheeft herhaalt men altijd opnieuw. Men zou altijd de rozenkrans héél eenvoudig moeten bidden: wij roepen onze liefde uit…. En wanneer men liefheeft herhaalt men altijd dàt men liefheeft. Het is om die reden dat men in de rozenkrans steeds het zelfde zegt. Dat is, omdat wanneer men verandert van tekst, het verstand wordt betrokken, men gaat nadenken over de tekst en wil er veranderingen in aanbrengen.

De liefde houdt niet van verandering; de liefde verdiept en is steeds hetzelfde. Wanneer men aan iemand zegt dat men hem liefheeft, dan ergert men hem misschien door het te veel te zeggen, maar in wezen, na een zekere tijd, wordt hij geraakt. Maria wordt nooit geërgerd wanneer men haar zegt dat men haar liefheeft.

Wanneer men de rozenkrans met twee personen bidt kan men, terwijl de ander het andere gedeelte zegt, eenvoudig aan Maria zeggen:â€ik heb je lief, ik heb je lief, ik heb je lief…..â€, en dat zonder ophouden.De liefde zoekt niet iets nieuws, het zoekt verdieping, om dieper te gaan, om het hart van Maria te raken.En daar weten wij dat ons gebed wordt gehoord, dat het wordt begrepen. De rozenkrans verenigt de dag.

Het is een beetje zoals de knopen van een koord waarop men zich steunt om stand te houden in een moeilijke tijd. Men gaat moeizaam vooruit wanneer men overdag voortdurend bezig is. Men neemt niet de tijd om tot zichzelf te zeggen: “Ik heb een kwartier, twintig minuten, een half uur; ik ga de rozenkrans bidden…â€.

Maar men vraagt aan de Heilige Geest om ons te leren om de rozenkrans te bidden met Maria. Dan bidt men een Wees Gegroet zodra het mogelijk is.

De Paus heeft aan de gezinnen gevraagd om veel de rozenkrans samen te bidden.

Waarom vraagt hij dat?

Omdat de rozenkrans het gezin gaat verenigen. Het is Maria die de eenheid bewerkt, het is de

moeder die de eenheid in het gezin bewerkt. Een moeder lijdt erg wanneer zij ziet dat haar kinderen verdeeld zijn, in tweedracht zijn. De vader doet dit veel minder, want hij is minder nabij. De moeder is actief binnen het gezin, zij is bij elkeen aanwezig en zij ontvangt vertrouwelijkheden van elkeen. Zij weet dat eenieder in een bepaald opzicht gelijk heeft en zij verenigt zelfs diegenen die het meest tegengesteld zijn. En ik geloof dat dit de grootheid van Maria is, dat zij de eenheid van de kerk bewerkt en zelfs veel dieper dan wij het vermoeden.

Het is niet door de redeneringen dat men de eenheid zal bewerken, want de mensen hebben meer en meer hun eigen ideeën en men zegt hen te veel dat het voordelig is om nieuwe ideeën te hebben. Dan zoeken zij om die te vinden en hoe meer zij nieuwe ideeën zoeken hoe groter de verdeeldheid zich voordoet.De liefde daarentegen is de bron van zekere eenheid die zich kan verwezenlijken ondanks de verscheidenheid van gedachten en van meningen. De liefde gaat veel verder, het raakt de persoon. En het is het hart van Maria,het hart van onze moeder, het hart van diegene die Jezus ons aan het kruis heeft gegeven, die dat bewerkt.

Toen het hart van Jezus ophield te kloppen is het hart van Maria voor ons gaan kloppen. En dat is hetgene dat wij ons altijd moeten herinneren. Zij is dáár om ons eraan te herinneren dat Jezus alles tot het uiterste heeft gegeven. Dat hij ons tot het uiterste heeft liefgehad (Joh. 13:1). Hij heeft alles voor ons gegeven. En Maria is altijd dáár om ons met Jezus te verenigen en ons te doen leven van deze gave die hij ons van zichzelf heeft gegeven aan het Kruis. Zozeer heeft hij ons liefgehad dat hij zijn leven voor ons heeft gegeven

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 years later...

Aangezien de link eerder in dit topic niet meer werkt. En het best wel eens voor zou kunnen komen dat iemand op zoek is naar hoe hij/zij een rozenkrans moet bidden de volgende link:

link (werkt niet onder safari op OSX heb ik al gemerkt)

Dit is een zeer uitgebreide omschrijving die ook de verschillen in de dagen meeneemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Nee je bid alleen tot God de Vader, de Zoon Jezus en de Heilige Geest. Maar tegen een krans of beeld of wat anders helpt niks. In het oude testament staat ook bid niet tot beelden anders wordt je zelf een beeld. En in de bijbel staat nergens bid tot Maria of een rozenkrans? Was voorheen katholiek maar nu evangelisch christen. Dus ik ken die dingen wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee je bid alleen tot God de Vader, de Zoon Jezus en de Heilige Geest. Maar tegen een krans of beeld of wat anders helpt niks. In het oude testament staat ook bid niet tot beelden anders wordt je zelf een beeld.

Wat is er toch met jullie mensen aan de hand? Is het onwil of begrijpen jullie gewoon echt niks van de honderden posts waarin tot in den treure wordt uitgelegd wat de functie van dergelijke middelen is?

De joden bidden toch ook met gebedsriemen? Zijn dat ook idolen? Echt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee je bid alleen tot God de Vader, de Zoon Jezus en de Heilige Geest. Maar tegen een krans of beeld of wat anders helpt niks. In het oude testament staat ook bid niet tot beelden anders wordt je zelf een beeld. En in de bijbel staat nergens bid tot Maria of een rozenkrans? Was voorheen katholiek maar nu evangelisch christen. Dus ik ken die dingen wel.

Toch spijtig dat je de katholieke kerk de rug hebt toegekeerd zonder serieus naar antwoorden te hebben gezocht. Want laten we wel wezen, zo te zien heb je er geen bal verstand van.

Als je interesse hebt in hoe het allemaal wel zit staat het geheel vrij om alle vragen die je hebt te stellen. Dan zal ik ze met plezier beantwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid