Spring naar bijdragen

Ongelovige vriend heeft interesse in het geloof


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een vraagje aan jullie...

Ik heb nu een jaar verkering met een ongelovige jongen, we zijn allebei erg gelukkig met elkaar.

En hij respecteer mij heel erg met het geloof, maar het blijft jammer dat hij nooit interesse er in heeft gehad.

Hij gaat wel braaf 1 keer per zondag mee met mij naar de kerk, maar ik heb daar niet het gevoel dat hij daar dingen oppikt, om het zo maar te zeggen..

Maarja laatst is hij dus naar me toegekomen en vertelde hij dat hij wel het gevoel kreeg dat er meer is tussen hemel en aarde, ik ben hier echt super blij mee, maar hij is er nog wel heel stil over, hij bid nu wel voor het eten .. heel stilletjes wat ik echt super schattig vind, haha :D

Maar hij komt niet echt met vragen of zoiets, ik vertel hem nu wel de basis verhalen en van alles, maarja ik ben alleen weekenden bij hem, en ik denk dat ik dit nu niet stil moet laten liggen (of hoe je dat ook zeg) maar er actief er mee bezig zijn!

Dus nu wil ik eigenlijk een mooi dagboekje voor hem kopen, zodat hij gewoon elke dag even in het dagboekje leest en van alles gaat leren.. De basis om het zomaar te zeggen..

Maarja hij weet er nog niet veel van, de algemene verhalen ook niet echt, alleen van Adam en Eva, en de Ark van Noach, maar daar blijft het dan wel bij.. maarja om met een bijbels kinderboekje aan te komen gaat hij niet leuk vinden, hij is tenslotte 21..

Nu vroeg ik me af heeft iemand ervaringen met een mooi bijbels dagboekje, die duidelijk en niet al te moeilijk te is?

Ik hoop dat ik hier op dit Forum antwoord krijg, zodat ik hem kan helpen :D

Groetjes Sabina

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als hij echt geïnteresseerd is in geloven kan hij zich nog aanmelden bij een Alphacursus die gaat in veel plaatsen op 27 januari van start. Daar worden veel basale dingen van het christendom uitgelegd en is niet gebonden aan één kerkelijke richting. Zou dat niet wat voor hem zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het mooiste dagboek dat de kerk biedt is mijns inziens de Bijbel zelf. Laat hem beginnen in Matteus, dan komen de vragen vanzelf wel:) En je kunt daar subtiel een opmerking over maken en deze dan laten slingeren. Als hij nieuwsgierig is, begint hij er vanzelf in te neuzen.

De Geest zal hem wel leiden, als hij nu het idee heeft dat er meer is tussen hemel en aarde en daadwerkelijk 'geraakt' werd, dan is mijn ervaring dat het vanzelf goedkomt. Met een klein duwtje in de rug uiteraard, er staat nergens dat je de Geest niet een handje mag helpen.

Een cursus kan, maar dat zou mij persoonlijk nogal afschrikken (doet het nog eigenlijk.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo,

Ik heb een vraagje aan jullie...

Ik heb nu een jaar verkering met een ongelovige jongen, we zijn allebei erg gelukkig met elkaar.

En hij respecteer mij heel erg met het geloof, maar het blijft jammer dat hij nooit interesse er in heeft gehad.

Hij gaat wel braaf 1 keer per zondag mee met mij naar de kerk, maar ik heb daar niet het gevoel dat hij daar dingen oppikt, om het zo maar te zeggen..

Maarja laatst is hij dus naar me toegekomen en vertelde hij dat hij wel het gevoel kreeg dat er meer is tussen hemel en aarde, ik ben hier echt super blij mee, maar hij is er nog wel heel stil over, hij bid nu wel voor het eten .. heel stilletjes wat ik echt super schattig vind, haha :D

Maar hij komt niet echt met vragen of zoiets, ik vertel hem nu wel de basis verhalen en van alles, maarja ik ben alleen weekenden bij hem, en ik denk dat ik dit nu niet stil moet laten liggen (of hoe je dat ook zeg) maar er actief er mee bezig zijn!

Dus nu wil ik eigenlijk een mooi dagboekje voor hem kopen, zodat hij gewoon elke dag even in het dagboekje leest en van alles gaat leren.. De basis om het zomaar te zeggen..

Maarja hij weet er nog niet veel van, de algemene verhalen ook niet echt, alleen van Adam en Eva, en de Ark van Noach, maar daar blijft het dan wel bij.. maarja om met een bijbels kinderboekje aan te komen gaat hij niet leuk vinden, hij is tenslotte 21..

Nu vroeg ik me af heeft iemand ervaringen met een mooi bijbels dagboekje, die duidelijk en niet al te moeilijk te is?

Ik hoop dat ik hier op dit Forum antwoord krijg, zodat ik hem kan helpen :D

Groetjes Sabina

Hoi Sabrina, ik heb goede ervaringen met een boek (geen dagboek). Don Carson (die van "the Gospel Goalition") heeft een boek geschreven "The God Who is There" (in het Nederlands vertaald als "Zo is God") dat zeer de moeite waard is als iemand meer over het christelijk geloof (en met name de bijbel) wil leren.

Het is een boek waar Carson in 14 hoofdstukken de grote thema's in de bijbel langsgaat (ruwweg chronologisch) van schepping, zondeval, de Exodus, de tijd van David en de koningen, profeten, ballingschap, etc. via Jezus' liefde, Jezus' dood aan het kruis, opstanding tot aan de laatste dag en de wederkomst (Openbaring). Hij laat continu grote lijnen en verbanden zien, zodat de verhalen waar hij naar verwijst (soms handig om even in de bijbel na te lezen) als puzzelstukjes op hun plek vallen.

Het boek is de papieren weergave van een reeks lezingen die hij heeft gehouden op een Universiteit, waarbij het publiek uit zowel christenen als niet christenen bestond. Hij houd heel erg rekening met mensen die nog niks van het christendom afweten, en de bijbel nog nooit gelezen hebben, maar hij is beslist niet kinderachtig. Hij gaat er wel vanuit dat je mee wilt denken, dat je de moeite wilt nemen om je erin te verdiepen, etc. Ik ken maar weinig boeken waar ik zelf ook nog best wel wat van kon opsteken, en ik heb het met plezier gelezen en beluisterd.

De 14 lezingen waarop het boek gebaseerd is, kun je overigens gratis downloaden. Zoek op Carson en "The God who is there" en je vind wel ergens een site (vermoedelijk die van "the Gospel Coalition", maar er zijn ook diverse sites die allerlei lezingen van Carson verzamelen). Dat geeft je de mogelijkheid om er een paar te luisteren zodat je in kunt schatten of het iets is voor hem is. Of hij kan ze op z'n mobieltje zetten en gewoon luisteren. Persoonlijk vond ik het luisteren iets leuker dan het lezen, gewoon omdat Carson een goede spreker is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het mooiste dagboek dat de kerk biedt is mijns inziens de Bijbel zelf. Laat hem beginnen in Matteus, dan komen de vragen vanzelf wel:)

Ja, beter wel daar te beginnen, niet in de geslachtsregisters of de uitvoerige beschrijving van hoe een priester zich voor moet bereiden voor offer zus en zo. De Bijbel bevat ook zo z'n dodelijk saaie gedeelten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha ja dat begrijp ik, bedankt voor jullie reacties. :D

De bijbel zelf vind hij dus nog echt super lastig, hij is zelf ook dislectie, hij vind het dus erg lastig om hieruit te lezen.

Daarom dacht ik misschien een dagboekje wat je naast je bijbel kan lezen.. en wat gemakkelijker te lezen en te begrijpen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Sabina

Ten eerste vind ik het mooi om te lezen dat hij interesses heeft in het geloof en dat dat stapje bij beetje meer word.

Voor een niet gelovige is het namelijk moeilijk om het geloof tot zich te nemen.

Vaak komt dat ook omdat hij nog gebonden is met het oude leven wat soms aantrekkelijk is om in terug te vallen.

Vergeet niet dat alles nieuw is en misschien wel vreemd voor hem.

Geef hem tijd om rustig tot het geloof te komen! En ga hem niet opdringen om dingen te doen want dan loopt hij gillend weg.

In plaats daarvan kan je hem wel vertellen welke goede dingen god met jou heeft gedaan!

En maak hem nieuwsgierig en de rest komt dan vanzelf.

Blijf er ook voor bidden dat hij niet terug valt

Link naar bericht
Deel via andere websites

het is ook wel belangrijk te beseffen dat voor iemand die het geloof niet meegekregen heeft, het referentiekader volstrekt anders is dan voor iemand die het wel heeft meegekregen, maar er een tijd lang weinig mee gedaan heeft.

De Bijbel is al een goed voorbeeld: voor veel mensen, zeker protestanten is het overtuigend wanneer iemand iets moois of waars uit de Bijbel laat horen. MAar voor iemand die daar niet meer is opgegroeid is het niet meer dan een taai en complex boek, vol saaie lijsten en soms gruwlijke en bizarre details.

Ook qua taalgebruik is het zo dat christenen binnen hun groepje speciale woorden en termen gebruiken, die anderen uitsluiten. Oud-Nederlandse termen bij protestanten en Latijn bij katholieken. Dat helpt natuurlijk ook totaal niet bij het vertellen.

Ten slotte is het ook goed, om vooral alles vanuit de liefde te doen. Dwang of proberen gelijk te krijgen werkt natuurlijk contra-productief.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Hoi Sabina,

Wat ik zelf uit eigen ervaring kan zeggen, mijn vriend was ook ongelovig, is dat boekjes voor een persoon die niet graag leest niet heel erg stimuleren.

Het samen naar de kerk gaan, en het hierover na praten, stimuleert vaak meer om er over na te denken.

Samen bidden voor jullie relatie maakt ook dat je samen bewust bezig bent met jullie relatie met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid