Spring naar bijdragen

Poll over evolutie


Hoe sta je tegenover de evolutietheorie  

49 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoe sta je tegenover de evolutietheorie

    • Geen evolutie. Alles is over een periode van miljoenen jaren geschapen.
      4
    • Geen evolutie. Alles is zo'n 6000-10000 jaar geleden geschapen.
      8
    • Wel evolutie, maar complexe, nieuwe eigenschappen zijn ontstaan doordat God ingreep (ID).
      2
    • Wel evolutie, maar God leidde het proces zodat er tenslotte een mens kwam, wel natuurlijke processen, geen ontwerp.
      6
    • Wel evolutie, God leidde het process niet actief, maar heeft alles wel zo ingericht dat er via natuurlijke processen intelligente levensvormen zouden ontstaan.
      7
    • Wel evolutie. God heeft geen rol in het proces gespeeld.
      16
    • Geen mening.
      6


Aanbevolen berichten

@Hendrik. Ik snap je punt maar toch zit je er naast. Het gaat hier niet alleen om een levensbeschouwing versus een andere levensbeschouwing. Of 'het spreken van een andere taal' waar je het zo vaak over hebt. Er wordt ook gewoon een wat laf spelletje gespeeld. Gilgamesh heeft dat in de gaten, en de rest van de deelnemers denk ik ook wel. Ik zou zeggen: lees eens goed tussen de regels door!

Ik probeer altijd de regels én tussenruimte te lezen...

Maar ook bij deze discussie weer denk ik: Laf? Lef? Leb (Hebr: "hart -> moed")? Is het een kwestie van moed of gebrek eraan? Ik denk dat iedereen het hart wel degelijk op de juiste plek heeft zitten... Maar tegelijk de plank gewoon mis slaat op een heel fundamenteel niveau. En als je het hebt over een spel: ik denk dat dit verwarrende "taalspel" (deze "taalstrijd") al gaande is vanaf de tijd van de zogenaamde "Verlichting": christendom wordt op levensbeschouwelijk terrein "aangevallen" door "wetenschappers", en dat christendom reageert (even onwijs) met een doen van "wetenschappelijke tegenuitspraken". Er is al heel lang een "strijd" gaande om de harten van de toeschouwers, en ik denk dat Allie1979 dat wel aanvoelt. En hij/zij heeft in ieder geval de moed om tegengas te bieden. Ik denk alleen niet dat hij/zij stelling neemt op een plek waar die strijd evt. gewonnen kan worden (als je hier over "winnen" moet spreken, trouwens) of op een plek waar veel eer te behalen valt... Juist omdat het zo overduidelijk is dat jullie vreselijk langs elkaar heen aan het praten zijn (vanuit de ongetwijfeld oprechte wens om het glansrijke van het eigen gelijk aan te tonen)...

Maar het blijft m.i. een kwestie van appels met peren vergelijken!

Je schrijft “aanvallen†tussen aanhalingstekens en dat is een goede keuze. Het is een kwestie van zich aangevallen voelen. Dat was ook wat de voormalige jonge-aardecreationist David Macmillan schrijft in zijn artikel 'Understanding creationism'. Hij laat ons daarin weten dat veel creationisten menen dat de evolutietheorie slechts is bedacht om God aan te kunnen vallen.

De door gelovigen te beantwoorden vraag is wat er aan de basis ligt van dat gevoel. Hoe kon het gebeuren dat men een neutrale bron van informatie als vijandig ging beschouwen?

Ik heb wel zo mijn vermoedens. En zou e.e.a. zoeken in "antirevolutionaire hoek". En tegelijk ook wel eens in de wetenschapshistorie willen duiken. Omdat ik een ernstig vermoeden heb dat die "neutrale bron van informatie" (dan heb ik het over boeken, maar ook over zich als wetenschapper presenterende publicisten) niet altijd zo neutraal was/is... Recent voorbeeld? Een boek als "God als misvatting" om er maar een te noemen...

Ik kan me bijna niet voorstellen dat er niet een heel lange lijst op te stellen is van werken die "revolutionair" genoemd zouden in de betekenis die de "Anti-Revolutionairen" aan dat begrip zouden toekennen: die uitspraken bevatten die op levensbeschouwelijk terrein verre van "neutraal" zijn.

En ik schrijf "aanvallen" tussen aanhalingstekens, niet omdat er slechts sprake is van een "zich aangevallen voelen"... Hier geldt gewoon: waar er twee vechten hebben twee schuld! Nee: maar omdat men gelukkig zo "keurig" is om elkaar de hersens niet in te slaan. Niet méér in te slaan, want dat was in 1789–1799 helaas wel anders!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 682
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik vind alleen schrikbarend dat heel veel evolutionisten zo naief zijn dat ze denken dat wetenschappers niet kunnen liegen. Dat is in de geschiedenis gebeurt, waarom zou dat niet nu gebeuren?
Wie denkt hier dan dat wetenschappers niet kunnen liegen? Ik niet in ieder geval. Vraagtekens zetten bij de bevindingen van wetenschap is juist een cruciaal aspect van die wetenschap. Zonder die vraagtekens zou het geen wetenschap zijn. Bij evolutie gaat het erom dat die wetenschappers ondanks de vraagtekens en de fouten die er gemaakt het over de theorie eens zijn.

Los daarvan: mooi vd flexibelere opstelling.

Wat zijn dan de cruciale punten waar ze het over eens zijn? Ik bedoel in de zin van ons ontstaan. Hoe is dan de tijdloop die nu universeel geaccepteerd is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind alleen schrikbarend dat heel veel evolutionisten zo naief zijn dat ze denken dat wetenschappers niet kunnen liegen. Dat is in de geschiedenis gebeurt, waarom zou dat niet nu gebeuren?
Wie denkt hier dan dat wetenschappers niet kunnen liegen?

De bedoeling van de uitspraak van allie1979 is niet veranderd: steeds weer wegspringen van waar de discussie over zou moeten gaan, nu weer met retoriek.

Gaaapp...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je schrijft “aanvallen†tussen aanhalingstekens en dat is een goede keuze. Het is een kwestie van zich aangevallen voelen. Dat was ook wat de voormalige jonge-aardecreationist David Macmillan schrijft in zijn artikel 'Understanding creationism'. Hij laat ons daarin weten dat veel creationisten menen dat de evolutietheorie slechts is bedacht om God aan te kunnen vallen.

De door gelovigen te beantwoorden vraag is wat er aan de basis ligt van dat gevoel. Hoe kon het gebeuren dat men een neutrale bron van informatie als vijandig ging beschouwen?

Ik heb wel zo mijn vermoedens. En zou e.e.a. zoeken in "antirevolutionaire hoek". En tegelijk ook wel eens in de wetenschapshistorie willen duiken. Omdat ik een ernstig vermoeden heb dat die "neutrale bron van informatie" (dan heb ik het over boeken, maar ook over zich als wetenschapper presenterende publicisten) niet altijd zo neutraal was/is... Recent voorbeeld? Een boek als "God als misvatting" om er maar een te noemen...

Ik kan me bijna niet voorstellen dat er niet een heel lange lijst op te stellen is van werken die "revolutionair" genoemd zouden in de betekenis die de "Anti-Revolutionairen" aan dat begrip zouden toekennen: die uitspraken bevatten die op levensbeschouwelijk terrein verre van "neutraal" zijn.

En ik schrijf "aanvallen" tussen aanhalingstekens, niet omdat er slechts sprake is van een "zich aangevallen voelen"... Hier geldt gewoon: waar er twee vechten hebben twee schuld! Nee: maar omdat men gelukkig zo "keurig" is om elkaar de hersens niet in te slaan. Niet méér in te slaan, want dat was in 1789–1799 helaas wel anders!

Geen mens of die heeft wel een mening. Ik heb zelf het boek van Dawkins en ik kan me voorstellen dat men het als gelovige niet leuk vindt om toch wel behoorlijk te kakken te worden gezet.

Nu kan men natuurlijk ook boeken over evolutie lezen die geschreven zijn door christelijke geesten die op vertrouwenwekkende toon uitleggen waarom, oh beminde broeders en zusters, evolutie een feit is. Maar wat zou de meerwaarde zijn? Niets. Want het is de neutrale evolutieboodschap zelf die bedreigend is voor gelovigen die menen dat we letterlijk van Adam en Eva afstammen en het is slechts een van de vele zaken die ze als bedreigend ervaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je schrijft “aanvallen†tussen aanhalingstekens en dat is een goede keuze. Het is een kwestie van zich aangevallen voelen. Dat was ook wat de voormalige jonge-aardecreationist David Macmillan schrijft in zijn artikel 'Understanding creationism'. Hij laat ons daarin weten dat veel creationisten menen dat de evolutietheorie slechts is bedacht om God aan te kunnen vallen.

De door gelovigen te beantwoorden vraag is wat er aan de basis ligt van dat gevoel. Hoe kon het gebeuren dat men een neutrale bron van informatie als vijandig ging beschouwen?

Ik heb wel zo mijn vermoedens. En zou e.e.a. zoeken in "antirevolutionaire hoek". En tegelijk ook wel eens in de wetenschapshistorie willen duiken. Omdat ik een ernstig vermoeden heb dat die "neutrale bron van informatie" (dan heb ik het over boeken, maar ook over zich als wetenschapper presenterende publicisten) niet altijd zo neutraal was/is... Recent voorbeeld? Een boek als "God als misvatting" om er maar een te noemen...

Ik kan me bijna niet voorstellen dat er niet een heel lange lijst op te stellen is van werken die "revolutionair" genoemd zouden in de betekenis die de "Anti-Revolutionairen" aan dat begrip zouden toekennen: die uitspraken bevatten die op levensbeschouwelijk terrein verre van "neutraal" zijn.

En ik schrijf "aanvallen" tussen aanhalingstekens, niet omdat er slechts sprake is van een "zich aangevallen voelen"... Hier geldt gewoon: waar er twee vechten hebben twee schuld! Nee: maar omdat men gelukkig zo "keurig" is om elkaar de hersens niet in te slaan. Niet méér in te slaan, want dat was in 1789–1799 helaas wel anders!

Geen mens of die heeft wel een mening. Ik heb zelf het boek van Dawkins en ik kan me voorstellen dat men het als gelovige niet leuk vindt om toch wel behoorlijk te kakken te worden gezet.

Geen mens of die heeft wel een mening?? Dat lijkt me alleen al een rationele verklaring voor je vraagstuk: "Hoe kon het gebeuren dat men een neutrale bron van informatie als vijandig ging beschouwen?"...

Koppel dat aan een openlijke vijandigheid die verder gaat dan "de particuliere mening" (die een ander naast zich neer kan leggen) of een "behoorlijk te kakken zetten dat het niet leuk meer is" (bestrijden gaat al verder dan een "te kakken zetten" lijkt me), en het conflict tekent zich al af. Niet de "neutrale bron" werd als vijandig beschouwd, maar het smalende triomfalisme van sommige tegenstanders. En de "bron" vervolgens mét hen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb wel zo mijn vermoedens. En zou e.e.a. zoeken in "antirevolutionaire hoek". En tegelijk ook wel eens in de wetenschapshistorie willen duiken. Omdat ik een ernstig vermoeden heb dat die "neutrale bron van informatie" (dan heb ik het over boeken, maar ook over zich als wetenschapper presenterende publicisten) niet altijd zo neutraal was/is... Recent voorbeeld? Een boek als "God als misvatting" om er maar een te noemen...

Ik kan me bijna niet voorstellen dat er niet een heel lange lijst op te stellen is van werken die "revolutionair" genoemd zouden in de betekenis die de "Anti-Revolutionairen" aan dat begrip zouden toekennen: die uitspraken bevatten die op levensbeschouwelijk terrein verre van "neutraal" zijn.

En ik schrijf "aanvallen" tussen aanhalingstekens, niet omdat er slechts sprake is van een "zich aangevallen voelen"... Hier geldt gewoon: waar er twee vechten hebben twee schuld! Nee: maar omdat men gelukkig zo "keurig" is om elkaar de hersens niet in te slaan. Niet méér in te slaan, want dat was in 1789–1799 helaas wel anders!

Geen mens of die heeft wel een mening. Ik heb zelf het boek van Dawkins en ik kan me voorstellen dat men het als gelovige niet leuk vindt om toch wel behoorlijk te kakken te worden gezet.

Geen mens of die heeft wel een mening?? Dat lijkt me alleen al een rationele verklaring voor je vraagstuk: "Hoe kon het gebeuren dat men een neutrale bron van informatie als vijandig ging beschouwen?"...

Koppel dat aan een openlijke vijandigheid die verder gaat dan "de particuliere mening" (die een ander naast zich neer kan leggen) of een "behoorlijk te kakken zetten dat het niet leuk meer is" (bestrijden gaat al verder dan een "te kakken zetten" lijkt me), en het conflict tekent zich al af. Niet de "neutrale bron" werd als vijandig beschouwd, maar het smalende triomfalisme van sommige tegenstanders. En de "bron" vervolgens mét hen...

In welke vorm en welke mate presenteert zich volgens jou die 'openlijke vijandigheid' en het 'bestrijden' precies? Dat benieuwt mij wel enigszins.

Weet je, in een samenleving als de onze, waarin de meeste mensen (net als ik) overigens nog met geloof zijn opgevoed, kan men van alle meningen kennis nemen en van de al dan niet zo smaakvolle wijze waarop die worden uitgedragen. Men kan dat doen met welgevallen of afkeer, schouderophalend of vertoornd.

Wie in die samenleving de wetenschappelijke boodschap van evolutie verwart met een incidentele hork die hem verkondigt, die is waarlijk een snel huilend kind of .. wil gewoon van geen rede weten.

De fout zit hem niet in de evolutietheorie of wie deze propageert. De fout zit hem bij de mensen die vrezen wat de theorie hen vertelt over henzelf, mensen wellicht die hard op zoek gaan naar 'vijanden' die hen 'bestrijden'.

Het heeft geen zin om de zieligheidskaart te spelen. Ga nog een stap verder is het is al onversneden paranoia.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja? Is het feit dat je "gelooft" dan meteen een bewijs van verstandelijk onvermogen??
Nee. Natuurlijk niet. Dan zou ik mijn halve familie voor gek moeten verklaren en gek is die echt niet. Net zo min als twee vrienden van me die soms errrug kunnen zweven.

Maar geloof is natuurlijk wel heel erg irrationeel.

Tja. Het is niet anders. Alle mensen hebben een of meer irrationele kanten. Ik ken er geen die zonder is en hij die mij 's morgens aankijkt in de spiegel van de badkamer is daarop geen uitzondering.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja? Is het feit dat je "gelooft" dan meteen een bewijs van verstandelijk onvermogen??
Ik ben natuurkundige, geen psycholoog. Ik doe geen uitspraken over verstandelijk onvermogen. Ik constateer alleen een tegenstrijdigheid. Jij mag wel een diagnose stellen als je wilt.

Ik sta niet te verkondigen dat wat ik geloof een feit is. Ik heb een paar keer gezegd dat ik me berust op sterke aanwijzingen. Voor evolutie zullen ook sterke aanwijzingen zijn, maar het keiharde bewijs voor macro(wat ik denk nodig is om het leven uit het niets te doen ontstaan) is er niet. Voor sommigen claims van evolutie is gewoon geloof in iets nodig. Voorbeeld is dat als vogels onderling veranderen, dan kunnen vissen uiteindelijk mensen worden. Is het voor mij zo raar om dan te zeggen dat ik dat een sterk geloof vindt? En elke keer als ik er om vraag wordt er vaag op gereageerd. Dan mag ik toch concluderen dat het bewijs er niet is? Kijk ik zal niet zeggen dat het bewijs voor God, het feit dat je hem niet kan bewijzen is. De zogenaamde God van de gaten. Ik berust me op gaten die ik wel kan begrijpen. Of begrijpen...., die ik kan bewonderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja? Is het feit dat je "gelooft" dan meteen een bewijs van verstandelijk onvermogen??
Nee. Natuurlijk niet. Dan zou ik mijn halve familie voor gek moeten verklaren en gek is die echt niet. Net zo min als twee vrienden van me die soms errrug kunnen zweven.

Maar geloof is natuurlijk wel heel erg irrationeel.

Tja. Het is niet anders. Alle mensen hebben een of meer irrationele kanten. Ik ken er geen die zonder is en hij die mij 's morgens aankijkt in de spiegel van de badkamer is daarop geen uitzondering.

Maar waarom vind je geloof irrationeel? Elk wetenschappelijk onderzoek begint toch met een geloof in iets?

Of zie je dat niet als geloof?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je interesse hebt, heb ik hier een toespraak van John Lennox waar hij ingaat op je statement. Hij praat over hoe wetenschap en een geloof in God hand in hand gaan met het ontdekken van onze wereld. Ook heeft hij het over het woord geloof. Wat dat nu eigenlijk betekent. Een leuke en interessante toespraak met ondertiteling(engels), die duidelijk zegt wat de andere kant is van Richard Dawkins.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik sta niet te verkondigen dat wat ik geloof een feit is.
Nee, maar je neemt het geloof wel aan.
Ik heb een paar keer gezegd dat ik me berust op sterke aanwijzingen. Voor evolutie zullen ook sterke aanwijzingen zijn, maar het keiharde bewijs voor macro(wat ik denk nodig is om het leven uit het niets te doen ontstaan) is er niet.
Als je een beetje opgelet had, iets van ons opgestoken had, had je deze zin niet zo opgeschreven. En dat is jammer. Je hoeft het niet aan te nemen maar je kan toch onderhand tenminste de begrippen goed hebben.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik sta niet te verkondigen dat wat ik geloof een feit is.
Nee, maar je neemt het geloof wel aan.
Ik heb een paar keer gezegd dat ik me berust op sterke aanwijzingen. Voor evolutie zullen ook sterke aanwijzingen zijn, maar het keiharde bewijs voor macro(wat ik denk nodig is om het leven uit het niets te doen ontstaan) is er niet.
Als je een beetje opgelet had, iets van ons opgestoken had, had je deze zin niet zo opgeschreven. En dat is jammer. Je hoeft het niet aan te nemen maar je kan toch onderhand tenminste de begrippen goed hebben.

Ok sorry daar zal ik beter op letten. Ik zal mijn mening over macro verder voor me houden. Ik neem het geloof ook aan. Geloof betekent vertrouwen. Dus ik moet vertrouwen hebben in dat wat gezegd wordt. Eens? De toespraak gaat hierover en legt uit, op een hele intelligente manier, hoe we ons vertrouwen ergens ingeven. Wetenschap meegenomen. Het is echt een fascinerende toespraak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geloof moet je vertrouwen. Wetenschap niet. Als je wilt kan je biologie gaan studeren en proefjes gaan doen met evolutie en uiteindelijk kijken of de uitspraken kloppen.

Ik heb bijvoorbeeld proefjes gedaan om de gravitatieconstante te bepalen en de elementaire lading van het elektron.

Ofwel, een natuurkundige, bioloog is te controleren en wordt eventueel gecorrigeerd. Een religieuze uitspraak is niet te controleren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geloof moet je vertrouwen. Wetenschap niet. Als je wilt kan je biologie gaan studeren en proefjes gaan doen met evolutie en uiteindelijk kijken of de uitspraken kloppen.

Ik heb bijvoorbeeld proefjes gedaan om de gravitatieconstante te bepalen en de elementaire lading van het elektron.

Ofwel, een natuurkundige, bioloog is te controleren en wordt eventueel gecorrigeerd. Een religieuze uitspraak is niet te controleren.

Je hebt meer verstand van wetenschap dan ik, dat weet ik. Hoe kan ik dit uitleggen? Wat is energie? Niet in een formule vorm, maar wat is energie? Niemand weet wat energie is.(ik heb het gecheckt...;)...) Wat is zwaartekracht? Wetenschap moet je, zeker in een beginfase van een onderzoek, vertrouwen. Er zijn zeker weten nog zat dingen waar de wetenschap te weinig van weet, maar die wel worden aangenomen. Dat is dus een vertrouwen(geloof) dat het een goede aanname is. Of is dat uit de boze? Een religieuze uitspraak kan ook gecheckt worden. Als je het zou vragen aan mensen die de Bijbel bestuderen, zal je vast een antwoord krijgen. Het enige feit is wel dat als een religieuze uitspraak geen antwoord krijgt is het gelijk niet waar. Een wetenschappelijke vraag die niet beantwoord wordt, heeft meer onderzoek nodig. Snap je dit punt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Energie hebben betekent de mogelijkheid hebben verandering aan te brengen.

Maar het vertrouwen waar je nu over praat in de wetenschap is heel anders dan het vertrouwen waar je in religie over praat.

Zwaartekracht is een gegeven. Exacte manier hoe deeltjes in contact staan met elkaar is (voor mij) onduidelijk, maar ik ben geen expert in de laatste ontwikkelingen op dit vlak. Maar ook zonder deze kennis blijf ik op mijn stoel zonder weg te zweven. Er is meer onderzoek nodig, maar ondertussen maken we rustig gebruik van de zwaartekracht.

Religie is niet te checken. Als ik een rabijn, iman, pastoor en dominee in een kamer opsluit en zeg dat ze eruit mogen als ze het eens zijn welke dag de god van Abraham wil dat we rusten en voor deze god inplannen, weet ik zeker dat ik de sleutel wel kan weggooien. Deze religieuze experts komen niet tot een antwoord. Als Robert Frans uitspraken doet over Hemel en Hel is dat niet te controleren en vaak strijdig met uitspraken van anderen. Er is helemaal niets om op te bouwen, want ook als ik je vraag om te bewijzen dat je Bijbel waar is, kom je met wat aannames en speculaties. Geen harde feiten. Alleen verder onderzoek is niet mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind alleen schrikbarend dat heel veel evolutionisten zo naief zijn dat ze denken dat wetenschappers niet kunnen liegen. Dat is in de geschiedenis gebeurt, waarom zou dat niet nu gebeuren?
Wie denkt hier dan dat wetenschappers niet kunnen liegen? Ik niet in ieder geval. Vraagtekens zetten bij de bevindingen van wetenschap is juist een cruciaal aspect van die wetenschap. Zonder die vraagtekens zou het geen wetenschap zijn. Bij evolutie gaat het erom dat die wetenschappers ondanks de vraagtekens en de fouten die er gemaakt het over de theorie eens zijn.

Los daarvan: mooi vd flexibelere opstelling.

Wat zijn dan de cruciale punten waar ze het over eens zijn? Ik bedoel in de zin van ons ontstaan. Hoe is dan de tijdloop die nu universeel geaccepteerd is?

De Engelstalige wiki is vrij uitgebreid. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Evolutionary_history_of_life

Kort gezegd: van bacteriën naar meercellige organismen, wormachtigen, weekdieren, primitieve vissen, amfibieën, reptielen, dinosauriërs, tegelijk zoogdieren, primaten, homo sapiens. En dan sla ik nogal wat stapjes over en negeer voor het gemak even de evolutie van planten en insecten.

Wat voor bewijs zoek je precies? Dan kunnen we daar naar kijken. Macro is voor mij nog steeds een vage term. De ene keer spreek je over de vorming van nieuwe soorten, dan over de overgang van vis tot mens, dan over het ontstaan van het leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geloof moet je vertrouwen. Wetenschap niet...

Ofwel, een natuurkundige, bioloog is te controleren en wordt eventueel gecorrigeerd. Een religieuze uitspraak is niet te controleren...

Ik hoop dat je door hebt dat beide uitspraken strijdig zijn met elkaar... Alleen het feit al dat het nodig is om wetenschappelijke kennis te controleren toont aan dat je ook op die kennis moet vertrouwen op het moment dat je die wil toepassen in je leven.

Veel van wat als kennis/wetenschappelijk feit werd gepresenteerd tijdens mijn geneeskundestudie blijkt momenteel (nu 15-20 jaar later) al weer achterhaalde kennis te zijn (veel ook niet trouwens, maar dat staat los van de kwestie).

In ieder geval: de tegenstelling die je in zin 1 aanbrengt komt m.i. voort uit een misplaatst optimisme!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Energie hebben betekent de mogelijkheid hebben verandering aan te brengen.

Maar het vertrouwen waar je nu over praat in de wetenschap is heel anders dan het vertrouwen waar je in religie over praat.

Zwaartekracht is een gegeven. Exacte manier hoe deeltjes in contact staan met elkaar is (voor mij) onduidelijk, maar ik ben geen expert in de laatste ontwikkelingen op dit vlak. Maar ook zonder deze kennis blijf ik op mijn stoel zonder weg te zweven. Er is meer onderzoek nodig, maar ondertussen maken we rustig gebruik van de zwaartekracht.

Religie is niet te checken. Als ik een rabijn, iman, pastoor en dominee in een kamer opsluit en zeg dat ze eruit mogen als ze het eens zijn welke dag de god van Abraham wil dat we rusten en voor deze god inplannen, weet ik zeker dat ik de sleutel wel kan weggooien. Deze religieuze experts komen niet tot een antwoord. Als Robert Frans uitspraken doet over Hemel en Hel is dat niet te controleren en vaak strijdig met uitspraken van anderen. Er is helemaal niets om op te bouwen, want ook als ik je vraag om te bewijzen dat je Bijbel waar is, kom je met wat aannames en speculaties. Geen harde feiten. Alleen verder onderzoek is niet mogelijk.

Je antwoord over energie beantwoord niet mijn vraag. Wat is energie? Hoe ziet het er uit? Het is een menselijke beschrijving van een fenomeen. Of zie je dat anders? De Bijbel is onderzocht, ik bedoel de originele rollen, door historici. Als het je puur om het boek gaat, dan kan je elk boek betwijfelen. Als je echt gaat zoeken naar de historie van de Bijbel vind je genoeg dingen die je niet wist en die dingen zouden je anders tegen de Bijbel kunnen laten aankijken. Niet geloven, maar gewoon een andere kijk geven. Als het om de inhoud gaat, kan je daar je vraagtekens bij zetten inderdaad. Maar dan komt er toch geloof of geen geloof bij kijken, of ben je dat niet me eens? Het niet geloven is niet zeker weten van niet. Of is "niet geloven" dan genoeg? Voorbeeld: vroeger(nog niet zo lang geleden) was de mening onder atheisten dat het universum oneindig was en geen begin had. Er is de laatste jaren genoeg aanwijzing gevonden dat het juist een begin moet hebben. Maar er werd wel gelooft in dat oneindige universum. Hoe is dat geloof anders? Wat een vragen he...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik blijf het toch altijd tegenstrijdig vinden als een gelovige om bewijs vraagt.
Ja? Is het feit dat je "gelooft" dan meteen een bewijs van verstandelijk onvermogen??
Ik ben natuurkundige, geen psycholoog. Ik doe geen uitspraken over verstandelijk onvermogen. Ik constateer alleen een tegenstrijdigheid. Jij mag wel een diagnose stellen als je wilt.

Je zet twee heel verschillende grootheden tegenover elkaar: de gelovige (een persoon) tegenover "bewijs vragen" (een handeling). Waardoor je suggereert dat een gelovige nooit om bewijs kan vragen ("behept zou zijn met een verstandelijk onvermogen waardoor hij nooit om bewijs zal vragen").

Zou je "geloven" zetten tegenover "bewijs vragen", dan kom je dichter in de buurt. Al zijn dat ook geen elkaar volledig uitsluitende handelingen. Immers: men kan de één vertrouwen, terwijl men aanvullende zekerheid vraagt aan de ander!

Voor personen die iedereen vertrouwen heeft het Nederlands een andere term in de aanbieding: goedgelovig... Een kritiekloze persoon zal inderdaad niet vaak om bewijs vragen. Maar niet alle gelovigen zijn kritiekloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie denkt hier dan dat wetenschappers niet kunnen liegen? Ik niet in ieder geval. Vraagtekens zetten bij de bevindingen van wetenschap is juist een cruciaal aspect van die wetenschap. Zonder die vraagtekens zou het geen wetenschap zijn. Bij evolutie gaat het erom dat die wetenschappers ondanks de vraagtekens en de fouten die er gemaakt het over de theorie eens zijn.

Los daarvan: mooi vd flexibelere opstelling.

Wat zijn dan de cruciale punten waar ze het over eens zijn? Ik bedoel in de zin van ons ontstaan. Hoe is dan de tijdloop die nu universeel geaccepteerd is?

De Engelstalige wiki is vrij uitgebreid. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Evolutionary_history_of_life

Kort gezegd: van bacteriën naar meercellige organismen, wormachtigen, weekdieren, primitieve vissen, amfibieën, reptielen, dinosauriërs, tegelijk zoogdieren, primaten, homo sapiens. En dan sla ik nogal wat stapjes over en negeer voor het gemak even de evolutie van planten en insecten.

Wat voor bewijs zoek je precies? Dan kunnen we daar naar kijken. Macro is voor mij nog steeds een vage term. De ene keer spreek je over de vorming van nieuwe soorten, dan over de overgang van vis tot mens, dan over het ontstaan van het leven.

Ik probeer het uit te leggen. Als ik mijn visie wil verklaren doormiddel van de Bijbel, wordt dat als niet rationeel beschouwd. Ik kan immers niet bewijzen dat wat in de Bijbel heeft enige betekenis heeft. Kan ik begrijpen. Nu open ik jouw link en het eerste kopje die ik open klik is een tabel.... Ik wil niet de tabel zien, ik wil zien hoe die tabel gemaakt is. Waar zijn alle bevindingen die de tabel mogelijk maken. En hoe bewijs je dat die bewijzen de tabel bewijzen. Dat is toch niet teveel gevraagd als er een feit wordt gepresenteerd? Ik ga je link verder lezen. ;)...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja? Is het feit dat je "gelooft" dan meteen een bewijs van verstandelijk onvermogen??
Ik ben natuurkundige, geen psycholoog. Ik doe geen uitspraken over verstandelijk onvermogen. Ik constateer alleen een tegenstrijdigheid. Jij mag wel een diagnose stellen als je wilt.

Je zet twee heel verschillende grootheden tegenover elkaar: de gelovige (een persoon) tegenover "bewijs vragen" (een handeling). Waardoor je suggereert dat een gelovige nooit om bewijs kan vragen ("behept zou zijn met een verstandelijk onvermogen waardoor hij nooit om bewijs zal vragen").

Zou je "geloven" zetten tegenover "bewijs vragen", dan kom je dichter in de buurt. Al zijn dat ook geen elkaar volledig uitsluitende handelingen. Immers: men kan de één vertrouwen, terwijl men aanvullende zekerheid vraagt aan de ander!

Voor personen die iedereen vertrouwen heeft het Nederlands een andere term in de aanbieding: goedgelovig... Een kritiekloze persoon zal inderdaad niet vaak om bewijs vragen. Maar niet alle gelovigen zijn kritiekloos.

Inderdaad, denk je niet dat ik me niet verafschuw van het kwaad in de wereld. Daar zet in ook vraagtekens, maar door verder te zoeken vind je antwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid