Spring naar bijdragen

Simon Ekkelboom hoe gaat het nu?


Aanbevolen berichten

Wat is er precies hypocrite aan?

Omdat men voordoet christelijke waarden te hebben (waaronder volgens mij ook valt niet liegen), het beste voor te hebben met mensen en deze ook echt te willen genezen van alle kwalen. Maar als ik kijk naar voorbeelden als de Gloriestoel ( http://goedgelovig.wordpress.com/2013/0 ... iekenhuis/ ) dan bedient men zich alleen van goedkope oplichters truukjes en keihard liegen met als doel zoveel mogelijk zieltjes te winnen;

"Klopt het dat er een gebedsgenezingsteam het ziekenhuis heeft bezocht?

“Ik heb uw e-mail met verbazing gelezen. Er is geen enkele aanwijzing dat het beschrevene in het Flevoziekenhuis heeft plaatsgevonden. Ik acht het ook niet aannemelijk dat dit ooit zou kunnen gebeuren!â€"

Ook in het geval van Simon hier, volgens mij staat er ergens in de Bijbel "onderzoek alles en behoudt het goede", maar nee hoor, iemand staat op uit z'n rolstoel dus het is God. Niets onderzoeken, geen rekening houden met andere verklaringen, maar direct de conclusie klaar hebben.

En ik heb met mijn opmerking over hypocriet zijn niet over specieke reacties hier, maar meer over hoe een deel van christelijk Nederland met genezing omgaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Misschien kan je me dan wijzen op een discussie of reactie waar hierop antwoord wordt gegeven? (waarom wel niet-zichtbare aandoeningen maar geen amputaties genezen)

Deze aandoening is ook een zichtbare uiting, immers meneer Ekkelboom kon niet meer op zijn benen staan. Ik ben ook altijd kritisch op genezings verhalen, maar ben er wel van overtuigd dat het mogelijk is.

Binnen het Christendom is er veelal een kritische blik, voornamelijk binnen evangelische gezindte worden deze tekenen uitgedragen. Binnen de RKK worden wonderen onderworpen aan uitgebreid onderzoek alvorens een wonder als zodanig wordt erkent.

Het antwoord over amputaties moet ik je schuldig blijven, want dat heb ik niet. In de Bijbel komt dat ook maar een keer voor bij mijn weten en dat is in de hof van Getsemane als het afgehakte oor weer terug wordt geplaatst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze aandoening is ook een zichtbare uiting, immers meneer Ekkelboom kon niet meer op zijn benen staan. Ik ben ook altijd kritisch op genezings verhalen, maar ben er wel van overtuigd dat het mogelijk is.

Ik kan ook in een rolstoel gaan zitten en zeggen dat ik niet kan lopen (overigens zeg ik niet dat Simon dat heeft gedaan!), dat is voor iemand die mij niet kent niet te controleren.

Een amputatie of brandwond is een heel ander verhaal, dat is niet zo makkelijk te faken (zonder een Hollywood budget). En laat nou net dat soort genezingen totaal niet voorkomen, ik vind dat toch verdacht (H)

Binnen het Christendom is er veelal een kritische blik, voornamelijk binnen evangelische gezindte worden deze tekenen uitgedragen. Binnen de RKK worden wonderen onderworpen aan uitgebreid onderzoek alvorens een wonder als zodanig wordt erkent.

Klopt, maar daar zijn ook veel kanttekeningen bij te plaatsen. Zoals het genezingsoverzicht van Lourdes, de meest spectaculaire genezingen zijn van heel vroeger.

Ik heb een aantal filmpjes van Jan Zijlstra gezien tijdens een genezingsdienst. Ik wordt daar echt onpasselijk van. Het verhaal in de openingspost doet mij hier aan denken, geen enkele controle en geen enkele kritische zelfreflectie.

Het antwoord over amputaties moet ik je schuldig blijven, want dat heb ik niet. In de Bijbel komt dat ook maar een keer voor bij mijn weten en dat is in de hof van Getsemane als het afgehakte oor weer terug wordt geplaatst.

Als ik christen zou zijn dan was dat voor mij persoonlijk wel echt een struikelblok zijn. Wel mensen uit een rolstoel halen, maar die veteraan met twee geamputeerde benen, of dat meisje in Sierra Leone met een hazelip, dat gaat dan te ver.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wonderlijk dat jij dat beweert terwijl er in een aantal topics genoeg open discussie is gevoerd hierover. Ik heb daar iig duidelijk mijn mening geuit. Ik heb totaal niet de indruk dat men hier een vraag ontwijkt.

Ik zit ook op andere fora en ik lees niet alle discussies omdat ik vaak van huis ben.

Misschien kan je me dan wijzen op een discussie of reactie waar hierop antwoord wordt gegeven? (waarom wel niet-zichtbare aandoeningen maar geen amputaties genezen)

Pfff... dan zou ik moeten zoeken. Mijn antwoord is iig omdat ik denk dat het gros van de genezingen nep is. En omdat ik denk dat 'gewoon' genezen ook al een wonder is. En men zelf met wilskracht ook flink wat kan bereiken. En ook dat is een wonder. En ja ik geloof best dat God soms geneest naast deze factoren om, waarom dat nooit geamputeerde ledematen zijn, of waarom dat nooit vastgelegd is, geen idee.

Overigens ging t me voornamelijk over je gebruik van t woordje 'weer'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En ik heb met mijn opmerking over hypocriet zijn niet over specieke reacties hier, maar meer over hoe een deel van christelijk Nederland met genezing omgaat.

Dat was dan niet duidelijk, op zijn zachtst gezegd. Overigens, als zo'n meneer van de Gloriestoel er zelf wel in gelooft (wat ik denk), is 'hypocriet' natuurlijk misplaatst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pfff... dan zou ik moeten zoeken. Mijn antwoord is iig omdat ik denk dat het gros van de genezingen nep is. En omdat ik denk dat 'gewoon' genezen ook al een wonder is. En men zelf met wilskracht ook flink wat kan bereiken. En ook dat is een wonder. En ja ik geloof best dat God soms geneest naast deze factoren om, waarom dat nooit geamputeerde ledematen zijn, of waarom dat nooit vastgelegd is, geen idee.

Overigens ging t me voornamelijk over je gebruik van t woordje 'weer'.

Prima, dat "weer" slaat op meerdere discussies verspreid over meerdere discussiefora, sorry voor de onduidelijkheid.

Overigens, als zo'n meneer van de Gloriestoel er zelf wel in gelooft (wat ik denk), is 'hypocriet' natuurlijk misplaatst.

Als meneer Plat er zelf écht in gelooft (dit is dezelfde idioot die de twee vermoorde broertjes tot leven wilde wekken) dan is het inderdaad misschien meer een zaak voor een psychiater. Maar de truukjes die hij gebruikt om beenverleningen te faken moet je bewust doen, ik vraag me daarom af of hij er zelf echt in gelooft.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ook apart is, is het feit dat de genezingen volstrekt anders zijn dan in de Bijbel. Bijv. in Hand. 3:

Petrus richtte zijn blik op hem, evenals Johannes, en zei: ‘Kijk ons aan.’ De bedelaar keek naar hen op, in de verwachting iets van hen te krijgen. Maar Petrus zei: ‘Geld heb ik niet, maar wat ik wel heb, geef ik u: in de naam van Jezus Christus van Nazaret, sta op en loop.’ Hij pakte hem bij zijn rechterhand om hem overeind te helpen. Onmiddellijk kwam er kracht in zijn voeten en enkels. Hij sprong op, ging staan en begon te lopen. Daarna ging hij samen met hen de tempel binnen, lopend en springend en God lovend.

Ekkelboom deed er nog weken over om normaal te kunnen lopen, terwijl de mensen die in de Bijbel werden genezen meteen 100% gezond zijn. Dat is toch wel een verschil.

Verder ben ik het met Lock@Stock eens dat het erg 'toevallig' is dat alle genezingen niet zichtbaar zijn. Ook op Youtube vond ik er een paar van Zijlstra, maar alle waren mensen die uit een rolstoel opstonden.

Verder heb ik nog een tegenstrijdigheid ontdekt:

In het filmpje werd gezegd dat hij sinds 2005 in een rolstoel zat, tot vorig jaar, ofwel 9 jaar. Maar de huilende jongen in het filmpje was 3 toen hij in de rolstoel terecht kwam, dus zou hij in 2013 11 of 12 zijn, maar hij was 13! Hoe kan dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De man had spierdystrofie: dat is een aandoening waar ik wel eens vaker van heb gehoord dat mensen er bij een genezingsdienst van genazen. Ik heb ook wel eens gehoord van een meisje die dacht ervan genezen te zijn; na een maand kwam de pijn echter weer terug.

Dus ik weet het niet. Ik ben geen dokter, misschien is het zo'n ziekte die psychisch ook best te beïnvloeden is. Dat maakt voor deze meneer het wonder niet minder groot. Het is niet alsof hij een beenlengteverschil had waar hij nooit wat van merkte en dat door gebed plots is "genezen". Wie weet heeft God hier wel doorheen gewerkt, daar ga ik niet over oordelen. Ik hoop voor hem dat de ziekte ook echt weg blijft.

Wat mij het meest ergert zijn mensen die enorm focussen op dit soort wonderen (zoals Zijlstra) en dan suggereren dat iedereen zo hoppa kan genezen. Maar helemaal doorschieten naar de andere kant en meteen zo bitter reageren zoals sommigen hier doen, is denk ik ook niet bevorderlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
'Geen enkel bewijs'. Ik geloof dat jij niet helemaal snapt wat bewijs is. Het is wellicht geen sluitend bewijs, dat is wat anders.

Verder vind ik, hoewel ik zelf zeer sceptisch ben qua claims inzake genezingen, vooral t vooringenomen cynisme in dit topic heel triest.

Dit is ook geen bewijs maar Confirmation bias. Men gaat naar bevestiging zoeken voor de hypothese ipv dat men deze probeert af te breken. En hoe vaak gaat het goed? Toevallig stapt deze man uit zijn rolstoel maar er zijn misschien wel duizend andere mensen die geen genezing kregen. Kans is veel groter dat hier sprake is van toeval.

Link naar bericht
Deel via andere websites
'Geen enkel bewijs'. Ik geloof dat jij niet helemaal snapt wat bewijs is. Het is wellicht geen sluitend bewijs, dat is wat anders.

Verder vind ik, hoewel ik zelf zeer sceptisch ben qua claims inzake genezingen, vooral t vooringenomen cynisme in dit topic heel triest.

Dit is ook geen bewijs maar Confirmation bias. Men gaat naar bevestiging zoeken voor de hypothese ipv dat men deze probeert af te breken. En hoe vaak gaat het goed? Toevallig stapt deze man uit zijn rolstoel maar er zijn misschien wel duizend andere mensen die geen genezing kregen. Kans is veel groter dat hier sprake is van toeval.

Het mooie voor je is nu dat het begrip "wonder" altijd valt buiten je natuurwetenschappelijke kaders voor wat betreft "bewijsbaar want reproduceerbaar".

(Wonder: "een uitzondering op de natuurwetten die ontsnapt aan wetenschappelijke verificatie omdat het niet naar eigen wil kan worden herhaald maar afhankelijk is van de noodzaak van genade")

Overigens blijkt (zeg ik lettend op de toon in dit topic) dat het grote wonder niet zozeer dat "uit de rolstoel stappen" van die man is, maar een "tot ommekeer komen" van een voordien blijkbaar sceptisch persoon.

Maar ook hier bestaat dus kennelijk "de noodzaak van de genade"... Want de bekering van een scepticus maakt andere sceptici eerder méér dan minder sceptisch...

Leuk gesprek zijn jullie aan het voeren, trouwens!!! Veel plezier gewenst met de ongetwijfeld nuttige voortzetting ervan!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ergens heb ik idee dat het niet zozeer om de genezing van Simon Ekkelboom gaat. Het gaat meer hoe de mens als groep ermee omgaat.

Ik heb genoeg medechristenen meegemaakt die geheel niet kritisch zijn, iemand hoeft maar te zeggen, het is van God, en men roept halleluja amen.

Als je dan zo'n geval bespreekt, dan merk je op dat men er helemaal niet over wilt praten. Men wil er helemaal niet over nadenken.

Dit gebeurt dus al met heel eenvoudige dingen, zoals iemand in de preek zegt dat er een probleem was, dat hij voor de winkel stond en dat God hem inliet zien dat hij toevallig een aanbieding moest hebben die in grote aantallen in een rek voor winkel stonden.

Meteen erna, zowat iedereen in kerk, halluja, amen, God is groot.

Na de dienst even iemand aangesproken die expert is. Vertel nu eens hoe het zit, en die expert gaf dus toen aan dat die aanbieding helemaal niet geschikt was om probleem op te lossen. Maar die expert was zelf 1 van die halleluja roepers.

Tja, zelf wist ik dus ook al dat produkt van die aanbieding betekenisloos was voor probleem. En ik ging/ga er zondermeer vanuit dat God dat ook weet.

En zo heb ik genoeg voorbeelden, waar christenen dus al in het klein gewoon niet betrouwbaar zijn.

Kijk dan in nieuws naar genoeg gevallen van fraude binnen kerken, en sommige lopende in 100.000en euro's.

We kunnen dus van een afstand wel naar case Simon Ekkelboom kijken, en halleluja roepen, maar we zijn er zelf helemaal niet bijgeweest. We weten helemaal niets van Simon Ekkelboom.

Is het een wonder?

Als er een naam gekoppeld wordt aan een wonder, dan wordt het ook plots best wel moeilijk om nog effe grondig alles te beschrijven.

En toch ga ik het doen, genoeg gevallen van fraude bekend, waarbij mensen dus invalide zijn voor uitkering, maar door een instantie gevonden worden op foto's al lopen op een strand in bijvoorbeeld Spanje.

Hieruit kunnen we dus zondermeer al halen dat mensen kunnen faken.

Deed Simon dat ook? Hoe moet ik dat nu weten? Ik mag niet eens oordelen.

Maar ...

Met dit alles moeten we helemaal niet raar kijken dat mensen sceptisch zijn.

En ik denk ergens helemaal niet om dit geval Simon, maar om de betrouwbaarheid van christenen in algemeen.

Stel christenen zouden betrouwbaar zijn. Dan zou er veel minder twijfel zijn.

Ik zelf denk dat het weinig nut heeft om 1 zaak te belichten, zoals in dit topic. Het wordt dan welles-nietes spelletje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het mooie voor je is nu dat het begrip "wonder" altijd valt buiten je natuurwetenschappelijke kaders voor wat betreft "bewijsbaar want reproduceerbaar".

(Wonder: "een uitzondering op de natuurwetten die ontsnapt aan wetenschappelijke verificatie omdat het niet naar eigen wil kan worden herhaald maar afhankelijk is van de noodzaak van genade")

Overigens blijkt (zeg ik lettend op de toon in dit topic) dat het grote wonder niet zozeer dat "uit de rolstoel stappen" van die man is, maar een "tot ommekeer komen" van een voordien blijkbaar sceptisch persoon.

Maar ook hier bestaat dus kennelijk "de noodzaak van de genade"... Want de bekering van een scepticus maakt andere sceptici eerder méér dan minder sceptisch...

Leuk gesprek zijn jullie aan het voeren, trouwens!!! Veel plezier gewenst met de ongetwijfeld nuttige voortzetting ervan!

Dat kan, maar dat maakt wonderen niet bepaald geloofwaardig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees trouwens dat op die site van CIP waar dit artikel vandaan komt dat er af en toe flink wat censuur wordt toegepast. Ook bij dit artikel. Men schijnt het kritiekloos over te nemen uit de evangelische hoek en reacties die enigszins kritisch zijn worden veelal weggecensureerd. Zo ook bij dit artikel klaagt men ook over het (weer) niet tonen van bepaalde reactie wat schijnbaar vaker voorkomt. Het lijkt allemaal gericht op een hoog mogelijke juichstemming te creeeren.

Zie ook dit bericht, dan wel weer geschreven vanuit een andere hoek maar toch. http://goedgelovig.wordpress.com/2014/0 ... -monddood/

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik lees trouwens dat op die site van CIP waar dit artikel vandaan komt dat er af en toe flink wat censuur wordt toegepast. Ook bij dit artikel. Men schijnt het kritiekloos over te nemen uit de evangelische hoek en reacties die enigszins kritisch zijn worden veelal weggecensureerd. Zo ook bij dit artikel klaagt men ook over het (weer) niet tonen van bepaalde reactie wat schijnbaar vaker voorkomt. Het lijkt allemaal gericht op een hoog mogelijke juichstemming te creeeren.

Zie ook dit bericht, dan wel weer geschreven vanuit een andere hoek maar toch. http://goedgelovig.wordpress.com/2014/0 ... -monddood/

Ik heb ooit 4 reacties getypt op CIP, netjes en respectvol, maar wel kritisch. Allen zijn verwijderd.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
Onzin. Een aangegroeide arm, een volledig en plots genezen brandwond of een mongooltje die ineens geen mongooltje meer is zal mij op de knieën doen vallen en smeken om vergeving (en dat meen ik).

Iemand die opstaat uit een rolstoel, zonder enig tastbaar bewijs of medische onderbouwing, nee sorry, daar trap ik allang niet meer in.

Maar michiel, vind jij de voorkeur van God voor ongelijke benen of dit soort aandoeningen niet enigszins vreemd? Waarom een rijke westerling met een beetje rugpijn wél helpen, maar een zielig Afrikaantje in Zuid-Sudan die zich helemaal de ziekte bid niet? Is dat eerlijk?

Er komen wonderbaarlijke genezingen voor in arme landen waar geen toegang is tot het ziekenhuis en bij martelingen. Zodra mensen een ziekenhuis hebben gebeuren die wonderen niet meer. En dat filmpje is naar mijn mening gewoon nep.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Onzin. Een aangegroeide arm, een volledig en plots genezen brandwond of een mongooltje die ineens geen mongooltje meer is zal mij op de knieën doen vallen en smeken om vergeving (en dat meen ik).

Iemand die opstaat uit een rolstoel, zonder enig tastbaar bewijs of medische onderbouwing, nee sorry, daar trap ik allang niet meer in.

Maar michiel, vind jij de voorkeur van God voor ongelijke benen of dit soort aandoeningen niet enigszins vreemd? Waarom een rijke westerling met een beetje rugpijn wél helpen, maar een zielig Afrikaantje in Zuid-Sudan die zich helemaal de ziekte bid niet? Is dat eerlijk?

Er komen wonderbaarlijke genezingen voor in arme landen waar geen toegang is tot het ziekenhuis en bij martelingen. Zodra mensen een ziekenhuis hebben gebeuren die wonderen niet meer. En dat filmpje is naar mijn mening gewoon nep.

Komen die wonderbaarlijke genezingen echt voor? Heb je daar bewijs voor? Of is het bijgeloof in die landen gewoon een stuk groter en geloven de mensen daar niet gewoon veel sneller in dit soort verhalen?

Lijkt me ook een beetje vreemd dat God bijhoudt waar er precies wat voor medische voorzieningen zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom lijkt dat vreemd?

En gezien je gebezigde 'gewoon' (een stuk groter, in relatie tot bijgeloof) is jouw conclusie iig alvast duidelijk.

Ja dit is inderdaad zo. Kom toevallig redelijk vaak in dat deel van de wereld en bijgeloof of geloof in zaken als hekserij is daar nog volkomen normaal (ik bedoel maar http://www.timeslive.co.za/africa/2013/ ... -swaziland ). Daarom lijkt het mij ook niet zo heel vreemd dat er daar ook meer wonderen "gebeuren".

Helm maakt hier de claim;

Er komen wonderbaarlijke genezingen voor in arme landen waar geen toegang is tot het ziekenhuis en bij martelingen.

En ik zie daar graag wat onderbouwing voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is maar de vraag of die wonderen daar wel echt gebeuren of dat dat alleen hier wordt gecommuniceerd in bepaalde kringen. En worden die berichten dan ook geverifieerd? En door wie?

Verder vraag ik me af of Simon's uitkering nu wordt ingetrokken en hij weer aan de bak zal moeten? Of is hij al met pensioen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja dit is inderdaad zo. Kom toevallig redelijk vaak in dat deel van de wereld en bijgeloof of geloof in zaken als hekserij is daar nog volkomen normaal (ik bedoel maar http://www.timeslive.co.za/africa/2013/ ... -swaziland ). Daarom lijkt het mij ook niet zo heel vreemd dat er daar ook meer wonderen "gebeuren".

Zoals ik al zei :)

En ik zie daar graag wat onderbouwing voor.

Snap ik. Terecht. En ik zie graag wat onderbouwing van jouw zijde waarom het raar is dat God daar waar t meer nodig is bijspringt.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Terecht. En ik zie graag wat onderbouwing van jouw zijde waarom het raar is dat God daar waar t meer nodig is bijspringt.

Ik claim niet dat God dat wel of niet doet, dus op zich hoef ik dat niet te onderbouwen. Alleen mocht er een almachtige God bestaan dan zou ik het wel vreemd vinden als hij bijhoudt hoe het met de gezondheidszorg in de wereld is gesteld zodat hij op plekken waar het slechter gaat hier en daar een wondertje kan uitvoeren. Beetje selectief beleid in mijn ogen, helemaal omdat het maar om een paar wonderen lijkt te gaan. De overige paar miljoen overtuigde christenen die zich helemaal te pletter bidden krijgen nul op het rekest, terwijl de grootste zondaar in Nederland gewoon met zijn ziekenfonds pasje naar het ziekenhuis kan.

Volgens mij is de uitleg waarom er meer "wonder"-verhalen uit dat deel van de wereld komen heel simpel; meer bijgeloof, slechte of helemaal geen educatie en veel meer behoefte aan hoop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid