Spring naar bijdragen

Zittende vrouwen in gereformeerde kerk.


Aanbevolen berichten

Ik denk dat dat gebaseerd is op 1 Tim 2:8 Ik wil dan, dat de mannen op iedere plaats bidden met opheffing van heilige handen, zonder toorn en twist. Persoonlijk denk ik dat deze tekst in deze context tijdgebonden is maar sommige reformatorische stromingen denken daar dus anders over. Waarschijnlijk was je in een Gereformeerde Bond of Geref. Gemeente kerk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Opheffing van heilige handen. Dat zegt toch niet met een heel lichaam? Het was toen ook het gebruik te bidden met opgeheven handen in plaats van gevouwe handen. Er wordt hier ook niets over vrouwen gezegd. Dus volgens mij is dit niet heel relevant.

Ik weet niet welk soort kerk.

@Tucker, nee ik heb het ze niet gevraagd. Ik heb het wel aan de Hervormde mensen gevraagd met wie ik ging, maar die wisten het ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er zijn niet veel mensen die zittend hun handen opheffen maar ik ben als gewoon gereformeerd kerklid (gkv) niet zo goed thuis in de reformatorische cultuur dus best mogelijk dat ik het fout heb.

Ik bedoelde ook in de tijd van Jezus, dat handen opheffen een gebruik was.

Ze heffen ook niet echt hun handen op. Ze staan en vouwen hun handen en houden het ter hoogte van hun buik of maken er een soort kommetje van (alsof je er iets ingegooid krijgt), of gewoon gevouwen en geheven tot het hoofd. (Eigenlijk wel geheven dus :P )

Je hoeft niet perse fout te zitten, wellicht wordt deze óók naast andere teksten als argument gebruikt. Gaan de mannen in jouw gemeente staan tijdens het bidden? En hoe kom ik achter de stroming vd kerk? Het staat namelijk niet op de website ofzo ;)

De vrouwen gaan tijdens het ontvangen van de zegen echter wél samen met de mannen.

Er wordt in de bijbel natuurlijk wel gezegd dat vrouwen onderdanig moet zijn aan de man dus misschien is dat erin verwerkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is inderdaad een apart iets wat je bij gereformeerde gemeenten en andere kerken van die signatuur tegenkomt. De mannen behoren dan te staan bij binnenkomst van dominee en kerkeraad, tijdens het grote gebed, tijdens het dankgebed en tijdens de zegen, hoewel bij het laatste inderdaad iedereen staat.

Meestal gaan echter niet alle mannen staan, maar kiest elke man bij welk gedeelte hij wil gaan staan. Dit omdat de betreffende gedeelten nogal lang kunnen duren.

Een echt bijbelse onderbouwing heeft het niet, maar een reden die wordt gegeven, is dat de man hoofd is van de vrouw en het gezin en dat hij dus namens zijn gezin gaat staan.

In andere landen wordt echter soms wél door de hele gemeente gestaan. Het is dus vooral een vrij specifieke traditie die binnen de gereformeerde gemeenten hier is ontstaan.

Het is mogelijk dat het enige afkomst vind in het gegeven dat ook in het traditionele joodse geloof alleen de mannen verplicht zijn naar de synagoge te gaan (ook in de islam hoeven alleen mannen naar de moskee). Ook tijdens de tempelfeesten werden alleen de mannen opgeroepen.

Ik heb weleens een eredienst van een gereformeerde gemeente bijgewoond en zo'n dienst ademt ook echt een heel eigen traditionele sfeer en cultuur, meer nog dan bij bijvoorbeeld een vrijgemaakte gereformeerde kerk.

Dat is toch wel iets bijzonders om een keer meegemaakt te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op de tien man ging ook maar 4 man staan inderdaad.

Ik vind de argumenten wel een beetje.. niets zeggend. Het hoofd van het gezin, kan ik wel inkomen.

Opkomst naar de tempel niet. De vrouw komt wel naar de dienst in tegenstelling tot de andere religies (moslima's gaan ook wel naar de moskee, hoeft inderdaad niet), maar waarom ze dan niet mag staan.. Dat zie ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op de tien man ging ook maar 4 man staan inderdaad.

Ik vind de argumenten wel een beetje.. niets zeggend. Het hoofd van het gezin, kan ik wel inkomen.

Opkomst naar de tempel niet. De vrouw komt wel naar de dienst in tegenstelling tot de andere religies (moslima's gaan ook wel naar de moskee, hoeft inderdaad niet), maar waarom ze dan niet mag staan.. Dat zie ik niet.

Wel is het zo toen ik het hele hoofdstuk van dit gedeelte uit de timotheusbrief las Paulus in de hele context wees dat de vrouw ondergeschikt is aan de man. Het gedeelte na dit vers over dat bidden vd mannen met opgeheven handen zal bij de meeste vrouwen die vrouwenemancipatie een warm hart toedragen niet bij allen van hen in goede aarde vallen :#, lees maar eens verder wat er staat.

Al geloof ik dat dit wel cultuur en tijdsgebonden was en ik ben zelf van mening dat je niet alles mbt die tijd in het hier en nu kan toepassen(wat betreft de patriarchale cultuur uit die tijd betreft!)

Mannen lopen nu ook niet meer allemaal op sandalen met lange gewaden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid