Spring naar bijdragen

Matteüs 24:31


Aanbevolen berichten

Matteüs 24:31

En Hij zal Zijn engelen uitzenden met een bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het ene uiterste der hemelen tot het andere uiterste derzelve.

In Matteüs 24 geeft Jezus een beschrijving van de laatste jaren van de wereldgeschiedenis. Er staat o.a. ook in dat de dagen ingekort zullen worden omwille van de uitverkorenen. Heb een beetje lopen zoeken naar de meningen over dit vers. Naast het feit dat er veel discussie is over wie de uitverkorenen zijn, lees ik ook veel dat men er vanuit gaat met dit vers, dat de uitverkorenen na de grote verdrukking dan opgehaald worden. Ik heb daar mijn twijfels over omdat ik nl. Lees dat de uitverkorenen bijeenvergaderd worden van het ene uiterste DER HEMELEN tot het andere uiterste.

Als de uitverkorenen opgehaald worden, worden ze toch vanaf de aarde opgehaald? Hier lees ik duidelijk de hemelen. Graag zou ik jullie mening eens horen, misschien zie ik iets over het hoofd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Kriss,

Deze, en andere soortgelijke teksten, brachten mij vroeger ook in de war. Maar je moet het zo zien:

Met de uitverkorenen wordt het volk van Israel. Zoals je kan zien is het volk Israel verstrooit over de aarde, het volk wat in het huidige Israel woont is maar een heel klein deel van de totale Israelitische bevolking. Vandaar dus de tekst, HIJ zal zijn engelen uitzenden en zij zullen de uitverkoren vergaderen uit de vier winden etc.

Het woord hemel is in de Bijbel niet altijd per definitie een verwijzing naar DE hemel, daar waar God woont. Het is vaak slechts een verwijzing naar de lucht boven ons. Zoals er bijvoorbeeld wordt gezegd: de vogelen vliegen aan de hemel, of: Zij nestelen zich in de hemelen etc.

Verder over wat je zegt over dat de dagen verkort zullen woorden. Dit moet je zo zijn, God heeft de dagen van zijn toorn verkort voor Israel, namelijk, 3 en half jaar. Terwijl de wereld 33 jaar krijgt. God heeft die dagen voor Israel verkort ter wille van zijn volk, omdat zou hij dat niet doen het zou uitsterven, volledig vernietigt worden.

Verder, je hoeft je echt geen zorgen maken dat wij als gelovige door de grote verdrukking gaan. Op diverse Bijbelplaatsen staat dat God ons (de gemeente/alle gelovigen) niet door de verdrukking zal laten gaan. God laat nooit iemand die in zijn ogen 'rechtvaardig'is (dat zij wij naar zijn maatstaf, in Christus) door zijn toorn gaan. Kijk bijvoorbeeld naar de vernietiging van Sodom en Gomorra, wat hij uitstelde ter wille van 1 (!!!) rechtvaardige. Namelijk Lot. De verwarring over of wij als gemeente wel of niet door de verdrukking gaan komt onder andere door het verkeerd interpreteren van deze tekst die over het Israelitische volk gaat, en niet over de gemeente. Wij zullen namelijk met hem zijn wanneer hij na de eerste 7 jaar van de Grote verdrukking (2 x 3.5) op de Olijfberg verschijnt in Jeruzalem.

Ik hoop je zo voldoende geinformeerd te hebben en als je nog onduidelijkheden hebt zeg je het maar :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Matteüs 24:31

En Hij zal Zijn engelen uitzenden met een bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het ene uiterste der hemelen tot het andere uiterste derzelve.

In Matteüs 24 geeft Jezus een beschrijving van de laatste jaren van de wereldgeschiedenis. Er staat o.a. ook in dat de dagen ingekort zullen worden omwille van de uitverkorenen. Heb een beetje lopen zoeken naar de meningen over dit vers. Naast het feit dat er veel discussie is over wie de uitverkorenen zijn, lees ik ook veel dat men er vanuit gaat met dit vers, dat de uitverkorenen na de grote verdrukking dan opgehaald worden. Ik heb daar mijn twijfels over omdat ik nl. Lees dat de uitverkorenen bijeenvergaderd worden van het ene uiterste DER HEMELEN tot het andere uiterste.

Als de uitverkorenen opgehaald worden, worden ze toch vanaf de aarde opgehaald? Hier lees ik duidelijk de hemelen. Graag zou ik jullie mening eens horen, misschien zie ik iets over het hoofd?

Ik denk dat het hier meer poëtisch bedoeld is. De bijbel kent poëtische gedeeltes en sommige gedeeltes zijn in een bepaalde stijl/vorm geschreven. Ik denk dat dit hier het geval is. Wel een gebeurtenis die daadwerkelijk zal plaatsvinden, maar op een poëtische manier geschreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Matteüs 24:31

En Hij zal Zijn engelen uitzenden met een bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het ene uiterste der hemelen tot het andere uiterste derzelve.

In Matteüs 24 geeft Jezus een beschrijving van de laatste jaren van de wereldgeschiedenis. Er staat o.a. ook in dat de dagen ingekort zullen worden omwille van de uitverkorenen. Heb een beetje lopen zoeken naar de meningen over dit vers. Naast het feit:-) eel discussie is over wie de uitverkorenen zijn, lees ik ook veel dat men er vanuit gaat met dit vers, dat de uitverkorenen na de grote verdrukking dan opgehaald worden. Ik heb daar mijn twijfels over omdat ik nl. Lees dat de uitverkorenen bijeenvergaderd worden van het ene uiterste DER HEMELEN tot het andere uiterste.

Als de uitverkorenen opgehaald worden, worden ze toch vanaf de aarde opgehaald? Hier lees ik duidelijk de hemelen. Graag zou ik jullie mening eens horen, misschien zie ik iets over het hoofd?

Ik denk dat het hier meer poëtisch bedoeld is. De bijbel kent poëtische gedeeltes en sommige gedeeltes zijn in een bepaalde stijl/vorm geschreven. Ik denk dat dit hier het geval is. Wel een gebeurtenis die daadwerkelijk zal plaatsvinden, maar op een poëtische manier geschreven.

Ik denk idd ook dat het een gebeurtenis is die nog plaats moet vinden, alleen denk ik niet helemaal dat dit poëtisch bedoeld is. Waarschijnlijk was het hele boek Matteus dan ook poëtisch geweest en dat is het niet, het gaat nl. Over het leven van Jezus. Wat Eloy al aanhaalde en waar ik geen rekening mee heb gehouden is dat deze tekst op het volk Israel als uitverkorenen gaat, direct na mijn geciteerde tekst wordt dat ook wel duidelijk als daar de tekst over de vijgeboom begint, de boom die Israel voorstelt en we in deze tijden dus op de groei van deze boom moeten letten. Soms komen teksten idd ook poëtisch over als je ze niet snapt of er geen betekenis in ziet. Maar een beetje hulp vragen van medechristen kan sosm verhelderend werken. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mattheus 24 en de volgende hoofdstukken spreken over de toekomst, maar in het bijzonder over het komende koninkrijk op aarde, wat gevestigd zal worden vanuit Jeruzalem.

Er zal heel veel gebeuren als de klok voor Israël weer gaat lopen en we de 70e week van Daniël ingaan, nou ja "we"? De gemeente van gelovigen wordt van de aarde weggenomen.

Mattheus spreekt over de Here Jezus als de Koning der koningen, waarmee gezegd dat ook alle gelijkenissen spreken over een verborgenheid, n.l. de verborgenheid van het koninkrijk der hemelen.

Dit gedeelte gaat over terstond nà de grote verdrukking waar de zon verduisterd zal worden en verwijst naar Daniël 9 vers 24. De vijgenboom spreekt altijd over de Joodse staat.

De Messias zal Israël terug verzamelen en dat het engelen zijn die dat doen spreekt over de boodschappers en dat de Zoon des Mensen als teken aan de hemel zal verschijnen verwijst weer naar Zacharia 12 vers 10.

Dat daarna wordt gesproken van een dag en ure waarvan niemand weet slaat op de Jongste Dag, de laatste dag en dat is echt niet de zondag zoals het in de BGT staat, maar dat is hier niet aan de orde. Dat de sterren van de aarde zullen vallen heeft ongetwijfeld te maken met een ernstige aard-hemelbeving.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Matteüs 24:31

En Hij zal Zijn engelen uitzenden met een bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het ene uiterste der hemelen tot het andere uiterste derzelve.

In Matteüs 24 geeft Jezus een beschrijving van de laatste jaren van de wereldgeschiedenis. Er staat o.a. ook in dat de dagen ingekort zullen worden omwille van de uitverkorenen. Heb een beetje lopen zoeken naar de meningen over dit vers. Naast het feit:-) eel discussie is over wie de uitverkorenen zijn, lees ik ook veel dat men er vanuit gaat met dit vers, dat de uitverkorenen na de grote verdrukking dan opgehaald worden. Ik heb daar mijn twijfels over omdat ik nl. Lees dat de uitverkorenen bijeenvergaderd worden van het ene uiterste DER HEMELEN tot het andere uiterste.

Als de uitverkorenen opgehaald worden, worden ze toch vanaf de aarde opgehaald? Hier lees ik duidelijk de hemelen. Graag zou ik jullie mening eens horen, misschien zie ik iets over het hoofd?

Ik denk dat het hier meer poëtisch bedoeld is. De bijbel kent poëtische gedeeltes en sommige gedeeltes zijn in een bepaalde stijl/vorm geschreven. Ik denk dat dit hier het geval is. Wel een gebeurtenis die daadwerkelijk zal plaatsvinden, maar op een poëtische manier geschreven.

Ik denk idd ook dat het een gebeurtenis is die nog plaats moet vinden, alleen denk ik niet helemaal dat dit poëtisch bedoeld is. Waarschijnlijk was het hele boek Matteus dan ook poëtisch geweest en dat is het niet, het gaat nl. Over het leven van Jezus. Wat Eloy al aanhaalde en waar ik geen rekening mee heb gehouden is dat deze tekst op het volk Israel als uitverkorenen gaat, direct na mijn geciteerde tekst wordt dat ook wel duidelijk als daar de tekst over de vijgeboom begint, de boom die Israel voorstelt en we in deze tijden dus op de groei van deze boom moeten letten. Soms komen teksten idd ook poëtisch over als je ze niet snapt of er geen betekenis in ziet. Maar een beetje hulp vragen van medechristen kan sosm verhelderend werken. ;)

Ik zeg ook niet dat het hele boek Matteus poëtisch is. Wat ik vooral bedoel is dat Jezus soms gelijkenissen sprak of toekomstbeelden gaf(o.a. over Zijn terugkomst). En het was niet altijd ongebruikelijk dat Jezus bij dat soort zaken beeldende taal gebruikte. Misschien is de term: beeldspraak hier een correcter woord dan poëtisch.

Dus een daadwerkelijke gebeurtenis dmv beeldspraak uitgelegd. O.a. dat Jezus de tempel zou afbreken en weer in 3 dagen zou opbouwen(ook niet letterlijk bedoeld) maar de gebeurtenis die wel letterlijk zou gebeuren namelijk Zijn dood en opstanding legde Hij dmv deze beeldspraak uit.

Ik sluit niet uit dat dit in het geval van jouw stukje uit het mattheus evangelie ook het geval kan zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Dat de sterren van de aarde zullen vallen heeft ongetwijfeld te maken met een ernstige aard-hemelbeving.

Een aard-hemelbeving... serieus? En een ernstige ook nog eens...

Man, dat moet echt heftig zijn!

Maar even serieus, hoe gaat zoiets in zijn werk dan?

Aardbeving + Hemelbeving?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beetje lastig uit te leggen bij de gedachte van het reguliere wereldbeeld, maar ik geloof dat de hemel en de aarde elkaars begrenzingen zijn, dus als er een hemelbeving is dan krijgt de aarde daar een tik van mee en andersom, dus mijn visie wijkt af van het reguliere wereldbeeld maar dat is een ander onderwerp.

De Bijbel zegt uitdrukkelijk op vele plaatsen dat de aarde vast gefundeerd ligt er staat "gegrondvest".

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat de sterren van de aarde zullen vallen heeft ongetwijfeld te maken met een ernstige aard-hemelbeving.

Een aard-hemelbeving... serieus? En een ernstige ook nog eens...

Man, dat moet echt heftig zijn!

Maar even serieus, hoe gaat zoiets in zijn werk dan?

Aardbeving + Hemelbeving?

Een hemelbeving wordt idd diverse keren genoemd in de Bijbel, het feit dat wij geen idee hebben wat dat is, houdt in dat er waarschijnlijk nog nooit een heeft plaatsgevonden. De Bijbel zegt wel dat de zon, de maan zwart worden en de sterren naar beneden komen. Het zal onvoorstelbaar angstaanjagend worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik dacht dat de maan in bloed veranderde en de zon verduisterd wordt.

Ik heb enkele teksten gelezen waarin de maan zwart wordt maar ook idd een keer rood als bloed. Nu weet ik niet of dit te maken met de hemelbeving of als teken van God, zoals de bloedmaan die we afgelopen maand hebben gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zijn idd verschillende momenten waar iets gebeurd met de lichten aan de hemel.. ik denk dat er door de beving heel veel stof vrijkomt waardoor je de maan en de zon en de sterren nauwelijks kunt zien, maar ik kan dat niet onderbouwen.

Mijn ramen en auto zitten weleens onder het stof en dan schijnt dat door een gebeurtenis in de sahara te komen. Hoe dat gaat weet ik niet, maar alles is onder stof bedolven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid