Spring naar bijdragen

Geslachtsgemeenschap: evt. demonen overnemen van diegene?


Aanbevolen berichten

Ik denk dat we beter weer on-topic kunnen gaan. Ook omdat geloof in demonen, dus engelen die tegen God rebelleren, niets te maken heeft met wel of niet nuchter zijn. Demonen vormen een vrij belangrijk onderdeel van het christelijk geloof, maar hoe ze zich manifesteren, daar verschillen de visies inderdaad nog weleens over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat we beter weer on-topic kunnen gaan. Ook omdat geloof in demonen, dus engelen die tegen God rebelleren, niets te maken heeft met wel of niet nuchter zijn. Demonen vormen een vrij belangrijk onderdeel van het christelijk geloof, maar hoe ze zich manifesteren, daar verschillen de visies inderdaad nog weleens over.

Goed idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vraagje: Hoe weet je of iemand last heeft van een demon of last van een geestesziekte?

De tweede is vlot beantwoord: de diagnose van een geestesziekte wordt door een psychiater gesteld. Op de eerste vraag kan ik je geen antwoord verschaffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vraagje: Hoe weet je of iemand last heeft van een demon of last van een geestesziekte?

De tweede is vlot beantwoord: de diagnose van een geestesziekte wordt door een psychiater gesteld. Op de eerste vraag kan ik je geen antwoord verschaffen.

Alleen als de ziekte vaak genoeg is voorgekomen om goed te beschrijven en te diagnosticeren. Valt je ziekte daarbuiten heb je pech. Heb je dan een onbekende ziekte of heb je een demon?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beiden kan het geval zijn, maar in elk geval binnen de katholieke kerk moeten de symptonen aan verschillende strikte voorwaarden voldoen, vastgesteld door een exorcist, om als demonisch gediagnosticeerd te kunnen worden. De criteria zijn mij niet zo bekend, maar het gaat dus verder dan enkel het gegeven dat de psychiatrie het niet kan verklaren. Hoe dat bij andere kerkgemeenschappen zit, weet ik niet, maar het is te hopen dat, als zij zich ook met dergelijke materie bezighouden, ook daar onderscheid tussen onverklaarbaar en demonisch wordt gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ RF

Overigens staat het iedereen vrij en is ook iedereen in staat demonen uit te drijven, onder meer door het aanroepen van de aartsengel Michael.

Wanneer dat niet werkt is het zaat er ieamnd bij die halen die er voor geleerd heeft en doe bovendien ervaring heeft. Een speciale priester, met een flinke theologische en psychologische bagage.

Het psychologische aspect is overigens altijd belangrijk. Soms is er namelijk psychisch wat aan de hand en dan is het natuurlijk geen demon uit te drijven, maar wanneer dat wel zo is, s het nog steeds belangrijk het slachtoffer psygchisch te begeleiden. Wanneer je daadwerkelijk bezeten bent is dat namelijk niet zomaar iets. Daar moet je op allerlei manieren flink van herstellen wanneer je die eenmaal kwijt bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga er eigenlijk altijd vanuit dat het probleem psychisch is. Alleen al omdat ik veel te vaak heb gehoord van mensen met psychische problemen die demonen werden aangepraat, waardoor hun psychische problemen alleen maar erger werden.

Maar misschien is het ook wel zo dat als je bidt of God iemand wil bevrijden of genezen van zijn klachten, wij niet precies hoeven te weten wat er aan de hand is. God weet het, en dat is het belangrijkste. Dus bidden, en ondertussen naar de psycholoog en de psychiater gaan. Zit je nooit fout.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid