Spring naar bijdragen

Opname van de gemeente 


Aanbevolen berichten

Wat het hem ook een beetje is; Die hele opname van de gemeente ('rapture', van voor de verdrukking zoals we het oa. tegen komen in Left Behind) is een visie die in de 19e eeuw is ontstaan en bij John Nelson Darby vandaan komt. En in die zin is het ook een schakeltje binnen het dispensationalisme aka bedelingsleer. En die leer staat nogal haaks op de katholieke visie van wat de Kerk is en haar continuïteit met het Jodendom.

Ik geloof dat het belangrijker is of het strookt met wat in de Bijbel staat en niet of het strookt met de RKK of het Jodendom. Left Behind is ook niet de norm uiteraard. Lees 1 Thess. 4 eens en Openbaring 12 en verder is de wegrukking van de Gemeente een volkomen Bijbelse term. En heeft Ineke goed onderbouwd wat en waar de Bijbel hierover profeteert.

Dat mag je geloven en dat mag je niet geloven. Het is geen schakel binnen het dispensationalisme. Ik zou niet weten waar en hoe?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 194
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

De opname gaat inderdaad plaats vinden VOOR de grote verdrukking, en ik ben ervan overtuigd dat dat niet binnen al te lange tijd zal gebeuren. Er wordt in de Bijbel gestelt dat Jezus na 2000 jaar terug zou komen. Nu zou je denken, nou die 2000 jaar zijn anders al voorbij, maar we hebben nooit het leven van Jezus exact kunnen dateren, net als met zoveel historische gebeurtenissen.

Verder wordt er ook gezegd dat GOD de gemeente het oordeel onthoudt, zie bijv: 1 tessalonicenzen 1:10 'En zijn Zoon uit de hemelen te verwachten, Denwelken Hij uit de doden verwekt heeft, namelijk Jezus, Die ons verlost van den toekomenden toorn.' Kijk bijvoorbeeld naar de verwoesting van Sodom en Gomorra, hij stelde dat uit ter wille van 1 (!!) rechtvaardige, namelijk Lot. Wij zijn voor God rechtvaardig door ons geloof in Zijn Zoon Jezus Christus

Toekomenden toorn is een verwijzing naar de Grote verdrukking, die overigens niet zal bestaan uit slecht 7 jaar. Er zal eerst 3,5 jaar vrede komen wanneer de antichrist komt(die overigens pas kan komen NA de opname van de gemeente) daarnaa komt er 3,5 verdrukking voor Israel en na die 7 jaar komt Jezus terug op de Olijfberg in Jeruzalem SAMEN met ZIJN gemeente. En pas na die 7 jaar komt de grote verdrukking over de aarde voor 33 jaar, en na die 33 jaar zal het 1000 vrederijk komen, waarin Jezus gezelt zal zijn als koning in Jeruzalem. De verzameling van de uitverkoren die vaak beschreven wordt bij teksten over de Wederkomst van Jezus op de olijfberg heeft betrekking of het Israelitische volk dat zoals je nu kan zien verstrooit is over de aarde. Deze woorden verzameld vanuit alle hoeken van de aarde en naar Petra geleid, in Jordanië.

Blij en verheugd dit te lezen, Eloy. |P

Link naar bericht
Deel via andere websites
.

Ik vind overigens wel dat je gelijk hebt hoor;) De vurigheid hier heeft weinig met het katholieke geloof op zich te maken.

Ik geloof dat Titus Brandsma ooit al waarschuwde dat gesprekken over "geloof" al heel snel uitmonden in discussies over de theologie en dan hun waarde verliezen.

Dat neemt niet weg dat discucieren en samen ook op het scherpst van de snede uitzoeken hoe het zit best leuk is en ook prima. Maar het is alleen op een inteluctueel niveau bezig zijn met geloofsverdieping en de ware verdieping zit natuurlijk in de hart;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
De opname gaat inderdaad plaats vinden VOOR de grote verdrukking, en ik ben ervan overtuigd dat dat niet binnen al te lange tijd zal gebeuren. Er wordt in de Bijbel gestelt dat Jezus na 2000 jaar terug zou komen. Nu zou je denken, nou die 2000 jaar zijn anders al voorbij, maar we hebben nooit het leven van Jezus exact kunnen dateren, net als met zoveel historische gebeurtenissen.

Verder wordt er ook gezegd dat GOD de gemeente het oordeel onthoudt, zie bijv: 1 tessalonicenzen 1:10 'En zijn Zoon uit de hemelen te verwachten, Denwelken Hij uit de doden verwekt heeft, namelijk Jezus, Die ons verlost van den toekomenden toorn.' Kijk bijvoorbeeld naar de verwoesting van Sodom en Gomorra, hij stelde dat uit ter wille van 1 (!!) rechtvaardige, namelijk Lot. Wij zijn voor God rechtvaardig door ons geloof in Zijn Zoon Jezus Christus

Toekomenden toorn is een verwijzing naar de Grote verdrukking, die overigens niet zal bestaan uit slecht 7 jaar. Er zal eerst 3,5 jaar vrede komen wanneer de antichrist komt(die overigens pas kan komen NA de opname van de gemeente) daarnaa komt er 3,5 verdrukking voor Israel en na die 7 jaar komt Jezus terug op de Olijfberg in Jeruzalem SAMEN met ZIJN gemeente. En pas na die 7 jaar komt de grote verdrukking over de aarde voor 33 jaar, en na die 33 jaar zal het 1000 vrederijk komen, waarin Jezus gezelt zal zijn als koning in Jeruzalem. De verzameling van de uitverkoren die vaak beschreven wordt bij teksten over de Wederkomst van Jezus op de olijfberg heeft betrekking of het Israelitische volk dat zoals je nu kan zien verstrooit is over de aarde. Deze woorden verzameld vanuit alle hoeken van de aarde en naar Petra geleid, in Jordanië.

Blij en verheugd dit te lezen, Eloy. |P

Zit er soms n relatie tussen het eens zijn met jouw theologische kijk op zaken en het niet misselijk worden van de username van diegene die t eens is?
Link naar bericht
Deel via andere websites
.

Ik vind overigens wel dat je gelijk hebt hoor;) De vurigheid hier heeft weinig met het katholieke geloof op zich te maken.

Ik geloof dat Titus Brandsma ooit al waarschuwde dat gesprekken over "geloof" al heel snel uitmonden in discussies over de theologie en dan hun waarde verliezen.

Dat neemt niet weg dat discucieren en samen ook op het scherpst van de snede uitzoeken hoe het zit best leuk is en ook prima. Maar het is alleen op een inteluctueel niveau bezig zijn met geloofsverdieping en de ware verdieping zit natuurlijk in de hart;)

Dankjewel henkjan37. Misschien had ik ook even een knipoog bij mijn eerste berichtje moeten zetten. En het wat korter moeten houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De RKK leert zelfs dat het de grootst denkbare ketterij is

En daar heeft zij ook gelijk in. Voor het christelijk geloof is niet de vrees voor de ondergang karakteristiek, maar de hoop die altijd zegeviert. Of, zoals Jef de Vriese onlangs zei in " het zoeklicht":

De wereld is een oorlogszone waaruit niemand kan deserteren. Het leven is vol problemen die zich als een roversbende op ons storten, ook op momenten en op manieren die wij niet verwachten. Er zijn veel moeilijkheden, in allerlei vormen en variaties. Zij beuken voortdurend tegen ons leven en dreigen ons op en neer mee te sleuren zoals de golven van de zee. De strijd komt zonder uitnodiging, door omstandigheden om ons heen of door onze innerlijke ingesteldheid. Rust is slechts een adempauze voor de volgende aanval. Een mens heeft een kort leven dat zat is van onrust (Job 14:1). Ook christenen zuchten levenslang (Rom. 8:23). De vraag is niet of wij problemen zullen hebben, maar hoe wij met die problemen omgaan. Ontsnappen aan de narigheid is onmogelijk.

Jezus volgen houdt beproeving en verzoeking in zich. Als wij discipelen van Hem zijn, dan zijn wij bereid Hem in alle dingen na te volgen. Hij is veracht, van mensen verlaten en eenzaam, vol smart en vertrouwd met ziekte, een vreemdeling, emotioneel geraakt en ontroerd, vervolgd, uitgescholden, verraden, verzocht en vermoord.

De enige ontsnappingsroute is in Zijn voetsporen volgen, en zo behouden in het Vaderhuis aankomen.

Bron: http://www.zoeklicht.nl/artikelen/ontsn ... elijk_1024

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over "hoop" gesproken.

"En uit de hemelen Zijn Zoon te verwachten, die Hij uit de doden opgewekt heeft, Jezus, die ons [= de Gemeente] verlost van de komende toorn" [ 1 Thess. 1:10.

In 1 Kor. 15:51-54 en 1 Thess. 4:13-18 deelt Paulus ons een 'geheimenis' [ of verborgenheid] mee. EEN van de geweldige aspecten van dit 'geheimenis' is dat de Gemeente van Jezus Christus niet door de grote verdrukking zal gaan.

Dit is de reden waarom de Bijbel de opname 'de gelukkige hoop' [ of 'de zalige hoop' ] noemt.

Beproevingen en verdrukkingen horen bij een leven in een gevallen wereld.

Geheel iets anders is de 'grote verdrukking'. Dit is een bijzonder oordeel van God.

De Here Jezus sprak daar al van in Matth. 24:21-22.

Ik, en vele andere christenen zijn blij met het goede nieuws dat de Gemeente opgenomen zal worden voordat die verschrikkelijke tijd aanbreekt.

Een van de duidelijkste beloftes die mij verzekeren van de opname van de Gemeente VOOR de grote verdrukking staat in Openbaring 3:10, en het is de belofte van de Here Zelf.

'Omdat gij het bevel bewaard hebt om Mij te blijven verwachten, zal ook Ik u bewaren voor de ure der verzoeking, die over de hele wereld komen zal, om te verzoeken hen die op de aarde wonen'.

Het woordje 'voor' in Openbaring 3:10 betekent letterlijk 'uit'. De Heer zegt: 'Ik zal u bewaren uit de komende toorn'. De Gemeente zal dus bewaard blijven voor [ uit] de ure der verzoeking [ de grote verdrukking] die over de gehele aarde zal komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zit er soms n relatie tussen het eens zijn met jouw theologische kijk op zaken en het niet misselijk worden van de username van diegene die t eens is?

O misschien heb ik iets niet goed begrepen, dat mag en kan op mijn leeftijd.

Vertel maar jongeman. -O- Mystic Netherlands? Of zoiets. Voor mij een beetje moeilijk jonge man. Heb mercy! Volgens mij werd ik juist wel misselijk, dat heb je zo met hondjes. Daarom eten ze gras. Mijn naam is Kwispel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een van de duidelijkste beloftes die mij verzekeren van de opname van de Gemeente VOOR de grote verdrukking staat in Openbaring 3:10, en het is de belofte van de Here Zelf.

'Omdat gij het bevel bewaard hebt om Mij te blijven verwachten, zal ook Ik u bewaren voor de ure der verzoeking, die over de hele wereld komen zal, om te verzoeken hen die op de aarde wonen'.

Het woordje 'voor' in Openbaring 3:10 betekent letterlijk 'uit'. De Heer zegt: 'Ik zal u bewaren uit de komende toorn'. De Gemeente zal dus bewaard blijven voor [ uit] de ure der verzoeking [ de grote verdrukking] die over de gehele aarde zal komen.

Zou het kunnen dat dit niet te maken heeft met een "opname", maar met een "bewaard blijven", zoals de kinderen Israëls bewaard bleven voor de plagen die over Egypte kwamen? De uittocht kwam pas ná de plagen. De kinderen Israëls leefden temidden van de Egyptenaren terwijl de plagen hen toch niet raakten. Hun eerstgeborenen bleven leven vanwege het bloed van het Pascha-lam aan de deurpost.

En zou het kunnen dat de plagen over Egypte een type zijn, een voorafschaduwing van de schalen van toorn in de Openbaring van Johannes? En dat bijvoorbeeld Mozes en Aäron typen zijn van de twee getuigen in Openbaring 11:3?

Mij lijkt dat het niet noodzakelijkerwijs om een "opname" hoeft te gaan. Als we maar weten dat we "bewaard" zullen blijven, "indien we het bevel bewaren Hem te blijven verwachten".

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Sweep

Die theorie is mijn bekend, maar persoonlijk onderschrijf ik die niet.

Overigens geloof ik dat Mozes en Elia de twee getuigen uit Openbaring 11 zijn, en niet Mozes en Aaron, gezien de tekenen die zij zullen doen [vers 6].

Maar ook Aäron deed toch zulke tekenen? Zie Exodus 7:9-12, 7:19-20, 8:5-6, 8:16-17, 11:10.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Sweep

Ja en? Sommige Bijbelleraren menen dat Henoch 1 van de twee getuigen zal zijn.

Aaron was overigens geen profeet, Mozes en Elia wel, en de twee getuigen uit Openbaring 11 zullen profeteren duizend tweehonderd zestig dagen. [ vers 3].

Zij zijn m.i. dus de meest voor de hand liggende "kandidaten" die 3 1/2 jaar zullen getuigen dan wel profeteren in Jeruzalem [vers 8].

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Sweep

Ja en?

Hiervóór sloot je uit dat Aäron een van de profeten uit Openbaring zou zijn; je gelooft dat het om Mozes en Elia gaat "gezien de tekenen die zij zullen doen". Om die reden wees ik erop, dat het doen van tekenen niet exclusief bij Mozes en Elia hoort, maar dat ook Aäron vele van dergelijke tekenen deed. Je stelling dat het om Mozes en Elia gaat, zou heel goed waar kunnen zijn maar wordt dus niet gedragen door het argument dat je geeft.

Aaron was overigens geen profeet, (...)

Een merkwaardig vers in dit verband is wel Exodus 7:1: "JHWH echter zeide tot Mozes: Zie, Ik maak u tot Elohim voor Farao; en uw broeder Aäron zal uw profeet zijn."

Wezenlijk bij een profeet is natuurlijk, dat hij woorden van God spreekt. Dat is wat een profeet tot een profeet maakt, en "woorden van God spreken" deden zowel Mozes als Aäron. Aäron misschien zelfs nog een beetje meer dan Mozes, want hij was Mozes' "mond" (Exodus 4:16).

Zij zijn m.i. dus de meest voor de hand liggende "kandidaten" die 3 1/2 jaar zullen getuigen dan wel profeteren in Jeruzalem [vers 8].

Kan best zijn dat we hier Mozes en Elia in mogen lezen hoor, "Elia" is denk ik waarschijnlijker dan "Aäron", ook gelet op o.a. Mattheüs 17:3.

Ik vraag me overigens af of je er nou zo letterlijk "Mozes" en "Elia" in zou moeten zien, of dat het meer gaat om de functie die de beide getuigen hebben. Zie in dat verband ook Maleachi 3:23 (c.q. 4:5): "Zie, ik zend u Elia, de profeet (...)". In Mattheüs 11:14 en Mattheüs 17:12 zien we, hoe dit vers wordt toegepast op Johannes de doper. Hij is Elia, die komen zou. Maar in Johannes 1:21 blijkt vervolgens, dat de betrokkene daar zelf niets van weet, zelf ontkent hij ten stelligste Elia te zijn. Wellicht zullen de getuigen in Openbaring 11 er op gelijke manier blijk van geven, dat zij geen herinnering bewaren aan een tocht door de woestijn c.q. aan een eerder optreden als profeet in een heel andere tijd.

Maar goed, de vraag wie de twee getuigen zijn in Openbaring is, in dit topic, een zijstraat. Mijn punt was dat er parallellen zijn tussen Exodus en Openbaring. Een serie plagen, een volk dat bewaard wordt voor die plagen en dat uit die plagen wordt gered (c.q. voor die plagen wordt bewaard), en twee getuigen.

Persoonlijk ben ik niet zo overtuigd van allerlei stelligheden die in evangelische kring verkondigd worden naar aanleiding van de boeken Daniël en Openbaring - temeer daar men er vaak blijk van geeft de Bijbel nogal selectief te lezen en weinig kennis te hebben van alle eindtijdprofetieën en -profeten die de afgelopen vijftig jaar opgeld hebben gedaan, maar die steeds jammerlijk hebben gefaald. In mijn teener-jaren was een zekere Hal Lindsey populair, die eenzelfde soort voorspellingen deed, gebaseerd op dezelfde boeken, en het meeste van wat hij geschreven heeft, is inmiddels volkomen door de tijd ingehaald.

Niet dat het me onverschillig laat, maar ik zal wel zien of de gemeente vóór de grote verdrukking wordt opgenomen, ermiddenin, erna, of dat de "opname" eigenlijk iets heel anders betekent - zoals het Hem tegemoetgaan zoals men een bruidegom tegemoet gaat, om Hem ogenblikkelijk daarna binnen te halen als heerser op aarde. Hoofdzaak is niet hoe het allemaal zit, maar dat we ons er actief klaar voor maken. Dat we horen, wat de Geest tot de gemeenten zegt. Dat we Jezus' woord bewaren en Zijn naam niet verloochenen. Dat we overwinnen zoals Hij heeft overwonnen (en ons erin verdiepen wat dát wel mag betekenen...) omdat ons dán gegeven zal worden om met Hem te zitten in zijn troon (Openbaring 3:21).

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Sweep

Ja en? Sommige Bijbelleraren menen dat Henoch 1 van de twee getuigen zal zijn.

Aaron was overigens geen profeet, Mozes en Elia wel, en de twee getuigen uit Openbaring 11 zullen profeteren duizend tweehonderd zestig dagen. [ vers 3].

Zij zijn m.i. dus de meest voor de hand liggende "kandidaten" die 3 1/2 jaar zullen getuigen dan wel profeteren in Jeruzalem [vers 8].

Exodus 7:1 Maar de HEER zei: ‘Ik zal ervoor zorgen dat jij als een god voor de farao staat, en je broer Aäron zal je profeet zijn.

Mozes zei van zichzelf "Ik ben immers slecht ter tale" (Ex 6:29) en God maakte hem daarom "middelaar", en Aaron zijn profeet-plaatsvervanger...

Wat Aaron een veel meer voor de hand liggende "kandidaat" maakt om 1260 dagen te profeteren dan zijn broer...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me overigens af of je er nou zo letterlijk "Mozes" en "Elia" in zou moeten zien, of dat het meer gaat om de functie die de beide getuigen hebben. Zie in dat verband ook Maleachi 3:23 (c.q. 4:5): "Zie, ik zend u Elia, de profeet (...)". In Mattheüs 11:14 en Mattheüs 17:12 zien we, hoe dit vers wordt toegepast op Johannes de doper. Hij is Elia, die komen zou. Maar in Johannes 1:21 blijkt vervolgens, dat de betrokkene daar zelf niets van weet, zelf ontkent hij ten stelligste Elia te zijn. Wellicht zullen de getuigen in Openbaring 11 er op gelijke manier blijk van geven, dat zij geen herinnering bewaren aan een tocht door de woestijn c.q. aan een eerder optreden als profeet in een heel andere tijd.

Dit lijkt mij zeer aannemelijk. Mensen die zelf gaan roepen dat ze Mozes zijn , of Elia, of Aäron, die zouden sowieso niet geloofd worden. En van mensen die het niet van zichzelf zouden zeggen, die zou men duizenden jaren na dato niet meer als dusdanig herkennen.

Maar goed, de vraag wie de twee getuigen zijn in Openbaring is, in dit topic, een zijstraat. Mijn punt was dat er parallellen zijn tussen Exodus en Openbaring. Een serie plagen, een volk dat bewaard wordt voor die plagen en dat uit die plagen wordt gered (c.q. voor die plagen wordt bewaard), en twee getuigen.

En die parallellen zijn sterker dan alleen het fenomeen van plagen. Want niet alleen het gegeven dat er plagen plaatsvinden, maar ook de inhoud van de plagen komt voor een belangrijk deel overeen. De zweren die mensen krijgen, het water dat ondrinkbaar wordt, de drie dagen van duisternis, bijvoorbeeld.

Hoofdzaak is niet hoe het allemaal zit, maar dat we ons er actief klaar voor maken. Dat we horen, wat de Geest tot de gemeenten zegt. Dat we Jezus' woord bewaren en Zijn naam niet verloochenen. Dat we overwinnen zoals Hij heeft overwonnen (en ons erin verdiepen wat dát wel mag betekenen...) omdat ons dán gegeven zal worden om met Hem te zitten in zijn troon (Openbaring 3:21).

Amen! En alles wat daaraan wordt toegevoegd aan leer, is m.i. " Gode verzoeken". Laten we liever gewoon in alle rust afwachten en voortgaan in Zijn voetstappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Sweep

Ja en? Sommige Bijbelleraren menen dat Henoch 1 van de twee getuigen zal zijn.

Aaron was overigens geen profeet, Mozes en Elia wel, en de twee getuigen uit Openbaring 11 zullen profeteren duizend tweehonderd zestig dagen. [ vers 3].

Zij zijn m.i. dus de meest voor de hand liggende "kandidaten" die 3 1/2 jaar zullen getuigen dan wel profeteren in Jeruzalem [vers 8].

Waarom luister je naar bijbelleraren..kijk eens wat goede theologen er van zeggen;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het idee van de geheime opname vinden we voor het eerst in de werken van de Chileense Jezuïet Emmanuel Lacunza die leefde van 1731 tot 1801 .

Verder is deze theorie ook gedeeltelijk gebaseerd op de profetie van een 15-jarig Rooms katholiek Apostolisch meisje genaamd Margret Mac Donald, dat in 1830 aanwezig was bij een opwekkingsdienst in Schotland. Samen met haar zus ging zij profeteren en sprak over een opname vóór de grote verdrukking van de eindtijd .

Bepaalde geestelijke leiders, o.a. Edward Irving, Cyrus I Scofield en John Darby hebben deze theorie verder uitgewerkt .

Het idee van de geheime opname vinden we in Nederland en België o.a. in de “vergadering der gelovigenâ€, ook soms Darbisten genoemd, een kerkgemeenschap die de ideeën volgen van John Darby .

Persoonlijk geloof ik dat er genoeg bijbelse grond is om deze theorie te verwerpen .

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ ineke-kitty »

Uw post van 21 nov. 2015 12:36 had ik wel degelijk gelezen .

De Apocalyps van Pseudo-Ephrem waar u allusie op maakt zou een zevende eeuws document zijn, waar er inderdaad sprake zou zijn van een “geheime opname†.

Goed, dat feit zal ik niet betwisten .

Maar het betreft slechts één enkel document, van één enkele auteur, (wie dat is doet in feite weinig ter zake ), dat in zijn tijd en in de daarop volgende eeuwen vrijwel onbekend bleef en dus praktisch geen enkele invloed gehad heeft . uw conclusie

“In ieder geval blijkt uit dit geschrift dat christenen vanaf het begin van de kerk [ 1100 jaar VOOR John Darby] geloofden in de opname van de Gemeente VOOR de grote verdrukking.â€
Is dus zeker overdreven .

Eerst en vooral begint de geschiedenis van de kerk zes eeuwen vroeger en twee zullen er in die tijd (vanaf de zevende eeuw dus) en in de volgende eeuwen hoogstens een handvol Christenen geweest zijn die deze theorie kenden, laat staan aanhingen .

Deze theorie begon slechts aanhang te krijgen o.a. door toedoen van Scofield met zijn “reference bible†, en door John Nelson Darby stichter van "de vergadering der gelovigen" . We zijn dan al in de 19e eeuw . Tegenwoordig zijn er nogal wat Christenen die deze theorie aanhangen.

Voor de Katholieken zal het voldoende zijn om te weten dat theorie van de geheime opname (het idee van Emmanuel Lacunza, verdedigt in zijn boek “"The Coming of Messiah in Glory and Majesty" ) veroordeeld werd door Pius IX .

De evangelische Christenen zullen zich de vraag stellen of deze theorie onderwezen werd door de apostelen of door Jezus zelf . Het antwoord is duidelijk negatief .

----------------------------

Link naar bericht
Deel via andere websites
@henkjan37

Het enige wat ik daarover kwijt wil is dat ik niet zo bijster veel vertrouwen heb in theologen, en wel in bijbelleraren. Bovendien doe ik zelf al meer dan 40 jaar Bijbelonderzoek, en heb daarnaast jarenlang bijbelonderwijs gegeven.

Je bedoelt: ik heb vertrouwen in mezelf, maar niet in mensen die er van verstand van hebben...wat modern;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid