Spring naar bijdragen

Opname van de gemeente 


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 194
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Bijzonder griezelig!!!

Vertrouw op God, op HEM alleen!

Schriftgeleerde geloofden ook in "hun" Bijbelstudies. Ze ontmoetten Jezus letterlijk, maar een relatie hadden ze niet met HEM!

Onderzoek, studies... best leuk en interessant, maar, er is geen grotere Zingeving dan de Relatie en geen grotere Zingever dan Onze Heer

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijzonder griezelig!!!

Vertrouw op God, op HEM alleen!

Schriftgeleerde geloofden ook in "hun" Bijbelstudies. Ze ontmoetten Jezus letterlijk, maar een relatie hadden ze niet met HEM!

Onderzoek, studies... best leuk en interessant, maar, er is geen grotere Zingeving dan de Relatie en geen grotere Zingever dan Onze Heer

Buiten Jezus Christus én Zijn Heilige Kerk,het Lichaam, geen zaligheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijzonder griezelig!!!

Vertrouw op God, op HEM alleen!

Schriftgeleerde geloofden ook in "hun" Bijbelstudies. Ze ontmoetten Jezus letterlijk, maar een relatie hadden ze niet met HEM!

Onderzoek, studies... best leuk en interessant, maar, er is geen grotere Zingeving dan de Relatie en geen grotere Zingever dan Onze Heer

Buiten Jezus Christus én Zijn Heilige Kerk,het Lichaam, geen zaligheid.

Nouja, zijn zichtbare en onzichtbare kerk en al degenen die daar zonder schuld niet bij horen enzo;) Laten we de genade vooral bij God houden...en niet bij onze regeltjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

door ineke-kitty » 23 nov 2015 12:51

@Siskaatje

Deze "theorie" werd o.a. door Paulus aan de gemeente te Korinthe en Thessalonicensen onderwezen, maar je moet het wel willen geloven.

En wij moeten zomaar slikken al wat u beweerd ?

Graag een degelijke bijbelse argumentatie a u b .

Voor iemand die er 40 jaar bijbelstudie heeft opzitten moet dat toch zo moeilijk niet zijn ? Of wel soms ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Siskaatje

nee hoor, niemand hoeft "te slikken" wat ik beweer, ik deel hier mijn persoonlijke geloof in de opname van de Gemeente.

Overigens ben ik begonnen met een Schriftplaats uit Openbaring 3:10 aan te halen, en dan met name de boodschap aan de gemeente van Filadelfia, waar de Here Jezus Zelf de belofte geeft dat zij bewaard zal worden uit de ure der verzoeking die over de gehele aarde zal komen.

De 7 gemeentes zijn voorbeelden van de 7 tijdperken van de gemeente, vanaf het begin van de gemeente tot onze tijd. De hele boodschap van Openbaring 2 en 3 is bestemd voor alle gemeenten, en niet alleen voor de 7 gemeenten in Asia. De boodschap van Christus aan de gemeente van Filadelfia waa dus niet alleen bestemd voor die kleine gemeente, zij is een voorbeeld van het tijdperk van een 'open deur' gemeente.

Deze Gemeente zal blijven bestaan tot de tijd dat Christus zal komen om zijn Gemeente op te nemen.

Ook in 1 Thess. 5:9 vinden we de belofte dat de Gemeente niet door de grote verdrukking zal gaan: "Want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot het verkrijgen van zaligheid door onze Here Jezus Christus" Dit wil zeggen dat we ervan bevrijd worden.

De Gemeente wordt niet [ meer] genoemd in Openbaring 4:18, terwijl de Gemeente uitdrukkelijk voorkomt in Openbaring 1-3. Het woord 'gemeente' en 'gemeenten' komt in deze drie hoofdstukken 17 x voor. Hoofdstuk 2 en 3 geven een profetisch overzicht van de hele Gemeente vanaf het jaar 33 na Christus tot de opname.

Dan, aan het begin van hoofdstuk 4 wordt Johannes opgeroepen [ in de Geest] naar de hemel te komen met de woorden: 'Klim hierheen op en Ik zal u tonen wat na dezen geschieden moet'. Dit gedeelte is niet in de eerste plaats bedoeld om ons onderwijs te geven over de opname, echter is het interessant dat Johannes, een lid van de Gemeente, opgeroepen wordt naar de hemel, vlak voor het onderwijs over de grote verdrukking.

Zo zal ook de Gemeente opgenomen worden voor de grote verdrukking. Johannes wordt in een visioen opgenomen in de hemel, vanwaar hij kan neerzien op de gebeurtenissen tijdens de grote verdrukking. Dit is m.i. een voorbeeld van de opname.

Ik kan niet anders verklaren dan dat de Gemeente, die zo'n belangrijke rol speelt in de gebeurtenissen van hoofdstuk 1-3 , en 17x specifiek genoemd wordt, niet EEN keer voor komt in de hoofdstukken 4-18, waarin uitvoerig de gebeurtenissen tijdens de 7 jaren van de grote verdrukking beschreven worden. Dit stilzwijgen over de Gemeente kan dus verklaard worden door hen die geloven dat de Gemeente wordt opgenomen voor de grote verdrukking.

Er is een zin die 7x herhaald wordt in Openbaring 2 en 3, aan het eind van elke boodschap van Christus aan de 7 gemeenten: "Wie een oor heeft, die hore wat de Geest tot de gemeenten zegt" . Deze oproep komt niet meer voor tot hoofdstuk 13, waar het midden van de verdrukking beschreven wordt, wanneer de antichrist al de profetieën over zijn godslasteringen vervult en zich laat aanbidden als God en de Naam van God ontheiligt.

Want dan lezen we in Openbaring 13:9 opeens: " Indien iemand een oor heeft, die hore".

Opmerkelijk is dat God er niet aan toe voegt, zoals in hoofdstuk 2 en 3 "wat de Geest tot de gemeenten zegt".

Het antwoord is m.i. duidelijk.

De Gemeente is niet meer op aarde.

Later meer onderbouwing vanuit de Schrift.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Siskaatje

nee hoor, niemand hoeft "te slikken" wat ik beweer, ik deel hier mijn persoonlijke geloof in de opname van de Gemeente.

Overigens ben ik begonnen met een Schriftplaats uit Openbaring 3:10 aan te halen, en dan met name de boodschap aan de gemeente van Filadelfia, waar de Here Jezus Zelf de belofte geeft dat zij bewaard zal worden uit de ure der verzoeking die over de gehele aarde zal komen.

De 7 gemeentes zijn voorbeelden van de 7 tijdperken van de gemeente, vanaf...

Ook in 1 Thess. 5:9 vinden we de belofte dat de Gemeente niet door de grote verdrukking zal gaan: "Want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot het verkrijgen van zaligheid door onze Here Jezus Christus" Dit wil zeggen dat we ervan bevrijd worden.

Waarom zo moeilijk doen, als Jezus het "makkelijker" maakt?

Ik hoor Hem in Mat 24 spreken over die "grote verdrukking", als Hij het heeft over "een tijd zijn van grote verschrikkingen, zoals er vanaf het begin van de wereld tot nu toe nog niet zijn geweest en er ook niet meer zullen komen".

Hij spreekt over een tijd "zoals hij nog nooit is geweest en ook nooit meer zal komen". Me dunkt dat Hij het dan over je "grote verdrukking" zal hebben!

En wat zegt Hij er verder over?

Mat 24:22 Als die dagen niet ingekort zouden worden, zou niemand worden gered. Maar omwille van de uitverkorenen zullen die dagen worden ingekort.

Die Gemeente wordt bewaard in die tijden, omdat terwille van die uitverkorenen die "grote verdrukking" voortijdig (nee: gewoon tijdig) tot een einde komt. Door Zijn komst...

Immers:

24:29 Meteen na die dagen van verschrikking zal de zon verduisterd worden en de maan haar licht niet meer laten schijnen; de sterren zullen van de hemel vallen en de hemelse machten zullen wankelen. 24:30 Dan zal het teken van de Mensenzoon aan de hemel verschijnen, en alle stammen op aarde zullen jammeren en ze zullen de Mensenzoon zien komen op de wolken van de hemel, met veel macht en heerlijkheid. 24:31 Dan zal Hij zijn engelen uitzenden onder luid bazuingeschal, en zij zullen zijn uitverkorenen verzamelen uit de vier windstreken, van het ene uiteinde van de hemel tot aan het andere.
Na "die dagen van verschrikking" klinkt de "sjofar" en worden de uitverkorenen verzameld uit de vier windstreken. En dan is het einde, het doel (het τέλος van Mat 24:6 en ook Openb 2:25-26) bereikt.

Veel verder gaat die "voleinding", de συντέλεια τοῦ αἰῶνος (sunteleia tou aioonos) - de "voleinding der tijden" niet: onze "mensen-tijden" komen tesamen uit in "het eindpunt" en dan zal "God zijn Alles in allen". Dan geldt het "Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal bij hen zijn". En Jezus stelt ons gerust: die Gemeente zal standhouden tot het einde, en Hem bij dat einde mogen ontmoeten!!

En tot die tijd is het:

24:38 Zoals in de dagen van de zondvloed de mensen aten en dronken, huwden en uithuwelijkten, tot de dag waarop Noach de ark binnenging, 24:39 en ze van niets wisten totdat de zondvloed kwam en hen allemaal wegrukte, zo zal het ook gaan bij de komst van de Mensenzoon. 24:40 Dan zullen er twee op het land zijn: de een wordt meegenomen en de ander wordt achtergelaten. 24:41 Twee vrouwen zullen aan het malen zijn met de molen: de een wordt meegenomen en de ander wordt achtergelaten. 24:42 Wees dus waakzaam, want je weet niet op welke dag jullie Heer komt.

De eenvoudige les bij dit alles: Wees waakzaam, want je weet niet op welke dag je Heer komt!!

----------------

En hetzelfde in de taal van de Apokalyps:

Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt (heilig zevenvoudig "vol", om je het belang van de boodschap niet te laten ontgaan):

- Wie overwint zal ik laten eten van de levensboom die in Gods paradijs staat.

- Wie overwint zal van de tweede dood geen schade ondervinden.

- Wie overwint zal ik van het verborgen manna geven, en ook een wit steentje waarop een nieuwe naam staat die niemand kent, behalve degene die het ontvangt.

- Wie overwint en mij navolgt tot het einde, zal ik macht geven over alle volken. Met een ijzeren herdersstaf zal hij hen hoeden, als aardewerk worden ze verbrijzeld. Ik geef hem macht, zoals mijn Vader die aan mij heeft gegeven. En ik zal hem ook de morgenster geven.

- Wie overwint zal zich ook in het wit kleden. Ik zal zijn naam niet uit het boek van het leven schrappen, maar juist voor hem getuigen ten overstaan van mijn Vader en zijn engelen.

- Wie overwint maak ik tot een zuil in de tempel van mijn God. Daar zal hij voor altijd blijven staan. Ik zal op hem de naam schrijven van mijn God en van de stad van mijn God, het nieuwe Jeruzalem dat bij mijn God vandaan uit de hemel zal neerdalen, en ook mijn eigen nieuwe naam.

- Wie overwint zal samen met mij op mijn troon zitten, net zoals ik zelf overwonnen heb en samen met mijn Vader op zijn troon zit.

= zevenvoudig een: "Wees waakzaam en zorg dat je overwint (= tot het einde stand houdt), en je zal met Mij leven en regeren over het Paradijs, het Nieuwe Jeruzalem".

Of, zoals Adam en Eva het ooit te horen kregen: "Bevolk de aarde en breng haar onder je gezag" - maar dan voor eeuwig goed = onder Gods leiding; want Hij is dan immers Alles in allen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Hendrik-NG

Voor de goede orde, doe ik niet "moeilijk" maar tracht uit te leggen dat de Gemeente niet door de grote verdrukking zal gaan.

Overigens hebben de profeten voortdurend gewaarschuwd voor de tijden die zullen komen, waar ze uitdrukkingen gebruiken als:

'een tijd van benauwdheid voor Jakob [= Israel] [ Jer. 30:7]

'de dag van hun verderf [ Deut. 32:35 en Obadja :13]

'een dag der wrake van onze God' [Jes. 61:2]

'een tijd van grote benauwdheid' [Dan. 12:1]

'een dag van benauwdheid en van angst...' [Zef. 1:15]

'een dag van verbolgenheid' [ Zef. 1:15].

Geen wonder dus dat de Here Jezus deze tijd noemt 'de grote verdrukking, zoals er niet geweest is van het begin der wereld tot nu toe en ook nooit meer wezen zal" .

Het gaat over 'een tijd van benauwdheid voor Jakob in Jer. 30:7, waarvan de Heer heeft gezegd dat die dagen van de verdrukking voor HEN verkort zullen worden [ Matth. 24:22].

Het gaat dus NIET over de Gemeente, omdat Hij heeft beloofd dat Hij hen zal bewaren voor de ure der verzoeking, die zal komen, eerst over Israel, en daarna over de volkeren.

En in het licht van deze belofte, dat Hij Zijn Gemeente zal verlossen 'van de komende toorn' is het meer passend dat Hij hen inderdaad zal bewaren voor die 'ure der verzoeking' .

En hoewel God niet beloofd heeft de christenen te bewaren voor dagelijkse beproevingen en verdrukkingen, of zelfs voor de toorn van een mens, heeft Hij beloofd ons te bewaren voor de dag van Zijn toorn.

Ik geloof dat God Zijn belofte houdt om Zijn Gemeente op te nemen uit deze wereld, voordat deze verschrikkelijke tijd van verdrukking over haar uitgestort zal worden.

Ik heb al duidelijk gemaakt dat Openbaring 4:1-2 ook zinspeelt op de opname, en mijn vaste verwachting is dat de Gemeente wordt opgenomen, voordat de grote verdrukking een aanvang zal nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geen wonder dus dat de Here Jezus deze tijd noemt 'de grote verdrukking, zoals er niet geweest is van het begin der wereld tot nu toe en ook nooit meer wezen zal" .

Het gaat over 'een tijd van benauwdheid voor Jakob in Jer. 30:7, waarvan de Heer heeft gezegd dat die dagen van de verdrukking voor HEN verkort zullen worden [ Matth. 24:22].

Het gaat dus NIET over de Gemeente...

Er staat hier in het Grieks niet "omwille van hen", er staat "omwille van de uitverkorenen" (διὰ τοὺς á¼ÎºÎ»ÎµÎºÏ„οὺς) (zie: http://biblehub.com/interlinear/matthew/24-22.htm. En ook gewoon in de vertalingen trouwens.

Blijkbaar lees jij bij die term "eklektoi" dat het over "de uitgekozenen uit Jakob" gaat, maar dat staat er niet bij. En uit de context maak je op dat Jezus hier spreekt tot zijn leerlingen (οἱ μαθηταὶ - Mat 24:3); Hij spreekt hen steeds toe: "Kijk uit dat niemand jullie op een dwaalspoor brengt", "Jullie zullen horen over...", "Dan zullen ze jullie prijsgeven aan onderdrukking en jullie vermoorden, en...", "Wanneer jullie dan de “gruwel van de verwoestingâ€, waarover...", "Als iemand dan tegen jullie zegt: “Kijk, hier is de Messiasâ€..."

Het ligt dus voor de hand om bij die "ekletoi" te denken aan de leerlingen van Jezus als geheel. Tenminste: aan dié leerlingen die op dat moment van verdrukking hun levenstaken aan het uitvoeren zijn.

Ook Paulus gebruikt die term op die manier (NB: let ook op de "vervolgingstaal" die hij in die context spreekt):

Rom 8:31 Wat moeten wij hier verder over zeggen? Als God voor ons is, wie kan dan tegen ons zijn? 8:32 Zal hij, die zijn eigen Zoon niet heeft gespaard, maar hem omwille van ons allen heeft prijsgegeven, ons met hem niet alles schenken? 8:33 Wie zal Gods uitverkorenen aanklagen? God zelf spreekt hen vrij. 8:34 Wie zal hen veroordelen? Christus Jezus, die gestorven is, meer nog, die is opgewekt en aan de rechterhand van God zit, pleit voor ons. 8:35 Wat zal ons scheiden van de liefde van Christus? Tegenspoed, ellende of vervolging, honger of armoede, gevaar of het zwaard? 8:36 Er staat geschreven: ‘Om u worden wij dag na dag gedood en afgevoerd als schapen voor de slacht.’ 8:37 Maar wij zegevieren in dit alles glansrijk dankzij hem die ons heeft liefgehad. 8:38 Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, 8:39 hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer.

vers 33: "Wie zal Gods uitverkorenen ("eklektoi") aanklagen? God zelf spreekt hen vrij. Wie zal hen veroordelen? Christus Jezus, die gestorven is, meer nog, die is opgewekt en aan de rechterhand van God zit, pleit voor ons."

Als hij het over die uitverkorenen heeft, dan heeft hij het over "ons"!! Over de "talloze broeders en zusters" van "de Eerstgeborene" (Rom 8:29). Over de Gemeente dus...

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Daniel 9:24-27 wordt gezegd dat er "zeventig weken bestemd zijn over Daniels volk" , dat is dus het Joodse volk, en NIET de Gemeente.

Deze weken zijn periodes van zeven jaar. In totaal gaat het dus om een periode van 70 x 7 jaar. De dood en opstanding van de Here Jezus viel samen met het einde van de 69e week.

De 70e week moet echter nog in de toekomst plaatsvinden. De 70e week is namelijk door ruim 2000 jaar van de eerste 69 weken gescheiden. In die onderbreking vestigt de Here Jezus sinds Zijn opstanding Zijn Koninkrijk in de hemel doordat Hij een volk uit de heidenen, de Gemeente beroept, en wanneer het Joodse volk en de vorst van een ander volk een verbond zullen sluiten aangaande de stad Jeruzalem, zal de 70e week beginnen.

Die 70e week is te verdelen in 2x 3,5 jaar, waarvan de eerste helft wordt gekenmerkt door "vrede, vrede en geen gevaar". In de tweede helft zal er verdrukking zijn voor het Joodse volk en zal er verwoesting zijn.

Het witte paard uit Openbaring 6:2 staat voor vrede die een schijnvrede zal blijken te zijn. Daarna komt een rood paard dat de vrede wegneemt, en op dit paard komt die hoorn, die "vorst die komen zal" om de heiligen krijg aan te doen. Dat gebeurt in het midden van de 70e week.

In het midden van de 70e week wordt de gruwel der verwoesting opgericht in de heilige plaats en breekt de verdrukking aan.

Aan de ene kant keert hij zich rechtstreeks tegen God en aan de andere kant keert hij zich specifieke tegen het Joodse volk, en spreekt lastering tegen God "om Zijn Naam te lasteren, en Zijn tabernakel, en....... die in den hemel wonen....". Openbaring 13:6]

Degenen die in de hemel wonen zijn Christus en Zijn Gemeente.

De grote verdrukking komt dus niet over de Gemeente, maar over het Joodse volk.

In Openbaring 13:7a staat dat "hetzelve macht werd gegeven, om den heiligen krijg aan te doen, en om die te overwinnen".

"Om den heiligen krijg aan te doen" betekent "om te strijden tegen de heiligen".

Wie zijn dan die "heiligen" ? NIET de Gemeente, want die is dan niet meer op de aarde.

Sterker nog: de strijd met de Gemeente is allang beslist.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In Daniel 9:24-27 wordt gezegd dat er "zeventig weken bestemd zijn over Daniels volk" , dat is dus het Joodse volk, en NIET de Gemeente.
Tja... Op die manier kan je de héle Tenach afschrijven als "niet relevant voor de Godvrezenden onder de gojiem". Voor het niet-Joodse deel van de Ecclesia.

Intussen spreekt Paulus onbekommerd over:

- "Sommige takken van de edele olijfboom die zijn afgebroken en "wij", loten van een wilde olijfboom, die tussen de overgebleven takken zijn geënt en mogen delen in de vruchtbaarheid van de wortel" (Rom 11:17)

- de gojiem te Rome als "uitverkorenen" (eklektoi) (Rom 8:33); gojiem waarover hij aan het begin van de brief zei:

Rom 1:5 ...van Wie (t.w. Messias Jezus) wij genade hebben ontvangen en een zending om ter wille van zijn naam geloofsgehoorzaamheid te brengen bij al de gojiem, 1:6 bij wie ook jullie horen, jullie door Messias Jezus geroepenen; 1:7 aan alle geliefden van God, geroepen heiligen, die in Rome zijn:...

- en vooral: (Gal 3:28-29) "Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. 3:29 En omdat u Christus toebehoort, bent u nakomelingen van Abraham, erfgenamen volgens de belofte."

Het is voor Paulus: één volk (Israël) en één Heer en Herder (Messias Jezus) - Zoals ook Johannes het ons leert trouwens: Joh 10:16 "...dan zal er één kudde zijn, met één herder".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is nog een andere Schriftplaats die bewijst dat de Gemeente is opgenomen voordat de antichrist zich zal/kan openbaren.

2 Thess. 2:6-8 zegt: " En nu, wat hem [= de antichrist] wederhoudt, weet gij, opdat hij geopenbaard worde te zijner eigen tijd.

Want de verborgenheid der ongerechtigheid wordt alrede gewrocht, alleenlijk, Die hem nu wederhoudt, Die zal hem wederhouden, totdat hij uit het midden zal weggedaan worden.

En alsdan zal de ongerechtigde geopenbaard worden, denwelken de Heere verdoen zal door den Geest Zijns monds, en te niet maken door de verschijning Zijner toekomst".

Hier staat dat de antichrist wederhouden wordt.

De Gemeente is de wederhouder, en dat betekent dat de antichrist pas geopenbaard zal worden als de Gemeente is weggenomen.

De aanwezigheid van de Gemeente maakt het eenvoudig onmogelijk dat hij zich kan openbaren.

Dus zolang de Gemeente hier op aarde is kan hij niet geopenbaard worden. Daarom is zij de weerhouder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat erom dat het Joodse volk nog nooit als geheel tot bekering is gekomen in de Messias.

In deze bedeling van genade, gaat het om individuele mensen die tot geloof komen in Christus Jezus, dat geldt voor de Jood, maar ook voor de Griek [ heidenen] en zij behoren tot de Gemeente van Christus Jezus.

Het Joodse volk als geheel heeft de Messias afgewezen, en zij zal pas tot bekering komen als de Heer Zijn voeten gezet zal hebben op de Olijfberg.

Dan pas zal Hij de 10 stammen, die verstrooid zijn op de aarde, verenigen met de 2 stammen en DAN pas zal er EEN kudde zijn, met EEN Herder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Gemeente is de wederhouder...
En waar mag dat dan uit blijken???
De aanwezigheid van de Gemeente maakt het eenvoudig onmogelijk dat hij zich kan openbaren.

Dus zolang de Gemeente hier op aarde is kan hij niet geopenbaard worden. Daarom is zij de weerhouder.

Het lijkt me een onbijbelse gedachte dat een mens in staat zou zijn om te voorkomen dat ἀνομία - wetteloosheid - zich openbaart... Integendeel, zou ik zeggen!!!
Link naar bericht
Deel via andere websites
Het gaat erom dat het Joodse volk nog nooit als geheel tot bekering is gekomen in de Messias.

In deze bedeling van genade, gaat het om individuele mensen die tot geloof komen in Christus Jezus, dat geldt voor de Jood, maar ook voor de Griek [ heidenen] en zij behoren tot de Gemeente van Christus Jezus.

Het Joodse volk als geheel heeft de Messias afgewezen, en zij zal pas tot bekering komen als de Heer Zijn voeten gezet zal hebben op de Olijfberg.

Dan pas zal Hij de 10 stammen, die verstrooid zijn op de aarde, verenigen met de 2 stammen en DAN pas zal er EEN kudde zijn, met EEN Herder.

Paulus spreekt toch heel wat optimistischer over zijn volk dan jij hier doet. En niet in van die absolute termen... Hij draait de kwestie om. Niet een "nooit het volk als gehéél maar slechts enkele individuen", maar eerder een "slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot..." (Rom 11:26)

Ik zou zeggen: dat levert een totaal ander perspectief op. En bedenk vooral: "C'est le ton qui fait la musique"!!! Ook bij deze kwestie...

edit: Jezus spreekt (Joh 10) niet over de voorwaarde dat "Hij eerst terug moet komen en zijn voeten op de Olijfberg moet zetten en dan de 12 stammen moet verzamelen" voordat het één volk en één Herder zal zijn.

Zie maar:

10:16 Maar ik heb ook nog andere schapen, die niet uit deze schaapskooi komen. Ook die moet ik hoeden, ook zij zullen naar mijn stem luisteren: dan zal er één kudde zijn, met één herder.

Wanneer ook "die andere schapen, die niet uit deze schaapskooi komen", naar zijn stem gaan luisteren zal het al zijn: één kudde zijn, met één herder... Dan zeg ik: dat is nu dus al het geval...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, dat is "de schare die niemand tellen kan" , namelijk de mensen die tijdens de grote verdrukking tot bekering zullen komen op grond van de prediking van de 144.000 verzegelden uit alle stammen van Israel.

Maar goed, al mijn "argumenten" worden van de tafel geveegd, dus ik ben er wel klaar mee.

Je verwart volgens mij je uitleg met de argumenten die aan die uitleg vooraf moeten gaan... Het zijn geen argumenten waar ik mij niet in kan vinden, het is je opnieuw je uitleg (waarvoor de argumentatie gewoon ontbreekt - die kan ik dus überhaupt niet van tafel vegen).
Link naar bericht
Deel via andere websites

door ineke-kitty » 24 nov 2015 10:39

nee hoor, niemand hoeft "te slikken" wat ik beweer, ik deel hier mijn persoonlijke geloof in de opname van de Gemeente.

Alle respect voor iemand die zijn geloof verdedigt, zelfs al deel ik zijn/haar mening niet .

Overigens ben ik begonnen met een Schriftplaats uit Openbaring 3:10 aan te halen, en dan met name de boodschap aan de gemeente van Filadelfia, waar de Here Jezus Zelf de belofte geeft dat zij bewaard zal worden uit de ure der verzoeking die over de gehele aarde zal komen.

De 7 gemeentes zijn voorbeelden van de 7 tijdperken van de gemeente, vanaf het begin van de gemeente tot onze tijd. De hele boodschap van Openbaring 2 en 3 is bestemd voor alle gemeenten, en niet alleen voor de 7 gemeenten in Asia. De boodschap van Christus aan de gemeente van Filadelfia waa dus niet alleen bestemd voor die kleine gemeente, zij is een voorbeeld van het tijdperk van een 'open deur' gemeente.

Deze Gemeente zal blijven bestaan tot de tijd dat Christus zal komen om zijn Gemeente op te nemen.

Goed, laten we aannemen dat de zeven gemeenten symbool staan van de gemeente vanaf het begin van de gemeente tot in onze tijd . Indien ik u dan goed versta, dan wordt de zesde gemeente, deze van Filadelfia opgenomen . Indien de gemeente –zoals u beweert- dan in de hemel is, waarom wordt er dan nog een boodschap gegeven voor een zevende gemeente, deze van Laodicea, die zich dan wel op aarde moet bevinden ??

Ook in 1 Thess. 5:9 vinden we de belofte dat de Gemeente niet door de grote verdrukking zal gaan: "Want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot het verkrijgen van zaligheid door onze Here Jezus Christus" Dit wil zeggen dat we ervan bevrijd worden.

Ik vrees dat u hier de tekst uit zijn context haalt : in verzen 2 en 3 is er sprake van “de dag des Heren†en van plotseling verderf, in vers 5 wordt er dan inderdaad gezegd dat God ons niet gesteld heeft tot toorn, maar tot het verkrijgen van zaligheid . De context leert me dat beide fenomenen gelijktijdig plaats vinden op de dag des Heren : het verderf voor de enen, de opname voor de Gods getrouwen .

Ik kan niet anders verklaren dan dat de Gemeente, die zo'n belangrijke rol speelt in de gebeurtenissen van hoofdstuk 1-3 , en 17x specifiek genoemd wordt, niet EEN keer voor komt in de hoofdstukken 4-18, waarin uitvoerig de gebeurtenissen tijdens de 7 jaren van de grote verdrukking beschreven worden. Dit stilzwijgen over de Gemeente kan dus verklaard worden door hen die geloven dat de Gemeente wordt opgenomen voor de grote verdrukking.

U spreekt van “de zeven jaren van de grote verdrukking†: waar staat dat in de bijbel ???

Goed, in de hoofdstukken 4 tot 18 komt de term gemeente niet voor, maar of dit betekent dat de gemeente niet aanwezig is, is een andere vraag .

Op het einde van Openbaring zegt Jezus “ Ik kom spoedig†voor wie anders dan voor de gemeente kan deze boodschap bestemd zijn ??

Link naar bericht
Deel via andere websites

door ineke-kitty » 24 nov 2015 13:46

In Daniel 9:24-27 wordt gezegd dat er "zeventig weken bestemd zijn over Daniels volk" , dat is dus het Joodse volk, en NIET de Gemeente.

Deze weken zijn periodes van zeven jaar. In totaal gaat het dus om een periode van 70 x 7 jaar. De dood en opstanding van de Here Jezus viel samen met het einde van de 69e week.

De 70e week moet echter nog in de toekomst plaatsvinden. De 70e week is namelijk door ruim 2000 jaar van de eerste 69 weken gescheiden.

Wilt u dat eens uitleggen ? Waarom zou de 70ste week door meer dan 2000 jaar van de 69 anderen gescheiden zijn ??

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb m.i. voldoende uitgelegd waarom ik geloof in de opname van de Gemeente voor de grote verdrukking.

Hoewel ik zeker niet uitsluit dat de opname voor de grote verdrukking zal plaatsvinden, heb je niks uitgelegd. Je hebt niets anders dan de studie van Kl. Haneveld geponeerd, die aantoonbaar dwaalt op diverse plekken (dat is door diverse personen voldoende uitgelegd!), zonder deugdelijke onderbouwing. Vragen zijn nauwelijks beantwoord. Op deze manier ga je het gesprek niet aan, maar is er sprake van eenrichtingsverkeer.

Wil je het gesprek aangaan, ineke-kitty, maak je dan los van deze studies en gebruik de Bijbel als Autoriteit!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid