Spring naar bijdragen

De praktische betekenis van het Avondmaal


Aanbevolen berichten

Lees 1 Korinthe 10 : 14-22

Hier in deze hoofdstukken van de Korinthe brief legt Paulus uit wat het betekent onderdeel te zijn van Christus’ Lichaam.

Moet je je voorstellen. Op het moment dat je je leven aan de Heer geeft, dan wordt je onderdeel van Zijn Lichaam. Hij is het Hoofd. Hoewel wij daar misschien niet altijd al te veel van zien gaat de Heer ons leven gebruiken net als een lichaam zijn delen gebruikt, als je beschikbaar bent voor Hem. We zijn allemaal verschillend. Soms zal de Heer gebruiken waar we van nature goed in zijn of wat we leuk vinden. Soms misschien, onverwacht, blijken we dingen te kunnen of doen of zeggen die we niet voor mogelijk gehouden hadden. We komen in situaties die we zelf misschien helemaal niet uitgezocht zouden hebben.

Het is misschien niet zo leuk om te zeggen, maar in tegenstelling tot organen in ons lichaam kunnen wij de keuze maken om het Hoofd niet te dienen, hoewel we onderdeel zijn van het Lichaam.

Als je dus brood en beker deelt met mede gelovigen dan gaat het, net als in het Oude Testament bij het brengen van de offers, om je hart! Je kiest er dan voor om gemeenschap te hebben met het Hoofd, Christus en met de andere broeders en zusters. Anders heeft deelnemen aan het avondmaal geen enkele betekenis of nut. Gemeenschap hebben met broeders en zusters kan alleen op grond van het nieuwe leven.

Dat nieuwe leven is het bloed van het Lichaam van Christus. Dat is de bloed- band die we als kinderen van God met elkaar gemeen hebben. Dat betekent in de praktijk dat we al onze broeders en zusters zouden accepteren als "familie". En net zoals bij aardse familiebanden gaat één en ander niet vlekkeloos. Maar als je het doel in het oog houdt, dat de Heer ons allen op wil laten groeien, dan kun je die ander ruimte geven en kun je je dienstbaar opstellen naar die ander toe.

Lees 1 Korinthe 11 : 17-34

De dood des Heeren

Paulus spreekt hier over de gewoonte bij de eerste christenen om als ze samenkwamen regelmatig brood en beker met elkaar te delen. Waar ik lang mee geworsteld heb, is vers 26. Met het vieren van avondmaal verkondig je de "dood des Heeren". Hoe kan dat nu? Het avondmaal gaat toch over de Opgestane Heer. Het paaslam ging over het lijden en sterven en brood en beker over Zijn Opstanding.

Als je het begin van het hoofdstuk en het vorige hoofdstuk bestudeert en ook wat Paulus in de Romeinen- en Hebreeën brief daarover zegt, dan is de gedachte als volgt: Israël is voor ons een voorbeeld. God had een huwelijksverbond (het Oude Verbond) met Israël. God de Man. Israël de vrouw. Israël hoefde het zaad (Woord) van de Man niet. Israël was ontrouw (ongelovig). God zei dat Hij een nieuw verbond zou maken. Hij zou als man (en Maker van het testament of huwelijksverbond) sterven, zodat Israël, als vrouw, vrij zou worden van de Wet en zich zou kunnen binden aan een andere man, namelijk aan Degene die op zou staan uit de dood.

Dus met het vieren van het Avondmaal gedenken we dat de Heer Opgestaan is en dat we met Hem gemeenschap hebben, namelijk verbonden zijn in een Nieuw verbond en tevens verkondigen we dat de Testamentmaker van het Oude Verbond dood is en we dus vrij zijn van de Wet. Israël en dus de hele schepping is vrij van de Wet met als doel de Opgestane te kunnen dienen.

Dit sterven van de Heer betekent ook de dood van ons vlees. Als wij toch van uit onze oude "ik" willen blijven leven, dan ontkennen we dat we een nieuwe schepping geworden zijn; dan ontkennen we de werking van het Lichaam van Christus en onze deelname daaraan. Dan onderscheiden wij het Lichaam niet en dat noemt vers 29 "onwaardig eten". Zo’n houding zegent de Heer niet.

Wanneer je deelneemt aan brood en beker zou je jezelf moeten onderzoeken in hoeverre je tot opbouw van andere broeders en zusters wilt zijn. Anders kun je dit ritueel beter maar overslaan, want dan lieg je feitelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Lees 1 Korinthe 10 : 14-22

Hier in deze hoofdstukken van de Korinthe brief legt Paulus uit wat het betekent onderdeel te zijn van Christus’ Lichaam.

Moet je je voorstellen. Op het moment dat je je leven aan de Heer geeft, dan wordt je onderdeel van Zijn Lichaam. Hij is het Hoofd. Hoewel wij daar misschien niet altijd al te veel van zien gaat de Heer ons leven gebruiken net als een lichaam zijn delen gebruikt, als je beschikbaar bent voor Hem. We zijn allemaal verschillend. Soms zal de Heer gebruiken waar we van nature goed in zijn of wat we leuk vinden. Soms misschien, onverwacht, blijken we dingen te kunnen of doen of zeggen die we niet voor mogelijk gehouden hadden. We komen in situaties die we zelf misschien helemaal niet uitgezocht zouden hebben.

Het is misschien niet zo leuk om te zeggen, maar in tegenstelling tot organen in ons lichaam kunnen wij de keuze maken om het Hoofd niet te dienen, hoewel we onderdeel zijn van het Lichaam.

Als je dus brood en beker deelt met mede gelovigen dan gaat het, net als in het Oude Testament bij het brengen van de offers, om je hart! Je kiest er dan voor om gemeenschap te hebben met het Hoofd, Christus en met de andere broeders en zusters. Anders heeft deelnemen aan het avondmaal geen enkele betekenis of nut. Gemeenschap hebben met broeders en zusters kan alleen op grond van het nieuwe leven.

Dat nieuwe leven is het bloed van het Lichaam van Christus. Dat is de bloed- band die we als kinderen van God met elkaar gemeen hebben. Dat betekent in de praktijk dat we al onze broeders en zusters zouden accepteren als "familie". En net zoals bij aardse familiebanden gaat één en ander niet vlekkeloos. Maar als je het doel in het oog houdt, dat de Heer ons allen op wil laten groeien, dan kun je die ander ruimte geven en kun je je dienstbaar opstellen naar die ander toe.

Lees 1 Korinthe 11 : 17-34

De dood des Heeren

Paulus spreekt hier over de gewoonte bij de eerste christenen om als ze samenkwamen regelmatig brood en beker met elkaar te delen. Waar ik lang mee geworsteld heb, is vers 26. Met het vieren van avondmaal verkondig je de "dood des Heeren". Hoe kan dat nu? Het avondmaal gaat toch over de Opgestane Heer. Het paaslam ging over het lijden en sterven en brood en beker over Zijn Opstanding.

Als je het begin van het hoofdstuk en het vorige hoofdstuk bestudeert en ook wat Paulus in de Romeinen- en Hebreeën brief daarover zegt, dan is de gedachte als volgt: Israël is voor ons een voorbeeld. God had een huwelijksverbond (het Oude Verbond) met Israël. God de Man. Israël de vrouw. Israël hoefde het zaad (Woord) van de Man niet. Israël was ontrouw (ongelovig). God zei dat Hij een nieuw verbond zou maken. Hij zou als man (en Maker van het testament of huwelijksverbond) sterven, zodat Israël, als vrouw, vrij zou worden van de Wet en zich zou kunnen binden aan een andere man, namelijk aan Degene die op zou staan uit de dood.

Dus met het vieren van het Avondmaal gedenken we dat de Heer Opgestaan is en dat we met Hem gemeenschap hebben, namelijk verbonden zijn in een Nieuw verbond en tevens verkondigen we dat de Testamentmaker van het Oude Verbond dood is en we dus vrij zijn van de Wet. Israël en dus de hele schepping is vrij van de Wet met als doel de Opgestane te kunnen dienen.

Dit sterven van de Heer betekent ook de dood van ons vlees. Als wij toch van uit onze oude "ik" willen blijven leven, dan ontkennen we dat we een nieuwe schepping geworden zijn; dan ontkennen we de werking van het Lichaam van Christus en onze deelname daaraan. Dan onderscheiden wij het Lichaam niet en dat noemt vers 29 "onwaardig eten". Zo’n houding zegent de Heer niet.

Wanneer je deelneemt aan brood en beker zou je jezelf moeten onderzoeken in hoeverre je tot opbouw van andere broeders en zusters wilt zijn. Anders kun je dit ritueel beter maar overslaan, want dan lieg je feitelijk.

U bent nooit vrij van de wet want de wet doet zonde kennen zegt Paulus waarbij hij nog benadrukt: "Zo is dan de wet heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed" Rom 7:12

U bent echter wel vrij van het gevolg van de wet, de Dood, op voorwaarde dat je het plaatsvervangend offer van Christus aanneemt . Wat zich in de praktijk vertaald door het zich onderwerpen en gehoorzamen aan hetgeen Christus zelf opgeschreven heeft in de Tien Geboden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zouden de Christenen, die zichzelf onder de Wet van Mozes stellen, wel beseffen,

dat ze daarmee de Goddelijke vloek op zich laden? Want allen, die onder de Wet

leven en trachten de Wet te houden (zonder het volledig te kunnen) zijn onder de

vloek.

Men leze slechts Gal. 3:10: "Want zo velen als er uit de werken der Wet zijn, die zijn

onder de vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in AL

hetgeen geschreven is in het Boek der Wet, om dat te doen." De Galaten hadden de

Geest ontvangen uit de prediking des geloofs en niet uit de werken der Wet. En nu

had men hen als gelovigen verleid om desondanks onder de Wet te leven. Zij waren

"betoverdâ€. Gal. 3:1 Paulus noemt hen "uitzinnig"! Gal. 1:3 Thans is bijna het gehele

Christendom betoverd!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met alle respect voor mijn broeders en zusters maar als ze de wet willen houden hebben ze eigenlijk lak aan Jezus, Ja zegt men dan Christus heeft wel gesproken maar ja mensen hebben regels nodig dus lappen we (het nieuwe verbond) aan ons laars en vallen weer terug in het oude verbond namelijk de wet ;) Wat de wet niet kan doen.

Rom. 3:20 geen vlees rechtvaardigen

Hand. 13:39 niet kond gerechtvaardigd worden

Hebr. 7:18 heeft geen ding volmaakt

Waarom werd de wet gegeven?

Gal. 3:19 om der overtredingen wil

Rom. 3:19 opdat iedere mond gestopt worde

Gal. 3:24 om ons tot Christus te brengen

Is de gelovige onder de wet?

Rom. 6:14 gij zijt niet onder de Wet

Rom. 10:4 Christus is het einde der Wet

Gal. 3:24, 25 niet langer onder een tuchtmeester

Welke is de leefregel voor de gelovige?

1Joh. 2:6 te wandelen als Hij wandelde

1Joh. 3:16 onze levens te geven

1Joh. 2:28 in Hem te blijven

Fil. 2:58 het gevoelen van Christus te hebben

Mat. 5:38,39 dat gij den boze niet wederstaat

Wat is genade?

Ef. 2:7 goedertierenheid over ons

Tit. 3:4, 5 goedertierenheid van God tot de mensen

Ef. 2:4, 5 grote liefde waarmede Hij ons liefgehad heeft

Wat doet genade?

Ef. 2:8 door genade zijt gij zalig geworden

Tit. 2:11-13 maakt zalig

Rom. 3:24 om niet gerechtvaardigd

Tit. 3:7 maakt erfgenamen

Link naar bericht
Deel via andere websites
als ze de wet willen houden hebben ze eigenlijk lak aan Jezus,
Het is maar wat je eronder verstaat. Heb je er wel eens een gesprek over gevoerd? Méér waar is:

Als je de wet niet liefhebt, dan ken je God niet.

Joh.15:10 Indien gij Mijn geboden bewaart, zo zult gij in Mijn liefde blijven; gelijkerwijs Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb, en blijf in Zijn liefde.

Ps.119:97

Hoe lief heb ik Uw wet! Zij is mijn betrachting den gansen dag.

Ps.119:113

Ik haat de kwade ranken, maar heb Uw wet lief.

Ps.119:163

Ik haat de valsheid, en heb er een gruwel van; maar Uw wet heb ik lief.

1Joh.2:3

En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.

1Joh.2:4

Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;

1Joh.3:22

En zo wat wij bidden, ontvangen wij van Hem, dewijl wij Zijn geboden bewaren, en doen, hetgeen behagelijk is voor Hem.

1Joh.3:24

En die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.

1Joh.5:2

Hieraan kennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben, en Zijn geboden bewaren.

1Joh.5:3

Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar.

2Joh.1:6

En dit is de liefde, dat wij wandelen naar Zijn geboden. Dit is het gebod, gelijk gijlieden van den beginne gehoord hebt, dat gij in hetzelve zoudt wandelen.

Openb.12:17

En de draak vergrimde op de vrouw, en ging heen om krijg te voeren tegen de overigen van haar zaad, die de geboden Gods bewaren, en de getuigenis van Jezus Christus hebben.

Openb.14:12

Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus.

Openb.22:14

Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Deel die mening niet met jou :) Lees hier de uitgebreide studie wet of genade :)http://www.bijbels-panorama.nl/Download ... Genade.PDF

Je mag je eigen mening en overtuiging hebben daar heb ik respect voor. Maar

Ik deel die mening alleen niet ;) Hopelijk heb je daar ook respect voor ;)

het gaat bij Bijbelstudie nooit over uw of mijn of de mening van de meerderheid noch over het al of niet respect hebben voor iemands mening.

Maar wel over het ontdekken en aanvaarden hetgeen door God in zijn woord geleerd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Verder ga ik niet in discussie omdat mijn ervaring met Christenen is dat ze elkaar om de oren slaan en een ja nee spelletje word. Ik geef gewoon mee wat ik geleerd heb en is aan ieder de keuze om er wel of niet achter te staan.

Het is maar wat je verstaat onder "om de oren slaan" en onder "spelletje".

Zou je het eerste herkennen als je je er zelf van bedient, en zou je bij het tweede de betrokkenheid wel hebben herkend die er kan zijn?

Liefde brengt niet tot het flyeren en meegeven in afstandelijkheid en onverschilligheid, maar tot schermutselingen in betrokkenheid en geraaktheid. Uit de aard treedt in het eerste geval meer rust op en meer denken in karikaturen, en in het tweede geval meer nabijheid en spanningsvelden.

En alleen in het tweede geval worden beide kanten beproefd en gelouterd en versterkt om in broederlijkheid het goede te doen en het andere na te laten.

En voor mij leert Gods Woord dat een gelovige niet onder de wet is.

Prima; dat is in zekere zin ook zo. Het is maar over welke wet je spreekt en wat je verstaat onder onder de wet zijn. Want alleen de wet waaronder je bent, die zal je straffen.

Hoe zit het dan met overtredingen als we niet onder de wet zijn?

Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade?

Kunnen wij zondigen als wij onder de genadewet zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
En voor mij leert Gods Woord dat een gelovigen niet onder de wet is ;)

Ik denk zelf dat christenen niet "wettisch moeten zijn" Maar dat is wat anders dan dat je je niet meer aan Gods geboden hoeft te houden:

Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat gij ook elkander liefhebt. Jh13:34

Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren. Jh14:15

Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren. Jh14:21

Indien gij mijn geboden bewaart, zult gij in mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden mijns Vaders bewaard heb en blijf in zijn liefde. Jh15:10

Dit is mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijk Ik u heb liefgehad. Jh15:12

Dus met het gebod der liefde zegT Jezus niet dat opeens dat de wet volledig niet meer geldt en er totaal niks meer toe doet.

Sterker nog: Jezus hield Zich ook aan de wet, maar was niet wettisch.

Vergelijk het met de liefde tussen man en vrouw. Als je al man echt van je vrouw houdt(echt liefhebt) zul je je aan de wetten van het huwelijk houden(trouw zijn aan je vrouw en voor haar zorgen etc..)

Dit doe je niet omdat je wettisch wilt zijn, maar omdat je houdt van je vrouw. Dus de liefde voor je vrouw voert de boventoon en vanuit die liefde hou je je aan de wet die voor het huwelijk geldt.

Ik denk dat ik met dit voorbeeld de nuance leg tenzij je daar anders over denkt ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jep jep de wet is goed en heilig maar wij kunnen hem niet houden daarom heeft Christus uit liefde voor ons de wet vervuld! En er is nog wet en dat is idd dat je elkaar lief hebt en natuurlijk Christus Jezus boven alles ;) Als je dat doet heb je de wet vervuld

Ik zeg niet dat je door je vrijheid alles maar moet doen wat God verboden heeft, Het is de bedoeling dat je je laat gebruiken door de HG zodat je van binnenuit veranderd. Dan ga je vanzelf de dingen laten die slecht voor je zijn.

Ik weet dat er veel Christenen het erg moeilijk vinden dit te aanvaarden en het totaal niet met mijn eens zijn wat de wet betreft, maar dat is dan maar zo. Ik heb nu 5 jaar bijbelstudie en ben erg blij met wat ik heb mogen leren uit Gods Woord

Gods Zegen en een hele fijne dag toegewenst want het zonnetje schijnt lekker

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jep jep de wet is goed en heilig maar wij kunnen hem niet houden daarom heeft Christus uit liefde voor ons de wet vervuld!

De wet is goed en heilig en Christus is tussengetreden, en daarom telt de wet die ons veroordeeld niet meer als veroordelende wet voor ons.

Jij zegt hier als jouw mening: "Goed en heilig is de wet".

Dan is tussen ons geen issue welke wet het dan is, die wij niet kunnen naleven.

En je hebt gelijk, want Christus moest lijden en sterven vanwege de heiligheid van de wet; ondanks het feit dat Hij de wet wel volkomen hield.

Als dan de wet heilig is en goed, en Christus voor de rechtvaardigheid van de straf op het niet naleven van de wet moest sterven, hoe is het dan dat jij je opstelt tegenover de wet?

Vind je rust in het verwerpen van de wet omdat je die toch persoonlijk niet na kunt leven?

Vind je rust in het bevrijd zijn van de behoefte om de wet na te gaan leven?

Ik zeg niet dat je door je vrijheid alles maar moet doen wat God verboden heeft, Het is de bedoeling dat je je laat gebruiken door de HG zodat je van binnenuit veranderd. Dan ga je vanzelf de dingen laten die slecht voor je zijn.

Je slaat een schakel over. De gezindheid is het van binnenuit veranderd zijn. En vervolgens is dan ook nog aan de orde om met de goede gezindheid actief te zoeken Gods wil te doen. De Geest leert je niet het goede zelf in concreetheden, maar leert je de gezindheid van het goede. En tot het geode hoort het luisteren naar Gods woord. Het gevoel/de gezindheid komt uit het hart/uit God, en de norm komt uit het Woord van God. En dán wordt de geode gezindheid vertaald door de Geest naar goed doen in concreetheden. De wet staat volledig overeind, echter heeft zij een egestelijke norm en een geestelijke lading. De vaste en eeuwige inbreng van Gods Woord zelf verwaarlozen en daarvoor in de plaats te bouwen op het gevoel van binnen, is niet serieus getuigen van een goede gezindheid van het hart. Hoewel onmiskenbaar een punt blijft dat zonder de goede gezindheid het Woord van God niet landt.

Daar ben je het toch mee eens?

Dan ga je vanzelf de dingen laten die slecht voor je zijn.

Wat noem je "dingen die slecht voor je zijn"? Niets gaat vanzelf.

Doe liever actief het goede. Al Gods Woorden zijn goed en de onderhouding waardig.

Ik weet dat er veel Christenen het erg moeilijk vinden dit te aanvaarden en het totaal niet met mijn eens zijn wat de wet betreft, maar dat is dan maar zo. Ik heb nu 5 jaar bijbelstudie en ben erg blij met wat ik heb mogen leren uit Gods Woord.

Natuurlijk is het moeilijk aanvaarding te krijgen als je zelf een afgesloten vat bent, waar af en toe iets uitborrelt. Dat heeft dan (als je reactie hier representatief is voor je benadering) echter meer met jouw verbale non-communicatie te maken dan met de lage acceptatiegraad van die "veel Christenen" waar je over spreekt.

Het is goed dat je Gods Woord hebt als basis.

het zonnetje schijnt lekker

De wind is koud.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga hier niet over in discussie beste broer konijn. Ik verwerp de wet helemaal niet die staat namelijk in mijn hart geschreven. Christenen die zo nodig de wet willen houden is prima en wens ik ze veel succes mee, ze zullen vanzelf merken dat ze die wet niet kunnen houden of na kunnen leven. Er is er maar 1 die de wet kon houden en dat is Christus. Romeinen 10:4 zegt niet voor niets dat Christus het einde van de wet is voor een ieder die geloofd!! en in de Galaten brief staat dat als je je zin door drukt om toch maar weer in het oude te vervallen namelijk de wet dat je dan onder de vloek leeft en christus je geen nut is!

Ik wens iedereen die onder de wet willen leven heel veel succes ;)

Maar ik leef vanuit mijn Geloof in Christus Jezus en onder Zijn Genade die ik heb gekregen.

Paulus kreeg net als ik veel kritiek maar dat kan mij niet schelen. Zolang ik Gods Woord verkondig met schriften die vergeleken zijn en verantwoord zijn om te plaatsen dan doe ik dat!

Maar vanaf nu wens ik met jou niet meer in discussie te gaan wat de wet betreft ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik vraag me altijd af wat er bedoelt wordt met "wij" (christenen).

Worden daar alle belijdende christenen mee bedoelt, ook zij die er sinds hun doop (als baby) niets meer mee doen, ook degene die zonden bedrijven, moordenaars etc. etc.???

Als ik zie wat er allemaal gebeurt in de christenheid dan vraag ik me af hoe de ware God ernaar kijkt, ik vraag me sterk af of hij alles en allen goedkeurt.....ik heb zo mijn twijfels.

(Mattheüs 7:21) 21 Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is. 

Deze tekst laat duidelijk zien dat Christus niet iedereen aanneemt als zijn ware volgelingen.

Het avondmaal is bovendien alleen voor de met de Geest gezalfde christenen, waarvan Jezus zei "ik bereid een plaats voor u bij mijn Vader". Deze groep wordt ook de kleine kudde genoemd. Mat gebeurt er met de rest van Jezus ware volgelingen.......

(Psalm 37:11) 11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.

(Psalm 37:29) 29 De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.

(Psalm 37:34) 34 Hoop op Jehovah en houd zijn weg, En hij zal u verhogen om de aarde in bezit te nemen. Wanneer de goddelozen worden afgesneden, zult gij [het] zien.

.... die zullen eeuwig op aarde verblijven.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja, ik vraag me altijd af wat er bedoelt wordt met "wij" (christenen).

Worden daar alle belijdende christenen mee bedoelt, ook zij die er sinds hun doop (als baby) niets meer mee doen, ook degene die zonden bedrijven, moordenaars etc. etc.???

Als ik zie wat er allemaal gebeurt in de christenheid dan vraag ik me af hoe de ware God ernaar kijkt, ik vraag me sterk af of hij alles en allen goedkeurt.....ik heb zo mijn twijfels.

(Mattheüs 7:21) 21 Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is. 

Deze tekst laat duidelijk zien dat Christus niet iedereen aanneemt als zijn ware volgelingen.

Het avondmaal is bovendien alleen voor de met de Geest gezalfde christenen, waarvan Jezus zei "ik bereid een plaats voor u bij mijn Vader". Deze groep wordt ook de kleine kudde genoemd. Mat gebeurt er met de rest van Jezus ware volgelingen.......

(Psalm 37:11) 11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.

(Psalm 37:29) 29 De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.

(Psalm 37:34) 34 Hoop op Jehovah en houd zijn weg, En hij zal u verhogen om de aarde in bezit te nemen. Wanneer de goddelozen worden afgesneden, zult gij [het] zien.

.... die zullen eeuwig op aarde verblijven.

fijne dag,

Ed

Of anders gezegd hoe een bepaalde totaal on- Bijbelse doctrine verhinderd dat mensen beantwoorden aan een duidelijke opdracht van Christus om werkelijk en wezenlijk aan het avondmaal deel te nemen;

En uit schrik om voor hoogmoedig aanzien te worden ( door zich als met de geest gezalfd te voelen) en het brood en de wijn die hun (zogezegd) aangeboden wordt aan hun neus laten voorbijgaan;

Echt een intrieste bedoening hoor die avondmaal "viering" bij hen die zich "de echte " gelovigen noemen

Toen ik een dergelijk "avondmaal" bijwoonde en het brood en de wijn werd rondgedeeld nuttigde geen één, maar dan ook geen één van de meer dan honderd aanwezigen noch van het brood noch van de wijn.

Intriest hoe bepaalde leerstellingen mensen afhoud van het volgen van Christus

Link naar bericht
Deel via andere websites

In sommige kerken wordt het "lichaam van Christus" elke week genuttigd terwijl het maar 1x per jaar zou moeten. Doet me denken aan wat Paulus mocht opschrijven in 1Korinthiërs over het onterecht nuttigen van het brood en de wijn......

(1 Korinthiërs 11:27-29) . . .Al wie dus op onwaardige wijze het brood eet of de beker des Heren drinkt, zal schuldig zijn met betrekking tot het lichaam en het bloed des Heren. .... 29Want wie eet en drinkt, eet en drinkt zichzelf een oordeel indien hij het lichaam niet onderscheidt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In sommige kerken wordt het "lichaam van Christus" elke week genuttigd terwijl het maar 1x per jaar zou moeten. Doet me denken aan wat Paulus mocht opschrijven in 1Korinthiërs over het onterecht nuttigen van het brood en de wijn......

(1 Korinthiërs 11:27-29) . . .Al wie dus op onwaardige wijze het brood eet of de beker des Heren drinkt, zal schuldig zijn met betrekking tot het lichaam en het bloed des Heren. .... 29Want wie eet en drinkt, eet en drinkt zichzelf een oordeel indien hij het lichaam niet onderscheidt.

Beste eclammers wat u hier schrijft is niet eerlijk . U doet het voorkomen alsof u eenmaal per jaar het avondmaal nuttigt en dit is pertinent onwaar. Want jullie nuttigen NOOIT het Brood en NOOIT de wijn en dit omwille van de hierboven aangehaalde redenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het offer dat Jezus heeft gebracht verving het door de Joden jaarlijks gevierde "Pascha".

Het Pascha lam dat op de 14de Nisan werd geslacht en haastig gegeten met bittere kruiden was op de vooravond van het vertrek van Israël uit Egyptische gevangenschap.

Eén keer per jaar werd deze gebeurtenis herdacht.

Dan is het toch redelijk om ook het Avondmaal des Heren, het Pascha, 1x/jaar te vieren.

Een christen wil elke dag aan Jezus denken want hoe zou je anders het gebod "om hem voortdurend te volgen" kunnen vervullen!

Maar de dood van Jezus officieel herdenken hoeft maar 1x/jaar.

Het vroeger eten van het Pascha lam wierp een schaduw vooruit op het brengen van het volmaakte offer van Jezus....

(Hebreeën 10:1) 10 Want aangezien de Wet een schaduw heeft van de toekomstige goede dingen, maar niet het wezen van de dingen zelf, kunnen [mensen] nimmer met dezelfde slachtoffers die zij voortdurend van jaar tot jaar brengen, degenen die toetreden, tot volmaaktheid brengen.

(1 Korinthiërs 5:7) 7 Doet het oude zuurdeeg weg, opdat GIJ een nieuw deeg moogt zijn, zoals GIJ immers ongezuurd zijt. Want Christus, ons Pascha, is werkelijk geslacht. 

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het offer dat Jezus heeft gebracht verving het door de Joden jaarlijks gevierde "Pascha".

Het Pascha lam dat op de 14de Nisan werd geslacht en haastig gegeten met bittere kruiden was op de vooravond van het vertrek van Israël uit Egyptische gevangenschap.

Eén keer per jaar werd deze gebeurtenis herdacht.

Dan is het toch redelijk om ook het Avondmaal des Heren, het Pascha, 1x/jaar te vieren.

Een christen wil elke dag aan Jezus denken want hoe zou je anders het gebod "om hem voortdurend te volgen" kunnen vervullen!

Maar de dood van Jezus officieel herdenken hoeft maar 1x/jaar.

Het vroeger eten van het Pascha lam wierp een schaduw vooruit op het brengen van het volmaakte offer van Jezus....

(Hebreeën 10:1) 10 Want aangezien de Wet een schaduw heeft van de toekomstige goede dingen, maar niet het wezen van de dingen zelf, kunnen [mensen] nimmer met dezelfde slachtoffers die zij voortdurend van jaar tot jaar brengen, degenen die toetreden, tot volmaaktheid brengen.

(1 Korinthiërs 5:7) 7 Doet het oude zuurdeeg weg, opdat GIJ een nieuw deeg moogt zijn, zoals GIJ immers ongezuurd zijt. Want Christus, ons Pascha, is werkelijk geslacht. 

fijne dag,

Ed

Aan de vruchten herkent men de boom beste Ed

Doch wanneer men zelf geen vruchten heeft is het toch wijzer te zwijgen en anderen niet voor te schrijven wat men zelf nooit doet

.Alles dan, wat zij u ook zeggen, doet dat en onderhoudt dat, maar doet niet naar hun werken, want zij zeggen het wel, maar doen het niet. 4 Zij binden zware lasten bijeen en leggen die op de schouders der mensen, maar zelf willen zij ze met hun vinger niet verroeren. Matt 23:3-4

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid