Spring naar bijdragen

We zijn in de wereld maar niet van de wereld (Levinas)


Aanbevolen berichten

6 uur geleden zei Hopper:

De mens kan niet weten waar zijn verantwoordelijkheden liggen, terug kijkende lagen ze op plaatsen die ik nooit had kunnen bedenken.   Daarom ben ik ook vrij van verwachtingen, die komen nooit uit.  Daarom ben ik ook vrij van hoop, het loopt toch altijd anders dan je denkt.   Weten wat ik niet weet is mijn dierbaarste niet-bezit.  Alleen dat houdt mij in tegenwoordigheid.  En vrij van schulden.

Bedankt tot zover. God kan je maken, God kan je breken. Vertrouwen is lastig. Ik merk steeds van alles op.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Er zijn, in mijn ogen, gebroken mensen. Tot aan suicidepogingen toe. Als dat niet van God kwam, waarvan dan wel? 

Ik denk niet dat dat van God kwam.  De mensen waar je het over hebt kunnen hun eigen gevoelsleven niet begrijpen en hanteren.  Als medemens kun je helpen dragen (zie de eerdere opmerkingen) , maar qua gevoelsleven dient ieder mens toch op enig moment op eigen benen te staan.   Sommige mensen lukt dat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Ik denk niet dat dat van God kwam.  De mensen waar je het over hebt kunnen hun eigen gevoelsleven niet begrijpen en hanteren.  Als medemens kun je helpen dragen (zie de eerdere opmerkingen) , maar qua gevoelsleven dient ieder mens toch op enig moment op eigen benen te staan.   Sommige mensen lukt dat niet.

De psychose-ervaringen, van een collectief en almachtige zijn misschien menselijke verbeelding, maar wel erg sterk. Moeilijk om je van los te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

De psychose-ervaringen, van een collectief en almachtige zijn misschien menselijke verbeelding, maar wel erg sterk. Moeilijk om je van los te maken.

Net zoals empathie slechts een flauwe schaduw is in de menselijke verbeelding, zijn psychose-ervaringen  een flauwe schaduw in de menselijke psyche.

Als je de persoonlijke vorm van naastenliefde kent, dan ken je ook de grondslag waarop God zich geeft aan de mens.   Daadwerkelijke naastenliefde kan niet anders dan schenkend van aard zijn.  God als de Ene kan ook alleen maar schenken.  Immers, van wie zou God iets willen?  Hij heeft alles al als het Al-omvattende.

Naastenliefde heeft als bijkomstigheid dat het een 'samenzijn' teweeg brengt, een samen zijn in dezelfde beleving als 'de ander'.   Het 'samenzijn' met God geeft ook een wederzijdse beleving.  Daarvoor hoeven we God op geen enkele manier te begrijpen of te verbeelden.  Juist niet.  We kennen dan ook het verschil tussen de naaste beminnen en God beminnen (het dubbelgebod).    Op geestelijke wijze, maar wel buiten het denken en de verbeeldingen om.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-2-2017 om 14:36 zei TTC:

 

Het Gelaat als persoonlijke expressie

De dingen die ons omringen krijgen pas betekenis wanneer ze ingeschakeld worden in een menselijk project: omdat de dingen zich niet persoonlijk kunnen tonen, geen zelfstandige entiteiten zijn, pas zin krijgen als elementen in een door ons gecreëerd geheel. Het Gelaat van De Ander is echter veel méér, het opent een nieuwe dimensie in het ZIJN. Het Gelaat is een manier waarop het ZIJN zich kan tonen. Het overtreft mijn zingeving, en tegelijkertijd ontsnapt het er ook aan. De Ander is dus exterieur, onherleidbaar en transcendent, niet te vatten door de geschiedenis, de sociologie of de psychologie.

 

https://www.eutonie-in-antwerpen.com/uploads/5/3/2/1/53215505/eindwerk2.pdf

Citaat

Het verlies van het zelfbewustzijn is dus geen verlies van het zelf, en zeker niet een verlies van het bewustzijn, maar slechts een verlies van het bewustzijn van het zelf. Wat aan het bewustzijn weet te ontsnappen is het idee van het zelf, de informatie die wij gebruiken om onszelf te vertellen wie wij zijn. (...) Wanneer wij niet aan onszelf denken, krijgen we de kans om het idee van wie we zijn uit te breiden. Verlies van het zelfbewustzijn kan dus leiden tot zelftranscendentie, tot een gevoel dat we de grenzen van ons bestaan verlegd hebben.

We kunnen de dingen die ons omringen ook loslaten.  Dat opent óók een nieuwe dimensie in het ZIJN.  Zelden zo duidelijk omschreven als in deze quote.  Zelfverloochening kan niet anders dan een verlies van het bewustzijn van het zelf.  (Als idee).   Je wint dus niets, je verliest juist iets.  Wat dan?  Jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

We kunnen de dingen die ons omringen ook loslaten.  Dat opent óók een nieuwe dimensie in het ZIJN.  Zelden zo duidelijk omschreven als in deze quote.  Zelfverloochening kan niet anders dan een verlies van het bewustzijn van het zelf.  (Als idee).   Je wint dus niets, je verliest juist iets.  Wat dan?  Jezelf.

Nog even en je gaat wellicht beweren dat niets bestaat, alsof het al niet verwarrend genoeg is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Noel2:

Er zijn, in mijn ogen, gebroken mensen. Tot aan suicidepogingen toe. Als dat niet van God kwam, waarvan dan wel? 

Goede vraag. Voor velen is het leven te hard. Wereldwijd plegen jaarlijks rond de 1 miljoen mensen zelfmoord. Het is een vreselijke tragedie,

Zou God al die mensen hebben gebroken ? Ik kan me er eerlijk gezegd niets bij voorstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW4:

Goede vraag. Voor velen is het leven te hard. Wereldwijd plegen jaarlijks rond de 1 miljoen mensen zelfmoord. Het is een vreselijke tragedie,

Zou God al die mensen hebben gebroken ? Ik kan me er eerlijk gezegd niets bij voorstellen.

De mensen konden niet met de realiteit (met God) leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Noel2:

Ja, ik denk dat er natuurlijk veel leed is, dat mensen niet kunnen dragen, maar ook een realiteit van onmacht om de eigen wil.

Met 1 miljoen zelfdodingen per jaar zal er ongetwijfeld een heel scala aan redenen zijn en oorzaken waarom mensen het leven niet meer aan kunnen. Het is triest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei HJW4:

Met 1 miljoen zelfdodingen per jaar zal er ongetwijfeld een heel scala aan redenen zijn en oorzaken waarom mensen het leven niet meer aan kunnen. Het is triest.

Camus gaf aan dat de zelfdoding (wel of niet) de enige filosofische vraag is die bij de absurditeit van het leven past. (Als ik het goed onthouden heb). 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Noel2:

Camus gaf aan dat de zelfdoding (wel of niet) de enige filosofische vraag is die bij de absurditeit van het leven past. (Als ik het goed onthouden heb). 

Suïcide is de geestelijke macht van de negatie, het niet-zijn.   Wat zijn (existeren in deze wereld) voor betekenis heeft, dat weten we allemaal wel.   Wat niet-existeren voor betekenis heeft weten weinigen.  De absurditeit van het leven is haar eindigheid.   Op welke wijze kunnen we in ernst onze eigen eindigheid onder ogen zien?  En daarmee onze eigen oorspronkelijkheid gewaar worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Monachos:

Waarom zou God je willen breken?

Als je niet gehoorzaamt aan God’s wil.

38 minuten geleden zei Hopper:

Suïcide is de geestelijke macht van de negatie, het niet-zijn.   Wat zijn (existeren in deze wereld) voor betekenis heeft, dat weten we allemaal wel.   Wat niet-existeren voor betekenis heeft weten weinigen.  De absurditeit van het leven is haar eindigheid.   Op welke wijze kunnen we in ernst onze eigen eindigheid onder ogen zien?  En daarmee onze eigen oorspronkelijkheid gewaar worden?

Levensmoeheid is ook zoiets. Krijgen toch wel veel mensen mee te maken, denk ik. Op zich geen reden om voor euthanasie te zijn. Redding kan nog komen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid