Spring naar bijdragen

Jezus en zijn eigen hetero/bi/homoseksulaiteit


Aanbevolen berichten

Is seks een zonde dan, Davy?

Begeerte is zondig. Bij seks komt (meestal) begeerte kijken. Dat maakt seks dan zondig. Dat is wat ik zei.

Jij hebt seks zonder begeerte? Dat zal dan niet bijzonder spectaculair zijn.

Ik heb geen seks. Maar het doet er niet toe wat ik doe en denk. Dit is Jezus. Jezus is onze Heere en bekommert zich wel over andere dingen dan hierop aarde komen om vervolgens seks te hebben en te begeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is seks een zonde dan, Davy?

Begeerte is zondig. Bij seks komt (meestal) begeerte kijken. Dat maakt seks dan zondig. Dat is wat ik zei.

Jij hebt seks zonder begeerte? Dat zal dan niet bijzonder spectaculair zijn.

Ach de gemiddelde hoerenloper zal ook geen spectaculaire seks hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Begeerte is zondig. Bij seks komt (meestal) begeerte kijken. Dat maakt seks dan zondig. Dat is wat ik zei.

Jij hebt seks zonder begeerte? Dat zal dan niet bijzonder spectaculair zijn.

Ik heb geen seks. Maar het doet er niet toe wat ik doe en denk. Dit is Jezus. Jezus is onze Heere en bekommert zich wel over andere dingen dan hierop aarde komen om vervolgens seks te hebben en te begeren.

Nou volgens mij is de voortplanting toch een cruciaal onderdeel van het huwelijk binnen het christendom. En voortplanting vindt, in de meeste gevallen voor zover ik weet althans, niet plaats zonder seks. En als men tijdens de seks niet opgewonden raakt (door begeerte) 'gebeurt' er ook vrij weinig. Maar als begeerte per definitie zondig is, dan blijven er twee opties over:

1. Men heeft geen seks.

2. Men heeft wel seks en is tegelijk zondig.

Problem?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jij hebt seks zonder begeerte? Dat zal dan niet bijzonder spectaculair zijn.

Ik heb geen seks. Maar het doet er niet toe wat ik doe en denk. Dit is Jezus. Jezus is onze Heere en bekommert zich wel over andere dingen dan hierop aarde komen om vervolgens seks te hebben en te begeren.

Nou volgens mij is de voortplanting toch een cruciaal onderdeel van het huwelijk binnen het christendom. En voortplanting vindt, in de meeste gevallen voor zover ik weet althans, niet plaats zonder seks. En als men tijdens de seks niet opgewonden raakt (door begeerte) 'gebeurt' er ook vrij weinig. Maar als begeerte per definitie zondig is, dan blijven er twee opties over:

1. Men heeft geen seks.

2. Men heeft wel seks en is tegelijk zondig.

Problem?

Gaat het nog steeds over Jezus? Jezus heeft zich niet voort geplant. Zou ook wel een beetje vreemd zijn, met al de demi-gods enzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is seks een zonde dan, Davy?

Begeerte is zondig. Bij seks komt (meestal) begeerte kijken. Dat maakt seks dan zondig. Dat is wat ik zei.

Maar begeerte, zoals jij die definiëert is nogal subjectief.

Is dit de motivatie erachter?

Galaten 5:16 Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. 17 Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. 18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. 19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. [...] 24 Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen. 25 Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst. 26 Laten we elkaar niet uit eigenwaan de voet dwarszetten en elkaar geen kwaad hart toedragen.

edit:

1 Thes. 4:1 Broeders en zusters, in naam van de Heer Jezus vragen we u met klem te leven zoals wij het u hebben geleerd, dus zo dat het God behaagt. U doet dat al, maar wij sporen u aan het nog veel meer te doen. 2 U kent de voorschriften die wij u op gezag van de Heer Jezus hebben gegeven. 3 Het is de wil van God dat u een heilig leven leidt: dat u zich onthoudt van ontucht, 4 dat ieder van u zijn lichaam heiligt en in eerbaarheid weet te beheersen 5 en dat u niet zoals de ongelovigen, die God niet kennen, toegeeft aan uw hartstocht en begeerte.

Ook 'n goeie. Hier wordt ook 'hartstocht' gebruikt, wat misschien minder beladen is dan begeerte. Weet alleen niet welk woord in de grondtekst werd gebruikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb geen seks. Maar het doet er niet toe wat ik doe en denk. Dit is Jezus. Jezus is onze Heere en bekommert zich wel over andere dingen dan hierop aarde komen om vervolgens seks te hebben en te begeren.

Nou volgens mij is de voortplanting toch een cruciaal onderdeel van het huwelijk binnen het christendom. En voortplanting vindt, in de meeste gevallen voor zover ik weet althans, niet plaats zonder seks. En als men tijdens de seks niet opgewonden raakt (door begeerte) 'gebeurt' er ook vrij weinig. Maar als begeerte per definitie zondig is, dan blijven er twee opties over:

1. Men heeft geen seks.

2. Men heeft wel seks en is tegelijk zondig.

Problem?

Gaat het nog steeds over Jezus? Jezus heeft zich niet voort geplant. Zou ook wel een beetje vreemd zijn, met al de demi-gods enzo.

Je geeft geen antwoord op de vraag. En ja het gaat indirect over Jezus en de boodschap van het christendom.
Link naar bericht
Deel via andere websites

1 Thes. 4:1 Broeders en zusters, in naam van de Heer Jezus vragen we u met klem te leven zoals wij het u hebben geleerd, dus zo dat het God behaagt. U doet dat al, maar wij sporen u aan het nog veel meer te doen. 2 U kent de voorschriften die wij u op gezag van de Heer Jezus hebben gegeven. 3 Het is de wil van God dat u een heilig leven leidt: dat u zich onthoudt van ontucht, 4 dat ieder van u zijn lichaam heiligt en in eerbaarheid weet te beheersen 5 en dat u niet zoals de ongelovigen, die God niet kennen, toegeeft aan uw hartstocht en begeerte.

Ook 'n goeie. Hier wordt ook 'hartstocht' gebruikt, wat misschien minder beladen is dan begeerte. Weet alleen niet welk woord in de grondtekst werd gebruikt.

Ik maak vooral gebruik van mijn semantische geheugen dus ik weet niet waar ik een gedachtegang vandaan heb ;)

Maar deze tekst is aardig inderdaad. Maar deze tekst zegt volgens mij meer over losbandigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou volgens mij is de voortplanting toch een cruciaal onderdeel van het huwelijk binnen het christendom. En voortplanting vindt, in de meeste gevallen voor zover ik weet althans, niet plaats zonder seks. En als men tijdens de seks niet opgewonden raakt (door begeerte) 'gebeurt' er ook vrij weinig. Maar als begeerte per definitie zondig is, dan blijven er twee opties over:

1. Men heeft geen seks.

2. Men heeft wel seks en is tegelijk zondig.

Problem?

Gaat het nog steeds over Jezus? Jezus heeft zich niet voort geplant. Zou ook wel een beetje vreemd zijn, met al de demi-gods enzo.

Je geeft geen antwoord op de vraag. En ja het gaat indirect over Jezus en de boodschap van het christendom.

Ik zie ook geen vraag. Alleen 'Problem?'.

Je zou inderdaad tot die conclusie komen. Maar zou seks voor de voortplanting ook zondig zijn? Dan doe je het voor de voortplanting en niet om toe te geven aan begeerte. Ik probeerde zoveel mogelijk on-topic te blijven en refereerde daarom naar Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is seks een zonde dan, Davy?

Begeerte is zondig. Bij seks komt (meestal) begeerte kijken. Dat maakt seks dan zondig. Dat is wat ik zei.

Maar begeerte, zoals jij die definiëert is nogal subjectief.

Is dit de motivatie erachter?

Galaten 5:16 Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. 17 Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. 18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. 19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. [...] 24 Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen. 25 Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst. 26 Laten we elkaar niet uit eigenwaan de voet dwarszetten en elkaar geen kwaad hart toedragen.

Deze Bijbeltekst gaat erover dat je niet je eigen wil, maar Jezus' wil bovenaan je prioriteitenlijst moet zetten. Want als je alleen maar je eigen willetje volgt (lees: je eigen begeerten), ga je slechte dingen doen, want mensen willen nu eenmaal slechte dingen.

Dat gaat niet alleen over seks, en het wil ook niet zeggen dat dus per definitie alle begeerten slecht zijn. Alleen moet je kijken of jouw begeerte overeenkomt met Gods wil. Zo niet, dan moet je er niet naar handelen.

1 Thes. 4:1 Broeders en zusters, in naam van de Heer Jezus vragen we u met klem te leven zoals wij het u hebben geleerd, dus zo dat het God behaagt. U doet dat al, maar wij sporen u aan het nog veel meer te doen. 2 U kent de voorschriften die wij u op gezag van de Heer Jezus hebben gegeven. 3 Het is de wil van God dat u een heilig leven leidt: dat u zich onthoudt van ontucht, 4 dat ieder van u zijn lichaam heiligt en in eerbaarheid weet te beheersen 5 en dat u niet zoals de ongelovigen, die God niet kennen, toegeeft aan uw hartstocht en begeerte.

Hier gaat het over toegeven aan je begeerte, niet over begeerte op zich. Volgens mij een gezonde regel: het is niet verstandig om altijd te doen waar je zin in hebt, en ook niet gezond om altijd seks te hebben als je er zin in hebt.

Dat wil absoluut niet zeggen dat begeerte, of seks verkeerd zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Begeerte is zondig. Bij seks komt (meestal) begeerte kijken. Dat maakt seks dan zondig. Dat is wat ik zei.
Waar haal je vandaan dan begeerte zondig is? Ik ken niet de hele Bijbel uit mijn hoofd, maar ik kan me niet herinneren dat ik daar ooit iets over gelezen heb.

De bekendste tekst over begeerte is die uit de tien geboden. Maar dat gaat over begeren wat van een ander is, en dus niet over begeren in het algemeen. In het geval van seks: de vrouw/man van een ander begeren is verkeerd, maar niet het begeren op zich.

Lust, begeerte, zin hebben in seks, zijn allemaal dingen die in ons zitten gebakken. Zodat we ons voortplanten, en omdat God seksualiteit heeft gemaakt zodat we er van kunnen genieten. Dat als zondig wegzetten vind ik een nogal ouderwetse en schadelijke gedachte.

Jezus heeft denk ik geen seks gehad. Maar Hij was wel gewoon mens, en het zou me absoluut niks verbazen als Hij (zeker in de puberteit :)) wel seksuele gevoelens heeft gehad. Alleen is hij er goed mee omgesprongen; en dat is wat wij ook moeten doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom denken de meeste mensen hier dat Jezus geen seks heeft gehad?

Waarom denk jij van wel?

Waarom vind jij het geen raar voorval dat God seks heeft, met een mens, of met wat dan ook? Jezus kwam niet om seks te hebben. God vindt geen behoefte of genoegdoening in seks.

Het slaat gewoon nergens op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom denken de meeste mensen hier dat Jezus geen seks heeft gehad?

Waarom denk jij van wel?

Waarom vind jij het geen raar voorval dat God seks heeft, met een mens, of met wat dan ook? Jezus kwam niet om seks te hebben. God vindt geen behoefte of genoegdoening in seks.

Het slaat gewoon nergens op.

Omdat Jezus een mens was. Mensen hebben seksuele behoeftes, waarom zou Jezus die niet hebben? Net als dat mensen gaan eten als ze trek hebben. Jezus kwam ook niet om te eten, te drinken, te ademen of om naar de wc te gaan voor zijn dagelijkse behoefte, maar deed het wel. Hoort bij het mens-zijn.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom denken de meeste mensen hier dat Jezus geen seks heeft gehad?

Alleen al omdat het in die cultuur totaal not-done was om seks te hebben buiten het huwelijk en Jezus' prioriteiten ook elders lagen.

Dan moet je eerst aannemen dat Jezus niet getrouwd was. Ook daar valt weinig over te zeggen.
Dat neem ik ook aan, omdat dat hoort bij het christelijk geloof, de Bijbel en de traditie. En als je dat in twijfel wil trekken, heb je een heel leuk ander deel van het forum waar je naar toe kan gaan.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar zou seks voor de voortplanting ook zondig zijn? Dan doe je het voor de voortplanting en niet om toe te geven aan begeerte.
Als mensen alleen seks zouden moeten hebben voor de voortplanting, waarom heeft God dan een clitoris geschapen? Dat orgaan dient voor genot.

Erg goed argument. En de G-spot, hoewel ik nou niet zeker weet of die wel bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid