Spring naar bijdragen

Zijn wij niet allemaal moordenaars? Auto kolencentrale's


Aanbevolen berichten

We weten allemaal dat auto's niet goed zijn voor het milieu omdat auto's schadelijke stoffen verspreiden. Mensen die dichtbij snelweg wonen gaan dan ook eerder dood.

Is het niet zo dat in een auto rijden een moordenaar zijn? Immers mensen gaan eerder dood door het vervuilen van het milieu. De Bijbel zegt dat moordenaars het koninkrijk van God niet zullen beërven.

Maar ook gebruik van energie, denk aan de kolencentrale die onlangs is gebouwd. Is het vervuilen van het milieu niet een zonde? Sommige mensen zeggen we krijgen vergeving van Jezus. Maar we mogen niet blijven zondigen dat de genade toe gaat nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat God Zich verheugt in t feit dat je geen vlees eet :) Het was nooit de bedoeling dat we vlees zouden eten, en als ik de Bijbel mag geloven zal er in t Koninkrijk ook geen vlees gegeten worden. Ik geloof daar heilig in.

Nog een voordeel dan :)

Maar als ik het lees zoals het in Genesis staat:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:2-3 "Alle wilde dieren, de vogels en de vissen zullen bang voor u zijn", vertelde God Noach, "want Ik heb ze in uw macht gegeven. Voortaan zullen zij een deel van uw voedsel zijn, net zoals het koren en de groenten.

4 Maar één ding mag u nooit doen: vlees eten voordat het bloed eruit is weggelopen.

Dus eerst was het niet toegestaan en niet de bedoeling. Maar na de zondevloed kreeg de mens toestemming toch vlees te eten.

Hoe het zit in het Koningkrijk weet ik niet, daar moet ik denk nog aan toe komen.

Misschien interessant om hierover verder te discussieren, maar misschien niet in dit topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat God Zich verheugt in t feit dat je geen vlees eet :) Het was nooit de bedoeling dat we vlees zouden eten, en als ik de Bijbel mag geloven zal er in t Koninkrijk ook geen vlees gegeten worden. Ik geloof daar heilig in.

Als je Genesis 1 letterlijk wil nemen, dan is vegetarisme niet genoeg, zelfs veganisme niet. Het Genesisdieet is semi-fruitarisch; alleen gewassen die zaad vormen mag je dan eten.

[29] En God zei: ‘Hierbij geef Ik alle zaadvormende gewassen op de hele aardbodem aan jullie, en alle bomen met zaaddragende vruchten; zij zullen jullie tot voedsel dienen. [30] Maar aan alle wilde beesten, aan alle vogels van de lucht en aan alles wat over de grond kruipt, aan alles wat dierlijk leven heeft, geef Ik al het groene gewas als voedsel.’

Zelfs de dieren zouden nu dan zondigen door ook vlees te eten, terwijl in heel Genesis ze nooit toestemming daartoe krijgen, in tegenstelling tot de mens. Kortom, als je Genesis letterlijk neemt, dan zondigen dieren door onbevoegd vlees te eten en zondigt de mens niet omdat zij wél vlees van God zelf mag eten.

Daarbij schrijft Genesis 1 dan ook naturisme voor, dus de ideologie waarin men geen kleding draagt of wenst te dragen. Toch zul jij ongetwijfeld ook kleren dragen, terwijl die pas na de zondeval werden geïntroduceerd.

Ergo: God maakt zelfs kleren voor de mens van... dierenhuiden. God zou dan dus zondigen door dieren te doden voor menselijke kleding, terwijl de mens al schorten had geregen van bladeren.

Liever houd ik mij dan gewoon aan wat door zowel het jodendom als het christendom gewoon is toegestaan, dan dat ik mijzelf een naturistische, fruitarische leefwijze zou moeten verplichten. Want als God ons iets toestaat, zowel in de Schrift als in alle daaraan verbonden godsdiensten, wie zijn wij dan om het elkaar te verbieden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb niet over het eten van vlees. In het eerste testament moesten mensen ook dieren slachten. Het gaat om deze tekst:

1 Corinthe 6:9-10 Weten jullie niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk van God niet zullen beërven? Dwaal niet; hoereerders, afgodendienaars, overspelers, ontuchtigen, die bij mannen liggen, dieven, gierigaards, dronkaards, lasteraars of rovers, geen van hen zal het Koninkrijk van God beërven.

Galaten 5:21 Wie zulke dingen bedrijven zullen het Koninkrijk van God niet beërven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
God maakt zelfs kleren voor de mens van... dierenhuiden.

Nu ja, van עוֹר, oor. Volgens Joodse commentaren kan dat ook gaan om iets wat van dierenhuid afkomstig is, zoals wol van konijnen (angorawol).

Edit: zie http://www.chabad.org/library/bible_cdo ... rashi=true en dan vers 21.

Idd. En er staat ook niet 'God doodde een dier en...'

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb niet over het eten van vlees. In het eerste testament moesten mensen ook dieren slachten. Het gaat om deze tekst:

1 Corinthe 6:9-10 Weten jullie niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk van God niet zullen beërven? Dwaal niet; hoereerders, afgodendienaars, overspelers, ontuchtigen, die bij mannen liggen, dieven, gierigaards, dronkaards, lasteraars of rovers, geen van hen zal het Koninkrijk van God beërven.

Galaten 5:21 Wie zulke dingen bedrijven zullen het Koninkrijk van God niet beërven.

Ik stel de vraag nog maar eens: eet jij vlees? Zo ja ben je medeverantwoordelijk voor zo'n beetje de grootste vervuiler die er is, de grootste ontbosser die er is, en de grootste waterverkwanselaar die er is (de vleesindustrie).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelfs de dieren zouden nu dan zondigen door ook vlees te eten, terwijl in heel Genesis ze nooit toestemming daartoe krijgen, in tegenstelling tot de mens. Kortom, als je Genesis letterlijk neemt, dan zondigen dieren door onbevoegd vlees te eten en zondigt de mens niet omdat zij wél vlees van God zelf mag eten.

Het kan zijn dat ik het mis heb, maar heb ooit eens begrepen dat er vanuit wordt gegaan dat dieren geen onsterfelijke ziel hebben. Als dat inderdaad zo is wat hebben die dan te verliezen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je Genesis 1 letterlijk wil nemen, dan is vegetarisme niet genoeg, zelfs veganisme niet. Het Genesisdieet is semi-fruitarisch; alleen gewassen die zaad vormen mag je dan eten.

Klopt, ik beweer ook nergens iets anders.
Zelfs de dieren zouden nu dan zondigen door ook vlees te eten, terwijl in heel Genesis ze nooit toestemming daartoe krijgen, in tegenstelling tot de mens. Kortom, als je Genesis letterlijk neemt, dan zondigen dieren door onbevoegd vlees te eten en zondigt de mens niet omdat zij wél vlees van God zelf mag eten.
Misschien is t in de RK traditie gebruikelijk om dieren t vermogen om te zondigen toe t3 schrijven, maar in protestantse kringen niet bepaald.
Daarbijvschrijft Genesis 1 dan ook naturisme voor, dus de ideologie waarin men geen kleding draagt of wenst te dragen. Toch zul jij ongetwijfeld ook kleren dragen, terwijl die pas na de zondeval werden geïntroduceerd
Waarom doe je net alsof ik zeg dat je ge3n vkees mag eten nu door deze oarallel te trekken? :? Ik beweer toch nergens iets dergelijks? Sterker nog, ik eet zelf (heel, héél af en toe biologisch) vlees. Ik snap niet zo goed waarom je er van alles bij haalt in een soort antwoord op dingen die ik niet zeg. Ik zeg alleen dat de Bijbel zegt dat we geen vlees mochten eten in t begun, en dat we in t Koninkrijk dat ook niet zullen doen. Idd, als je de Bijbel op dat punt letterlijk zou nemen, kun je dat als waarheid aannemen. Meer zeg ik niet.
God maakt zelfs kleren voor de mens van... dierenhuiden. God zou dan dus zondigen door dieren te doden voor menselijke kleding, terwijl de mens al schorten had geregen van bladeren.
Nergens staat dat God een dier doodde. Er staat dat Hij de huid/wol/vacht van een dier gebruikte. Niets meer en niets minder.
Liever houd ik mij dan gewoon aan wat door zowel het jodendom als het christendom gewoon is toegestaan, dan dat ik mijzelf een naturistische, fruitarische leefwijze zou moeten verplichten. Want als God ons iets toestaat, zowel in de Schrift als in alle daaraan verbonden godsdiensten, wie zijn wij dan om het elkaar te verbieden?

Nogmaals, geen idee waarom je er van alles bij haalt en al helemaal niet waarom je in vredesnaam over verbieden begint :?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb niet over het eten van vlees. In het eerste testament moesten mensen ook dieren slachten. Het gaat om deze tekst:

1 Corinthe 6:9-10 Weten jullie niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk van God niet zullen beërven? Dwaal niet; hoereerders, afgodendienaars, overspelers, ontuchtigen, die bij mannen liggen, dieven, gierigaards, dronkaards, lasteraars of rovers, geen van hen zal het Koninkrijk van God beërven.

Galaten 5:21 Wie zulke dingen bedrijven zullen het Koninkrijk van God niet beërven.

Auto's zijn dan 1 ding, maar waar houd het op? Elektronica wordt veelal gemaakt en gerecycled onder slechte condities in 3e wereld landen, waar die mensen giftige en chemische stoffen inademen.

Plastic is een bijproduct van de olie industrie, aan die industrie sterven ook mensen.

Producten in de winkel worden bespoten, waarbij het gif in het grondwater komt en ook problemen kan veroorzaken.

Er is weinig om ons heen wat geen negatief effect heeft op anderen zoals dat met auto's het geval is, als je het helemaal terug gaat naar de bron. Het 1 natuurlijk wat meer en het ander wat minder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens het katholicisme kunnen dieren die geen vrije wil hebben zoals de mens, inderdaad niet zondigen. Ik wilde enkel aangeven dat het verhaal wat vreemd wordt als je het letterlijk wil nemen. Het katholicisme zelf doet dat dan ook niet; zij ziet in het gegeven gedeelte een beeld van de ware vrede die wij van Christus kunnen krijgen, en die in de bijbelse tijd op die wijze wordt afgeschilderd.

Weer meer on-topic: het is waar dat alles wat wij doen, gevolgen heeft voor onze omgeving. Om een stad te bouwen, primitief of groots, moet er grond worden bewerkt en bos worden gekapt. Om voedsel te krijgen, moeten we groenten en graan oogsten en dieren slachten.

Dat betekent niet dat alles wat wij doen meteen slecht is. We mogen van de schepping gebruik maken om onszelf in leven te houden. We mogen dus steden bouwen, voedsel verbouwen, materialen produceren van wol, katoen, edelmetaal of wat dan ook, noem maar op.

Ook mogen we genieten van al het goede en dus ook genotsmiddelen en luxe artikelen produceren daarvoor. Dit natuurlijk met mate, om te voorkomen dat we ons enkel daarin verliezen en hetgeen wat werkelijk belangrijk is uit het oog verliezen.

Dit echter wel met respect voor en behoud van de eigenheid van de natuur en de schepselen die daarin leven. En daar schort het nogal eens behoorlijk aan. We buiten arme mensen en ook kinderen uit om onze kleding en speelgoed te maken, we gaan onvoorstelbaar wreed met dieren om als het geen huisdieren zijn en we vervuilen het water dat we eens zo konden drinken en de lucht met giftige stoffen.

Gelukkig zijn er ook steeds meer positieve ontwikkelingen, zowel door inventieve uitvindingen in de wetenschap als mensen die bewust worden hiervan en hun eigen bijdrage aan een schonere omgeving met respect voor dier en mens willen leveren.

Als christen is het dan ook goed om bewust na te denken over de keuzes die je maakt. Om niet zomaar het eerste het beste aan te schaffen, maar ook te kijken naar kwaliteit en eerlijkheid. Het beste is om zodanig te leven, dat als iedereen zo zou leven, dergelijke industrieën niet meer rendabel zouden zijn.

Je hoeft dus niet per se veganistisch te leven of in een schamel huis zonder enig comfort te wonen. Je kunt daarin je eigen weg vinden en je eigen keuzes maken. Sowieso kun je nooit helemaal volmaakt rechtvaardig leven, dus zul je toch altijd je eigen keuzes blijven maken. In Prediker wordt dan ook het gouden midden aanbevolen.

Je bent dus niet direct een moordenaar als je af en toe een eerlijk biefstukje eet, jezelf een smartphone aanschaft als de oude stuk is of verre afstanden met de auto aflegt. Maar je zondigt wel als je totaal geen acht slaat op de dingen die ik net noemde en het je niet kan schelen of mens en dier wel of niet lijden onder jouw leefwijze.

Want God heeft ons voldoende gegeven om zonder verwoesting, wreedheid en uitbuiting een waardig, menselijk en gelukkig bestaan te onderhouden, waar ter wereld ook. Elke vorm van onrecht komt dus uitsluitend voort uit hebzucht, uit hoogmoed.

We moeten echter ook altijd kritisch kijken naar het waarheidsgehalte van sommige spookverhalen over de industrie. Niet alles wat wordt gezegd is altijd waar, ook niet als het door goede doelen gebeurt. Ook zij hebben immers hun belangen.

Vooral ook op social media als Facebook komt ongelooflijk veel onzin of onvolledige informatie voorbij dat vervolgens klakkeloos wordt geliked en gedeeld. Waardoor ook onschuldige mensen of bedrijven nodeloos worden beschadigd, omdat de opsteller van het artikel of de maker van het filmpje niet eens het fatsoen had om ze simpelweg eens te bellen of te mailen om zo hún kant van het verhaal te horen.

Als je je dus meer wilt verdiepen in deze materie, dan zul je dus ten alle tijde alle kanten van het verhaal moeten leren kennen en zul je de kunst van het kritisch doorvragen moeten leren. Oók als een verhaal jouw punt zo mooi lijkt te ondersteunen. Het kan erg interessant zijn om eens na te gaan wat die camera nu níét op beeld zet en wat het artikel níét vermeldt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lang geleden heb ik het volgende verhaal gehoord. Het was op de Duitse TV maar het verhaal zal ook grofweg voor Nederland opgaan.

We weten hoeveel verkeersdoden er elk jaar zijn door ongelukken met auto's. We weten hoeveel gewonden er zijn en wat de leeftijd verdeling van hun zijn.

Van een dode weet je dus hoeveel levensjaren er vernietigd zijn, van een gewonde kan je ook een dergelijke berekening maken. Je neemt daarin revalidatietijd mee en eventueel een percentage waarin de gewonde minder valide is geworden. Dan kom je op een behoorlijk getal uit en dat reken je ook nog eens om naar uren en dan heb je helemaal een groot getal.

Vervolgens kijk je naar de auto's. We weten hoeveel kilometers er per jaar gereden wordt en wat de gemiddelde snelheid is. Dat op elkaar gedeeld geeft ook een aantal uren, ook een groot getal.

Beide getallen zijn ongeveer even groot. Toen werd luchtvervuiling nog niet meegenomen, nu zijn er minder verkeersdoden. Het zal de uitkomst niet echt veranderen. Doordat de getallen ongeveer even groot zijn kan je de volgende conclusie trekken:

Voor elk uur dat je autorijdt, vernietig je een uur van iemands leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lang geleden heb ik het volgende verhaal gehoord. Het was op de Duitse TV maar het verhaal zal ook grofweg voor Nederland opgaan.

We weten hoeveel verkeersdoden er elk jaar zijn door ongelukken met auto's. We weten hoeveel gewonden er zijn en wat de leeftijd verdeling van hun zijn.

Van een dode weet je dus hoeveel levensjaren er vernietigd zijn, van een gewonde kan je ook een dergelijke berekening maken. Je neemt daarin revalidatietijd mee en eventueel een percentage waarin de gewonde minder valide is geworden. Dan kom je op een behoorlijk getal uit en dat reken je ook nog eens om naar uren en dan heb je helemaal een groot getal.

Vervolgens kijk je naar de auto's. We weten hoeveel kilometers er per jaar gereden wordt en wat de gemiddelde snelheid is. Dat op elkaar gedeeld geeft ook een aantal uren, ook een groot getal.

Beide getallen zijn ongeveer even groot. Toen werd luchtvervuiling nog niet meegenomen, nu zijn er minder verkeersdoden. Het zal de uitkomst niet echt veranderen. Doordat de getallen ongeveer even groot zijn kan je de volgende conclusie trekken:

Voor elk uur dat je autorijdt, vernietig je een uur van iemands leven.

Dat lijkt me vrij sterk...heb je cijfers?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok, hou je vast.

autokilometers : 100 000 000 000 km/jaar: bron: http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=80428NED&D1=a&D2=a&D3=a&D4=a&D5=l&HDR=T&STB=G1,G2,G3,G4&VW=T

Nemen we even alleen de doden per jaar.

570 per jaar. bron: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gezondheid-welzijn/publicaties/artikelen/archief/2015/aantal-verkeersdoden-gelijk-gebleven-in-2014.htm

Nu reken ik even iets gemakkelijker. Het gaat tenslotte om een orde van grootte. Ik neem even aan dat er 2 doden per dag zijn, van een gemiddelde leeftijd en negeer alle gewonden. Dat laatste wordt een gigantisch gedoe om te berekenen.

Met 2 doden per dag vernietig je ongeveer 75 levensjaar. Dat is 6.5 * 10^6 uur per dag.

100 000 000 000 km/jaar is 2.7 * 10^8 km/dag. Neem even een gemiddelde snelheid van 50 km/uur. Dan zitten we 5.4 * 10^6 uur/dag in de auto.

Dit is even heel grof, maar je ziet dat je op ongeveer even grote getallen uitkomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid