Spring naar bijdragen

Gods werkzame kracht of Geest?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 88
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Roeach (Hebreeuws) en pneuma (Grieks) kan betrekking hebben op 3 dingen, geest, wind of adem.

Nadat God het levenloze lichaam van Adam had geformeerd uit de elementen van de aarde, blies Hij zijn geest in Adam's longen en "hij werd een levende ziel".

In dit geval kan je zeggen dat Adam tot leven kwam en op zijn benen ging staan door de levenskracht die in hem was.

God bracht de 1ste mens tot leven door zijn geest of levenskracht, toch!

God heeft het universum gemaakt met alles wat erin is en leeft ook al het leven op aarde, in de zeeën, in de lucht.

Maar dan mag je toch zeggen dat Gods (Heilige) Geest ook een werkzame kracht is waarmee God alles tot bestaan heeft gebracht.

Ander voorbeeld....

(Lukas 4:18) . . .„Jehovah’s geest is op mij, omdat hij mij heeft gezalfd om de armen goed nieuws bekend te maken, hij heeft mij uitgezonden om de gevangenen vrijlating te prediken en de blinden herstel van gezicht, om de verbrijzelden in vrijheid heen te zenden,

Hoe moet ik dat zien dat "Gods geest OP Jezus is"?

Ja, dat moet je in het Nederlands dan omschrijven, dat kan je natuurlijk niet letterlijk zien!

Misschien met, "Gods geest was op dat moment ten aanzien van Jezus werkzaam" om het goede nieuws te vertellen en allerlei andere goede dingen te kunnen doen.

In dit geval bewerkt Gods Heilige Geest dat Jezus in staat was die dingen te doen.

Nog niet zo'n gekke vertaling!

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee dat mag niet, Ed. Dat is een aanname en dat verwerk je vervolgens in de Schrift. Je mag het inderdaad zeggen, maar je mag niet de tekst overal gaan veranderen en aanpassen naar jouw denkbeeld.

Een vertaling is ook geen vertaling meer als er niet hetzelfde benoemd wordt.Heeft 'werkzame kracht' ook een betrekking op Roeach? Geest en werkzame kracht zijn twee mijlen ver uiteen staande dingen.

Fijne dag,

Davy

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi Davy, bedenk dat alle bijbels vertalingen/interpretaties zijn van de originele geschriften!

Vele daarvan zijn zoals de ware God het waarschijnlijk bedoeld heeft en vele zijn vrije interpretaties of menselijke gedachten. Zeker weten doen we het allemaal niet.

Het zijn eigenlijk allemaal menselijke gedachten!

We moeten inderdaad voorzichtig zijn met wat we God toedichten.

Bijbelstudie moet vooral ook onder gebed gebeuren, het verzoek aan de ware God om ons duistere 'hart' te verlichten met Zijn wonderbare kennis en wijsheid.

Als jonge tiener zag ik al veel mensen, zo niet allen, om me heen die van alles over God beweerden, gevoelsmatig dacht ik "dat kan niet waar zijn!".

Wat me vooral irriteerde was het feit dat mensen God schijnen te dicteren wat hij moest doen voor hen en hun familie.

"Vreemd!" dacht ik, een Almachtige God zal zich toch niet laten dicteren wat hij moest doen.

NEE, dat is ook niet zo!

Maar wie schets mijn verbazing!

Het is nu met velen (ook christenen) niet anders.

God kan vanuit zijn "woonplaats" (of zijn troon) het hele universum besturen, hij hoeft niet ter plekke te zijn om iets gedaan te krijgen.

Ik vergelijk het altijd met het kleine dropje waar ik woonde ver weg van de kolencentrale.

Ik kreeg de daar geproduceerde energie in de vorm van elektriciteit in mijn huis.

De centrale hoeft niet naast mij huis te staan om zijn energie aan mij te leveren.

Zo gebruikt God ook zijn heilige Geest om alle uithoeken van de het universum te bereiken om iets te bewerkstellige.

Dus hij is op afstand werkzaam d.m.v. zijn Geest!

tot zo ver Davy.

groeten,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee dat mag niet, Ed. Dat is een aanname en dat verwerk je vervolgens in de Schrift. Je mag het inderdaad zeggen, maar je mag niet de tekst overal gaan veranderen en aanpassen naar jouw denkbeeld.

Een vertaling is ook geen vertaling meer als er niet hetzelfde benoemd wordt.Heeft 'werkzame kracht' ook een betrekking op Roeach? Geest en werkzame kracht zijn twee mijlen ver uiteen staande dingen.

Fijne dag,

Davy

Jouw antwoord op je vraag is inderdaad: Nee!.

'werkzame kracht' heeft geen betrekking op Roeach! Dus je vermoedens kloppen ;)

Ik denk inderdaad dat 'werkzame kracht' niet een letterlijke vertaling van roeach is. Althans als ik mijn hebreeuws-nederlands lexicon raadpleeg zie ik nergens de betekenis van 'kracht' of 'werkzame kracht' Wel: adem/geest.

het Hebreeuwse woord voor kracht is namelijk koach of kowach en niet roeach/ruwach, wat in genesis 1 vers 2 staat. Dus vertaalkundig zie ik inderdaad dat men een aparte en niet concordante vertaalmethode hanteert in de NWV.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is dan de werkzame kracht van de mens is dat niet Gods geest die in hem werkt en dat in de eerste mens is geblazen zodat hij een levende ziel werd.

Zijn 'levenskracht' of vitaliteit, energie, drijvende kracht is afhankelijk van zijn grootse schepper.

(Jesaja 42:5) . . .Dit heeft de [ware] God, Jehovah, gezegd, de Schepper van de hemelen en de Grootse Uitspanner ervan; die de aarde uitspreidde met al wat ze voortbrengt, die adem geeft aan het volk daarop, en geest aan hen die erop wandelen: 

Geeft de ware God niet aan allen de kracht/geest om te leven en te handelen.......

(Handelingen 17:25) . . .hij zelf aan allen leven en adem en alle dingen geeft. . .

Als taalkundige zie ik absoluut geen bezwaar in de vertaling van Gods geest in 'werkzame kracht', de kracht die hij uitzend om alles te scheppen en te onderhouden.

De ware God bezit een overvloed van 'dynamische energie'........

(Jesaja 40:26) . . .Het is Degene die het heerleger daarvan zelfs naar het getal uitleidt, ze alle zelfs bij name roept. Vanwege de overvloed van dynamische energie, en omdat hij sterk is in kracht, ontbreekt er niet één [aan].

groet

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat is dan de werkzame kracht van de mens is dat niet Gods geest die in hem werkt en dat in de eerste mens is geblazen zodat hij een levende ziel werd.

Zijn 'levenskracht' of vitaliteit, energie, drijvende kracht is afhankelijk van zijn grootse schepper.

(Jesaja 42:5) . . .Dit heeft de [ware] God, Jehovah, gezegd, de Schepper van de hemelen en de Grootse Uitspanner ervan; die de aarde uitspreidde met al wat ze voortbrengt, die adem geeft aan het volk daarop, en geest aan hen die erop wandelen: 

Geeft de ware God niet aan allen de kracht/geest om te leven en te handelen.......

(Handelingen 17:25) . . .hij zelf aan allen leven en adem en alle dingen geeft. . .

Als taalkundige zie ik absoluut geen bezwaar in de vertaling van Gods geest in 'werkzame kracht', de kracht die hij uitzend om alles te scheppen en te onderhouden.

De ware God bezit een overvloed van 'dynamische energie'........

(Jesaja 40:26) . . .Het is Degene die het heerleger daarvan zelfs naar het getal uitleidt, ze alle zelfs bij name roept. Vanwege de overvloed van dynamische energie, en omdat hij sterk is in kracht, ontbreekt er niet één [aan].

Je kunt nu wel grote kennis hebben van teksten uit de Bijbel, maar als je ze zo op een rijtje zet, dan moet je toch ook zien dat je het hier over twee totaal verschillende dingen hebt.

Wat is dan de werkzame kracht van de mens is dat niet Gods geest die in hem werkt en dat in de eerste mens is geblazen zodat hij een levende ziel werd.

De geest die adem geeft aan de mensen opdat zij leven.

Als taalkundige zie ik absoluut geen bezwaar in de vertaling van Gods geest in 'werkzame kracht', de kracht die hij uitzend om alles te scheppen en te onderhouden.

Vlg. jouw vergelijking zou de in de mens geademde geestkracht ervoor zorgen dat ook de mens die scheppende geestkracht heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maria K. schreef:....

Vlg. jouw vergelijking zou de in de mens geademde geestkracht ervoor zorgen dat ook de mens die scheppende geestkracht heeft.

De mens kan niet creëren zoals de Schepper dat kan, maar een mens heeft wel creatieve vermogens, zeker.

In feite onderhoudt Gods geest het hele universum en ieder levende wezen is van die geest afhankelijk.

God geeft adem, geest en leven aan ieder mens, maar weinigen zijn daarvan op de hoogte en erkennen dit feit, noch danken zij Hem ervoor!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maria K. schreef:....

Vlg. jouw vergelijking zou de in de mens geademde geestkracht ervoor zorgen dat ook de mens die scheppende geestkracht heeft.

De mens kan niet creëren zoals de Schepper dat kan, maar een mens heeft wel creatieve vermogens, zeker.

Precies.

Echter, je geeft geen reactie op wat ik schrijf.

God geeft adem, geest en leven aan ieder mens, maar weinigen zijn daarvan op de hoogte en erkennen dit feit, noch danken zij Hem ervoor!

Hoe kom je daar bij?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maria K. schreef:....

Vlg. jouw vergelijking zou de in de mens geademde geestkracht ervoor zorgen dat ook de mens die scheppende geestkracht heeft.

Het enige is dat jij niet het verschil erkend tussen Gods adem die Hij inblies in de mens, en de Heilige Geest die duidelijk als persoon(en ook met eigenschappen v.e. persoon) beschreven wordt.

Ook ga je niet in op de foutieve vertaling vd NWV, want ik wees op een ander woord wat voor kracht gebruikt wordt in het hebreeuws, en zoals je kon lezen is dat geen roeach.

De mens kan niet creëren zoals de Schepper dat kan, maar een mens heeft wel creatieve vermogens, zeker.

Niemand ontkent dit ook.

In feite onderhoudt Gods geest het hele universum en ieder levende wezen is van die geest afhankelijk.

Ook hier geen onderscheid. Je ziet dat de HG zelfstandig opereert en zelfs spreekt en mensen zendt en je zelfs de HG kan bedroeven en bedriegen. Dat kan je niet tegen een kracht.

God geeft adem, geest en leven aan ieder mens, maar weinigen zijn daarvan op de hoogte en erkennen dit feit, noch danken zij Hem ervoor!

Hoe kom je hierbij ? JG zijn niet de enigen die hierin onderwijzen. Al onderwijzen JG wel iets wat niet helemaal in lijn is met wat ik uit de schrift kan herleiden over de HG en ook taalkundig klopt het niet om Gods Geest in gen 1:1 te vertalen naar "Gods werkzame kracht" vertaalkundig is dat geen goede vertaling, maar slechts een parafrasering van het gedachtegoed van het WTG in de vertaling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Over Gods Geest die in de mens werd geblazen weet ik het zo net niet hoor. Wie zegt er dat de adem gelijk aan geest staat? Volgens mij is het gewoon levensadem en daardoor kreeg de mens ook een ziel. Niet Gods Geest..

--------------------------------------------------------------------------------------

Davy lees die tekst in Gen.2:7 nog eens, daar staat dat de mens (uit aardse elementen gevormd) nadat hij geest/adem van God kreeg ingeblazen een levende ziel "werd" en niet kreeg.

God is een geest (Joh 4:24) en het is niet vreemd om te zeggen dat hij geest in Adam heeft geblazen of de "levensvonk" heeft gegeven om Adam te laten leven.

Opmerking:

Roe′ach en pneu′ma hebben de grondbetekenis van „ademâ€, maar hebben bovendien nog ruimere betekenissen. Ze kunnen ook de betekenis hebben van wind; de levenskracht in levende schepselen; de geest van de mens; geesten, met inbegrip van God en zijn engelen; en Gods werkzame kracht of heilige geest.

groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

God schept! Niet zijn geest.

(Psalm 104:30) 30 Zendt gij uw geest uit, zij worden geschapen; En gij vernieuwt het aanschijn van de aardbodem.

God kan blijkbaar Zijn geest terugtrekken of wegnemen. De geest is ondergeschikt aan God........

(Psalm 104:29) . . .Neemt gij hun geest weg, zij (levende wezens) blazen de laatste adem uit. . .

Link naar bericht
Deel via andere websites

God kan blijkbaar Zijn geest terugtrekken of wegnemen. De geest is ondergeschikt aan God........

Een taakverdeling maakt iemand niet minder dan de ander in natuur en wezen. Je maakt dezelfde denkfout hier bij de HG als bij Christus. Zelfs de minister president die hoger is in funtie dan mijn persoontje is even menselijk als ik.

Zo is de HG even goddelijk als God de Vader. Taakverdeling zegt niks over iemands natuur en wezen.

(Psalm 104:29) . . .Neemt gij hun geest weg, zij (levende wezens) blazen de laatste adem uit. . .

Het is hier nog maar de vraag of het over de HG gaat of over de adem van de mens. Maar dat even terzijde

Link naar bericht
Deel via andere websites

Opmerking:

Roe′ach en pneu′ma hebben de grondbetekenis van „ademâ€, maar hebben bovendien nog ruimere betekenissen. Ze kunnen ook de betekenis hebben van wind; de levenskracht in levende schepselen; de geest van de mens; geesten, met inbegrip van God en zijn engelen; en Gods werkzame kracht of heilige geest.

groet,

Ed

Bron:

http://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200004211

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Danny,

Van Jehovah wordt gezegd dat hij de Almachtige is.....

(Psalm 83:18) Opdat men weet dat gij, wiens naam Jehovah is, Gij alleen de Allerhoogste zijt over heel de aarde.

of zoals de King James het zegt:.......

That men may know that thou, whose name alone is JEHOVAH, art the most high over all the earth.

- King James Bible "Authorized Version", Cambridge Edition

Bijzonder dat Jezus altijd heeft beweerd dat zijn Vader boven hem stond....

(Johannes 14:28) . . .GIJ hebt gehoord dat ik tot U heb gezegd: Ik ga heen en ik kom tot U [terug]. Indien GIJ mij liefhadt, zoudt GIJ U verheugen dat ik heenga naar de Vader, want de Vader is groter dan ik.

(Johannes 17:24) 24Vader, met betrekking tot wat gij mij hebt gegeven, wens ik dat waar ik ben, ook zij bij mij mogen zijn, opdat zij mijn heerlijkheid mogen aanschouwen die gij mij hebt gegeven, omdat gij mij hebt liefgehad vóór de grondlegging der wereld.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Danny,

Van Jehovah wordt gezegd dat hij de Almachtige is.....

(Psalm 83:18) Opdat men weet dat gij, wiens naam Jehovah is, Gij alleen de Allerhoogste zijt over heel de aarde.

of zoals de King James het zegt:.......

That men may know that thou, whose name alone is JEHOVAH, art the most high over all the earth.

- King James Bible "Authorized Version", Cambridge Edition

Jezus wordt ook almachtige genoemd.

Vraagje: Wie is in openbaringen 1 vers 8 de Alpha en Omega(begin en het einde) en Almachtige genoemd?

De Vader!

Let eens op wie er in openbaringen1 vers 17(net als God de Vader) de Eerste en de Laatste genoemd wordt:

Jezus!!(Hij is immers dood geweest en opgestaan zie vers 18)

Dus Als Jezus net als God de Vader de eerste en de laatste wordt genoemd is Hij net als God de Vader Almachtige! Titels(zoals Eerste en Laatste/Heiland etc..) worden doorelkaar gebruikt voor zowel Jezus als God de Vader, dit omdat ze aan elkaar gelijk zijn in natuur en wezen, anders had men dat nooit gedurfd(zou dan godslastering zijn geweest).

Bijzonder dat Jezus altijd heeft beweerd dat zijn Vader boven hem stond....

(Johannes 14:28) . . .GIJ hebt gehoord dat ik tot U heb gezegd: Ik ga heen en ik kom tot U [terug]. Indien GIJ mij liefhadt, zoudt GIJ U verheugen dat ik heenga naar de Vader, want de Vader is groter dan ik.

Ja daar gaan we weer. Bekende tegenwerping maar.. uiteraard zei Jezus dit als Mens. Nadat Jezus Zijn gelijkheid aan God heeft afgelegd zoals in fil 2 vers 7 en 8 mooi beschreven staat(er heeft positieverandering plaatsgevonden. Die nuance ontgaat jou volledig volgens mij als je een tekst als joh 14:28 even lukraak citeert zonder dit in het licht te zien in wat er nog meer over Jezus wordt gezegd.

Btw een taakverdeling binnen de Godheid zegt niks over minder zijn in natuur en wezen, dat is ook denkfout als je dat hiermee bedoeld.

(Johannes 17:24) 24Vader, met betrekking tot wat gij mij hebt gegeven, wens ik dat waar ik ben, ook zij bij mij mogen zijn, opdat zij mijn heerlijkheid mogen aanschouwen die gij mij hebt gegeven, omdat gij mij hebt liefgehad vóór de grondlegging der wereld.

fijne dag,

Ed

Wat is jouw conclusie uit johannes 17:24??, want we lezen beiden dezelfde tekst maar contextueel ontkent johannes 17:24 geenzins dat Jezus God is.

Trouwens je wisselde weer van onderwerp want ik ging in op het feit dat de HG in de bijbel als een persoon wordt aangeduid. Jij betrekt de goddelijkheid van Jezus in de discussie. Dat is in principe prima, en ik ben ook goed in staat de goddelijkheid van Christus te verdedigen op grond van het getuigenis vd schrift.

Alleen in dit topic wordt het thema: de HG wel of geen persoon besproken(zoals ik al deed hierboven) en niet de goddelijkheid van Jezus. Al ontken ik niet dat dit topic wel veel directe raakvlakken heeft met het onderwerp: 'de goddelijkheid van Jezus'.

Ik gaf aan dat de HG spreekt/mensen zendt, dat je de HG kan bedriegen en bedroeven etc..allemaal eigenschappen ve persoon.

Helaas ging je daar niet op in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi Danny, dank voor je reactie.

Je schreef:...

Vraagje: Wie is in openbaringen 1 vers 8 de Alpha en Omega(begin en het einde) en Almachtige genoemd? De Vader!

Let eens op wie er in openbaringen1 vers 17(net als God de Vader) de Eerste en de Laatste genoemd wordt: Jezus!!(Hij is immers dood geweest en opgestaan zie vers 18)

Dus Als Jezus net als God de Vader de eerste en de laatste wordt genoemd is Hij net als God de Vader Almachtige! Titels(zoals Eerste en Laatste/Heiland etc..) worden doorelkaar gebruikt voor zowel Jezus als God de Vader, dit omdat ze aan elkaar gelijk zijn in natuur en wezen, anders had men dat nooit gedurfd(zou dan godslastering zijn geweest).

------------------------------------------------------------------------------------

Je trekt hier de juiste conclusies.

(Openbaring 1:8) „Ik ben de Alfa en de Omega,†zegt Jehovah God, „Hij die is en die was en die komt, de Almachtige.â€

Hier is de Almachtige God Jehovah zelf aan het woord en geeft een verklaring over zijn unieke positie.

Jehovah heeft door de gehele schrift heen deze unieke verklaring gedaan dat hij de enige echte en levende God is.

Bijv. in ...

(Jesaja 46:9) 9 Gedenkt de eerste dingen van lange tijd geleden, dat ik de Goddelijke ben, en er is geen andere God, noch iemand gelijk mij; 

En Jezus stemde hiermee in.

Zijn enige doel in het leven is om zijn vader te eren, loven en verheelijken. Het hoogpriesterlijk gebed on Johannes 17 maakt de onderworpen positie van Jezus t.o.v. Jehovah duidelijk.

De term "de alfa en de omega" wordt naar mijn weten alleen voor de ware God Jehovah gebruikt in Openb1:8 en in 2 andere verzen in Openbaring....

(Openbaring 21:5, 6) 5 En Degene die op de troon was gezeten, zei: „Zie! Ik maak alle dingen nieuw.†Ook zegt hij: „Schrijf, want deze woorden zijn getrouw en waarachtig.â€â€ƒ6 En hij zei tot mij: „Ze zijn geschied! Ik ben de Alfa en de Omega, het begin en het einde. . . .

(Openbaring 22:13) 13 Ik ben de Alfa en de Omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde. 

Dit laatste vers doet ons denken aan de verklaring die Hij eerder van zichzelf gaf in wederom Jesaja.....

(Jesaja 43:10, 11) . . .opdat GIJ begrijpt dat ik Dezelfde ben. Vóór mij werd er geen God geformeerd, en na mij bleef het zo dat er geen was. 11 Ik — ik ben Jehovah, en buiten mij is er geen redder.â€

Terecht zeg je dat Jezus de titel "eerste en laatste" kreeg na zijn dood en opstanding.

Die titel kreeg hij van Jehovah. Jezus is "de eerste" mens die Jehovah tot onsterfelijk geestelijk leven opwekte en ook tevens de "laatste" die door Hem zo werd opgewekt.

Voor alle andere mensen die een opstanding zullen krijgen (oftewel eeuwig leven als geest in de hemel dan wel eeuwig leven op aarde als mens) is Jezus "de opstanding en het leven".

even tot zo ver Danny, drukken dag!

groeten,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je trekt hier de juiste conclusies.

(Openbaring 1:8) „Ik ben de Alfa en de Omega,†zegt Jehovah God, „Hij die is en die was en die komt, de Almachtige.â€

Hier is de Almachtige God Jehovah zelf aan het woord en geeft een verklaring over zijn unieke positie.

Jehovah heeft door de gehele schrift heen deze unieke verklaring gedaan dat hij de enige echte en levende God is.

Bijv. in ...

(Jesaja 46:9) 9 Gedenkt de eerste dingen van lange tijd geleden, dat ik de Goddelijke ben, en er is geen andere God, noch iemand gelijk mij; 

En Jezus stemde hiermee in.

Zijn enige doel in het leven is om zijn vader te eren, loven en verheelijken. Het hoogpriesterlijk gebed on Johannes 17 maakt de onderworpen positie van Jezus t.o.v. Jehovah duidelijk.

Ik zeg ook dat on openb 1 vers 8 de alfa en omega op: God de Vader wordt geduid.

Alleen in openb 1 vers 17 wordt Jezus de Eerste en de Laatste genoemd(wat ook hetzelfde is als Alfa en Omega.

Ik wilde laten zien dat deze titels doorelkaar heen worden gebruikt voor zowel Jezus als God de Vader, en daarom naar mijn mijn Jezus en de Vader beiden God en 1 in wezen zijn. Anders zou de schrijver vh Bijbelboek openbaringen deze titels niet doorelkaar durven te gebruiken en toe te passen op zowel Jezus als de Vader.

(Jesaja 43:10, 11) . . .opdat GIJ begrijpt dat ik Dezelfde ben. Vóór mij werd er geen God geformeerd, en na mij bleef het zo dat er geen was. 11 Ik — ik ben Jehovah, en buiten mij is er geen redder.â€

Dat klopt want Jezus en God de Vader en de HG waren samen die drie-enige God die er van het begin al was. Alleen Jehova's getuigen geloven dat God de Vader weldegelijk een andere God schiep, want jullie leren dat Jezus een geschapen wezen is en dat dit wezen naast God de Vader 'een'god is. Een Almachtige(=de Vader) en een Machtige(=Jezus) God

Dus eigenlijk geloven Jehova's getuigen in meergodendom en niet de christenheid. En geloven jullie weldegelijk dat na God er een andere geschapen God werd geformeerd, dat is precies wat in jullie doctrines en leerboeken staat over Jezus.

Terecht zeg je dat Jezus de titel "eerste en laatste" kreeg na zijn dood en opstanding.

Die titel kreeg hij van Jehovah. Jezus is "de eerste" mens die Jehovah tot onsterfelijk geestelijk leven opwekte en ook tevens de "laatste" die door Hem zo werd opgewekt.

Hij kreeg het niet hij is het. Het is niet zo dat God de Vader in deze tekst tot de Zoon zegt: Ja ik geef je de titel eerste en laatste, maar Jezus is de Eerste en de Laatste, daarom heeft Hij die titel(net als God de Vader).

Deze titel is niet slechts een titel omdat Jezus dit kreeg, maar is een titel die Hij draagt omdat dit iets zegt over het eeuwige wezen van Christus en dat Christus als Schepper aan het begin staat van alles, net als God de Vader.

Ik denk dat jij de lading van deze titel wat onderschat en wat dit in feite zegt over de natuur en het wezen van Jezus.

Voor alle andere mensen die een opstanding zullen krijgen (oftewel eeuwig leven als geest in de hemel dan wel eeuwig leven op aarde als mens) is Jezus "de opstanding en het leven".

Nee niet als geest, ieder mens zal een lichamelijke opstanding meemaken volgens de bijbel, een opstanding ten oordeel en een opstanding ten leven.

De graven zullen open gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid