Spring naar bijdragen

Muziek van nu in de kerkdienst/mis


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

In onze gemeente leren we sinds kort structureel nieuwe liederen aan, met hulp van een koor. Bijvoorbeeld van Sela en Psalmen voor Nu.

Hebben jullie tips voor mooie liederen? Voorwaarden zijn:

-muziek van nu

-een sterke tekst

-een melodie die voor de gemeente te zingen is

-passend bij de tijd van het (liturgisch) jaar.

 

Ben benieuwd!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed om te horen! :) Daarvan is namelijk ook een bundel te verkrijgen, met veel liederen erin. Ook is er een Evangelische Liedbundel, met als voornaamste doelgroep gemeenten uit de PKN. Daarin staat een selectie van onder meer Taizé, Johannes de Heer en Opwekking. En vergeet natuurlijk Opwekking zelf niet, waar ook veel mooie, geschikte liederen instaan.

Er is zelfs een hele pagina op Wikipedia met alle Nederlandse en Vlaamse christelijke liedbundels netjes onder elkaar met korte beschrijvingen. Ik kan je van harte aanraden om daar eens te kijken en potentieel interessante bundels nader te bestuderen. De meeste bundels hebben dan ook een versie met akkoorden voor muziekinstrumenten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

1 uur geleden zei Robert Frans:

Goed om te horen! :) Daarvan is namelijk ook een bundel te verkrijgen, met veel liederen erin. Ook is er een Evangelische Liedbundel, met als voornaamste doelgroep gemeenten uit de PKN. Daarin staat een selectie van onder meer Taizé, Johannes de Heer en Opwekking. En vergeet natuurlijk Opwekking zelf niet, waar ook veel mooie, geschikte liederen instaan.

Er is zelfs een hele pagina op Wikipedia met alle Nederlandse en Vlaamse christelijke liedbundels netjes onder elkaar met korte beschrijvingen. Ik kan je van harte aanraden om daar eens te kijken en potentieel interessante bundels nader te bestuderen. De meeste bundels hebben dan ook een versie met akkoorden voor muziekinstrumenten.

Ja, we hebben/ik heb bundels genoeg. Taizé, Opwekking, Youth for Christ, Johannes de Heer, Alles wordt nieuw, Evangelische liedbundel, Sela...

Er is heel veel, maar daarvan is (in mijn ogen) ook heel veel niet geschikt voor gemeentezang.

Mijn vraag is vooral welke specifieke liederen jullie nu écht een aanwinst vinden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik als cantor de wisselende gezangen voor de te zingen mis uitzoek, dan pak ik de lezingen en officiele teksten uit het missaal erbij en baseer ik daar mijn liedkeuze zoveel mogelijk op. Vanuit die ervaring weet ik dat het niet om de hoeveelheid liederen gaat, maar dat het erom gaat dat je voldoende liederen hebt die bruikbaar zijn voor de liturgie door het jaar heen. Aan honderden liederen heb je niets als ze uiteindelijk maar een paar liturgische thema's en uitdiepingen beslaan, als ze niet voldoende specifiek beantwoorden aan alle lezingen, tradities en gebeden van de liturgie.
Daar jullie, zo ik begrijp, de kerkelijke tijden aanhangen en ik daaruit ook zomaar even opmaak dat jullie een vaste liturgie (met een lezingenrooster?) kennen, kun je misschien het beste gewoon een half jaar of een jaar vooruit plannen, zodat je alvast weet wanneer welke lezingen, psalmen en liturgische teksten zullen worden gebeden, gelezen en gezongen. Op basis daarvan kun je vervolgens een doeltreffende selectie van liederen maken, waarbij vooral de tekst dan leidraad moet zijn.

Ik zou dus niet zomaar in het wilde weg een heleboel moderne liederen bijeen zoeken, maar je laten leiden door de liturgie. Als je daarbij een koor hebt, dan kun je daar natuurlijk ook gebruik van maken. Je kunt veel liederen bijvoorbeeld in beurtzang zingen: de eenvoudigere gedeelten door de gemeente, de ingewikkeldere gedeelten door het koor. Bij ons worden veel psalmen zo gezongen.
Mocht het koor niet elke zondag willen zingen, dan kun je ook een groep cantoren samenstellen die de gemeentezang begeleiden en de ingewikkeldere stukken voorzingen. Dat studeert ook veel gemakkelijker in, zeker als je voor aanvang van de dienst een nieuw lied nog kort voorzingt met de gemeente.
Sowieso kan een koor, of een cantor, enorm behulpzaam zijn bij de gemeentezang, zeker als de ritmes wat complexer zijn. Het is dan wel belangrijk dat als je de nadruk wil blijven leggen op gemeentezang, het koor of de cantor dan eenvoudig en zonder ingewikkelde zangkunsten zingt, het beste zoveel mogelijk eenstemmig, zodat de gemeente niet gaat zitten luisteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kom wel uit het inpassen van de liederen en het inzetten van het koor, denk ik. Het koor zingt in bijzondere diensten eigen repertoire, alleen of samen met de gemeente (beurtzang, met tegenstem, oid). Maar daarnaast leren we door het jaar heen nieuwe liederen aan om aan het "repertoire" van de gemeente toe te voegen.

De liederen die we aanleren zijn bij voorkeur vaker te gebruiken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een intochtslied of een lied voor de zegen. Het is mooi als het lied betrekking heeft op een periode van het kerkelijk jaar, zoals bijvoorbeeld Advent of de lijdenstijd. We leren het lied namelijk 3 zondagen achter elkaar aan, zodat het daarna bekend is en vaker uitgekozen kan worden. Het koor zingt het lied voor en mee, en als het lukt maak ik er bijvoorbeeld een eenvoudige tegenstem bij. In de periode voor kerst hebben we bijvoorbeeld 'God keert alles om' van Sela ingestudeerd, en in de lijdenstijd 'Bid met mij'.

Wat ik vooral zoek is wat input over concrete liederen. Hoewel ik best veel muziek ken, komt er natuurlijk altijd weet nieuws bij. Zo krijg ik misschien weer nieuwe ideeën. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@NaevaLeuk je weer eens te zien! :)

Ik weet niet hoe bekend de gemeente is met Opwekking, anders is 181 wel een lied dat ik kan aanraden. Zingt makkelijk en ook goed geschikt voor beurtzang en tegenstem. "10.000 Redenen", maar ik weet niet of dat goed geschikt is voor samenzang. "Great is thy faithfulness" die is ook vertaald beschikbaar, maar ik vind de Engelse uitvoering mooier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Op 2017-4-26 om 15:06 zei Michiel:

@NaevaLeuk je weer eens te zien! :)

Ik weet niet hoe bekend de gemeente is met Opwekking, anders is 181 wel een lied dat ik kan aanraden. Zingt makkelijk en ook goed geschikt voor beurtzang en tegenstem. "10.000 Redenen", maar ik weet niet of dat goed geschikt is voor samenzang. "Great is thy faithfulness" die is ook vertaald beschikbaar, maar ik vind de Engelse uitvoering mooier.

10.000 redenen is heel mooi om te zingen, zolang de begeleiding de muziek goed definieert. Zoals met veel Matt Redman songs is de inzet soms wat lastig, dus dat moet goed worden aangegeven (voorzang is het makkelijkste, maar een goed begeleider, band, orgel, maakt niet uit, kan het ook prima doen. wanneer je als gemeente "hem hebt" is het zeker een aanwinst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...
Op 26-4-2017 om 15:06 zei Michiel:

@NaevaLeuk je weer eens te zien! :)

Ik weet niet hoe bekend de gemeente is met Opwekking, anders is 181 wel een lied dat ik kan aanraden. Zingt makkelijk en ook goed geschikt voor beurtzang en tegenstem. "10.000 Redenen", maar ik weet niet of dat goed geschikt is voor samenzang. "Great is thy faithfulness" die is ook vertaald beschikbaar, maar ik vind de Engelse uitvoering mooier.

Die kennen we allemaal :)

We zijn nu bezig met Votum en groet en Psalm 98 van Sela. Er wordt goed meegezongen._:)_

Nieuwe input blijft welkom!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 years later...

U bent Heilig, U bent Heilig
U bent Machtig, U bent Machtig
U bent Waardig, U bent Waardig
Eer en ontzag, Eer en ontzag
Ik wil volgen, Ik wil volgen
Ik wil luisteren, ik wil luisteren
Van u houden, van u houden
Iedere dag

U die koning bent, en de hoogste heer
U de machtigste, kwam op aarde neer
Als Emanuel, god zal met ons zijn
Als het land van god, zo volmaakt en rein

U die leven geeft, mij bevrijding gaf,
Die voor eeuwig leeft, u heeft alle macht.
U mijn alfa omega eens zal ik u zien
U mijn meester Messias verlosser en vriend

U bent mijn vrede vorst en ik leef alleen voor u

U bent Heilig, U bent Heilig
U bent Machtig, U bent Machtig
U bent Waardig, U bent Waardig
Eer en ontzag, Eer en ontzag
Ik wil volgen, Ik wil volgen
Ik wil luisteren, ik wil luisteren
Van u houden, van u houden
Iedere dag

U die koning bent, en de hoogste heer
U de machtigste, kwam op aarde neer
Als Emanuel, god zal met ons zijn
Als het land van god, zo volmaakt en rein

U die leven geeft, mij bevrijding gaf,
Die voor eeuwig leeft, u heeft alle macht.
U mijn alfa omega eens zal ik u zien
U mijn meester Messias verlosser en vriend

U bent mijn vrede vorst, en ik leef alleen voor u!

Ik wil zingen!

U die koning bent, en de hoogste heer
U de machtigste, kwam op aarde neer
Als Emanuel, god zal met ons zijn
Als het land van god, zo volmaakt en rein

U die leven geeft, mij bevrijding gaf,
Die voor eeuwig leeft, u heeft alle macht.
U mijn alfa omega eens zal ik u zien
U mijn meester Messias verlosser en vriend

U bent mijn vrede vorst, en ik leef alleen voor u!

Alleen voor u!

U bent mijn vrede vorst en ik leef alleen voor u!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid