Spring naar bijdragen

Vastentijd


Aanbevolen berichten

Als ik zoek naar de regels voor het vasten tijdens de vastentijd kom ik verschillende meningen tegen.

Hoewel ze het allemaal eens zijn dat er geen vlees gegeten mag worden, een meer bescheiden tijd is en het doel is om dichter bij het geloof en God te komen staan blijkt de rest open voor interpertatie te zijn...

Een ander punt is bijvoorbeeld het eten (Vasten, duh...). Sommige nemen 1 grote maaltijd per dag en 2 kleine, de ander enkel 1 grote maaltijd.

De 1 vult de tijd met vrijwilligerswerk, de ander onthoud zich van sociale media. Sommige zonderen zich af en lezen de bijbel van achter naar voor, de ander bid een keertje vaker.

Mijn vraag is, wat is jullie ervaring met het vasten en hoe is dit gegaan? Wat hebben jullie gedaan of juist gelaten?

Ik hoor er graag meer over!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier in Nederland zijn er inderdaad minder strenge regels voor de vastentijd dan in sommige andere landen. Het is de landelijke bisschoppenconferentie die daarover gaat.

Hier hoef je enkel echt te vasten tijdens Aswoensdag en Goede Vrijdag. Dan eet je dus maar één volle maaltijd per dag en geen vlees. Je mag dus wel iets kleins tussendoor eten om de ergste honger te stillen, als het maar geen maaltijd is.

De andere vrijdagen zijn zogenoemde onthoudingsdagen, waarop je geen vlees eet. Verder wordt je uitgenodigd om de vastentijd als een tijd van bezinning, soberheid en extra naastenliefde aan te houden, op de wijze die het beste aansluit bij je leefwijze.

Alleen op zondagen en hoogfeesten wordt je geacht niet te vasten, want dat zijn feestdagen.

Zelf houd ik het bij vleesloos eten gedurende de hele tijd, het niet kijken van films, geen tussendoortjes en geen toetje. Ook probeer ik wat meer aan bezinning te doen.

Hoewel ik de adventstijd mooier vind dan de vastentijd qua gebeden en sfeer, heeft de vastentijd wel een bijzondere plaats in het kerkelijk jaar en is de afsluiting ervan, met de Goede Week, natuurlijk wel veel epischer. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

:# :#

Zoals een pastoor eens zei op vrijdag tijdens de koffie: "Het is nu de vooravond van de sabbat, wat dus eigenlijk ook zondag is, dus mag er nu best een koekje bij." :+

Wat overigens ook leuk is: soms heb je plaatselijke hoogfeesten, zoals de Stille Omgang in Amsterdam. Dan hoef je in Amsterdam dus niet te vasten, maar daarbuiten wel. :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Haha ok.

Dus als ik het goed heb is het hoofd deel de bezinning, onthouding en extra naastenliefde, maar dat is rekbaar.

Maar omdat ik al het gehele jaar geen vlees eet lijkt het me een (te-)makkelijke gedachte om die 46 of 40 dagen ook geen vlees te eten...

Dan kun je altijd nog jezelf onthouden van zuivel en van eieren. Veganistisch eten dus. ;) Let dan echter wel op je gezondheid, dat je voldoende vitaminen binnenkrijgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf denk ik eraan om bijvoorbeeld het snoepen te laten staan, enkel het ontbijt en avondeten (Zonder toetje), geen koffie maar water tijdens werktijd en erbuiten, geen seks (Hoe ga ik dit mijn verloofde vertellen...).

Alleen het voorbeeld van bezinning, hoe moet ik me dat voorstellen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zelf denk ik eraan om bijvoorbeeld het snoepen te laten staan, enkel het ontbijt en avondeten (Zonder toetje), geen koffie maar water tijdens werktijd en erbuiten, geen seks (Hoe ga ik dit mijn verloofde vertellen...).

Dat klinkt best wel streng. Zorg er dan echter wel voor dat je het daadwerkelijk veertig dagen kunt volhouden. Liever een mild regime dat je tot aan Pasen volhoudt, dan een streng regime dat je halverwege moet afbreken, omdat je er te prikkelbaar/chagrijnig door raakt, of omdat daardoor dat griepje of die verkoudheid maar niet verdwijnt.

Uiteindelijk is het vasten geen doel op zich, maar een middel om je te helpen bij het nadenken over wat nu het belangrijkst is in je leven en wat het belangrijkst zou moeten zijn.

Alleen het voorbeeld van bezinning, hoe moet ik me dat voorstellen?

Er zijn verschillende geestelijke oefeningen die je kunt doen. Zo zijn er bijvoorbeeld katholieke dagboekjes speciaal voor de vastentijd te koop. Je leest dan elke dag een overweging.

Ook kun je extra tijd inruimen voor gebed, of voor het lezen uit de Schrift. Sommigen besluiten bijvoorbeeld om het bijbelboek Exodus door te lezen, dat precies veertig hoofdstukken kent.

Je kunt zelfs ook extra tijdelijk vrijwilligerswerk doen, in de kerk of daarbuiten. Er zijn dus allerlei mogelijkheden en de beste mogelijkheden zijn degenen die het beste op jouw geloof en leefwijze aansluiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat klinkt best wel streng. Zorg er dan echter wel voor dat je het daadwerkelijk veertig dagen kunt volhouden. Liever een mild regime dat je tot aan Pasen volhoudt, dan een streng regime dat je halverwege moet afbreken, omdat je er te prikkelbaar/chagrijnig door raakt, of omdat daardoor dat griepje of die verkoudheid maar niet verdwijnt.

Uiteindelijk is het vasten geen doel op zich, maar een middel om je te helpen bij het nadenken over wat nu het belangrijkst is in je leven en wat het belangrijkst zou moeten zijn.

Natuurlijk heb je hier helemaal gelijk in. De zaken op zich heb ik al meerdere keren gedaan toen ik wat minder lekker in mijn vel zat om te kijken of het een verschil zou uitmaken (Bijvoorbeeld een maand zo min mogelijk suiker, koffie of verzadigd vet). Toen waren geen van deze zaken de boosdoener.

Ik heb nog even, maar ik ga me zeker doelen stellen :).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid