Spring naar bijdragen

Openbaring 2:17 - waarom weet niemand je nieuwe naam?


Aanbevolen berichten

Hoi allen,

Op deze site http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/religie/openbaring-17-niemand-naam-weten.482740 zag ik een vraag waarop ik graag mijn visie wil geven, maar het topic was al gesloten. Daarom doe ik het hier alsnog.

De vraag was waarom niemand je nieuwe naam mag weten op de nieuwe aarde, zie Openbaring 2:17. Niemand weet de naam op de steen omdat je niet een naam voor jezelf hebt gemaakt, maar een naam van God krijgt. In Genesis 11:4 wordt gesproken over de mensen die voor zichzelf een naam probeerden te maken, en zonder de hulp van God naar de hemel probeerden te gaan: "En zij zeiden, Kom aan, laat ons ons eene stad bouwen en eenen toren, wiens top tot [den] hemel moge reiken; en laat ons ons eenen naam maken, [op]dat wij niet rondverstrooid zijn op het gezicht van de geheele aarde." (Genesis 11:4, King James Version)

Het probleem is dat wij allemaal gezondigd hebben, wij hebben allemaal foute dingen gedaan in ons leven, en aangezien God rechtvaardig is, zal hij ons daar ook voor straffen. "Zooals het geschreven is: Er is geen rechtvaardig, neen, niet één:" (Romeinen 3:10). "Want allen hebben gezondigd, en komen te kort voor de glorie van God;" (Romeinen 3:23). Wat is de straf voor onze zonden? Dat wij doodgaan. "Want het loon van zonde [is de] dood;" (Rom. 6:23a). Het doodgaan op zich is echter nog niet het einde, want de Bijbel heeft het ook nog over de tweede dood, dat is de hel, zie Openbaring 21:8. Als straf voor onze zonden verdienen wij volgens de Bijbel dus de hel.

Maar wil God dat u naar de hel gaat? Nee, natuurlijk niet. "Want het loon van zonde [is de] dood; maar de gift van God [is] eeuwig leven door Jezus Christus onzen Heer." (Rom. 6:23). Het probleem is dat je goede daden je slechte daden niet ongedaan kunnen maken. Als je een moord pleegt, spreekt de rechter je immers ook niet vrij als je bv. al je geld aan de armen hebt gegeven. "Wetende dat een mensch niet gerechtvaardigd is door de werken van de wet, maar door het geloof van Jezus Christus, gelijk wij in Jezus Christus hebben geloofd, [op]dat wij gerechtvaardigd mochten zijn door het geloof van Christus, en niet door de werken van de wet: want door de werken van de wet zal geen vleesch gerechtvaardigd zijn." (Galaten 2:16) Hoe kan je dan gered worden van de hel en toch naar de hemel gaan? Door te geloven in Jezus Christus, die de doodstraf in uw plaats ondergaan heeft. "Want God had de wereld zoo lief, dat hij zijnen eenigen verwekten Zoon gaf, [op]dat al wie in hem gelooft niet zoude vergaan, maar eeuwigdurend leven hebbe." (Jn. 3:16)

Door je zonden heb je met andere woorden een slechte naam gekregen, die je zelf niet meer goed kan maken, maar door het geloof in Christus krijg je een nieuwe naam, die niemand weet, omdat niemand je "goede naam" aan je eigen goede daden kan zien. Zie dit filpmje op youtube:

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn hier twee elementen: een tekst met een antwoord op de vraag, en een filmpje.

- De tekst is een antwoord op de vraag wat de bedoeling is van die steen. Dat die steen op de genade slaat is helder: iemand een wit steentje in plaats van een zwart steentje laten pakken en daarmee iemand toch maar geen doodsstraf geven was een bekend onderdeel van het Romeins recht. Het was een (Heidens) Godsoordeel. Het is interessant dat Jezus hiernaar verwijst op zich, maar de betekenis is op zich helder. De mens krijgt onverdiende genade.

Nu doe jij een poging dat te koppelen aan geloof. Dat kan en mag, en is waarschijnlijk niet incorrect, maar dat is niet de letterlijke betekenis van de uitspraak: die gaat immers over genade en niet over het aannemen van de genade.

- In het filmpje doet iemand (geen idee of jij het bent) een poging sola fide Bijbel hard te maken. Sola Fide is natuurlijk wel iets dat onbijbels is. Er staat immers nergens alleen door geloof. Geloof staat weliswaar soms genoemd zonder iets anders, maar soms ook met wat anders juist (werken of doop bijvoorbeeld). De logica uit de filmpje gaat daarop mis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(Mattheüs 7:21-23) . . .Niet een

ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’,

zal het koninkrijk der hemelen

binnengaan, maar hij die de wil

doet van mijn Vader, die in de

hemelen is. .... En toch zal ik hun

dan openlijk verklaren: Ik heb U

nooit gekend! Gaat weg van mij, GIJ

werkers der wetteloosheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Sola fide" is inderdaad onbijbels omdat volgens een strikte interpretatie van deze doctrine geloof een gift is van de Heilige Geest en niet iets dat je zelf doet. "En bracht hen uit, en zeide, Heeren, wat moet ik doen om gered te zijn? En zij zeiden, Geloof in den Heer Jezus Christus, en gij zult gered zijn, en uw huis." (Handelingen 16:30-31, King James Version). Geloof is geen gift van de Heilige Geest, maar iets dat je zelf moet doen. Want wat staat er: wat moet dus deze man doen om gered te zijn van de hel? Hij moet geloven in Jezus Christus en hij zal gered zijn. Staat er dat hij gedoopt moet worden? Nee. Staat hij dat hij moet werken (goede daden verrichten)? Nee. Wat staat er wel? Geloof.

Als je moet werken/goede daden moet verrichten om naar de hemel te gaan, hoe verklaar je dan de volgende verzen?

Epheziërs 2:8-9 (KJV) Want bij gratie zijt gijlieden gered door geloof; en dat niet uit ulieden zelven: [het is] de gift van God: NIET uit werken, opdat niet eenig mensch [zich] zoude beroemen.

Romeinen 4:5 Maar voor hem DIE NIET WERKT, maar gelooft in hem die den goddelooze rechtvaardigt, is zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid.

Johannes 6:28-29 Dan zeiden zij tot hem: Wat zullen wij doen, dat wij de werken van God zouden mogen werken? Jezus antwoordde en zeide tot hen: DIT IS HET WERK van God, dat gijlieden GELOOFT in hem dien hij gezonden heeft.

Galaten 2:16 Wetende dat een mensch NIET gerechtvaardigd is door de WERKEN van de wet, maar door het GELOOF van Jezus Christus, gelijk wij in Jezus Christus hebben geloofd, [op]dat wij gerechtvaardigd mochten zijn door het geloof van Christus, en niet door de werken van de wet: want door de werken van de wet zal GEEN vleesch gerechtvaardigd zijn.

Galaten 2:21 Ik frustreer de gratie van God niet: want indien rechtvaardigheid door de wet [kome], dan is Christus tevergeefs dood.

Indien er staat "Maar voor hem DIE NIET WERKT, maar gelooft in hem die den goddelooze rechtvaardigt, is zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid." (Rom. 4:5), kan er niet elders staan "je moet wel werken", want dan zou God zichzelf tegenspreken. Iets kan niet zowel A als B zijn.

We kunnen niet duidelijk genoeg zijn: God wil natuurlijk wel dat je goede daden verricht. Maar door je werken kan je niet in de hemel komen, "Want allen hebben gezondigd, en komen te kort voor de glorie van God;" (Romeinen 3:23, KJV). "Zooals het geschreven is: Er is geen rechtvaardig, neen, niet één:" (Romeinen 3:10). Je goede daden kunnen je slechte daden niet ongedaan maken. Stel dat je een moord hebt gepleegd, en je zegt tegen de rechter "Ja, maar edelachtbare, ik heb al mijn geld aan de armen gegeven, ik heb mijn kinderen goed opgevoed en ik heb vrijwilligerswerk gedaan." Word je dan vrijgesproken? Nee. Je wordt niet veroordeeld voor je goede daden, maar voor je slechte. "Want het loon van zonde [is de] dood;" (Romeinen 6:23a). Door onze zonde verdienen wij het te sterven, maar Jezus heeft voor ons de doodstraf ondergaan, zodat als wij in hem geloven, wij niet meer vergaan, maar het eeuwige leven zullen hebben. "Die zichzelven gaf [als] een losgeld voor allen, [zijnde] de getuigenis te rechter tijd." (1 Timotheüs 2:6) "Waarlijk, waarlijk, ik zeg tot ulieden, Hij die mijn woord hoort, en gelooft in hem die mij zond, heeft eeuwigdurend leven, en zal niet in veroordeeling komen; maar is overgegaan van dood tot leven." (Johannes 5:24)

Als je Mattheus 7:21-23 helemaal citeert, dan lees je dat je je juist niet kan rechtvaardigen door je eigen werken:

"Niet iedereen die tot mij zegt, Heer, Heer, zal ingaan in het koninkrijk van [den] hemel; maar hij die doet den wil van mijnen Vader welke in den hemel is. Velen zullen in dien dag tot mij zeggen, Heer, heer, hebben wij niet in uwen naam geprofeteerd? en hebben in uwen naam duivels uitgeworpen? en in uwen naam vele wonderlijke werken gedaan? En dan zal ik hun belijden, Ik heb ulieden nooit gekend: gaat weg van mij, gijlieden die ongerechtigheid werkt."

Deze mensen hadden wel werken! Ze hebben geprofeteerd, ze hebben duivels uitgeworpen, ze hebben vele wonderlijke werken gedaan! Maar wat zegt Jezus? Ik heb u NOOIT gekend. Hij zei niet: ik heb u OOIT gekend, nee ik heb u NOOIT gekend. Deze mensen hadden wel werken, maar geen geloof. Want wat is de wil van God? "Dan zeiden zij tot hem: Wat zullen wij doen, dat wij de werken van God zouden mogen werken? Jezus antwoordde en zeide tot hen: DIT IS HET WERK van God, dat gijlieden GELOOFT in hem dien hij gezonden heeft." (Johannes 6:28-29)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom zegt Jezus "gijlieden die ongerechtigheid werkt" in Mattheus 7:21-23? Omdat onze rechtvaardigen in de ogen van God als vuile vodden zijn. "Maar wij zijn allen als een onrein [ding], en al onze rechtvaardigheden [zijn] als vuile vodden; en wij allen verwelken als een blad; en onze ongerechtigheden, gelijk de wind, hebben ons weggenomen." (Jesaja 64:6) God kijkt niet vanuit de hemel op ons neer en zegt "daar heb je een rechtvaardig mens." Onze zonden hebben ons bevuild. En het is arrogant van de mensheid om te denken dat wij uit onszelf goed zijn. De enige goedheid die wij bezitten is afkomstig van God. "Hunne rechtvaardigheid [is] van mij, zegt de HEER." (Jesaja 54:17b) "Maar voor hem die niet werkt, maar gelooft in hem die den goddelooze rechtvaardigt, is zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid." (Rom. 4:5)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel onbijbels om genade en goede werken uit elkaar te halen en de focus op alleen de genade te plaatsen. Iedereen, christen, moslim, Jood, wit, zwart, paars, wordt beoordeeld aan de hand van zijn werken (Psalm 28:4; Psalm 62:12-13; Romeinen 2:6; Openbaring 2:23; Openbaring 18:6; Openbaring 22:12). Een geloof zonder werken is dood. Natuurlijk is het alsnog de genade die ons redt, maar ik zie geen enkele reden om daar steeds maar theologisch en academisch op te hameren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heel onbijbels om genade en goede werken uit elkaar te halen en de focus op alleen de genade te plaatsen. Iedereen, christen, moslim, Jood, wit, zwart, paars, wordt beoordeeld aan de hand van zijn werken (Psalm 28:4; Psalm 62:12-13; Romeinen 2:6; Openbaring 2:23; Openbaring 18:6; Openbaring 22:12). Een geloof zonder werken is dood. Natuurlijk is het alsnog de genade die ons redt, maar ik zie geen enkele reden om daar steeds maar theologisch en academisch op te hameren.

Dit is niet onbijbels, maar de kern van het evangelie en daarmee de kern van het Christendom. Als wij door onze goede daden naar de hemel kunnen gaan, waarom is Jezus Christus dan aan het kruis gestorven? Terecht zegt Paulus "Ik frustreer de gratie van God niet: want indien rechtvaardigheid door de wet [kome], dan is Christus tevergeefs dood." (Galaten 2:21)

Het is waar dat iedereen naar zijn werken wordt geoordeeld. Als iemand gelooft in de Heer Jezus Christus, die voor onze zonden gestorven is, dan zal hij rechtvaardig worden bevonden, zelfs als hij in zijn hele leven geen enkele andere goede daad heeft verricht. "Maar voor hem DIE NIET WERKT, maar gelooft in hem die den goddelooze rechtvaardigt, is zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid." (Rom. 4:5) Als iemand niet gelooft in Jezus Christus, dan zal naar zijn daden worden gekeken, en dan zal hij veroordeeld worden, "Want allen hebben gezondigd, en komen te kort voor de glorie van God;" (Romeinen 3:23). Geloof in Jezus is het enige werk dat je in de hemel kan brengen. "Dan zeiden zij tot hem: Wat zullen wij doen, dat wij de werken van God zouden mogen werken? Jezus antwoordde en zeide tot hen: DIT IS HET WERK van God, dat gijlieden GELOOFT in hem dien hij gezonden heeft." (Johannes 6:28-29) "Hij die in hem gelooft is niet veroordeeld: maar hij die niet gelooft is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in den naam van den eenig verwekten Zoon van God." (Jn. 3:18)

Geloof zonder werken is inderdaad dood, maar nog steeds geloof. In Jacobus 2:26 staat niet dat geloof zonder werken geen geloof is, er staat slechts dat het dood is. En dat onderscheid is belangrijk. Heel veel mensen denken namelijk dat als zij niet voldoende goede daden in hun leven verrichten, dat zij ondanks hun geloof in Jezus Christus toch naar de hel zullen gaan. In dat geval vertrouwen ze niet op Jezus Christus, maar in hun eigen goede daden, want als ze wel op Jezus zouden vertrouwen, dan zouden ze door hun geloof in Christus sowieso naar de hemel gaan, wat hun daden ook zijn. "Wetende dat een mensch NIET gerechtvaardigd is door de WERKEN van de wet, maar door het GELOOF van Jezus Christus, gelijk wij in Jezus Christus hebben geloofd, [op]dat wij gerechtvaardigd mochten zijn door het geloof van Christus, en niet door de werken van de wet: want door de werken van de wet zal GEEN vleesch gerechtvaardigd zijn." (Galaten 2:16)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit is niet onbijbels, maar de kern

van het evangelie en daarmee de

kern van het Christendom. A

dat is heel persoonlijk jou kern, probleeem is dat je volgens die logica 98% van de Bijbel beter weg kan gooien, omdat die over gedrag gaat enzo.

geloof is essentieel voor het aannemen van genade, maar werken en geloof los zien, dan mis je er veel van de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn Bijbelvertaling staat:.........

(Openbaring 2:17) Wie een oor heeft, hij hore wat de geest tot de gemeenten zegt: Hem die overwint, zal ik wat van het verborgen manna geven, en ik zal hem een witte kiezelsteen geven, en op de kiezelsteen staat een nieuwe naam geschreven, die niemand kent dan hij die hem ontvangt.’

Met andere woorden die naam wordt wel gekend zeker door degene die Hem geeft, Jezus Christus, en degen die hem krijgt.

Gebruik en symboliek van de witte steen:...

In een Romeins gerechtshof bracht een zwarte kiezelsteen veroordeling terwijl een witte vrijspraak betekende.

Dat Jezus de overwinnende gezalfde christenen „een witte kiezelsteen†geeft, duidt erop dat hij hen onschuldig, zuiver en rein verklaart.

Aangezien de Romeinen kiezelstenen eveneens gebruikten om toegang te krijgen tot belangrijke evenementen, kan de „witte kiezelsteen†ook betekenen dat de gezalfde een plaats in de hemel krijgt bij de bruiloft van het Lam (Openbaring 19:7-9).

De „nieuwe naam†heeft klaarblijkelijk betrekking op het voorrecht met Jezus verenigd te zijn als mede-erfgenamen in het hemelse koninkrijk.

De oprechte mensen die op aarde mogen leven, onder het bestuur van de koning Jezus Christus en zijn gezalfde broeders die in de hemel zijn, zullen die naam en positie niet weten. Zij weten alleen dat die tot hemels leven opgewekte christenen met Jezus over hen zullen regeren en voor 1000 jaar koningen en priesters zullen zijn onder de Hogepriester en koning Jezus Christus.

Een nieuwe naam krijgen is niet nieuw dat wordt in de Bijbel regelmatig gemeld. Denk maar aan Abram (verheven vader) die Abraham (vader van een menigte) werd genoemd of Jacob (Hij die de hiel beetpakt; Verdringer) die Israël (Strijder (Volharder) met God; God strijdt

) werd genoemd.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit is niet onbijbels, maar de kern

van het evangelie en daarmee de

kern van het Christendom. A

dat is heel persoonlijk jou kern, probleeem is dat je volgens die logica 98% van de Bijbel beter weg kan gooien, omdat die over gedrag gaat enzo.

geloof is essentieel voor het aannemen van genade, maar werken en geloof los zien, dan mis je er veel van de Bijbel.

idd. En verder kan t nogal egoïstisch overkomen. *Ik* ben gered. Terwijl als je nederig de genade aanneemt en je verder focust op werken, dien je anderen om je heen. En verder staat er gewoon heel duidelijk dat *allen* (dus niet alleen christenen) naar hun werken zullen worden beoordeeld en dat zelfs zij die in Jezus' naam hebben geopereerd (christenen dus) door Jezus verstoten kunnen worden tijdens t eindoordeel.
Link naar bericht
Deel via andere websites

hetzelfde geldt op zich trouwens voor de Doop,

Er staat wel degelijk dat het nodig is gedoopt te worden, evengoed als dat het nodig is 'het lichaam te eten'.

Nu kun je wel zeggen: ja maar hier staat dat geloof nodig is, maar dat is geen logica.

Er zijn gewoon een aantal dingen die God van je vraagt: manieren waarop je Zijn genade toe kan laten in je leven. Niet omdat je dat verdient of omdat je er voor werkt, maar omdat je daaruit gaat leven dus.

MAW: doop, eucharistie, boete doen, goede werken en geloof zijn allemaal zaken die God van jou vraagt. Niet omdat Hij wil dat je het daarmee verdiend, maar omdat je daarmee kiest voor Zijn uitgestoken hand.

- Door de doop wordt je zijn kind, ga je dus deel uitmaken van de genade. Zo vroeg mogelijk dus.

- In de eucharistie kan zijn genade door je werken

- Met boete doen erken je je toekortkomingen en stel je je open voor genade

- Goede werken moeten, zonder werken is je geloof dood, sterker nog, Hij zal je niet kennen.

- Geloof is ook essentieel: dat heb je voldoende onderbouwt. Maar geloof zonder al die andere dingen is beperkt, evengoed als die andere dingen zonder geloof beperkt zijn.

Sowieso: waarom zou je er voor kiezen je religie zo fundamentalisch te maken, dat je veel van de Boodschap van de Bijbel van ondergeschikt belang gaat vinden daardoor?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit is niet onbijbels, maar de kern

van het evangelie en daarmee de

kern van het Christendom. A

dat is heel persoonlijk jou kern, probleeem is dat je volgens die logica 98% van de Bijbel beter weg kan gooien, omdat die over gedrag gaat enzo.

geloof is essentieel voor het aannemen van genade, maar werken en geloof los zien, dan mis je er veel van de Bijbel.

Je bedoelt waarom God zoveel wetten geeft, als je alleen maar geloof nodig hebt om gered te kunnen zijn? Paulus is hier heel duidelijk over. De wet is ons gegeven, zodat wij beseffen dat wij slecht zijn, en niet door onze eigen rechtvaardigheid in de hemel kunnen komen.

Heeft u niet gelezen, dat je alleen door de wet gerechtvaardigd kan worden, als je je aan ALLE geboden houdt? "Want zoovelen als van de werken van de wet zijn zijn onder den vloek: want het is geschreven, Vervloekt [is] iedereen die niet aanhoudt in ALLE dingen welke geschreven zijn in het boek van de wet [om] hen te doen." (Gal. 3:10, KJV) "Want al wie de geheele wet zal houden, en toch in één [punt] overtrede, hij is schuldig aan alle." (Jacobus 2:10) Niemand kan zich dus rechtvaardigen door de werken van de wet, want iedereen heeft gezondigd, en zonde is de overtreding van de wet. "Want allen hebben gezondigd, en komen te kort voor de glorie van God;" (Romeinen 3:23) "Al wie zonde begaat overtreedt ook de wet: want zonde is de overtreding van de wet." (1 Johannes 3:4)

Omdat iedereen gezondigd heeft, verdient iedereen het om naar de hel te gaan. "Want het loon van zonde [is de] dood;" (Romeinen 6:23) Er is maar één manier om gered te worden van de hel, en dat is te geloven in Jezus Christus, die in onze plaats gestorven is. "Wetende dat een mensch niet gerechtvaardigd is door de werken van de wet, maar door het geloof van Jezus Christus, gelijk wij in Jezus Christus hebben geloofd, [op]dat wij gerechtvaardigd mochten zijn door het geloof van Christus, en niet door de werken van de wet: want door de werken van de wet zal geen vleesch gerechtvaardigd zijn." (Galaten 2:16).

Waarom dient de wet dan? Waarom staan alle geboden in de Bijbel, als wij er toch niet door gerechtvaardigd kunnen worden? Paulus is hier heel duidelijk over: "Waarvoor de wet was onze schoolmeester [om ons te brengen] tot Christus, [op]dat wij door geloof gerechtvaardigd mochten zijn. Maar nadat geloof is gekomen, zijn wij niet langer onder eenen schoolmeester. Want gijlieden zijt allen de kinderen van God door geloof in Christus Jezus." (Galaten 3:24-26, King James Version).

Wij hebben de wet gekregen om ons duidelijk te maken dat wij slecht zijn en wij een redder nodig hebben, niet om ons door de wet te rechtvaardigen, want zoals u zojuist gelezen heeft, zal geen vleesch gerechtvaardigd worden door de werken van de wet. Door goede daden kan je dus nooit naar de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Stinsma

Ik denk dat niet begrijpt wat Mystic en ondergetekende proberen te zeggen.

Wij hebben het totaal niet over dat je door goede werken de hemel kan verdienen, sterker nog, jouw bewering dat je wanneer je je altijd aan elke wet zou houden je daarmee de Hemel zou verdienen is in principe ketters, want pelagiaans. Dat was echter niet het punt.

Het punt wat jij maakt is dat geloof gewoon genoeg is. Dat is iets dat dus wel degelijk door de Bijbel wordt tegengesproken en zeker ook in het stukje van Jacobus. Je doet in je OP een aantal flink heftige uitspraken, die wat mij betreft onvoldoende onderbouwt zijn: ik ben dus benieuwd hoe jij je Sola fide als Bijbels kan zien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn twee mogelijkheden: of jullie begrijpen de Bijbel niet of jullie willen het niet begrijpen.

Als de Bijbel keer op keer zegt dat je niet door werken gerechtvaardigd kan worden, en jullie zeggen dat je wel door werken gerechtvaardigd kan worden, wie heeft er dan gelijk? Het Woord van God, of jullie eigen gedachte? En ik ben helemaal niet terughoudend om te laten zien wat het Woord van God keer op keer op keer zegt:

Epheziërs 2:8-9 (KJV) Want bij gratie zijt gijlieden gered door geloof; en dat niet uit ulieden zelven: [het is] de gift van God: NIET uit werken, opdat niet eenig mensch [zich] zoude beroemen.

Romeinen 4:5 Maar voor hem DIE NIET WERKT, maar gelooft in hem die den goddelooze rechtvaardigt, is zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid.

Johannes 6:28-29 Dan zeiden zij tot hem: Wat zullen wij doen, dat wij de werken van God zouden mogen werken? Jezus antwoordde en zeide tot hen: DIT IS HET WERK van God, dat gijlieden GELOOFT in hem dien hij gezonden heeft.

Galaten 2:16 Wetende dat een mensch NIET gerechtvaardigd is door de WERKEN van de wet, maar door het GELOOF van Jezus Christus, gelijk wij in Jezus Christus hebben geloofd, [op]dat wij gerechtvaardigd mochten zijn door het geloof van Christus, en niet door de werken van de wet: want door de werken van de wet zal GEEN vleesch gerechtvaardigd zijn.

Galaten 2:21 Ik frustreer de gratie van God niet: want indien rechtvaardigheid door de wet [kome], dan is Christus tevergeefs dood.

Indien er staat "Maar voor hem DIE NIET WERKT, maar gelooft in hem die den goddelooze rechtvaardigt, is zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid." (Rom. 4:5), kan er niet elders staan "je moet wel werken", want dan zou God zichzelf tegenspreken. Iets kan niet zowel A als B zijn.

Vijf zeer heldere Bijbelverzen zou genoeg moeten zijn om te begrijpen dat iemand niet gerechtvaardigd is door werken, maar door geloof. Indien het nog steeds niet helder is, komt dat misschien omdat u het evangelie nog nooit gehoord heeft. Kijk in dat geval bijvoorbeeld eens naar dit korte filmpje:

Johannes 10:26-27 Maar gijlieden gelooft niet, omdat gijlieden niet van mijne schapen zijt, [zoo]als ik tot ulieden zeide. Mijne schapen hooren mijne stem, en ik ken hen, en zij volgen mij:

Johannes 8:47 Hij die van God is hoort God's woorden: daarvoor hoort gijlieden [hen] niet, omdat gijlieden niet van God zijt.

Johannes 8:45 En omdat ik [ulieden] de waarheid vertel, gelooft gijlieden mij niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als de Bijbel keer op keer zegt dat je niet door werken gerechtvaardigd kan worden, en jullie zeggen dat je wel

Volgens mij waren dat juist jouw woorden...

of jullie begrijpen de Bijbel niet of jullie willen het niet begrijpen.

De Bijbel snap ik wel (ten dele) maar van jou snap ik steeds minder. Leer eens lezen man! We zeggen helemaal niet dat je gerechtvaardigt bent door werken, dus je dat maar blijven herhalen is flink stompzinnig.

Wat ik je vraag ik: leg eens uit waar jij je sola fide vandaag haalt, want dat blijf je ook van roeptoeteren, maar ik heb je daarvoor nog geen argument horen geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo stintsma,

Dit is de volledige tekst van Galaten.

(Galaten 2:16) en die weten dat een mens niet ten gevolge van werken der wet rechtvaardig verklaard wordt, maar alleen door middel van geloof jegens Christus Jezus, ook wij hebben ons geloof in Christus Jezus gesteld, opdat wij ten gevolge van geloof jegens Christus rechtvaardig verklaard mogen worden en niet ten gevolge van werken der wet, want ten gevolge van werken der wet zal geen vlees rechtvaardig verklaard worden.

En zoals je ziet gaat het hier over de Mozaïsche Wet, de Tiengeboden, de Wet die God aan Israël heeft gegeven.

Maar beste man die Wet is vervangen door "het nieuwe verbond, krachtens Jezus' bloed".

Niemand kon die Wet houden alleen Jezus en daarom heeft Jezus de wet vervuld.

De Mozaïsche Wet gold voor de Israëlieten en voor de christenen geldt de wet van Christus/het nieuwe verbond krachtens Jezus bloed.

Door geloof in die wet kan men zeker niet gered worden, maar door geloof te oefenen (actief geloof) in Jezus Christus, te leven te werken en te aanbidden zoals Jezus, groeit men tot redding.

Jakobus heeft het over werken die gedaan worden in overeenstemming met Christus en die met geloof moeten samenwerken om goedkeuring van God te krijgen....

(Jakobus 2:14-26) . . .Wat voor nut heeft het, mijn broeders, indien iemand zegt dat hij geloof heeft, maar hij heeft geen werken? Dat geloof kan hem toch niet redden? ... 17 Zo is ook geloof, indien het geen werken heeft, op zichzelf dood. ... 20 Wilt gij echter weten, o ijdel mens, dat geloof zonder werken inactief is? 21 Werd Abraham, onze vader, niet rechtvaardig verklaard door werken, nadat hij zijn zoon Isaäk op het altaar had geofferd? 22 Gij ziet dat [zijn] geloof met zijn werken samenwerkte en dat door [zijn] werken [zijn] geloof tot volmaaktheid werd gebracht, 23 en de schriftplaats werd vervuld die zegt: „Abraham stelde geloof in Jehovah en het werd hem als rechtvaardigheid toegerekendâ€, en hij werd „Jehovah’s vriend†genoemd. 24 GIJ ziet dat een mens rechtvaardig verklaard wordt door werken, en niet door geloof alleen. 25 Werd evenzo ook Rachab, de hoer, niet rechtvaardig verklaard door werken, nadat zij de boodschappers gastvrij ontvangen en hen langs een andere weg heengezonden had? 26 Ja, zoals het lichaam zonder geest dood is, zo is ook geloof zonder werken dood.

Dan is er nog de kwestie van, of jouw bewering (ondersteund door het filmpje), "eens gered altijd gered". Deze bewering kan je onmogelijk overeind houden als je de Bijbel erop naslaat. Bovendien komt redding door God op basis van het loskoopoffer van Jezus, Gods zoon, EN NIET door de christen. Niet een christen bepaald of hij is/wordt gered, nee God bepaalt dat.

Eens gered NIET per definitie (nu of in de toekomst) gered:(Zie de teksten)...

(Mattheüs 7:21-23) . . .Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is. 22 Velen zullen op die dag tot mij zeggen: ’Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, en in uw naam demonen uitgeworpen, en in uw naam vele krachtige werken verricht?’ 23 En toch zal ik hun dan openlijk verklaren: Ik heb U nooit gekend! Gaat weg van mij, GIJ werkers der wetteloosheid.

(Ezechiël 3:20) . . .En wanneer een rechtvaardige zich afkeert van zijn rechtvaardigheid en werkelijk onrecht doet ...., zal hijzelf sterven .... Wegens zijn zonde zal hij sterven, en zijn rechtvaardige daden die hij gedaan heeft, zullen niet gedacht worden, . . .

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!.

fijne dag allen,

Ed

PS Beste Stintsma, schaf a.u.b. een nieuwe Bijbel aan want die van jouw staat nog in het oud-Nederlands (mensch, vleesch).

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid