Spring naar bijdragen

Daniël 7


Aanbevolen berichten

De profetieën van Daniël zijn allemaal lastig te begrijpen. Sommige zijn al lange tijd uitgekomen, zoals de profetieën in Daniël 8, 9 en 11. Daniël 7 is ook een wonderlijke profetie: er komen vier dieren uit de zee: een leeuw met vleugels (deze vleugels worden uitgetrokken en het werd een mens) , een beer met 3 ribben in zijn bek (deze ging naar één kant), een 4-koppige en -vleugelige luipaard (die kreeg veel macht) en als laatste een verschrikkelijk dier. Na dit laatste dier komt de wederkomst (vers 9).

Hoe moet dit hoofdstuk uitgelegd worden? Een oude uitleg is dat dat de leeuw voor het Babylonische rijk staat, de beer voor het Perzische, de luipaard voor het Macedonische en het verschrikkelijke dier voor het Romeinse Rijk staat. Maar er zijn problemen bij deze uitleg:

- Er staat in vers 17: "Deze grote dieren, die vier zijn, zijn vier koningen, die uit de aarde opstaan zullen." Echter, tijdens het uitspreken van deze profetie was het Babylonische rijk er al.

- In vers 14 staat dat de eerste 3 rijken er nog zullen zijn als de 4de zal vernederd worden. Echter het Babylonische rijk was er niet meer tijdens en na het Romeinse Rijk.

- In hoofdstuk 8 worden Perzië en Macedonië met dieren vergeleken. Hier zijn het echter een ram en een bok i.p.v. een beer en een luipaard. Het zou vreemd zijn als deze rijken twee keer met twee verschillende dieren worden vergeleken.

Hoe moeten we deze profetie dan uitleggen? Het vierde dier is de leviathan, de duivel, de antichrist die nog moet komen. De andere 3 dieren zijn er al, in de vorm van de 3 wereldreligies naast het christendom: het Boeddhisme, het Hindoeïsme en de Islam.

Het Boeddhisme is het meest op de mens gericht van alle godsdiensten. Daarom wordt het met een mens vergeleken (vers 4). Het breidde zich zeer snel uit en heeft daarom twee vleugels (vers 4). Tijdens de opkomst van het communisme verdwijnt het Boeddhisme echter razendsnel in bijv. China. De vleugels worden dan ook afgerukt (vers 4).

Het Hindoeïsme is vanaf zijn oorsprong alleen naar het oosten uitgebreid: het richt zich naar één kant (vers 5). De drie ribben slaan op de 3 verschijningen van de Hindoegod.

De Islam is wel de machtigste van de 3 wereldgodsdiensten. De vier vleugels en vier hoofden slaan op de vier windrichtingen waarin de Islam zich verspreidde.

Denken jullie dat dit een goede uitleg is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vier beesten rijzen vanuit de zee, ze zijn geweldadig en chaotisch tegen God.

De vier beesten zoals ze in hoofdstuk 2 beschreven staan lijken denk ik op:

-Babylon

-Koninkrijk van de Meden & Perzië

-Alexander (en zijn opvolgers in hoofdstuk 7 & 8)

-Het hellenistische rijk na Alexander (met diadochen)

wiki: De diadochen (enkelvoud: diadoch of diadooch; Grieks: διάδοχοι/diadochoi (enkelvoud διάδοχος), "opvolgers") waren de generaals van het leger van Alexander de Grote, die na zijn dood streden om de macht in zijn gigantische rijk dat uiteindelijk uiteenviel in een aantal zogenaamde diadochenrijken.

Met het vierde beest zoals het gebruikt wordt in hoofdstuk 7, zou Alexanders opvolgers bedoeld kunnen worden, de lijn die Antiochus IV voortbracht.

Ze lijken bij hoofdstuk 7 het zelfde verloop van de koninkrijken te volgen als bij het visioen over het grote standbeeld in hoofdstuk 2, behalve dat in hoofdstuk 2 er het detail was over de kleine hoorn die arrogant sprak, volgens velen is die kleine hoorn Antiochus IV van Syrië. Maar sommige details passen niet bij Antiochus IV. Vandaag de dag willen veel bijbelonderzoekers het laten samenlopen met het leven van Antiochus IV; deze vervolgde de Joden en ontheiligde de tempel. Maar hij positioneerde zich niet binnen de tempel, ook was er geen boetedoening voor de schuld na Antiochus, die eeuwig recht zou brengen. De kwade heerser in deze passage hemelt zich eigen boven elke God, dit past niet bij Antiochus IV. Aangezien hij geen standbeeld van hemzelf maar van de Griekse God Zeus in de tempel plaatste.

Vers 37 zegt dat hij geen aandacht besteed aan welke God dan ook.

Dit past dus niet bij Antiochus.

Sint Jerome de kerkvader denkt dat met dit figuur de antichrist bedoelt wordt.

Rond 8:17 vertelt een engel aan Daniël dat zijn visioen over de eindtijden gaat.

Je zou van Antiochus IV een soort voorfiguur van de antichrist kunnen maken.

In 11:45 staat dat de slechte heerser tot een onverwacht einde zal komen, met niemand die hem helpt, klaarblijkelijk aan een mooie heilige berg, hiermee zou Zion bedoelt kunnen worden. Echter heeft Antiochus IV zijn einde gevonden in Perzië.

Vers 13 t/m 18 hebben het over het beroemde visioen of iemand als een man, die glorie en heerschap krijgt die nooit afgenomen zal worden.

Sommigen maken van deze ene man de 'meest heilige mensen'. Maar ook dit is onwaarschijnlijk de Joodse volkeren hebben nooit een dergelijk koninkrijk gekregen, een die eeuwig zal blijven gelden. Ook is er volgens de Joodse gedachten geen koninkrijk aanwezig zonder een eeuwig heersende koning/dynastie. Behalve als we het over Christus hebben, dan zou het wel een logische uitleg kunnen zijn.

------------

Ik weet het niet, maar denk niet dat het over hindoeïsme, boeddhisme of de islam gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb uitgelegd waarom ik denk dat het hier niet om de door jou genoemde rijken gaat. Kun jij uitleggen waarom je denkt dat het niet om de 3 wereldgodsdiensten gaat?

Eerlijk? Nee.

Vind het een behoorlijk pittige tekst, dus meer dan dit zou ik er niet echt over kwijt kunnen.

Wat ik wel denk is dat ze dus eerst over die vier rijken spreken en daarna pas over die eeuwig heersende koning van de Joden. (mogelijk Jezus)

Als je ervan uitgaat dat het Jezus betreft dan lijkt het mij dat de vier rijken zich al af moeten spelen voor Jezus. Vanwaar anders die nadruk op het vierde beest, want daarna zou pas die koning komen.

Daardoor lijkt het mij uitgesloten dat het om iets na Jezus zijn tijd gaat, al kan ik het natuurlijk fout hebben.

Denk jij dat voor een jaartje of 600 n.Chr het dus een profetie was, waarvan christenen onmogelijk konden weten waar het over ging ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb uitgelegd waarom ik denk dat het hier niet om de door jou genoemde rijken gaat. Kun jij uitleggen waarom je denkt dat het niet om de 3 wereldgodsdiensten gaat?

Eerlijk? Nee.

Vind het een behoorlijk pittige tekst, dus meer dan dit zou ik er niet echt over kwijt kunnen.

Wat ik wel denk is dat ze dus eerst over die vier rijken spreken en daarna pas over die eeuwig heersende koning van de Joden. (mogelijk Jezus)

Als je ervan uitgaat dat het Jezus betreft dan lijkt het mij dat de vier rijken zich al af moeten spelen voor Jezus. Vanwaar anders die nadruk op het vierde beest, want daarna zou pas die koning komen.

Daardoor lijkt het mij uitgesloten dat het om iets na Jezus zijn tijd gaat, al kan ik het natuurlijk fout hebben.

Denk jij dat voor een jaartje of 600 n.Chr het dus een profetie was, waarvan christenen onmogelijk konden weten waar het over ging ?

Inderdaad gaat het over een Mensenzoon, Die macht gegeven wordt. Wat dan echter vreemd is, is dat het ook over de Oude van dagen (God de Vader) gaat, die het vierde beest oordeelt. Dat hoort eerder bij de wederkomst dan bij de eerste komst van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

- In vers 14 staat dat de eerste 3 rijken er nog zullen zijn als de 4de zal vernederd worden. Echter het Babylonische rijk was er niet meer tijdens en na het Romeinse Rijk.

- In hoofdstuk 8 worden Perzië en Macedonië met dieren vergeleken. Hier zijn het echter een ram en een bok i.p.v. een beer en een luipaard. Het zou vreemd zijn als deze rijken twee keer met twee verschillende dieren worden vergeleken.

Ik kan dat eerlijk gezegd niet opmaken uit 7:14. Ik lees in 13,14 dat een mensenzoon of Jezus voor de Oude van Dagen of God zelf verschijnt. En hem wordt een koninkrijk gegeven. Gods Koninkrijk is een Koninkrijk dat niet voorbij zal gaan. Dit in tegenstelling tot koninkrijken die tot nu toe aan de macht zijn geweest. Zie ook Daniël 2:44.

En het is ook niet zo vreemd als een land of heerser van dat land door verschillende dieren wordt afgebeeld. Dat komen we vaker tegen in de Bijbel. In Jeremia 50:17 wordt Babylon bijvoorbeeld afgebeeld door een leeuw en in Ezechiël 17:3-17 weer door een arend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kan dat eerlijk gezegd niet opmaken uit 7:14. Ik lees in 13,14 dat een mensenzoon of Jezus voor de Oude van Dagen of God zelf verschijnt. En hem wordt een koninkrijk gegeven. Gods Koninkrijk is een Koninkrijk dat niet voorbij zal gaan. Dit in tegenstelling tot koninkrijken die tot nu toe aan de macht zijn geweest. Zie ook Daniël 2:44.

Oeps, foutje. Ik bedoelde vers 17:

Deze grote dieren, die vier zijn, zijn vier koningen, die uit de aarde opstaan zullen.

En het is ook niet zo vreemd als een land of heerser van dat land door verschillende dieren wordt afgebeeld. Dat komen we vaker tegen in de Bijbel. In Jeremia 50:17 wordt Babylon bijvoorbeeld afgebeeld door een leeuw en in Ezechiël 17:3-17 weer door een arend.

Klopt ook. Maar in één boek in twee hoofdstukken achter elkaar lijkt mij toch vreemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uit welke tekst maak je nu precies op dat de eerste drie rijken er nog zullen zijn als de vierde vernederd wordt? Ook uit 7:17 kan ik dat niet opmaken.

Ik ben vandaag niet op mijn helderst. (H)

Ik bedoel vers 12:

De andere dieren werd wel hun macht ontnomen, maar hun werd nog enige tijd van leven gegund.

Dit wordt gezegd nadat het vierde dier is gedood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uit welke tekst maak je nu precies op dat de eerste drie rijken er nog zullen zijn als de vierde vernederd wordt? Ook uit 7:17 kan ik dat niet opmaken.

Ik ben vandaag niet op mijn helderst. (H)

Ik bedoel vers 12:

De andere dieren werd wel hun macht ontnomen, maar hun werd nog enige tijd van leven gegund.

Dit wordt gezegd nadat het vierde dier is gedood.

Ze hebben geen macht of heerschappij meer; geen wereldmachten meer. Maar hun invloed of gedachtengoed leeft nog voort. Griekenland als land bestaat zelfs nog.

Het vierde beest en wat er aan koningen of horens uit voortkomen, zullen door Gods Koninkrijk vernietigd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoals?

nee! niet vragen;) dan komen de aluhoedjestheorien je weer om de horen;)

Overigens is Babylon nu gewoon het middel en zuiden van Irak, dus dat land bestaat in principe ook nog;) Babylon ligt in de buurt van Bagdhad.

Pezië natuurlijk helemaal;)

Maar niet om te een of ander, maar dit zijn visoenen, ik vraag me sterk af of het de bedoeling is die rationeel te verklaren;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoals?

nee! niet vragen;) dan komen de aluhoedjestheorien je weer om de horen;)

Overigens is Babylon nu gewoon het middel en zuiden van Irak, dus dat land bestaat in principe ook nog;) Babylon ligt in de buurt van Bagdhad.

Pezië natuurlijk helemaal;)

Maar niet om te een of ander, maar dit zijn visoenen, ik vraag me sterk af of het de bedoeling is die rationeel te verklaren;)

Wat moet je er dan mee? Want het zijn ook profetieën.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoals?

nee! niet vragen;) dan komen de aluhoedjestheorien je weer om de horen;)

Overigens is Babylon nu gewoon het middel en zuiden van Irak, dus dat land bestaat in principe ook nog;) Babylon ligt in de buurt van Bagdhad.

Pezië natuurlijk helemaal;)

Maar niet om te een of ander, maar dit zijn visoenen, ik vraag me sterk af of het de bedoeling is die rationeel te verklaren;)

Wat moet je er dan mee? Want het zijn ook profetieën.

Enig idee wat aluhoedjestheorieën zijn? In ieder geval zou het interessant kunnen zijn om een onderzoekje te doen naar waar bijvoorbeeld de gebruiken rond religieuze feestdagen zoals pasen en kerst vandaan komen. Een ieder moet dan voor zichzelf maar een conclusie trekken.

We zien in de profetie van Daniël 7 dat de wereldmachten voor het grote gerecht moeten komen. Er zal een oordeel geveld worden. 7:26. Zo komt er een eind aan duizenden jaren wanbestuur. Wereldheerschappij wordt in handen gegeven aan "iemand gelijk een mensenzoon", de opgestane Jezus Christus. 7:13,14. Toen Jezus op aarde was leerde hij ons in het "Onze Vader" bidden om Gods Koninkrijk. Jezus zelf zal de koning zijn van dit koninkrijk of regering. Dan zal het op aarde weer worden zoals God het oorspronkelijk bedoeld had.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Behalve in het boek Daniël wordt ook in het boek Openbaring over beesten gesproken. In Opb.13 wordt een wild beest beschreven die opvallend veel overeenkomsten heeft met de beesten uit Dan.7. Het beest heeft nl. iets van een leeuw, een luipaard, een beer en het heeft tien horens.

Ook in Openbaring worden beesten in verband gebracht met politieke machten of koningen. Zie bijvoorbeeld Opb.17:9-12.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
7 Hierna bleef ik aanschouwen in de nachtvisioenen, en ziedaar! een vierde beest, vreeswekkend en verschrikkelijk en ongewoon sterk. En het had grote ijzeren tanden. Het verslond en verbrijzelde, en wat er overbleef, vertrad het met zijn poten. En het was verschillend van al de [andere] beesten die eraan voorafgegaan waren, en het had tien hoorns. 8 Ik bleef op de hoorns letten, en zie! een andere hoorn, een kleine, rees daartussen op, en er waren drie van de eerste hoorns die van voor hem werden uitgerukt. En zie! er waren ogen als de ogen van een mens in deze hoorn, en er was een mond die grandioze dingen sprak.

met dit verschrikkelijke beest zijn we niet meteen bij de eindtijd er komt nog heel wat

19 Toen was het dat ik mij wenste te vergewissen omtrent het vierde beest, dat verschillend bleek te zijn van alle andere, buitengewoon vreeswekkend, waarvan de tanden van ijzer waren en waarvan de klauwen van koper waren, dat verslond [en] verbrijzelde, en dat zelfs wat er overbleef, met zijn poten vertrad; 20 en omtrent de tien hoorns die op zijn kop waren, en de andere [hoorn] die oprees en waarvoor er drie vielen, ja, die hoorn die ogen had en een mond die grandioze dingen sprak en waarvan de aanblik groter was dan die van zijn metgezellen. 21 Ik bleef aanschouwen toen diezelfde hoorn oorlog voerde tegen de heiligen, en hij overweldigde hen, 22 totdat de Oude van Dagen kwam en het oordeel zelf werd geveld ten gunste van de heiligen van het Opperwezen, en de bestemde tijd aanbrak dat de heiligen het kóninkrijk in bezit namen.

Het verschrikkelijke beest is Rome maar er kwamen nog meer horens lees koninkrijken

Het koninkrijk dat drie andere rijken overmeesterde blijft wel tot de eindtijd

23 Dit zei hij: ’Wat het vierde beest aangaat, er is een vierde koninkrijk dat op de aarde zal komen, dat verschillend zal zijn van alle [andere] koninkrijken; en het zal heel de aarde verslinden en zal haar vertrappen en verbrijzelen. 24 En wat de tien hoorns aangaat, uit dat koninkrijk zullen tien koningen opstaan; en nog een ander zal er na hen opstaan, en hijzelf zal verschillend zijn van de eersten, en drie koningen zal hij vernederen. 25 En hij zal zelfs woorden spreken tegen de Allerhoogste, en de heiligen van het Opperwezen zal hij voortdurend bestoken. En hij zal eropuit zijn tijden en wet te veranderen, en zij zullen in zijn hand worden gegeven voor een tijd en tijden en een halve tijd.

wan t in de laatste verzen gaat het duidelijk over Gods oordeel

26 En het Gerecht zelf zette zich vervolgens neer, en zijn heerschappij nam men ten slotte weg, ten einde [hem] te verdelgen en [hem] totaal te vernietigen. 27 En het koninkrijk en de heerschappij en de grootheid van de koninkrijken onder de ganse hemel werden aan het volk der heiligen van het Opperwezen gegeven. Hun koninkrijk is een koninkrijk van onbepaalde duur, en alle heerschappijen zullen hén dienen en gehoorzamen.’ 28 Tot hiertoe is het einde der zaak. Wat mij, Daniël, aangaat, mijn eigen gedachten bleven mij heel erg verschrikken, zodat zelfs mijn gelaatskleur aan mij veranderde; maar de zaak zelf bewaarde ik in mijn eigen hart.â€

hopelijk kan ik het nog eens in detail bespreken

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid