Spring naar bijdragen

Oorsprong moraliteit


Aanbevolen berichten

Waar komt moraliteit vandaan?

- Van God?

Zo ja, dan is het niet mogelijk te bepalen of God zelf wel goed is, omdat er geen moraal boven hem staat.

- Op zichzelf?

Zo ja, op basis van wat?

- Mijn mening: Geen van bovenstaande. Bestaat niet objectief. Is door de mensheid ontwikkeld om de samenleving leefbaar te houden. Geen God nodig voor "goed" en "slecht".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn eerste gedachte na het lezen van je aanhef.

Misschien moet je eerst wat lezen over moraal en/of het definiëren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Moraal

Ieder hoger ontwikkeld levend wezen heeft een moraal.

Mensen met honden weten dit, maar er is heel veel over geschreven.

Sterker of minder sterk ontwikkeld al naar gelang van de ontwikkeling van een geweten

Met de inbreng van het geweten kom je meteen ook met de inbreng van weten en kennis en bewustzijn hiervan.

Je kunt niet generaliseren als je het hebt over moraal op zich.

Er is in de geschiedenis veel gezocht en geschreven naar een ev. universele moraal, maar tot nog toe is men het niet eens.

Elke leefgemeenschap heeft een moraal, die heel veel overeenkomsten heeft met andere, maar ook tegenstellingen. Het wisselt zelfs in tijdsbestek.

Dus op het moment dat je God te berde brengt heb je te maken met de moraal, bepaald door een specifieke leefgemeenschap, die dus grotendeels is bepaald door de kennis, normen en waarden van die groep.

Daarom geloof ik ook niet dat ons weten over of geloven in God de basis is van de moraal in algemene zin.

Wel dat een groot deel van onze westerse moraal en ethiek, hier een zeer grote invloed van heeft ondervonden, bovenop de basis en/of samengevloeid met de al bestaande moraal van voor het Christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als de mens God schiep naar zijn beeld en gelijkenis, dan is de moraal die van God komt slechts een wijze om te beweren dat een bepaalde moraal, een moreel systeem, of een set aan morele normen, universeel is of zou moeten zijn.

Waar "moraal" vandaan komt is een lastige vraag wat mij betreft. De eerste tegenvraag die ik dan heb is wat je precies bedoelt met die "moraal". Om maar wat grove opties te geven:

1. Het vermogen handelen of nalaten van handelen van zichzelf en/of van een ander te duiden in een waarden-systeem

2. Het vermogen handelen of nalaten van handelen te sturen op basis van de hiervoor bedoelde duiding

3. Het feitelijk handelen of nalaten van handelen met kennelijk of vermoedelijk inachtnemen van de hiervoor bedoelde duiding

4. Het hiervoor bedoelde waarden-systeem

5. Concrete normen afgeleid uit het hiervoor bedoelde waarden-systeem

Afhankelijk van wat je precies bedoelt, krijg je mogelijk andere antwoorden. Wil je die antwoorden ontdoen van metafysische a priori standpunten, dan zou je "schepping" en "evolutie" (en welk alternatief je nog hebt) moeten samenvoegen tot zoiets als "dat proces dat de natuur haar huidige vorm en samenstelling heeft doen krijgen".

Als mogelijke bronnen zou ik zo op het eerste gezicht dan een mogelijk zinvolle onderverdeling zien:

- ontstaansproces van de natuur (evolutie, goddelijke schepping, etc)

- brede maatschappelijke ontwikkeling, cultuur

- sturing door individuen, individuele keuzes

Dat laatste onderscheid vind ik overigens dunnetjes, en niet echt goed te scheiden, maar goed, je moet toch wat.

Gegeven de vijf vragen die ik uit de titel denk te kunnen verstaan, zou mijn antwoord zo uit de losse pols zijn:

1. ontstaansproces

2. ontstaansproces

3. individuele keuzes+ontstaansproces

4. cultuur

5. cultuur+individuele keuzes

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid