Spring naar bijdragen

Pokeren, wel of niet verboden?


Aanbevolen berichten

Goedenavond allen,

Ik zit even met een vraag.

Ik heb in mijn verleden veel poker gespeeld.

Niet met echte euro's, maar gewoon met fiches die bij zo'n poker-set zitten.

Nou wed ik wel eens op voetbalwedstrijden, met bedragen van ongeveer €0.15.

Nu wilde ik, na veel potjes met nepgeld, het pokeren wel eens proberen met een eenmalige storting van 10 euro.

Maar toen schakelde mijn hoofd direct over naar de wetten van God.

Die ik niet helemaal uit mijn hoofd ken, maar wel deels.

Even concreet: Is pokeren met echt geld een zonde in de ogen van God??

Ik kon alleen dit vinden via google en het forum: http://forum.credible.nl/viewtopic.php?f=12&t=27107

Ik hoop dat jullie mij het e.e.a. uit kunnen leggen.

Fijne avond,

Rik

Link naar bericht
Deel via andere websites
Goedenavond allen,

Ik zit even met een vraag.

Ik heb in mijn verleden veel poker gespeeld.

Niet met echte euro's, maar gewoon met fiches die bij zo'n poker-set zitten.

Nou wed ik wel eens op voetbalwedstrijden, met bedragen van ongeveer €0.15.

Nu wilde ik, na veel potjes met nepgeld, het pokeren wel eens proberen met een eenmalige storting van 10 euro.

Maar toen schakelde mijn hoofd direct over naar de wetten van God.

Die ik niet helemaal uit mijn hoofd ken, maar wel deels.

Even concreet: Is pokeren met echt geld een zonde in de ogen van God??

Ik kon alleen dit vinden via google en het forum: http://forum.credible.nl/viewtopic.php?f=12&t=27107

Ik hoop dat jullie mij het e.e.a. uit kunnen leggen.

Fijne avond,

Rik

Ik denk (mijn mening) dat de Bijbel, zoals gezegd in het aangewezen topic, niet duidelijk is over gokken. Ik zelf zou het nooit doen en ik zie het ook niet als iets goeds (het kan verslavend zijn en er zit te veel risico in). Je kan gokken voor de lol of omdat je echt geld nodig hebt, maar je kan ook gokken met de bedoeling tot veel geld verdienen.En dit is dan weer de hebzucht die het overneemt. En hebzucht is wel degelijk een zonde. Iedere speler doet vrijwillig mee en vaak met dezelfde redenen dus ik zie het wél als eerlijk geld verdienen.

Mijn conclusie:

Het ligt eraan met welke intentie je speelt. Als je het puur voor het geld en voor rijk worden doet dan zie ik het als zondig en keur ik het af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En misschien verliest iemand anders wel veel geld en komt in de problemen als jij wint, maar ja dan zijn er nog genoeg andere spelers.

Dan is dat alsnog het gevolg van hebzucht, aangezien je anders niet zo hoog inzet zodat je veel geld verliest of wint. Overigens gebeurt dit ook dagelijks in de zakenwereld, niet dat dat het goed praat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even concreet: Is pokeren met echt geld een zonde in de ogen van God??

Geen idee. Ik zou zeggen, volg vooral je geweten. Als het niet goed voelt: vooral niet doen.

Zelf denk ik dat een spelletje zoals dat geen zonde is, maar slechts een middel wat denk ik niet verkeerd hoeft te zijn maar wel bij kan dragen aan verkeerde dingen.

Zonder gokken is het een gewoon spelletje zoals 'mens erger je niet'. Met inzet is het een soort van gokspel (al komt er ook nog wel een klein beetje tactiek bij kijken). Is gokken fout? Ik denk dat het er een beetje van af hang. Beheerst het je leven? Ben je verslaafd? leidt het tot onverantwoordelijk gedrag, brengt het je financieel in de problemen? Of bestaat het risico dat dit met je zou gebeuren?

Persoonlijk vind ik er zelf weinig kwaads inzitten als ik met vrienden, met een paar euro inzet zou gaan pokeren, of als ik een oudejaarslot zou kopen.

Maar dat is voor mij persoonlijk. Een ander moet eigen afwegingen maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst bedankt allen voor de heldere reacties.

Hier kan ik wel wat mee.

Ik speel poker e.a. niet om geld te verdienen, of rijk te worden.

Mij gaat het puur om het plezier die ik ervaar tijdens het spel.

Niks mis mee, denk ik dan.

Ik hoor graag nog meer meningen, zodat ik nog beter mijn afweging kan maken.

Groeten, Rik

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik speel enkele keren per jaar (pak 2 keer) voor een tientje met vrienden. Gewoon omdat het leuk is en het nu eenmaal de gang van zaken is om 10 euro in de pot te leggen. Als je een avondje naar de film gaat, kost het je meestal meer. Ook mag de gastheer eigenlijk bijna altijd de winst van mij houden, want die zorgt keer op keer voor lekkere drankjes en hapjes.

Mijn exvriend is verslaafd geraakt aan het online pokeren. Dat begon met weinig geld, maar het werd telkens meer en meer. Niet alleen meer geld, maar ook tijd. Hij is er niet in geldproblemen door gekomen, maar wel in relatieproblemen :+ Online voor geld zou ik zelf nooit doen: de stap naar meer en meer inzetten is zo eenvoudig gemaakt, dat het imo heel verslavend kan werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Allereerst bedankt allen voor de heldere reacties.

Hier kan ik wel wat mee.

Ik speel poker e.a. niet om geld te verdienen, of rijk te worden.

Mij gaat het puur om het plezier die ik ervaar tijdens het spel.

Niks mis mee, denk ik dan.

Ik hoor graag nog meer meningen, zodat ik nog beter mijn afweging kan maken.

Groeten, Rik

Waarom dan toch om geld spelen en niet om fiches?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Zelf doe ik mee aan staatsloterij, maar spannend is het niet. Kijk nooit naar uitslagen.

Verder, zal ik niet gauw om geld spelen, zoiets als wat Floes zegt, geen enkel probleem, da's gewoon een leuke avond hebben. Ben zelf ook een type die serieus kan spelen , en heb dus ook geen extra motivatieprikkel nodig.

Online spelen? Doe ik eigenlijk al helemaal niet, vroeger farmville en dat was ergens al verslavend.

Maar om geld? Nee, ten eerste verdient bank er altijd aan, en daarnaast zou ik het gevaar verslaafd te worden niet eens willen nemen.

Kan men het zonder verslaafd te worden, dan kan ik best online pokeren begrijpen, maar ken wel aantal die dat ook dachten, maar het niet lukten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom dan toch om geld spelen en niet om fiches?

Dat is inderdaad een goeie vraag Christen123.

Ik dacht dat, omdat er (denk ik) meer spanning in zit.

Maar als ik bovenstaande regel lees, denk ik, wordt het dan niet toch iets van afgoderij m.b.t. het geld...

Immers als je meer spanning wilt door middel van geld, klinkt het bij mij niet goed...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom dan toch om geld spelen en niet om fiches?

Dat is inderdaad een goeie vraag Christen123.

Ik dacht dat, omdat er (denk ik) meer spanning in zit.

Mijn ervaring is dat je het spel dan net wat serieuzer neemt. Of beter gezegd, ik bluf zelf minder en maak minder grote gewaagde gokken. Er hangt namelijk meer vanaf.

Maar als ik bovenstaande regel lees, denk ik, wordt het dan niet toch iets van afgoderij m.b.t. het geld...

Waarom zou dat het afgoderij maken?

Immers als je meer spanning wilt door middel van geld, klinkt het bij mij niet goed...

Waarom?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Je eerste punt, die klopt helemaal en snap ik voor de volle 100%.

Tweede punt, dit i.v.m. mijn geweten die begon op te spelen.

Het leek in mijn optiek afgoderij, omdat je meer spanning in feite koopt.

Ik weet niet hoe ik daar zo bij kom, het speelde ineens door mijn hoofd.

Punt drie: Ik heb daar geen pasklaar antwoord voor.

Echter ook die zin kwam ook op in mijn hoofd.

Ik probeer een zo goed als mogelijk christen te zijn, daarom ben ik bang om God's wetten te "overtreden" zonder dat ik dat weet.

Nou ik hoop dat ik het iets duidelijker heb gemaakt voor jullie.

Ik hoor wel wanneer er iets nog niet duidelijk is, en zal ik het proberen zo goed mogelijk te verwoorden.

Gr. Rik

Link naar bericht
Deel via andere websites

First of all: volg vooral je geweten in deze zaken. Als je geweten zegt dat je dit niet moet doen, doe het dan vooral niet.

Zelf ervaar ik die spanning niet als verkeerd. Ik zie het net als een pubquiz waar je als winnaar een gratis drankje kunt krijgen, of een computerspel, waar je bij doodgaan overnieuw zou moeten beginnen. Van je beslissing hangt meer vanaf. Bij voetbal heb ik de indruk dat men bij het WK ook net wat anders handelen dan in een oefenduel. Bij een handboog wedstrijd schiet ik ook anders dan dat ik voor mezelf loop te schieten. Is het de prijs? Jewel, en ook de eer. Maar als ik kijk naar het kapitaal van zo'n potje poker of het winnen van een wedstrijd: Als je een rondje teveel betaald in het café ben je net zoveel kwijt. Het is leuk om te winnen.

Maar om te eindigen met waarmee ik begon: Als je geweten 'nee' zegt: volg je geweten. Doe geen dingen waar je spijt van krijgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Allereerst bedankt allen voor de heldere reacties.

Hier kan ik wel wat mee.

Ik speel poker e.a. niet om geld te verdienen, of rijk te worden.

Mij gaat het puur om het plezier die ik ervaar tijdens het spel.

Niks mis mee, denk ik dan.

Ik hoor graag nog meer meningen, zodat ik nog beter mijn afweging kan maken.

Groeten, Rik

Waarom dan toch om geld spelen en niet om fiches?

Omdat mensen gelijk all in gaan als ze maar denken dat ze goede kaarten hebben. En dan na 3 rondes is het zo zielig dat die mensen nier meer mee doen en alleen toe kunnen kijken, dat er snel gekeken word wie er de meeste fiches heeft (diegene die de all in heeft gewonnen) en die is dan de winnaar. Terwijl de spelers die nog in het spel zijn die bedachtzamer zijn waarschijnlijk op de lange duur zouden winnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om te beginnen moet er gezegd worden dat de Bijbel gokken niet rechtstreeks noemt. Maar dat betekent niet dat er geen richtlijnen op dat gebied in staan.

Omdat gokken inhoudt dat er op onzekerheden wordt ingezet, speelt geloof in het geluk een mysterieuze kracht die naar men denkt toevallige gebeurtenissen bestuurt een grote rol, vooral wanneer er geld op het spel staat.

Is op het geluk vertrouwen een onschuldig spelletje? Laten we een kijken in de bijbel in Jesaja 65:11. In deze bijbeltekst kunnen we zien dat in Gods ogen geloof in het geluk een vorm van afgoderij was en het niet te verenigen was met de ware aanbidding. Het kwam neer op vertrouwen in een denkbeeldige kracht in plaats van in de ware God. Er is geen reden om te denken dat God van gedachten veranderd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik blijf bij Olorin's mooie zin:

First of all: volg vooral je geweten in deze zaken. Als je geweten zegt dat je dit niet moet doen, doe het dan vooral niet.

Mijn geweten geeft te kennen dat het niet goed voelt.

Daarmee bedoel ik dus gelijk dat ik het niet doe, gewoon omdat het zo voelt.

Maar toch nog één vreemd dingetje, als ik mijn geweten over pokeren met nepgeld laat gaat, geeft mijn geweten geen afkeur...

Dus concreet:

Pokeren met geld = Nee!

Pokeren zonder geld = Ja...

Toch vreemd hoe mijn geweten in elkaar zit ;)

In ieder geval, allen bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Om te beginnen moet er gezegd worden dat de Bijbel gokken niet rechtstreeks noemt. Maar dat betekent niet dat er geen richtlijnen op dat gebied in staan.

Omdat gokken inhoudt dat er op onzekerheden wordt ingezet, speelt geloof in het geluk een mysterieuze kracht die naar men denkt toevallige gebeurtenissen bestuurt een grote rol, vooral wanneer er geld op het spel staat.

Is op het geluk vertrouwen een onschuldig spelletje? Laten we een kijken in de bijbel in Jesaja 65:11. In deze bijbeltekst kunnen we zien dat in Gods ogen geloof in het geluk een vorm van afgoderij was en het niet te verenigen was met de ware aanbidding. Het kwam neer op vertrouwen in een denkbeeldige kracht in plaats van in de ware God. Er is geen reden om te denken dat God van gedachten veranderd is.

Ik zie niet in hoe er sprake is van "geloof in geluk". Je hebt geluk of je hebt het niet.

Wij spelen met geld zodat er niet iema d steeds gaat bluffen of heel veel gaat inzetten bij met slecht twee 3en bijvoorbeeld. Het houdt het wat serieuzer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Of je gaat kolonisten van catan spelen.

Is inderdaad een leuk spel.

Kan dat ook online??? (H)

http://www.playcatan.com/en/ ;)

Die kwam ik ook tegen.

Heb er gelijk een accountje aangemaakt :)

Vrienden, ik ben er uit.

Hartstikke bedankt voor de heldere/scherpe vragen en opmerkingen!

Ik ben jullie heel dankbaar.

Nog een fijne dag!

Groetjes, Rik

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid