Spring naar bijdragen

Rok tekort? Gesprek met coach


Aanbevolen berichten

Op de reformatorische scholengemeenschap Van Lodenstein College in Kesteren komen vier kledingcoaches. De coaches moeten erop toezien dat de leerlingen 'gepaste' kleding dragen. De ouders zijn onlangs in een brief geïnformeerd. De brief is onder meer gepubliceerd door Trouw.

Op het Van Lodenstein College gelden kledingvoorschriften die gebruikelijk zijn op reformatorische scholen. Meisjes dragen een rok en jongens een broek en een overhemd of trui.
Een aantal meisjes verschijnt volgens de school in te korte rokjes. Buitenstaanders zouden met verbazing kijken naar hoe enkele leerlingen erbij lopen, zegt de school.

Gesprek
Leerlingen die zich niet gepast kleden krijgen eerst een gesprek met de coach. In dat gesprek wordt gevraagd om de volgende dag met andere kleding naar school te komen. Geeft de leerling hier geen gehoor aan, dan volgt er een gesprek met de ouders.

Het schoolbestuur benadrukt dat de coaches geen kledingpolitie zijn. De school wil 'vriendelijk, maar wel duidelijk optreden' tegen leerlingen die niet netjes in de les verschijnen.

Wat denk jij is dit de juiste manier?

Bron: NOS

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn persoonlijke mening is dat men mag aantrekken wat men wil. Over rokjes zeg ik altijd dat alles onder de navel te lang is, maar dat lijkt me een tikje onpraktisch.

Ik moet ook wel eerlijk toegeven dat ik een dame in een jurk of rok wel vaak vrouwelijker vind (en dus mooier) dan vrouwen in een broek. Maar refo-rokjes, als zoiets bestaat, zijn meteen zo kuis. Vier je vrouwelijkheid, denk ik dan, verstop hem niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat denk jij is dit de juiste manier?

Moeten scholen vooral zelf weten en de ouders die ze erheen sturen. Tja, zij letten op lange rokken, andere scholen leggen de lat weer ergens anders. Ook bij 'gewone' scholen zijn er bepaalde grenzen. En buiten de school in de samenleving zijn er ook zat momenten dat bepaalde kleding wel en niet geaccepteerd worden.

Persoonlijk vind ik trouwens dat kinderen (en volwassenen) zoveel mogelijk vrij gelaten moeten worden met hoe ze zich kleden en zich 'vormgeven'. (Al kan ik me ook wel grenzen voorstellen van dingen die je beter niet kunt doen omdat het gedrag uitlokt van gestoorde personen of mensen onnodig kwetst.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mij lijkt het niet meer dan heel gezond als een school ook op de kleding van haar leerlingen let. Je hebt er lieden tussen lopen die gekleed gaan alsof ze buitengewoon graag willen, zeg maar.

Heel gezellig, maar dat doe je maar in je eigen tijd.

Op school is het vooral erg afleidend tijdens de les en het is ook geen kleding die je in het echte leven naar je werk kunt aantrekken. En daar bereid je je ook op voor op school.

Ergo: ik zou er geen bezwaar in zien om het schooluniform in te voeren, maar dat is wellicht een andere discussie.

Nu leggen reformatorische scholen de standaard natuurlijk wat hoger als het gaat om nette en bedekkende kleding, maar dat is niet erg. En ook met een lagere standaard kunnen scholen er prima voor zorgen dat hun leerlingen er fatsoenlijk en netjes bijlopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Niet echt, het was vooral een grap van een vrij laag niveau, geef ik toe. Ik moet ook zeggen dat ik bij "college" altijd het idee heb dat het om vervolg onderwijs gaat, niet om een middelbare school.

Het is een middelbare school dus :P

Mijn school heette ook CoenecoopCollege.

Heeft wat chics, I guess..

Zal ik mijn mening ook even geven:

Ik vind het goed. Vooral op een christelijke school moeten de christelijke normen en waarden toch wel nageleefd worden?

Ik vind alleen niet dat een spijkerbroek typerend is voor mannen.

Dat was misschien vroeger zo, maar nu niet meer. En ook lang haar bij mannen.. Was lang haar (tot iets boven de schouders wellicht) niet normaal 2000 jaar geleden? :P

Wat ik wel een waardeloos argument vind is dat de leraren niet afgeleid mogen worden.

Misschien moeten de leraren niet zo pedofilisch (?) ingesteld zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid