Spring naar bijdragen

Romeinen 14 - de zwakke in geloof


Aanbevolen berichten

Aanvaard dan wie zwak is in het geloof, maar niet om over meningsverschillen te strijden.

Romeinen 14 maakt duidelijk dat we niet over meningsverschillen moeten strijden. Een meningsverschil is niet wie Jezus is, of wie de Drie-ene God is, dat zijn fundamenten van het Christelijk geloof. Meningsverschillen gaan over o.a:

wat we etenDe een gelooft wel dat hij alles eten mag, maar wie zwak is, eet plantaardig voedsel... wie niet alles eet, moet hem niet veroordelen die alles eet. God immers heeft hem aanvaard.

of we een rustdag, verjaardag of andere dag boven andere dagen plaatsenDe een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn.

We zouden elkaar niet moeten oordelen. We worden allemaal voor de Rechter, God (Jezus) gesteld: Wij zullen immers allen voor de rechterstoel van Christus gesteld worden. Want er staat geschreven:  Zo waar als Ik leef, zegt de Heere: Voor Mij zal elke knie zich buigen, en elke tong zal God belijden. Zo zal dan nu ieder van ons voor zichzelf rekenschap geven aan God.

Het betekent m.i. dus dat we rekening met elkaar moeten houden wat de kleine dingen betreft. Eet iemand geen varkensvlees, respecteer diegene. Drinkt iemand geen alcohol uit overtuiging, respecteer diegene, maar andersom ook. Over dit soort zaken zouden we niet moeten strijden.

Enige tijd geleden was ik goed bevriend met een Jehovah's getuige. We zijn elkaar uit het oog verloren door diverse verhuizingen. Deze vriend was een ouderling bij de Jehovah's getuigen. We deelden heel veel met elkaar. Zo vierde hij geen kerst. Ik vierde ook geen kerst, maar, ik had er geen moeite mee wanneer anderen wel kerst vierden. We werkten samen op eerste en tweede kerstdag. Het viel hem op dat zijn geloofsgenoten allemaal vrij namen met kerst, zonder daadwerkelijk kerst te vieren. Ook vertelde hij mij dat sommige getuigen verjaardagen vierden van (jonge) kinderen, maar, dat het een taboe-onderwerp in de gemeente was.

1. Wanneer spreken we over een mening? Wanneer over een Christelijk dogma?

2. Hoe ver gaat het respect voor anders-denkenden binnen de Christelijke gemeente?

3. Wanneer is iemand zwak in geloof?

bewerkt door WdG
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

De zwakke in het geloof begrijpt niet wat christelijke vrijheid betekent.

Romeinen 14 spreekt over meningsverschillen, waarover we niet moeten strijden. Wanneer is er sprake van een meningsverschil, en wanneer is er sprake van een verkeerd standpunt? Kan je misschien voorbeelden geven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei WdG:

Romeinen 14 spreekt over meningsverschillen, waarover we niet moeten strijden. Wanneer is er sprake van een meningsverschil, en wanneer is er sprake van een verkeerd standpunt? Kan je misschien voorbeelden geven?

De zwakke in het geloof is niet iemand die weinig geloof heeft, verzuimt om naar de bijeenkomsten te gaan of nalatig is in het doen van goede werken etc. maar betreft vaak een persoon die zich nauwgezet aan regeltjes houd die niet per definitie een Bijbelse grondslag (meer) hebben. Neem bijvoorbeeld iemand die meent dat hij op zondag niet mag zwemmen, autorijden, zonder hoedje op mag lopen, of moeilijk doet over het eten van bepaald voedsel etc. Je kunt neerkijken op zo een iemand, maar dat gaat averechts werken. Evenals dat de zwakke in het geloof vaak de neiging heeft om de ander te veroordelen, ook dat gaat niet werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

De zwakke in het geloof is niet iemand die weinig geloof heeft, verzuimt om naar de bijeenkomsten te gaan of nalatig is in het doen van goede werken etc. maar betreft vaak een persoon die zich nauwgezet aan regeltjes houd die niet per definitie een Bijbelse grondslag (meer) hebben. Neem bijvoorbeeld iemand die meent dat hij op zondag niet mag zwemmen, autorijden, zonder hoedje op mag lopen, of moeilijk doet over het eten van bepaald voedsel etc. Je kunt neerkijken op zo een iemand, maar dat gaat averechts werken. Evenals dat de zwakke in het geloof vaak de neiging heeft om de ander te veroordelen, ook dat gaat niet werken.

Dat ben ik met je eens. En, je zult ook met me eens zijn dat er verkeerde standpunten zijn, dan is er geen sprake van een gelovige, bijvoorbeeld iemand die niet gelooft dat God onze Schepper is, of iemand die de Bijbel afwijst om even twee duidelijke voorbeelden te geven. Hoe onderscheid je volgens jou een zwakke in het geloof van een ongelovige of iemand die gelovig lijkt te zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei WdG:

Hoe onderscheid je volgens jou een zwakke in het geloof van een ongelovige of iemand die gelovig lijkt te zijn?

Geliefden, geloof niet elke geest, maar beproef de geesten of zij uit God zijn; want er zijn veel valse profeten in de wereld uitgegaan (1Joh.4:1)

Maar ik zie niet echt de relatie met het onderwerp, beetje vreemde kwinkslag.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Geliefden, geloof niet elke geest, maar beproef de geesten of zij uit God zijn; want er zijn veel valse profeten in de wereld uitgegaan (1Joh.4:1)

Maar ik zie niet echt de relatie met het onderwerp, beetje vreemde kwinkslag.

Omdat er schijnbaar - voor velen - een grijs gebied is. De ene gelovige drinkt wijn, de ander weer niet. De een doet aan yoga, een ander niet, de een plaatst een bepaalde dag boven een andere dag, een andere gelovige niet. De een eet alles, een ander weer niet, de een ....

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei WdG:

De ene gelovige drinkt wijn, de ander weer niet.

Dat kan een zwakkere in het geloof zijn, of iemand met slechte ervaringen met alcohol en het liefst abstinent blijft.

28 minuten geleden zei WdG:

De een doet aan yoga,

En eet dus van twee walletjes. Yoga is afgeleid van het Sanskrietse woord Yug, dat zoveel wil zeggen als eenheid zoeken met het hogere zelf. God buitensluitend dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat kan een zwakkere in het geloof zijn, of iemand met slechte ervaringen met alcohol en het liefst abstinent blijft.

En eet dus van twee walletjes. Yoga is afgeleid van het Sanskrietse woord Yug, dat zoveel wil zeggen als eenheid zoeken met het hogere zelf. God buitensluitend dus.

Voor de duidelijkheid: ik ben het met je eens.

Hoe leg je vervolgens uit dat als ik geen alcohol drink bij iemand die daar moeite mee heb, dat ik dit dan uit respect doe (omdat ik inderdaad niet wil strijden over een meningsverschil of omdat iemand slechte ervaringen had), dat als ik geen varkensvlees eet bij iemand die daar moeite mee heeft, ik dat eveneens uit respect doe, maar dat als iemand een cursus reiki aanbiedt, ik deze afwijs, ik beschuldig word van "ketterij", "veroordelen" of "demoniseren".

Ofwel: tot waar respect en geen strijd om meningsverschillen (Romeinen 14), en hoe dit in praktijk uit te voeren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei WdG:

Voor de duidelijkheid: ik ben het met je eens.

Hoe leg je vervolgens uit dat als ik geen alcohol drink bij iemand die daar moeite mee heb, dat ik dit dan uit respect doe (omdat ik inderdaad niet wil strijden over een meningsverschil of omdat iemand slechte ervaringen had), dat als ik geen varkensvlees eet bij iemand die daar moeite mee heeft, ik dat eveneens uit respect doe, maar dat als iemand een cursus reiki aanbiedt, ik deze afwijs, ik beschuldig word van "ketterij", "veroordelen" of "demoniseren".

Ofwel: tot waar respect en geen strijd om meningsverschillen (Romeinen 14), en hoe dit in praktijk uit te voeren?

Ik zou me wat minder aantrekken van wat anderen van jou vinden als ik jou was. Aan de andere kant is het ook zaak om diegene die wel aan reiki oid doet, niet te gaan demoniseren en verbannen naar de hel als persoon, maar deze alleen te wijzen op de gevaren daarvan. In eigen gemeente zou er tucht op kunnen worden gezet, maar daar zijn we hier niet.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

Dus het gaat eigenlijk om jou zelf. Wie beschuldigt jou daarvan dan?

Je mag het ook wel generaliseren, of meedoen aan de discussie:

1. Wanneer spreken we over een mening? Wanneer over een Christelijk dogma?

2. Hoe ver gaat het respect voor anders-denkenden binnen de Christelijke gemeente?

3. Wanneer is iemand zwak in geloof?

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik zou me wat minder aantrekken van wat anderen van jou vinden als ik jou was. Aan de andere kant is het ook zaak om diegene die wel aan reiki oid doet, niet te gaan demoniseren en verbannen naar de hel als persoon, maar deze alleen te wijzen op de gevaren daarvan. In eigen gemeente zou er tucht op kunnen worden gezet, maar daar zijn we hier niet.

Ook hier ben ik het weer mee eens. Helaas wordt het wijzen op de gevaren daarvan door velen gelijk getrokken als "verbannen naar de hel". Wanneer reiki occult genoemd wordt, is er dan sprake van demonisering? Wat mij betreft niet.

Er is dus een enorm schijnbaar grijs gebied, volgens velen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei WdG:

Je mag het ook wel generaliseren, of meedoen aan de discussie:

1. Wanneer spreken we over een mening? Wanneer over een Christelijk dogma?

2. Hoe ver gaat het respect voor anders-denkenden binnen de Christelijke gemeente?

3. Wanneer is iemand zwak in geloof?

Waarom geef je geen antwoord op de vraag? Je geeft aan beschuldigd te worden omdat je een cursus reiki afwijst. Door wie dan? Dat was de vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Waarom geef je geen antwoord op de vraag? Je geeft aan beschuldigd te worden omdat je een cursus reiki afwijst. Door wie dan? Dat was de vraag.

Ik heb geen behoefte om namen te noemen, als je het niet erg vindt. De ervaring leert dat er mensen zijn die het afwijzen van reiki "demonisering" noemen, die het "wijzen op de gevaren van yoga" eveneens "demonisering" noemen. Overigens komt het gelukkig minstens zo vaak voor dat mensen dankbaar zijn en bevrijding ervaren, omdat ze inzien dat reiki en yoga inderdaad gevaarlijk zijn. Romeinen 14 duidt m.i. dus NIET op gelovigen die aan reiki doen, of gelovigen die in wodan of allah geloven. Romeinen 14 duidt op gelovigen die uit geloof iets wel of niet doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei WdG:

Romeinen 14 duidt m.i. dus NIET op gelovigen die aan reiki doen,

Waarom gebruik je dat dan als voorbeeld? Ik vind jouw gedachtegangen erg moeilijk te volgen. Je begint met te vragen wat een bepaalde tekst betekent en haalt er vervolgens allemaal zaken bij die er overduidelijk niets mee te maken hebben, hetgeen je dan zelf weer bevestigt. Wat wilde je nu eigenlijk vragen? Of was het helemaal geen vraag?

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef een aantal stellingen. Ik ben benieuwd wie volgens jullie een zwakke in geloof is, en wanneer is er sprake van een meningsverschil, en wanneer is er iets anders aan de hand, evt. met toelichting:

A. Iemand viert geen verjaardagen uit geloofsoveruiging.

B. Iemand drinkt geen alcohol uit geloofsovertuiging.

C. Iemand wijst de Godheid van Jezus af.

D. Iemand keurt het af, omdat een ander een verjaardag viert.

E. Iemand eet geen varkensvlees.

F. Iemand verbiedt het een ander varkensvlees te eten.

G, Een gelovige doet aan yoga.

bewerkt door WdG
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei WdG:

Ik geef een aantal stellingen. Ik ben benieuwd wie volgens jullie een zwakke in geloof is, en wie niet, evt. met toelichting:

A. Iemand viert geen verjaardagen uit geloofsoveruiging.

B. Iemand drinkt geen alcohol uit geloofsovertuiging.

C. Iemand wijst de Godheid van Jezus af.

D. Iemand keurt het af, omdat een ander een verjaardag viert.

E. Iemand eet geen varkensvlees.

F. Iemand verbiedt het een ander varkensvlees te eten.

G, Een gelovige doet aan yoga.

Mag ik er hier nog één aan toevoegen?

H. Iemand oordeelt anderen i.p.v. zichzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Zolang die er maar niet is voor jou, blijft het andermans probleem.

Ik kan het weer niet met je oneens zijn, met wel een kanttekening: andermans probleem kan wel degelijk "ons" probleem worden, wanneer het om dierbaren gaat. Het is triest te zien dat mensen kapot gaan, omdat ze zich bezig houden met yoga, reiki, boeddhisme en andere rommel. Mensen zijn blind. Het benoemen daarvan wordt ten onrechte als "oordelen" betiteld. Alles lijkt opeens "oordelen" te zijn. Er is een wereld aan het ontstaan waarin respect vals uitgelegd wordt, alsof "alles wel goed gaat komen"....

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:

Ik kan het weer niet met je oneens zijn, met wel een kanttekening: andermans probleem kan wel degelijk "ons" probleem worden, wanneer het om dierbaren gaat.

Prima dat het je aan het hart gaat, echter het blijft de ander zij probleem in mijn optiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei WdG:

Waarom? Voorbeelden?

Volgens mij heeft het geen nut om zo gefixeerd te zijn op bepaalde misstanden. Je doet weldegelijk consessies door bijvoorbeeld nu met de JG mee te gaan in hun berekeningen over van alles en nog wat, terwijl God duidelijk is over die kwestie: alleen God weet het tijdstip waarop Hij komt om een einde te maken aan alle kwaad. Kruisverhoren en vallen opzetten gaat de ander niet anders laten denken. Getuig maar gewoon van jou waarheid en laat het overtuigen aan een ander over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid