Spring naar bijdragen

Wanneer hemelvaart?


Aanbevolen berichten

Het is een nette reactie op een redenatie fout. Hou je erbuiten. We zijn serieus hier.

Een niet-christen die een christen uit een christelijk topic wegstuurt, omdat de christen terecht aangeeft dat het waarheidsgehalte van de hemelvaart niet ter discussie kan staan in subfora buiten Levensbeschouwing...

Bonjour, wellicht is het goed je weer even te herinneren dat dit allereerst een forum voor christenen is, waar niet-christelijke inbreng zeker ook wordt gewaardeerd, maar niet in alle subfora en niet in alle topics.

Als een christen buiten Levensbeschouwing dus niet zit te wachten op discussies over of de gebeurtenissen uit de evangelieën waargebeurd zijn of niet, dan is het niet de christen die weggestuurd moet worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken student als iemand die zijn redenaties correct wil hebben.

In één van zijn redenaties zit volgens mij een fout. Daarover wil ik het met hem hebben. Ik geef hier verder alleen wanneer het me expliciet gevraagd wordt mijn mening over de opstanding, maar die is hier verder niet van belang.

Het was al niet meer een topic die alleen onder christenen was.

Ik heb mn gevraagd zich erbuiten te houden omdat ik weet dat wanneer hij erover doorgaat het dan alleen over mijn motivatie en andere dingen zal gaan, behalve over de redenatie, zoals we nu inderdaad zien gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Neem de proef op de som: worden sprookjes overal door iedereen exact hetzelfde verteld? Nee dus. Verzonnen verhalen variëren dus wel degelijk

Dat klopt, maar (een het is een grote "maar") in een cultuur waar mondelinge overdracht en grote rol speelt, blijven belangrijke verhalen vrijwel constant over heel lange tijd, met alleen wat wijzigingen mbt taalgebruik. Dat blijkt in ieder geval uit antropolgischr onderzoek bij dergelijke culturen. En daarbij was de joodse cultuur er ook nog eens eentje waar jonge jongens hele bijbelboeken uit hun hoofd leerden. Verder was er oa bij de (latere) rabijnen een formele structuur van een leraar die vertelt en leerlingen die dat exact moesten reproduceren. Paulus gebruikt in 1korinte 15 (vers weet ik niet uit mn hoofd) de technische term daarvoor.

Al met al krijg ik het idee dat de mondelinge overdracht in die tijd in die cultuur behoorlijk stabiel was. Ze lijkt in ieder geval niet op het "telefoonspel" (al weet ik niet of jij dat in gedachten had. Mijn reactie is in het algemeen mbt de discussie over betrouwbaarheid van de overdracht)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ken student als iemand die zijn redenaties correct wil hebben.

In één van zijn redenaties zit volgens mij een fout. Daarover wil ik het met hem hebben. Ik geef hier verder alleen wanneer het me expliciet gevraagd wordt mijn mening over de opstanding, maar die is hier verder niet van belang.

Het was al niet meer een topic die alleen onder christenen was.

Ik heb mn gevraagd zich erbuiten te houden omdat ik weet dat wanneer hij erover doorgaat het dan alleen over mijn motivatie en andere dingen zal gaan, behalve over de redenatie, zoals we nu inderdaad zien gebeuren.

Het was niet aan jou gericht slimpie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ken student als iemand die zijn redenaties correct wil hebben.

In één van zijn redenaties zit volgens mij een fout. Daarover wil ik het met hem hebben. Ik geef hier verder alleen wanneer het me expliciet gevraagd wordt mijn mening over de opstanding, maar die is hier verder niet van belang.

Het was al niet meer een topic die alleen onder christenen was.

Ik heb mn gevraagd zich erbuiten te houden omdat ik weet dat wanneer hij erover doorgaat het dan alleen over mijn motivatie en andere dingen zal gaan, behalve over de redenatie, zoals we nu inderdaad zien gebeuren.

Oké, fair enough, maar het kwam wel over alsof nu in dit topic ineens het waarheidsgehalte van de hemelvaart ter discussie werd gesteld. En dat is volgens mij niet de bedoeling, daarvoor is er het subforum Levensbeschouwing. Daarbij is het inderdaad altijd mogelijk dat niet-christenen deelnemen aan deze topics, maar dan nog blijft het wel een christelijk topic, naar de doelstellingen van Credible.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste student,

De door mij aangegeven punten waarbij je de vraag stelt waarom ze van belang zijn, zijn m.i. van belang omdat ze, net als de hemelvaart, in de bijbel worden genoemd en over dezelfde persoon gaan.

Dezelfde bron dus, over dezelfde persoon, die over die persoon al meerder malen tegenstrijdig is gebleken.

Bij meerdere discrepanties zou je dus rekening moeten houden met onjuistheden. Zelf constateer je ook tegenstrijdigheden.

Bij het stellen van de vraag “wanneer Hemelvaart “ zou je dus, naast opties in tijd, ook het antwoord “niet†in overweging moeten nemen, in ieder geval zou ik niet weten waarom het op voorhand zou moeten worden uitgesloten ten opzichte van andere opties.

Zoals je zelf zegt: Waarom zouden deze andere opties plausibeler zijn ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit de FAQ van het forum Bijbelstudie:

In het subforum Bijbelstudie kun je gedeelten uit de bijbel bespreken en uitleg vragen aan je mede gebruikers. Voor het bespreken van leerstellingen verwijzen we je naar het subforum Theologie. We gaan op credible uit van de geldigheid van de Bijbel, mocht je daarvan wel iets ter discussie willen stellen, dan kun je daarvoor een topic openen in het subforum Geloof Algemeen. Let er hierbij op dat je kritische vragen mag stellen, die echter niet tot doel mogen hebben de bijbel als onwaar te bestempelen.

Dus. En anders je er liever 'buiten te houden'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Neem de proef op de som: worden sprookjes overal door iedereen exact hetzelfde verteld? Nee dus. Verzonnen verhalen variëren dus wel degelijk

Dat klopt, maar (een het is een grote "maar") in een cultuur waar mondelinge overdracht en grote rol speelt, blijven belangrijke verhalen vrijwel constant over heel lange tijd, met alleen wat wijzigingen mbt taalgebruik. Dat blijkt in ieder geval uit antropolgischr onderzoek bij dergelijke culturen. En daarbij was de joodse cultuur er ook nog eens eentje waar jonge jongens hele bijbelboeken uit hun hoofd leerden. Verder was er oa bij de (latere) rabijnen een formele structuur van een leraar die vertelt en leerlingen die dat exact moesten reproduceren. Paulus gebruikt in 1korinte 15 (vers weet ik niet uit mn hoofd) de technische term daarvoor.

Al met al krijg ik het idee dat de mondelinge overdracht in die tijd in die cultuur behoorlijk stabiel was. Ze lijkt in ieder geval niet op het "telefoonspel" (al weet ik niet of jij dat in gedachten had. Mijn reactie is in het algemeen mbt de discussie over betrouwbaarheid van de overdracht)

Nee hoor, ik had dat niet in gedachten. Ik weet dat er goede argumenten zijn te rekenen met een nauwkeurige orale traditie, maar ik zou willen waarschuwen voor een al te kort door de bocht redenering over "wat je zou verwachten" zoals hier gebeurde.

Apologetiek vergt een grote bereidheid je eigen argumenten minstens zo sterk ter discussie te stellen als een ander dat zal doen. De Waarheid heeft geen schijnargumenten nodig :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kennen jullie dat spelletje op kinderfeestjes, waarbij persoon 1 iets in de oren van 2 fluistert, 2 datzelfde bij 3 etc. Iedereen krijgt de opdracht om dat wat hij te horen krijgt zo exact mogelijk door te vertellen etc.

... doorvertelde verhalen veranderen per definitie.

Kent iemand de ontwikkeling van het Sinterklaas verhaal, alleen tijdens eigen leven ?

... doorvertelde verhalen veranderen per definitie.

Het eerste voorbeeld om aan te geven dat dit het geval is als verhalen 1 op worden doorgegeven.

Het tweede voorbeeld om aan te geven wat er met een verhaal kan gebeuren dat binnen een heel volk wordt verteld. Binnen 1 generatie is zwarte piet veranderd van een afschrikwekkende negroïde man die stoute kinderen in de zaak stopt, naar iemand die alle kleuren van de regenboog kan hebben, zowel mannelijk als vrouwelijk kan zijn en een vriend is van alle kinderen.

Ik begrijp niet dat iemand in alle ernst kan beweren dat doorvertelde verhalen niet kunnen veranderen. Kijk om je heen mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@DBI,

Ik hen niet voor niets een nieuw topic geopend. Daar ben ik bezig met het schrijven van een uitgebreid betoog dat ik zo snel mogelijk (sneller dan gelooft.com) zal plaatsen. In de tussentijd hoef je niet iets te herhalen wat al tig keer eerder is gezegd, zoals je nu hierboven doet. Maar het zijn leuke en foutieve voorbeelden en ik zal ze behandelen in genoemde post.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid