Spring naar bijdragen

Aartsengelen


Aanbevolen berichten

En ik hoorde een stem van een Mens tussen de oevers van de Ulai. Hij riep en zei:  Gabriël, laat hem daar het visioen begrijpen!

De Bijbel spreekt op verschillende plaatsen over (aarts)engelen. De bekendste zijn misschien Gabriël en Michaël.

1. Wie zijn de aartsengelen? Hoeveel aartsengelen zijn er?

2. Zijn er gevallen aartsengelen? Zo ja, is satan een gevallen aartsengel (Lucifer)?

3. Wat is de functie van aartsengelen?

4. Zijn aartsengelen geschapen, of zijn ze eeuwig?

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei WdG:

1. Wie zijn de aartsengelen? Hoeveel aartsengelen zijn er?

Er zijn zeven aartsengelen, maar drie kennen we bij naam: Michaël, Gabriël en Rafaël.

21 minuten geleden zei WdG:

2. Zijn er gevallen aartsengelen? Zo ja, is satan een gevallen aartsengel (Lucifer)?

Ik dacht van wel, maar dat weet ik niet zeker. Wel is hij de voornaamste vijand van de mensheid.

21 minuten geleden zei WdG:

3. Wat is de functie van aartsengelen?

Aartsengelen hebben speciale taken in de hemel en brengen lof en aanbidding voor Gods troon. Michaël is de aanvoerder van het hemelse leger, Gabriël brengt boodschappen van heil over en Rafaël brengt genezing en bescherming tijdens lange reizen. Over Rafaël lees je in het deuterocanonieke bijbelboek Tobit; niet alle christenen zullen hem dus kennen.
De namen en eventuele speciale werkzaamheden van de andere vijf aartsengelen zijn ons voor zover ik weet niet bekend.

21 minuten geleden zei WdG:

4. Zijn aartsengelen geschapen, of zijn ze eeuwig?

Net als alle andere engelen zijn ook aartsengelen geschapen. Ze zijn net als de menselijke ziel echter onsterfelijk en leven dus eeuwig. Alleen God zelf is ongeschapen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Robert Frans:

Er zijn zeven aartsengelen, maar drie kennen we bij naam: Michaël, Gabriël en Rafaël.

Het is duidelijk dat ik niet zo thuis ben in de deuterocanonieke Bijbelboeken. In het Boek van Henoch worden in totaal zeven aartsengelen genoemd: Uriël, Rafaël, Raguël, Michaël, Sariël, Gabriël en Jerameël. Henoch is geen deuterocanoniek Bijbelboek (toch?). Hoewel deze boeken niet algemeen erkend worden alszijnde Bijbelboeken, betekent het niet dat ze waardeloos zijn voor diegenen die ze niet erkennen. Openbaring 8 spreekt over zeven engelen:

En ik zag de zeven engelen, die voor God stonden; en hun werden zeven bazuinen gegeven.

Zouden dit de zeven aartsengelen kunnen zijn?

Volgense sommigen is een derde van het aantal engelen gevallen (en nu dus demonen). Zou het kunnen dat er oorspronkelijk 12 aartsengelen geweest zijn? Een derde is vier + Lucifer = 5. Dan blijven er nu dus zeven aartsengelen over. Zomaar een gedachte....

Citaat

 

Aartsengelen hebben speciale taken in de hemel en brengen lof en aanbidding voor Gods troon. Michaël is de aanvoerder van het hemelse leger, Gabriël brengt boodschappen van heil over en Rafaël brengt genezing en bescherming tijdens lange reizen. Over Rafaël lees je in het deuterocanonieke bijbelboek Tobit; niet alle christenen zullen hem dus kennen. De namen en eventuele speciale werkzaamheden van de andere vijf aartsengelen zijn ons voor zover ik weet niet bekend.

 

Zo had Lucifer ook een functie. Hij was in Eden, voor zijn val.

Citaat

Net als alle andere engelen zijn ook aartsengelen geschapen. Ze zijn net als de menselijke ziel echter onsterfelijk en leven dus eeuwig. Alleen God zelf is ongeschapen.

Hier ben ik het uiteraard mee eens. Ik ga er dan wel van uit dat je spreekt over de Drie-ene God, ofwel God de Zoon, God de Vader, God de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei WdG:

In het Boek van Henoch worden in totaal zeven aartsengelen genoemd: Uriël, Rafaël, Raguël, Michaël, Sariël, Gabriël en Jerameël. Henoch is geen deuterocanoniek Bijbelboek (toch?).

Zij komt inderdaad in geen van de bijbelse canons voor. Wel is zij van invloed geweest op het NT.

modbreak Trajecto: Volgens Wikipedia wel canoniek in de Ethiopisch-Orthodoxe Kerk.

8 uur geleden zei WdG:

En ik zag de zeven engelen, die voor God stonden; en hun werden zeven bazuinen gegeven.

Zouden dit de zeven aartsengelen kunnen zijn?

Zou kunnen, maar het zouden ook andere engelen zijn, speciaal voor het toedienen van (driemaal) de zeven plagen.

8 uur geleden zei WdG:

Volgense sommigen is een derde van het aantal engelen gevallen (en nu dus demonen). Zou het kunnen dat er oorspronkelijk 12 aartsengelen geweest zijn? Een derde is vier + Lucifer = 5. Dan blijven er nu dus zeven aartsengelen over. Zomaar een gedachte....

Ik ben niet zo thuis in de angelologie. Daarbij is deze tak van sport ook niet verplichtend voor gelovigen om te geloven. De meeste gelovigen zijn tevreden met de aartsengelen en de engelbewaarders, waarvan elke gelovige er een krijgt.

8 uur geleden zei WdG:

Hier ben ik het uiteraard mee eens. Ik ga er dan wel van uit dat je spreekt over de Drie-ene God, ofwel God de Zoon, God de Vader, God de Heilige Geest.

Ik doe niet anders. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Robert Frans:

Er zijn zeven aartsengelen, maar drie kennen we bij naam: Michaël, Gabriël en Rafaël.

Dit komt uit apocriefe bron, ik meen boek van Henoch. 

8 uur geleden zei WdG:

Zijn er gevallen aartsengelen? Zo ja, is satan een gevallen aartsengel (Lucifer)?

Volgens mij was Satan geen aartsengel.

8 uur geleden zei WdG:

Wat is de functie van aartsengelen?

 

Over Michael (de enige aartsengel) wordt gezegd dat hij de overste van de engelen is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei WdG:

Zijn aartsengelen geschapen, of zijn ze eeuwig?

Geschapen, enkel God bestaat van eeuwigheid tot eeuwigheid.

Zojuist zei WdG:

En, apocriefe bronnen zijn niet per definitie fout.

Je moet er wel mee oppassen, maar ik denk bijv ook dat het boek van Henoch niet helemaal onwaar is.

1 minuut geleden zei WdG:

Satan niet, maar Lucifer wel. 

Zijn dat niet één en dezelfde persoon. Lucifer betekent trouwens lichtdrager. Je moet trouwens beetje mee oppassen want Jezus wordt ook lichtdrager genoemd. Pas was daar nog commotie over tijdens een Katholieke mis. Daarin kwam ook Lucifer voor, maar daar werd Jezus mee bedoelt.

59 minuten geleden zei Robert Frans:

Zou kunnen, maar het zouden ook andere engelen zijn, speciaal voor het toedienen van (driemaal) de zeven plagen.

Nee, dat waren andere engelen. Er zijn een heleboel soorten engelen. Letterlijk betekent engel boodschapper. Ze worden ook wel zonen van de ware God, morgensterren en heilige myriaden genoemd. Je hebt ook een rangorde. De aartsengel is de hoogste in rang. Hij wordt dan ook de grote vorst die staat ten behoeve van de zonen van Gods volk genoemd. Ex 23:20-23

Dan heb je nog Serafs bijv Jesaja 6:2 en 6 en cherubs Ge 3:24

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid