Spring naar bijdragen

veertigdagentijd 2017


Aanbevolen berichten

Grote feesten hebben grote voorbereidingen nodig. En hoe groter de voorbereiding tot een feest des te meer men uitziet naar het feest. Of zoiets.

 

 

Allemaal een goede periode gewenst. Zelf dacht ik na vorig jaar hopeloos gefaald te hebben in het vasten met voedsel eens een andere insteek te zoeken. Die heb ik gevonden in de vorm van vrijwilligerswerk. :P Hoe ga jij je deze periode voorbereiden op het paasfeest?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Thorgrem,

Zelf heb ik nooit bewust gevast, maar vind het wel een mooie traditie. Ook in protestantse kringen gebeurd het steeds vaker, dat men gaat vasten. En net als jij aangeeft, kan dat op veel manieren. Vrienden van ons gebruiken die periode geen alcohol, maar vrijwilligerswerk is natuurlijk ook mooi. Maar daar moet je dan gewoon mee doorgaan, je kunt dat niet met 40 dagen opgeven.:) Nou ik doe vrijwilligerswerk, dus dat is dan dit jaar voor mij vasten.:P

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Lobke:

@Thorgrem,

Zelf heb ik nooit bewust gevast, maar vind het wel een mooie traditie. Ook in protestantse kringen gebeurd het steeds vaker, dat men gaat vasten. En net als jij aangeeft, kan dat op veel manieren. Vrienden van ons gebruiken die periode geen alcohol, maar vrijwilligerswerk is natuurlijk ook mooi. Maar daar moet je dan gewoon mee doorgaan, je kunt dat niet met 40 dagen opgeven.:) Nou ik doe vrijwilligerswerk, dus dat is dan dit jaar voor mij vasten.:P

Natuurlijk ga je daarmee door na die tijd.

Voorgaande jaren probeerde ik altijd iets met voedsel en zette dat indien het lukte ook zo lang mogelijk door na die periode. Afgelopen jaar is het niet echt gelukt en leek het me tijd om eens wat anders te proberen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
Op 2-3-2017 om 13:13 zei Thorgrem:

Allemaal een goede periode gewenst. Zelf dacht ik na vorig jaar hopeloos gefaald te hebben in het vasten met voedsel eens een andere insteek te zoeken. Die heb ik gevonden in de vorm van vrijwilligerswerk. :P Hoe ga jij je deze periode voorbereiden op het paasfeest?

Ik ben vegetariër deze tijd, met wat uitzonderingen. Maar ik eet wel gewoon mee als iemand voor me kookt.  Ik wil niemand tot last zijn, omdat het maar iets tijdelijks voor me is. Als ik zou besluiten permanent veggie te worden, dan is het anders natuurlijk.

Ik doe het al een aantal jaar en ik vind het een erg interessant experiment. Ik ben eigenlijk al fleitariër, maar merk dat het vooral qua junkfood best confronterend is (ik heb al een keer gefaald nu). Terwijl juist dat spul me moreel tegen zit, idealiter zou ik eigenlijk weinig vlees eten en met uitzondering biologisch vlees eten. Juist in die tijd van vaten falen kriebelt het wel eens om maar gewoon veggie te worden. Ik heb geen probleem met vlees, wel met onze vlees industrie.

En vasten gaat natuurlijk om de spirituele dementie. Voor mij is het enerzijds een bewustwording van hoe we met Gods' schepping omgaan, maar anderzijds ook een bewustwording van je zelf. Je eigen gedrag, je eigen afhankelijkheid en verslaving aan je eigen gewoonten.

Op 2-3-2017 om 14:08 zei Lobke:

@Thorgrem,

Zelf heb ik nooit bewust gevast, maar vind het wel een mooie traditie. Ook in protestantse kringen gebeurd het steeds vaker, dat men gaat vasten. En net als jij aangeeft, kan dat op veel manieren. Vrienden van ons gebruiken die periode geen alcohol, maar vrijwilligerswerk is natuurlijk ook mooi. Maar daar moet je dan gewoon mee doorgaan, je kunt dat niet met 40 dagen opgeven.:) Nou ik doe vrijwilligerswerk, dus dat is dan dit jaar voor mij vasten.:P

Niks mis mee natuurlijk, slechte gewoonten met vasten stoppen! Maar, je kunt ook vasten met dingen die je misschien niet permanent wilt stoppen en ook niet perse zou moeten. Het kan juist iets zijn wat je opoffert (voedsel/tijd/verzin het) wat in zichzelf niet weg hoeft, maar wel een gewoonte van je geworden is. De ruimte/ het gemis kan iets nieuws geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid