Spring naar bijdragen

De Heilige Doop, nodig of niet nodig?


Aanbevolen berichten

Beste mensen!

Zoals bekend is ben ik nieuw in het geloof en krijg ik niet antwoord op de vraag waar de doop nou eigenlijk voor dient. De dominee leest een tekst voor waaruit komt dat de doop noodzakelijk zou zijn om zalig te worden, zoiets dergelijks. Maar als hij het toelicht dan spreekt ie t tegen met te zeggen dat het niet noodzakelijk is. Waar dient het voor, is het noodzakelijk? Ontvang je écht de Heiige Geest tijdens de doop, of is het symbolisch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Davy964,

wat vervelend dat je van jouw gemeenschap geen antwoorden ontvangt. Ik weet niet tot welke denominatie je behoort, dus kan je geen antwoord op maat geven. Ik ben zelf Katholiek, dus ik zal je antwoorden vanuit mijn achtergrond.

Door het Doopsel wordt je één met het Lichaam van Christus en door Zijn Dood bevrijd van de macht van de zonde. Het opent de weg naar een nieuw leven met God en zonder zonde. Met de belangrijkste zonde wordt vooral de erfzonde bedoeld, waarmee ieder mens door zijn 'vleselijke' geboorte is belast.

Een hoop woorden voor het initiatiesacrament van de Katholieke kerk. Voor mij betekent het doopsel dat ik onderdeel ben geworden van een gemeenschap van gelovigen en dat ik voor altijd tot Christus behoor. Het Doopsel is namelijk ook onuitwisbaar: wanneer je het eenmaal ontvangen hebt, kom je er zogezegd 'niet meer vanaf'.

Meer informatie over het doopsel vind je hier

In de Katholieke kerk ontvang je bij het Vormsel de gave van de Heilige Geest. De YouCat beschrijft het dat God als 'voetbaltrainer' voor de 'wedstrijd' Zijn Hand op jouw schouders legt en je moed inspreekt: tijdens het Vormsel ontvang je de Geest om de wedstrijd van het leven goed door te komen.

Meer over het vormsel vind je hier

Ik besef dat bijvoorbeeld de Protestantse broeders in Christus een andere uitleg kunnen geven over het Doopsel en veel Protestantse kerken kennen ook het vormsel niet. Een gelijkaardige gebeurtenis kan de belijdenis zijn, maar of dat exact hetzelfde is durf ik niet te zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

we hebben die tekst van Petrus: die geeft twee doelen aan:

- vergeving van zonden

- ontvangen Heilge Geest

Daarnaaat geeft Paulus aan dat je eenwordt in Christus door je doop.

De RK neemt de Bijbel hierin letterlijk, de meeste protestante kerken nemen dit niet letterlijk omdat het dan botst met het 'sola fide' beginsel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

we hebben die tekst van Petrus: die geeft twee doelen aan:

- vergeving van zonden

- ontvangen Heilge Geest

Daarnaaat geeft Paulus aan dat je eenwordt in Christus door je doop.

De RK neemt de Bijbel hierin letterlijk, de meeste protestante kerken nemen dit niet letterlijk omdat het dan botst met het 'sola fide' beginsel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
warningM.pngAdmod note:
Enkele reacties verplaatst naar viewtopic.php?f=14&t=29850&p=1140666#p1140666

Het gedeelte 'Geloof algemeen' is bedoeld voor iedereen die vragen heeft of wil praten over het Christelijke geloof. Daarom is het fijn als antwoorden op vragen voor iedereen te begrijpen zijn: of je nu afgestudeerde en doorgewinterde theoloog bent, of iemand die nog nooit een Bijbel heeft vastgehad. Een heldere uitleg is een verademing in de wirwar van theologische discussies (die beter plaatsvinden op het gedeelte 'Theologie' van dit forum) en vormen voor de nieuwe gasten een warm welkom.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste mensen!

Zoals bekend is ben ik nieuw in het geloof en krijg ik niet antwoord op de vraag waar de doop nou eigenlijk voor dient. De dominee leest een tekst voor waaruit komt dat de doop noodzakelijk zou zijn om zalig te worden, zoiets dergelijks. Maar als hij het toelicht dan spreekt ie t tegen met te zeggen dat het niet noodzakelijk is. Waar dient het voor, is het noodzakelijk? Ontvang je écht de Heiige Geest tijdens de doop, of is het symbolisch?

Ik denk dat symboliek en het 'echt' niet tegenover elkaar staan. De doop is een handeling, maar in feite niet minder waard ermee dan iets uitspreken. Sterker nog, misschien is het wel krachtiger aangezien je er toch echt een stap voor moet zetten. Denk bijvoorbeeld ook aan trouwen, het trouw aan elkaar beloven en ringen uitwisselen.

Tegelijk denk ik dat er op dat moment ook werkelijk echt iets gebeurd. Dat je door de handeling ook deelneemt aan de dood en opstanding van Christus en gereinigd wordt van je zonden.

Wat betreft de noodzakelijkheid: God kan ook prima mensen redden zonder de doop. Sterker nog, ik geloof zelf dat er zat mensen in de hemel zullen zijn die niet gedoopt zijn. Maar andersom: Als je weet wat de doop betekent en je ook weet dat Jezus ons heeft opgeroepen ons te laten dopen, wat is de reden dat niet te doen?

Van oudsher leert het christendom dat de doop noodzakelijkheid is. Dat betekent m.i. niet dat dus alle ongedoopten in de hel zijn, maar wel dat de doop iets wezenlijks van het christendom vertegenwoordigd en erdoor God ook zijn genade aanbied. En als je dat bewust afwijst...

Maar, naar mijn mening weet niet iedereen wat ze afwijzen of hebben zelfs nooit voor de keuze gestaan (zou wat zijn zeg voor bijvoorbeeld Mozes of voor de misdadiger naast Jezus aan het kruis. ;) Of voor mijn part de Moslim in Iran die in alle oprechtheid God wil dienen.) En voor degene weten wat de doop is en er ook in geloven maar die stap (nog) niet kunnen maken; God ziet wel wat in hun hart omgaat en ik geloof dat Gods genade groot is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst bedankt voor al de reacties!

Ik zelf zie de doop meer als iets symbolisch i.p.v. dat je echt dan pas de Heilige Geest ontvangt of je zonden vergeven worden. Je zonden worden immers vergeven als je dit God vraagt , als je snapt wat ik bedoel. Ik denk niet dat zonden vergeven worden als je, misschien slechte vergelijking maar zo was t in de 12e eeuw, naar een heilige plaats op bedevaart gaat ofzo.

@ Olorin, ik weet dus niet wat de doop precies betekent dan dat het symbolisch zou zijn. Wat is de reden om het niet te doen? Een volle kerk met 800 mensen waar jij voor staat om gedoopt te worden ;)

@tucker, jij bent ook pas later tot geloof gekomen toch? Hoelang duurde het voordat jij je liet dopen, en met welke reden deed je dat toen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Olorin, ik weet dus niet wat de doop precies betekent dan dat het symbolisch zou zijn. Wat is de reden om het niet te doen? Een volle kerk met 800 mensen waar jij voor staat om gedoopt te worden ;)

Bijvoorbeeld inderdaad. Dat je het ontzettend eng vindt. Of misschien wacht je op het juiste moment terwijl dat maar steeds niet komt, of misschien denk je dat je het niet waard bent. Of je bent enorm aan het twijfelen. Etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zelf zie de doop meer als iets symbolisch i.p.v. dat je echt dan pas de Heilige Geest ontvangt of je zonden vergeven worden. Je zonden worden immers vergeven als je dit God vraagt , als je snapt wat ik bedoel. Ik denk niet dat zonden vergeven worden als je, misschien slechte vergelijking maar zo was t in de 12e eeuw, naar een heilige plaats op bedevaart gaat ofzo. 

Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken hoe je aankijkt tegen de menselijke zondige natuur, de zondeval, onafwendbare uitverkiezing etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@tucker, jij bent ook pas later tot geloof gekomen toch? Hoelang duurde het voordat jij je liet dopen, en met welke reden deed je dat toen?

Dat heb je goed onthouden!

Ik heb aan het begin van het academiejaar (september?) contact gezocht met één van de priesters uit mijn parochie/gemeenschap. We hebben toen een aantal bijeenkomsten gehad, een soort cathechese (geloofsuitleg/opleiding. De periode waarin je als volwassene wordt voorbereid op het Doopsel heet bij de Katholieken het cathechemunaat).

Uiteindelijk is bij mij de wens om het Doopsel te ontvangen ontstaan doordat ik steeds meer antwoorden kreeg op vragen waar ik al lang naar op zoek was en dat ik heel graag bij die Ene wilde horen vanwaar het antwoord op mijn zoeken kwam. Daar zijn zo'n zes à zeven maanden overheen gegaan denk ik, maar ik kan mij die tijd niet zo heel goed meer herinneren.

Uiteindelijk ben ik in de Paasnacht, op de dag van de H. Sint Joris gedoopt. Dat is nu bijna drie jaar geleden |P|:)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Henkjan37: Ik denk niet dat het daar veel mee te maken heeft. Vergeving kan immers alleen van Hem komen en niet door eigen handelingen te verrichten, naar mijn mening. Maar dit is hoe ik er nú naar kijk hea..

Tucker:Vond je 6 maanden niet snel gaan? Ik heb het er wel eens met een paar mensen over gehad, maar die vonden dat ik er goed over na moest denken en dat het niet 'iets is wat je zomaar doet'. Dat snap ik zelf ook wel, maar ik zie het als teken, zoals faithhopelove zegt,van overgave en bekering en de tijd tussen het tot geloof komen en dopen zou niet uit moeten maken. Ik ga namelijk ook niet zomaar voor de lol naar de kerk, maar omdat ik echt geloof. (aldus mijn woorden toen). En in de nacht trouwens? Was dat bij je thuis?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee dat was niet bij mij thuis. Dat was in een hele sfeervolle en tot de nok toe gevulde Sint-Johannes-de-Doperkerk tijdens de Paaswake. Een geweldige en overdonderende dag, waar ik door alle emoties nog maar flarden van kan herinneren. Bovendien vielen de mussen gebraden van het dak:)

Ik vond dat niet te kort, omdat het hele verhaal ergens in 2009 begonnen is. Ik zal straks eens zoeken, maar ik geloof dat ik het hier al eens gepost heb.

Het Doopsel aanvaarden is niet iets wat je even 'tussen de soep en de patatten' beslist, maar bij mij heeft zich dat wel op een aantal dagen afgespeeld. Dit nadat ik mij grondig had geïnformeerd en het duidelijk werd dat dat hetgene was waar ik zo vurig naar verlangde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...
Ik heb net een gesprek met de dominee gehad. Ik ga 6 maanden lang belijdeniscatechisatie volgen en ik ga met Pasen belijdenis doen en me laten dopen! :)

Klinkt alsof je de knoop hebt doorgehakt! |P

Veel plezier en Gods zegen tijdens de cathechese!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat mag.

Ik heb me erin verdiept (dah:p) en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het gewoon moet doen. Jezus gebiedt het, en naast dat is het ook mijn teken voor overgave aan God en ben ik ook volwaardig lid van de gemeente van Christus. En dat wil ik graag :)

(Ik ben nooit zo'n ster in motivatie dus ik hoop dat dit duidelijk is)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid